Försöket har hittills inneburit ökad stress för lokförarna och mer hot och våld mot dem som kontrollerar biljetterna. De konduktörer som ännu är anställda av Arriva – som kör trafiken åt Stockholms läns landsting –  har andra arbetsuppgifter. Ungefär hälften av konduktörerna har slutat, ingen har sagts upp.

-De ser till att hålla oss sysselsatta, säger Sören Edzén, konduktör, som under sommaren varit bussvärd på Arrivas busslinjer.

Jobbet som bussvärd är långtråkigt tycker Sören. Han ska se till att passagerare inte går på bak i bussen. Framtiden vet han inget om. En utvärdering är planerad och om stolparna blir permanenta säga konduktörerna sannolikt upp, tror Sören.

Lina Yafi är klubbordförande för Seko på lokalbanorna. Hon är själv spårvagnsförare och har märkt en ökad stress när resenärer håller upp dörrarna för att hinna blippa sina biljetter..

-Vi har en tidtabell att följa, säger hon.

För de medlemmar som är konduktörer är ovissheten om framtiden värst.

-Det är svårt att få nytt jobb, särskilt för de som är lite äldre, säger Lina.

Även biljettkontrollanterna har haft en tuff sommar. Maria Carlsson är huvudskyddsombud för kontrollanterna, som är anställda av ISS.

Hon säger att det blev en tydlig ökning av antalet hot- och våldssituationer när konduktörerna försvann från lokalbanorna.

-Jag har sett incidentrapporterna och det är stor skillnad. Många passagerare blir irriterade när de inte längre kan köpa biljetter ombord. Det är mest hot, men knuffar förekommer.

Maria Carlsson tycker personligen att konduktörerna borde komma tillbaka. Hon säger att många på ISS håller med.

-Det blir bättre och tryggare för oss när resenärerna hade möjlighet att betala på tåget.

En utvärdering av projektet sker under hösten.