Det säger Peter Lundmark i Sekos företagsfack.

I efterhand har det framkommit att övertaligheten i Borlänge inte alls är så stor som företaget påstått.

–Det är tio istället för 30-35 övertaliga. Hade vi haft den uppgiften från början skulle Borlänge varit med i avtalet, helt klart, säger Peter Lundmark.

Den här veckan pågår förhandlingar om en lösning i Borlänge. Eventuellt kommer orten att ingå i krisavtalet.

Förhandlingar pågår även i Göteborg, där det också visat sig att övertaligheten är mindre än Green cargo hävdat.

–Vi kan ha en positiv lösning i sikte, säger Sekos klubbordförande Anders Gustavsson.

Även Piteå är undantaget från krisavtalet på grund av övertaglighet. Där fanns dock ett varsel sedan tidigare och det är nu genomfört. Tio personer har sagts upp.

Krisavtalet innebär att anställda i Green cargo går ner i arbetstid och lön i fyra månader under perioden februari till maj i år. Modellen sammanfattas 80-90-100 och innebär 80 procent arbetstid, 90 procent lön och 100 procent avsättning till pension. I höst blir det möjligt att gå ner i tid och lön på frivillig väg.

Green cargo drog tillbaka ett varsel på 350 tjänster när avtalet skrevs på.