Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Sören Edzén är anställd som konduktör på tvärbanan i Stockholm. I sommar har han dock arbetat som bussvärd eftersom konduktörerna ersatts av stolpar.
Nyhet

Fler hot när konduktörerna försvann

Den 10 juni försvann konduktörerna från Stockholms lokalbanor. Istället ska passagerarna under en försöksperiod själva blippa sina reskassekort på stolpar vid stationerna. Samtidigt ökade antalet biljettkontrollanter.

15 augusti 2016 14:11

Försöket har hittills inneburit ökad stress för lokförarna och mer hot och våld mot dem som kontrollerar biljetterna. De konduktörer som ännu är anställda av Arriva – som kör trafiken åt Stockholms läns landsting –  har andra arbetsuppgifter. Ungefär hälften av konduktörerna har slutat, ingen har sagts upp.

-De ser till att hålla oss sysselsatta, säger Sören Edzén, konduktör, som under sommaren varit bussvärd på Arrivas busslinjer.

Jobbet som bussvärd är långtråkigt tycker Sören. Han ska se till att passagerare inte går på bak i bussen. Framtiden vet han inget om. En utvärdering är planerad och om stolparna blir permanenta säga konduktörerna sannolikt upp, tror Sören.

Lina Yafi är klubbordförande för Seko på lokalbanorna. Hon är själv spårvagnsförare och har märkt en ökad stress när resenärer håller upp dörrarna för att hinna blippa sina biljetter..

-Vi har en tidtabell att följa, säger hon.

För de medlemmar som är konduktörer är ovissheten om framtiden värst.

-Det är svårt att få nytt jobb, särskilt för de som är lite äldre, säger Lina.

Även biljettkontrollanterna har haft en tuff sommar. Maria Carlsson är huvudskyddsombud för kontrollanterna, som är anställda av ISS.

Hon säger att det blev en tydlig ökning av antalet hot- och våldssituationer när konduktörerna försvann från lokalbanorna.

-Jag har sett incidentrapporterna och det är stor skillnad. Många passagerare blir irriterade när de inte längre kan köpa biljetter ombord. Det är mest hot, men knuffar förekommer.

Maria Carlsson tycker personligen att konduktörerna borde komma tillbaka. Hon säger att många på ISS håller med.

-Det blir bättre och tryggare för oss när resenärerna hade möjlighet att betala på tåget.

En utvärdering av projektet sker under hösten.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Förvaltningsrätten: Bring citymail ska se till att brevbärare kan gå på toaletten

Förvaltningsrätten: Bring citymail ska se till att brevbärare kan gå på toaletten

Bring citymail ska se till att brevbärarna kan äta under tillfredsställande förhållanden, tillbringa pauser på lämplig plats och säkerställa att det finns tillräckligt många toaletter med låsbar dörr. Läs mer

Personalen får betala priset för avreglerad elmarknad

Personalen får betala priset för avreglerad elmarknad

Det har gått 20 år sedan elmarknaden avreglerades. Nu är det hög tid för en utvärdering och att regeringen säkrar att det finns tillräckligt med personal och kompetens i branschen. Läs mer

Friad för dödsolycka

Friad för dödsolycka

Göta hovrätt friar samtliga åtalade för dödsolyckan på Åsbro kursgård 2014. Det blir heller ingen företagsbot för kursgården. Läs mer

Slavlöner på fartyg

Dubbla kontrakt är vanligt för anställda ombord på bekvämlighetsflaggade fartyg. Ett officiellt som följer internationella avtal och ett hemligt där lönerna är orimligt låga, uppger tidningen Arbetet. Något Sekotidningen tidigare skrivit om. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

Snöröjningen på järnvägen i norra Sverige är sämre i år än tidigare. Det anser Green cargo som noterat att antalet incidenter med mindre urspårningar ökat. Trafikverket medger att snöröjningen brustit. Läs mer

Harly håller koll på entreprenörerna

Harly håller koll på entreprenörerna

I januari förra året fick Trafikverket ett regeringsuppdrag att sköta leveransuppföljningen av järnvägsunderhållet i egen regi. Redan i september var Harly Nielsen ute för att hålla koll på att entreprenörerna gör det de ska. Läs mer

”Ingen dag är den andra lik”

”Ingen dag är den andra lik”

Freddie Åfeldt är transportledare på Hector rail och han gillar såväl jobbet som kollegerna. Läs mer

Raka spåret in i politiken

Raka spåret in i politiken

Lina el Yafi hamnade i hetluften när hon som klubbordförande drev kampanj för de uppsagda konduktörerna på tvärbanan. Nu gör hon politisk raketkarriär och kommer av allt att döma bli landstingspolitiker efter valet. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Billigare fackföreningsavgift bra för tryggheten

Den svenska modellen bygger på att löntagare är med i facket. Våra fackförbund ser till att löne- och avtalsvillkor följs och att nödvändiga försäkringar finns, inte minst avtals- och tjänstepension. Därför går vi socialdemokrater nu fram med förslag om att det ska bli billigare att vara med i facket. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Svårare för fifflande entreprenörer

Svårare för fifflande entreprenörer

Idag presenterade regeringen ett förslag om entreprenörsansvar i bygg- och anläggningsbranschen. Detta för att skydda de anställdas löner och stoppa osund konkurrens. Läs mer

ny på arbetsmarknaden
Maskinföraren Ghalia bryter normen

Maskinföraren Ghalia bryter normen

Ghalia Alhindi flydde från Syrien till Sverige för drygt två år sedan. Bland det första hon gjorde här var att lära sig cykla, sedan tog hon körkort och nu går hon en maskinförarutbildning. – Sen blir det lastbil och till slut flygplan, säger hon halvt på skämt, halvt på allvar. Läs mer

6F i bråk med Jan Björklund

6F i bråk med Jan Björklund

Efter att Liberalernas partiledare Jan Björklund uttalat sig om ”de militanta LO-förbunden i 6F” i tidningen Arbetet kontrar nu 6F med att kalla Björklund politikens främsta huligan. Läs mer

Språkförbistring kan ligga bakom dödsolycka

De två estniska montörer som omkom vid ett kraftledningsarbete i Dalarna hösten 2016 kunde inte svenska och det kan ha bidragit till att de gjorde misstag. Läs mer

Seko: ”Omplacering av fackligt ombud en bestraffning”

Kriminalvården vill omplacera en facklig förtroendevald på anstalten Ljustadalen efter påståenden om kränkande särbehandling. Läs mer

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Vägarbetaren Timmy Edström slog en asfaltraka genom vindrutan på en bil när föraren vägrade dra ner farten. Nu har han dömts till böter och skadestånd, men han får starkt stöd och pengar från kolleger och allmänhet. Läs mer

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Vissa medarbetare i Kriminalvården arbetar väldigt mycket övertid. Den är frivillig och ger i de flesta fall betydande extrainkomster. Vilket i sin tur gör det svårt för skyddsombud och fack att se till att avtal följs. Läs mer

Uppgörelse

Är detsamma som överenskommelse. Parterna har gjort upp eller kommit överens om hur avtalet ska se ut och har skrivit på.