Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Fast i deltidsfällan

15 juni 2006 05:00

– Jag kan snart inte ha det så här längre. Jag har jobbat här sedan hösten 2003 och Posten vet att jag vill ha mer timmar. Istället sänkte de mitt arbetstidsmått den 1 april när jag äntligen fick en tillsvidareanställning. Det var som ett aprilskämt. Det går inte att leva på 4.000 kronor i månaden.
Det säger Åsa Lind, 24 år, på postterminalen i Göteborg. Under de snart tre år som hon jobbat där har hennes visstidsanställningar varierat mellan 30, 45, 54 och 60 procent i olika perioder. Av ekonomiska skäl tvingas hon dela lägenhet med sin syster – eget boende är inte att tänka på.
Och hon är långt ifrån ensam.

Hanna Karlsson, Therese Henriksson, Emma Fredriksson, Lisa Bengtsson, Daniel Hermansson och Mikael Wilhelmsson är bara några av de andra som sitter i samma båt. Alla är både ledsna och arga över Postens agerande.
– Daniel och jag hade jobbat 57 procent på natten det senaste halvåret innan vi fick våra tillsvidareanställningar. Då tvingades vi gå ner till 30 procent, trots att vi båda ville jobba mer, säger Mikael Wilhelmsson.
– Vi som tidigare har jobbat mer får stämpla upp lite nu när vi bara har 30 procents arbetstid. Men när mina a-kassedagar tar slut tvingas jag välja mellan att säga upp mig från en tillsvidareanställning eller leva på 4.000 i månaden. Man känner sig så utnyttjad, säger Lisa Bengtsson.

Deltid är i första hand ett ungdomsproblem.
Det visar de siffror som Carina Benjaminsson tagit fram. Carina är 24 år och ungdomsansvarig i sektionsstyrelsen på postterminalen.
65 av totalt 154 tillsvidareanställda ungdomar under 30 år i produktionen har en anställning på mindre än 45 procent. Till det kommer de 24 ungdomar som provanställdes i slutet av maj.
Av de 178 tillsvidare- och provanställda som är under 30 år har bara 10 en heltidstjänst. Det motsvarar 5,6 procent!
Av de 548 tillsvidareanställda som är över 30 år har 70 procent en heltidstjänst.
– Att Posten tillsvidareanställer så många på 30 procent är något nytt. Det går inte att komma ifrån misstanken att Posten försöker undvika att anställa personal på 40 procent eller mer. Där går gränsen i kollektivavtalet för att få fri medicin, terminalglasögon och andra förmåner, säger Carina som tillsammans med sektionsstyrelsen undersöker om Posten verkligen följt företrädesreglerna.

Samtidigt som Posten tillsvidareanställde många den 1 april och sänkte deras arbetstid, så visar Carinas siffror också att man ökade användningen av bemanningsbolaget Academic Work. I mars köpte postterminalen in 682 timmar från dem. I april var siffran uppe i 927 timmar.
– Den nystartade ungdomsgruppen ska nu träffa sorteringschefen på terminalen för att reda ut vilka hinder som finns för mer arbetstid, så vi kan lösa dem. Det måste gå.

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten

Idag presenteras ”lättaankar, ett upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten. 1150 kvinnor i branschen har skrivit under sjöfartens eget #metoo-upprop. Läs mer

Fängelseblockad efter mordförsök

Fängelseblockad efter mordförsök

Franska fängelser har blockerats av personalen under de senaste dagarna. I förra veckan överfölls tre kriminalvårdare av en terroristdömd intern. Ett regelrätt attentat, enligt facket som nu kräver tryggare arbetsförhållanden. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Seko: Damberg lyssnade om Samhall

Mötet mellan LO-förbunden på Samhall och näringsminister Mikael Damberg igår torsdag var givande. Ministern lyssnade. Det säger Sekos ombudsman Annika Ödebrink Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko riktar allvarlig kritik mot den utredning regeringen har tillsatt för att se över strejkrätten. Om strejkrätten begränsas kan det få allvarliga konsekvenser för hela arbetsmarknadsmodellen varnar Seko. Läs mer

Därför röstar jag på socialdemokraterna

Läs mer

Ännu inte avgjort om Tågkompaniet tar över Krösatågen

I slutet av 2017 kom beskedet att Tågkompaniet tar över trafiken på Krösatågen från och med december 2018. Strax därefter överklagade Transdev beslutet. Läs mer

Samhall säger upp allt fler

I morgon träffar Seko och övriga sex LO-förbund näringsminister Mikael Damberg för att ge sin bild av arbetsmiljön och verksamheten på statliga Samhall. Ministern har kallat till mötet, enligt tidningen Fastighetsfolket. Läs mer

ITF-kontrollanter räddar sjömanslön

Sjömän på bekvämlighetsflaggade fartyg har svårt att få ut rätt löner. Men tack vare de svenska ITF-inspektörerna tvingades redarna betala över 850 000 kronor i retroaktiva löner under 2017 skriver Transportarbetaren. Läs mer

Resultatlön

En rörlig lönedel som varierar efter resultatet, ofta för en lokal grupp eller enhet.

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Lokförare avled av sina skador

Lokföraren som skadades svårt i en arbetsplatsolycka i Bastuträsk onsdags förra veckan har avlidit av sina skador. Mannens arbetsgivare Green cargo fick beskedet natten till lördag. Läs mer

Kritiskt för den skadade lokföraren

Den lokförare som skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk i onsdags har flyttats till Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Hans tillstånd är kritiskt. Läs mer

Lokförare allvarligt skadad i arbetsplatsolycka

En lokförare vid Green cargo skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk igår morse. Läs mer