Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Elin Öberg vet inte från månad till månad om hon har jobbet kvar. Foto: Daniel Olausson
Reportage

Fast jobb en ouppnåelig dröm

Snön faller mjukt över samhället. Gatorna är vita, plogade och släta. En och annan äldre dam har tagit sparken med på dagens inköpsrunda i Norrskensgallerian. Mitt emot den tre år gamla gallerian står flera av postens gula bilar parkerade under tak. Personalen slipper skotta men kallt är det likafullt.

19 december 2012 15:31

Det är i slutet av november och på posten i Gällivare är det mycket att göra. Vid tiotiden på morgonen har de flesta kammat posten för dagen och gjort i ordning sina blå lådor med såväl brev som paket.

På lastbryggan blåser det, och Elin Öberg snabbar sig på med att packa bilen. Elin är 20 år och har arbetat på kontoret sedan maj i år. Som flera andra på kontoret är hon timanställd. Det är en osäker och stressig tillvaro.

– Jag vet inte från månad till månad om jag har arbetet kvar. Det är svårt att planera, och flytta hemifrån känns avlägset, säger hon.

Elin Öberg bor med mamma i Porjus, fem mil från Gällivare.

– Bostäderna är dyra här och har man ing- en stadig inkomst blir det svårt, säger Elin.

Med den osäkra anställningen följer att hon inte heller kan planera sina vardagar. Varje anställningskontrakt anger ett visst antal timmar hon förväntas jobba den kommande månaden, men inget är hugget i sten. Arbetstiderna kan ändras från dag till dag. Ofta tvingas hon arbeta mer än heltid.

Tanken är att timvikarierna ska finnas till hands vid behov och alltid vara redo att ar- beta även om de inte är uppsatta på schemat. De ska se det som att alla dagar är vikta för Posten, även om det inte blir något arbete.

Elin Öberg tycker att det är svårt att få ihop att hon å ena sidan inte får veta om det finns arbete nästa månad, å andra sidan att hon arbetar mer än full tid, varje dag. Utan övertidsersättning. 07–16 är ordinarie arbetstid, Elin stannar ofta till 18. Hon får be- talt per timme, 125 kronor, inte mer. Övertid blir det bara när hon har ett fast schema på heltid och överskrider det.

– Trots att det så uppenbart finns behov av oss säger cheferna att det inte finns arbete. Och att det kan dröja väldigt länge innan vi kan få fast jobb. Vi får inte ens ett skriftligt schema, säger hon.

Elin Öberg är inte ensam om sin situation. På kontoret där hon arbetar finns 20 fast anställda på 19 tjänster och 10 vikarier, enligt produktionschef Tore Jirdén. Flertalet av de senare är timanställda, tre går på ledighetsvikariat för specifika personer.

Och så börjar det se ut inom hela företaget. Enligt Seko Posten ökar timanställningarna i omfattning och det är främst unga som får jobben. Några siffror finns dock inte, ännu.

Facket sa i våras upp ett avtal om behovs- anställningar som tillät 0-avtal (det vill säga avtal med 0 timmars arbetstid), men det har inte ersatts av något nytt. I stället ökar timmisarna.

Enligt Mats Lööf på Seko Posten kan facket i varje enskilt fall kräva att visstiderna ska bli fasta tjänster. Och förstås se till att timmisarna blir medlemmar. Mycket mer finns inte att göra.

I lagen om anställningsskydd finns anställningsformen allmän visstidsanställning som möjliggör timanställningar. Ny lagstiftning är på väg, men de förslag som lagts fram förändrar inget för Elin och hennes kolleger just nu. Förändringarna handlar om att minska möjligheterna att stapla visstidsanställningar på varandra i åratal. Det blir inget förbud mot osäkra kontrakt.

Nina Hirvonen är 21 år och började, liksomElin Öberg, som timanställd i maj. När hon får sitt anställningskontrakt är det oklart hur de kommande fyra veckorna ser ut. De timmar hon har i kontraktet ändras alltid.

– Jag kan fråga min chef 20 gånger hur jag ska jobba, men får ändå inget svar. Den förra chefen sa: kom klockan 07. Det skulle jag uppfatta som ett muntligt schema.

Nina Hirvonen vet varken ut eller in. Hon trivs och skulle gärna arbeta mer. Hon har bett om heltid men fått svaret att det inte finns jobb.

– Det finns inga tider till timanställda, får jag veta, och sedan anställer de fem nya precis efter. De behöver ju folk, men ger inga fasta anställningar, säger hon.

När Elin packat sin bil är det lunchdags och vi har tid att prata. Vi sätter oss i lunchrummet, där det är fullt med folk.

Mikael Johansson, som arbetat i många år, sitter vid bordet bredvid. Han tycker att villkoren för timvikarierna är urusla:

– Jag tycker inte att man ska behandla unga människor som man gör. När det var arbetsplatsträff i går fick de inte vara med, de får inga skriftliga scheman, de slängs hit och dit mellan arbetspass. Inte undra på att många lämnar oss, personalomsättningen är hög, säger han.

Efter den korta lunchen följer vi med Elin Öberg på en del av hennes turer. I dag ska hon köra tre distrikt i centrala Gällivare och strax utanför. Hon fick en veckas introduktion i maj och lär sig turerna allt eftersom.

Det är mycket trappspring inne i samhället. Hon kör säkert och vant med den lilla post- bilen, som kommer in på de smalaste av gårdar. Elin kör så nära portarna som möjligt.

– Jag känner mig sliten av ovisshet och av för mycket arbete. Posten verkar tro att vi lever för arbetet, säger hon.

Elin Öberg fortsätter sin runda och vi åter- vänder till kontoret där t f produktionschef Tore Jirdén sitter i ett rum mitt i lokalen.

Tore Jirdén har varit i Gällivare sedan i maj 2012 men började formellt sin anställning 1 november. Han har i uppdrag att se över organisationen på kontoret.

När han hör att timvikarierna på kontoret är oroliga över korta kontrakt och ovisshet, tycker han att det är orättvist.

Och skriftligt schema tycker han är onödigt eftersom arbetstiden är 07–16. Är man timanställd ska man vara beredd att arbeta varje dag.

– Man kanske inte trivs så bra med varandra. Tiden här blir ett sätt att prova på jobbet. Ingen har sagt till mig att de tycker att det är något fel på anställningsavtalen, säger han.

Ni har 20 fast anställda och 10 vikarier, tyder inte det på att ni är underbemannade?

– Vi ser över bemanningen och är inte i mål ännu. Vi har anställt 3 under hösten, men kan inte ha fler fasta just nu. Våra volymer skiftar hela tiden, vi gör prognoser men de måste ständigt ändras.

I mitten av 1970-talet hade varje enhet inom Posten 25 procent vikariehållning, berättar Tore Jirdén. Ett kontor med 10 tjänster hade 12,5 anställda.

– Så kan vi inte göra i dag, det finns inte ekonomi i det, säger han.

I dag utgår lokala chefer i stället från låg grundbemanning när de planerar antalet tjänster. En bemanning som helt och hållet förutsätter att det finns folk utifrån att plocka in vid behov.

När Sekotidningen lämnar Tore Jirdéns kontor är det sen eftermiddag och samtliga postbilar är ute på vägarna. Mörkret har sänkt sig för länge sedan, på torget lyser årets julutsmyckning upp ingången till Norrskensgallerian.

 

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten

Idag presenteras ”lättaankar, ett upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten. 1150 kvinnor i branschen har skrivit under sjöfartens eget #metoo-upprop. Läs mer

Fängelseblockad efter mordförsök

Fängelseblockad efter mordförsök

Franska fängelser har blockerats av personalen under de senaste dagarna. I förra veckan överfölls tre kriminalvårdare av en terroristdömd intern. Ett regelrätt attentat, enligt facket som nu kräver tryggare arbetsförhållanden. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Seko: Damberg lyssnade om Samhall

Mötet mellan LO-förbunden på Samhall och näringsminister Mikael Damberg igår torsdag var givande. Ministern lyssnade. Det säger Sekos ombudsman Annika Ödebrink Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko riktar allvarlig kritik mot den utredning regeringen har tillsatt för att se över strejkrätten. Om strejkrätten begränsas kan det få allvarliga konsekvenser för hela arbetsmarknadsmodellen varnar Seko. Läs mer

Därför röstar jag på socialdemokraterna

Läs mer

Ännu inte avgjort om Tågkompaniet tar över Krösatågen

I slutet av 2017 kom beskedet att Tågkompaniet tar över trafiken på Krösatågen från och med december 2018. Strax därefter överklagade Transdev beslutet. Läs mer

Samhall säger upp allt fler

I morgon träffar Seko och övriga sex LO-förbund näringsminister Mikael Damberg för att ge sin bild av arbetsmiljön och verksamheten på statliga Samhall. Ministern har kallat till mötet, enligt tidningen Fastighetsfolket. Läs mer

ITF-kontrollanter räddar sjömanslön

Sjömän på bekvämlighetsflaggade fartyg har svårt att få ut rätt löner. Men tack vare de svenska ITF-inspektörerna tvingades redarna betala över 850 000 kronor i retroaktiva löner under 2017 skriver Transportarbetaren. Läs mer

Bruttolön

Lön före skatt.

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Lokförare avled av sina skador

Lokföraren som skadades svårt i en arbetsplatsolycka i Bastuträsk onsdags förra veckan har avlidit av sina skador. Mannens arbetsgivare Green cargo fick beskedet natten till lördag. Läs mer

Kritiskt för den skadade lokföraren

Den lokförare som skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk i onsdags har flyttats till Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Hans tillstånd är kritiskt. Läs mer

Lokförare allvarligt skadad i arbetsplatsolycka

En lokförare vid Green cargo skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk igår morse. Läs mer