Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Göran Ahlqvist, Bertil Paventus, Kenny Reinhold, Anna Törnqvist och Stefan Koskinen diskuterade om utslagning av skärgårdstrafiken är bra eller dåligt.
Nyhet

Fiffelflagg i skärgården?

Står skärgårdstrafiken inför nästa utflaggningsvåg, efter storsjöfarten? Och är det i så fall ett hot eller en möjlighet? Det var frågan som inte fick något riktigt svar på Skärgårdsredarnas seminarium i Almedalen.

3 juli 2014 16:00

Den svenska handelsflottan har sedan länge fått se redare efter redare som valt att flagga ut sina fartyg. Nu tycks turen vara kommen till skärgårdstrafiken. I Stockholms skärgård seglar två redare under utländsk flagg.

– Frågan seglar upp som den mest intressanta i vår bransch. Det är det våra medlemmar diskuterar mest, säger Göran Ahlqvist, vd för Blidösundsbolaget och vice ordförande för Skärgårdsredarna, som var moderator under debatten.

Bland paneldeltagarna fanns Seko sjöfolks ordförande Kenny Reinhold. Han kunde inte svara på om det var ett hot eller en möjlighet.

– Det vi kommer att värna i alla lägen är att det ska finnas kollektivavtal. Och det är för att jämna ut skillnaderna så att svenska redare, som vi tycker är väldigt duktiga, ska kunna konkurrera på lika villkor. Det ska vara kvalitet och service, inte dumpade löner och sämre säkerhet som ska vara konkurrensfördelar.

Stefan Koskinen, förbundsdirektör för Almega tjänsteföretagen, ville inte se det som ett hot. Han pekade på att många av Almegas medlemmar verkar i andra länder och då hindras av protektionistiska regler.

– Det är ju något vi kämpar mot i de fallen så det skulle vara konstigt om vi gjorde det här, sa han.

Bertil Pevantus, vd för Styrsöbolaget, sa sig vara traditionell på så sätt att han gärna såg en blågul flagg i akterna på skärgårdsbåtarna. Men han kunde också se möjligheter i att utländska flaggor kan bedriva inhemsk trafik i andra länder.

– Jag skulle till exempel gärna köra i Oslo – med svenska kollektivavtal.

Just kollektivavtalet för skärgårdstrafiken omförhandlades för inte så länge sedan. Efter strejk och lock out enades man om ett avtal där Seko fick igenom sitt krav på att behålla tarifflönerna. Något arbetsgivarsidan inte tycks ha smält än.

– Skärgårdsavtalet är det sämsta och mest rigida av alla våra avtal, sa Stefan Koskinen.

Kenny Reinhold var i stället mycket nöjd med avtalet.

– Och oavsett vilken flagg skärgårdstrafiken seglar under så kommer det vara svenska kollektivavtal ombord, sa han.

– Nja, det är jag inte så säker på. Det måste vi titta närmare på, svarade Stefan Koskinen då.

Så frågan huruvida utflaggningen är ett hot eller en möjlighet tycks än så länge vara obesvarad.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

2 kommentarer

  1. Andreas Åsenholm (SD)

    Det ska vara kvalitet och service, inte dumpade löner och sämre säkerhet som ska vara konkurrensfördelar. Argumentet har vi hört länge. det insinueras att andra flaggstater har sämre säkerhetskultur , dåliga lönevillkor mm. Detsamma har hävdats om de svenska redarna som flaggat ut sina fartyg, främst har gett sig på småredarna. Det klart att fiffel förekommer , men detta är undantag och inte regel. År 2012 fanns det hälften av flaggstaterna ( 45 av 78 flaggstater )på Paris MOU white list . Så det finns lite att välja emellan utan att påstå att andra flaggstater innebär sämre säkerhet. Sedan frågan om lönerna. Jag förstår inte vad det kan vara för fel att betala avtalsenliga löner som har förhandlats fram mellan parterna i flaggstaten. Visst har besättningen ombord en polsk färja lägre löner än sina svenska kollegor har ombord svenska fartyg. Men det går inte jämföra. Beträffande skärgårdstrafiken: Jag ser inga som helst problem med att utländska rederier bedriver skärgårdstrafiken så länge de uppfyller alla formella krav (konventioner , lagar & förordningar). När det väl har gått så långt att ingen svensk redare vill hålla på med skärgårdstrafik så är det väl bra att någon annan gör det. Sjöfarten är först och främst en kommersiell verksamhet , det gäller att tjäna pengar. Om det inte svenska aktörer kan tjäna pengar på verksamheten så finns det bara följande alternativ: :
    -någon annan privat aktör hoppar in ,
    -den offentliga sektorn tar över verksamheten ,
    – ingen verksamhet bedrivs.
    Återuppta inte konfrontationskursen ni hade under åratal utan håll er till konsensuspolitiken ni tillämpar i dag gentemot redareföreningen. Den konfrontationspolitiken ni vill etablera inom inlandssjöfarten/skärgårdstrafiken skulle vara förödande för de berörda redarna och därmed verksamheten.

  2. Claes

    Anderas Åsenholm
    Det är inte fråga om att svenska rederier inte kan få det lönsamt! Det är fråga om att de tjänar mycket mer på att betala låga löner som de inte kan göra på ett svenskflaggat fartyg. Svenska fartyg har stenhård koll från Transportstyrelsen medan de utländska i många fall helt saknar någon kontroll. Sveriges import export går till 70-80% med sjöfart och bidrar till stora miljövinster i förhållande till lastbilstransporter som är en betydligt högre påfrestning för vägar och miljö. Du måste väl ändå tycka att spelreglerna skall vara de samma oavsett vilken flagga man har. En annan grej är ju att inget utländskt rederi har råd att anställa en som är bosatt i Sverige då de måste betala straffskatt bara för att han är bosatt i Sverige. Från att ha haft en flotta på över 1000 fartyg som seglat över hela världen återstår nu knappt 100 fartyg som seglar främst i skärgård och färjor. Det utbildas ca 120 Sjökaptener varje år i Sverige , var skall de jobba? Måste de då utvandra till något annat land för att vara anställningsbara ?

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Kvinnor avstår fackliga kurser efter sextrakasserier

Kvinnor avstår fackliga kurser efter sextrakasserier

Sexuella trakasserier är så vanligt förekommande att kvinnor avstår från att gå på fackliga kurser. Nyligen inträffade ett allvarligare fall på LO:s kursgård Runö.  Läs mer

Lokföraren som inte var sjuk

Lokföraren som inte var sjuk

Det här är berättelsen om lokföraren som inte var sjuk och arbetsgivaren som gav honom ett ultimatum: ät medicin eller få sparken! Nu är frågan på väg till Arbetsdomstolen och Lasse Holm hoppas på upprättelse. Men under tiden mår han dåligt. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Valle Karlsson: Inget ska sopas under mattan

-Vi förstår att vi inom Seko och fackföreningsrörelsen inte är fredade från sexuella trakasserier. Och vi tar det väldigt allvarligt. Nu måste vi gå från ord till handling. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Spelet om Postnord

Spelet om Postnord

Seko posten sparkade ut de danska fackrepresentanterna ur bolagsstyrelsen. Danskarna blev sura, men enligt Seko posten var det nödvändigt för få danska och svenska staten att enas om ett kapitaltillskott till Postnord. Läs mer

När jobbet leder till döden

När jobbet leder till döden

Hittills i år har 40 personer dött på jobbet. Här är en berättelse om hur det kan gå till. Om entreprenörskedjor, bristande kontroll och olyckliga omständigheter. Läs mer

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

Pierre Fredriksson är verkstadsingenjör vid Uppsala universitet och gillar att arbeta i teknikens framkant. Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

6F utreder ny lönemodell

Förbunden inom 6 F har länge varit kritiska till den svenska lönebildningsmodellen. Nu tillsätter förbunden en gemensam utredning som ska försöka hitta en bättre modell. Läs mer

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

– Titta så små byxorna är, säger tunneltvättare Madelene Berglund och lyfter upp en arbetsbyxa från bordet där ett av de större klädföretagen placerat sitt utbud. Läs mer

Rödgrönt löfte om skärgårdstrafik i egen regi

Vid en facklig hearing i landstingshuset i Stockholm lovade de rödgröna att ta tillbaka bland annat delar av skärgårdstrafiken i egen regi om de kommer till makten. För personalens och resenärernas skull, men också för att få en möjlighet att jämföra olika driftsformer. Läs mer

Avtal klart för skärgårdstrafik

Seko och Almega har kommit överens om ett nytt treårigt avtal för de anställda i skärgårdstrafiken. Därmed dras strejkvarslet tillbaka. Läs mer

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Även väg- och banbranschen har nu ett avtal om yrkesintroduktionsanställning, YA. Unga, nyanlända och långtidsarbetslösa kan lära sig ett yrke och samtidigt få lön, arbetsgivaren står för handledning men slipper betala arbetsgivaravgift. Läs mer

Tågvärdar testar kroppskameror

Under tre månader framåt ska ett antal tågvärdar på Pågatågen bära kroppskameror. Tanken är att det ska öka tryggheten ombord på tågen. En utvärdering får avgöra om alla ska bära kameror. Läs mer

Arbetsmiljöverket kritiserar Strukton

Arbetsmiljöverket kritiserar Strukton

Efter en inspektion på Strukton rail riktar Arbetsmiljöverket kritik mot företagets arbetsmiljöarbetet. Bolaget har två månader på sig att svara hur man ska åtgärda bristerna. Läs mer

Försäkringar
Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Paketchauffören Tomas Dahl fick en stroke för tre år sedan. Genom Sekos sjukförsäkring fick han 50 000 kronor – pengar som var välkomna när han blev sjukskriven på heltid i tre månader. Läs mer

Ajournera

Att göra ett tillfälligt uppehåll i förhandlingar, till exempel för enskilda överläggningar.