Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Göran Ahlqvist, Bertil Paventus, Kenny Reinhold, Anna Törnqvist och Stefan Koskinen diskuterade om utslagning av skärgårdstrafiken är bra eller dåligt.
Nyhet

Fiffelflagg i skärgården?

Står skärgårdstrafiken inför nästa utflaggningsvåg, efter storsjöfarten? Och är det i så fall ett hot eller en möjlighet? Det var frågan som inte fick något riktigt svar på Skärgårdsredarnas seminarium i Almedalen.

3 juli 2014 16:00

Den svenska handelsflottan har sedan länge fått se redare efter redare som valt att flagga ut sina fartyg. Nu tycks turen vara kommen till skärgårdstrafiken. I Stockholms skärgård seglar två redare under utländsk flagg.

– Frågan seglar upp som den mest intressanta i vår bransch. Det är det våra medlemmar diskuterar mest, säger Göran Ahlqvist, vd för Blidösundsbolaget och vice ordförande för Skärgårdsredarna, som var moderator under debatten.

Bland paneldeltagarna fanns Seko sjöfolks ordförande Kenny Reinhold. Han kunde inte svara på om det var ett hot eller en möjlighet.

– Det vi kommer att värna i alla lägen är att det ska finnas kollektivavtal. Och det är för att jämna ut skillnaderna så att svenska redare, som vi tycker är väldigt duktiga, ska kunna konkurrera på lika villkor. Det ska vara kvalitet och service, inte dumpade löner och sämre säkerhet som ska vara konkurrensfördelar.

Stefan Koskinen, förbundsdirektör för Almega tjänsteföretagen, ville inte se det som ett hot. Han pekade på att många av Almegas medlemmar verkar i andra länder och då hindras av protektionistiska regler.

– Det är ju något vi kämpar mot i de fallen så det skulle vara konstigt om vi gjorde det här, sa han.

Bertil Pevantus, vd för Styrsöbolaget, sa sig vara traditionell på så sätt att han gärna såg en blågul flagg i akterna på skärgårdsbåtarna. Men han kunde också se möjligheter i att utländska flaggor kan bedriva inhemsk trafik i andra länder.

– Jag skulle till exempel gärna köra i Oslo – med svenska kollektivavtal.

Just kollektivavtalet för skärgårdstrafiken omförhandlades för inte så länge sedan. Efter strejk och lock out enades man om ett avtal där Seko fick igenom sitt krav på att behålla tarifflönerna. Något arbetsgivarsidan inte tycks ha smält än.

– Skärgårdsavtalet är det sämsta och mest rigida av alla våra avtal, sa Stefan Koskinen.

Kenny Reinhold var i stället mycket nöjd med avtalet.

– Och oavsett vilken flagg skärgårdstrafiken seglar under så kommer det vara svenska kollektivavtal ombord, sa han.

– Nja, det är jag inte så säker på. Det måste vi titta närmare på, svarade Stefan Koskinen då.

Så frågan huruvida utflaggningen är ett hot eller en möjlighet tycks än så länge vara obesvarad.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

2 kommentarer

  1. Andreas Åsenholm (SD)

    Det ska vara kvalitet och service, inte dumpade löner och sämre säkerhet som ska vara konkurrensfördelar. Argumentet har vi hört länge. det insinueras att andra flaggstater har sämre säkerhetskultur , dåliga lönevillkor mm. Detsamma har hävdats om de svenska redarna som flaggat ut sina fartyg, främst har gett sig på småredarna. Det klart att fiffel förekommer , men detta är undantag och inte regel. År 2012 fanns det hälften av flaggstaterna ( 45 av 78 flaggstater )på Paris MOU white list . Så det finns lite att välja emellan utan att påstå att andra flaggstater innebär sämre säkerhet. Sedan frågan om lönerna. Jag förstår inte vad det kan vara för fel att betala avtalsenliga löner som har förhandlats fram mellan parterna i flaggstaten. Visst har besättningen ombord en polsk färja lägre löner än sina svenska kollegor har ombord svenska fartyg. Men det går inte jämföra. Beträffande skärgårdstrafiken: Jag ser inga som helst problem med att utländska rederier bedriver skärgårdstrafiken så länge de uppfyller alla formella krav (konventioner , lagar & förordningar). När det väl har gått så långt att ingen svensk redare vill hålla på med skärgårdstrafik så är det väl bra att någon annan gör det. Sjöfarten är först och främst en kommersiell verksamhet , det gäller att tjäna pengar. Om det inte svenska aktörer kan tjäna pengar på verksamheten så finns det bara följande alternativ: :
    -någon annan privat aktör hoppar in ,
    -den offentliga sektorn tar över verksamheten ,
    – ingen verksamhet bedrivs.
    Återuppta inte konfrontationskursen ni hade under åratal utan håll er till konsensuspolitiken ni tillämpar i dag gentemot redareföreningen. Den konfrontationspolitiken ni vill etablera inom inlandssjöfarten/skärgårdstrafiken skulle vara förödande för de berörda redarna och därmed verksamheten.

  2. Claes

    Anderas Åsenholm
    Det är inte fråga om att svenska rederier inte kan få det lönsamt! Det är fråga om att de tjänar mycket mer på att betala låga löner som de inte kan göra på ett svenskflaggat fartyg. Svenska fartyg har stenhård koll från Transportstyrelsen medan de utländska i många fall helt saknar någon kontroll. Sveriges import export går till 70-80% med sjöfart och bidrar till stora miljövinster i förhållande till lastbilstransporter som är en betydligt högre påfrestning för vägar och miljö. Du måste väl ändå tycka att spelreglerna skall vara de samma oavsett vilken flagga man har. En annan grej är ju att inget utländskt rederi har råd att anställa en som är bosatt i Sverige då de måste betala straffskatt bara för att han är bosatt i Sverige. Från att ha haft en flotta på över 1000 fartyg som seglat över hela världen återstår nu knappt 100 fartyg som seglar främst i skärgård och färjor. Det utbildas ca 120 Sjökaptener varje år i Sverige , var skall de jobba? Måste de då utvandra till något annat land för att vara anställningsbara ?

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Förlikning i antabusfallet

Förlikning i antabusfallet

Pendeltågsföraren som vägrade äta antabus och först hotades med uppsägning och sedan omplacerades har ingått en förlikning med arbetsgivaren. Läs mer

Upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten

Idag presenteras ”lättaankar, ett upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten. 1150 kvinnor i branschen har skrivit under sjöfartens eget #metoo-upprop. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Fängelseblockad efter mordförsök

Fängelseblockad efter mordförsök

Franska fängelser har blockerats av personalen under de senaste dagarna. I förra veckan överfölls tre kriminalvårdare av en terroristdömd intern. Ett regelrätt attentat, enligt facket som nu kräver tryggare arbetsförhållanden. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko: Damberg lyssnade om Samhall

Mötet mellan LO-förbunden på Samhall och näringsminister Mikael Damberg igår torsdag var givande. Ministern lyssnade. Det säger Sekos ombudsman Annika Ödebrink Läs mer

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko riktar allvarlig kritik mot den utredning regeringen har tillsatt för att se över strejkrätten. Om strejkrätten begränsas kan det få allvarliga konsekvenser för hela arbetsmarknadsmodellen varnar Seko. Läs mer

Därför röstar jag på socialdemokraterna

Läs mer

Ännu inte avgjort om Tågkompaniet tar över Krösatågen

I slutet av 2017 kom beskedet att Tågkompaniet tar över trafiken på Krösatågen från och med december 2018. Strax därefter överklagade Transdev beslutet. Läs mer

Samhall säger upp allt fler

I morgon träffar Seko och övriga sex LO-förbund näringsminister Mikael Damberg för att ge sin bild av arbetsmiljön och verksamheten på statliga Samhall. Ministern har kallat till mötet, enligt tidningen Fastighetsfolket. Läs mer

Centralt avtal

Ett rikstäckande kollektivavtal mellan centrala arbetstagar- och arbetsgivarorganisationer. Ett sådant avtal täcker alla medlemsföretag i den centrala arbetsgivarorganisationen och alla anställda i dessa företag, oavsett om de är medlemmar i facket eller ej.

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

ITF-kontrollanter räddar sjömanslön

Sjömän på bekvämlighetsflaggade fartyg har svårt att få ut rätt löner. Men tack vare de svenska ITF-inspektörerna tvingades redarna betala över 850 000 kronor i retroaktiva löner under 2017 skriver Transportarbetaren. Läs mer

Lokförare avled av sina skador

Lokföraren som skadades svårt i en arbetsplatsolycka i Bastuträsk onsdags förra veckan har avlidit av sina skador. Mannens arbetsgivare Green cargo fick beskedet natten till lördag. Läs mer

Kritiskt för den skadade lokföraren

Den lokförare som skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk i onsdags har flyttats till Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Hans tillstånd är kritiskt. Läs mer