Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Nedbemanningen
Säkerheten och servicen blir sämre när personal försvinner, säger PO Fällman, ombudsman på Seko Foto: Jens Lasthein
Reportage

Färre anställda ombord trots fler resenärer

– Det är en trend i hela Europa att järnvägsföretag vill minska bemanningen på tåg. Bolagen tror att de kan tjäna pengar på att ta bort ombordpersonal, men vi menar att det är precis tvärtom.

17 oktober 2016 11:39

Det säger P O Fällman, ombudsman på Seko med särskilt ansvar för spårtrafiken.

– Vi är övertygade om att viseringsgraden minskar, det vill säga att färre resenärer väljer att betala, när det inte finns personal ombord.

Undersökningar och försök med öppen spärrlinje visar, enligt P O Fällman, att färre betalar. När resenärer kan stiga på utan att visa sin biljett är det fler som tar chansen.

– Det visade försöket vid Slussen i Stockholm, där man under en tid tog bort spärrarna. Och bussbranschen har sett att fusket ökar när det går att stiga på bussen både fram och bak, säger P O Fällman.

I slutet av oktober genomförs en aktionsdag i hela Europa mot nedbemanningen på järnvägen, och Seko ska vara med även i år.

–Vi vill visa för allmänheten och politiker vad som håller på att hända och vad det betyder att personal försvinner.

P O Fällman och Seko anser att järnvägen, som ett mer miljövänligt alternativ, ska vara säker och trygg och – inte minst – trevlig.

– Om personalen försvinner finns ingen som serverar kaffe och gör det trivsamt, ingen som kan komma till undsättning vid hot och våld. Ingen som kollar biljetten så att den som betalat känner att alla andra också betalt för sin resa.

Till det kommer säkerheten.

–Vid olyckor och bränder är det en fördel om det finns personal ombord som kan hjälpa till, det har de utbildats för att klara av.

För Seko är det den samlade bilden av ekonomi, trygghet och trivsel som ska övertyga företag, politiker och allmänhet om ombordpersonalens betydelse.

Och förstås att tåg är ett miljövänligt trafikslag.

– Då måste järnvägen också vara ett bättre alternativ, säger P O Fällman. Nedbemanningen riskerar att förstöra trafikslaget som sådant.

I dag är det framför allt SJ och Arriva i Stockholms lokaltrafik som drivit igenom en minskning av personalen.

När det gäller SJ har Arbets- miljöverket ställt krav på att företaget ska ”säkerställa att de befintliga resurserna i form av bemanning, verktyg och tydlig- het i arbetsinnehåll är anpassade till de faktiska kraven i arbetet”.

Något som Seko välkomnar.

När det gäller lokalbanorna i Stockholm, som körs av Arriva för SL:s räkning, har alla konduktörer plockats bort och ersatts av viseringsstolpar under en för- söksperiod på sex månader. Fler biljettkontrollanter ska se till att resenärer inte åker utan biljett.

– Arriva verkar övertygade om att det nya systemet fungerar. Då tycker jag att de borde börja tillämpa den ersättningsmodell som de vann upphandlingen med 2012. Den innebar att de ska få betalt för varje viserad resenär, kallat VBP, säger P O Fällman.

Hittills har modellen inte tillämpats eftersom Arriva inte klarat av att visera alla resenärer.

Istället har företaget fått betalt från SL efter antalet passagerare som går på.

– Om företaget menar allvar med att konduktörerna inte behövs bör de införa systemet med VBP nu, säger P O Fällman. Det är upp till bevis.

Lokalbanorna är, enligt Seko, ett bra exempel på hur konduktörer ger trivsel. I SL:s undersökningar har lokalbanorna, som är de enda med personal i vagnarna, fått högsta betyg av passagerarna.

Den tekniska utvecklingen gör att kanske fler tåg i framtiden går förarlösa och kanske helt utan annan personal. Det går, som P O Fällman ser det, inte att påverka den tekniska utvecklingen.

– Förarlösa tåg passar ändå bäst i helt nybyggda miljöer, som kan anpassas till den nya tekniken. Stockholms tunnelbana – som diskuterats – är möjligen för gammal för detta, säger han.

 

 

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

Snöröjningen på järnvägen i norra Sverige är sämre i år än tidigare. Det anser Green cargo som noterat att antalet incidenter med mindre urspårningar ökat. Trafikverket medger att snöröjningen brustit. Läs mer

Svårare för fifflande entreprenörer

Svårare för fifflande entreprenörer

Idag presenterade regeringen ett förslag om entreprenörsansvar i bygg- och anläggningsbranschen. Detta för att skydda de anställdas löner och stoppa osund konkurrens. Läs mer

6F i bråk med Jan Björklund

6F i bråk med Jan Björklund

Efter att Liberalernas partiledare Jan Björklund uttalat sig om ”de militanta LO-förbunden i 6F” i tidningen Arbetet kontrar nu 6F med att kalla Björklund politikens främsta huligan. Läs mer

Språkförbistring kan ligga bakom dödsolycka

De två estniska montörer som omkom vid ett kraftledningsarbete i Dalarna hösten 2016 kunde inte svenska och det kan ha bidragit till att de gjorde misstag. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Seko: ”Omplacering av fackligt ombud en bestraffning”

Kriminalvården vill omplacera en facklig förtroendevald på anstalten Ljustadalen efter påståenden om kränkande särbehandling. Läs mer

Harly håller koll på entreprenörerna

Harly håller koll på entreprenörerna

I januari förra året fick Trafikverket ett regeringsuppdrag att sköta leveransuppföljningen av järnvägsunderhållet i egen regi. Redan i september var Harly Nielsen ute för att hålla koll på att entreprenörerna gör det de ska. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Raka spåret in i politiken

Raka spåret in i politiken

Lina el Yafi hamnade i hetluften när hon som klubbordförande drev kampanj för de uppsagda konduktörerna på tvärbanan. Nu gör hon politisk raketkarriär och kommer av allt att döma bli landstingspolitiker efter valet. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Billigare fackföreningsavgift bra för tryggheten

Den svenska modellen bygger på att löntagare är med i facket. Våra fackförbund ser till att löne- och avtalsvillkor följs och att nödvändiga försäkringar finns, inte minst avtals- och tjänstepension. Därför går vi socialdemokrater nu fram med förslag om att det ska bli billigare att vara med i facket. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Vägarbetaren Timmy Edström slog en asfaltraka genom vindrutan på en bil när föraren vägrade dra ner farten. Nu har han dömts till böter och skadestånd, men han får starkt stöd och pengar från kolleger och allmänhet. Läs mer

ny på arbetsmarknaden
Maskinföraren Ghalia bryter normen

Maskinföraren Ghalia bryter normen

Ghalia Alhindi flydde från Syrien till Sverige för drygt två år sedan. Bland det första hon gjorde här var att lära sig cykla, sedan tog hon körkort och nu går hon en maskinförarutbildning. – Sen blir det lastbil och till slut flygplan, säger hon halvt på skämt, halvt på allvar. Läs mer

Ny rikspolischef välkomnas

Ny rikspolischef välkomnas

Säpochefen Anders Thornberg tar över jobbet som rikspolischef efter att hårt kritiserade Dan Eliasson tvingats bort. Seko polisen tycker att Thornberg är ett bra val men tycker att Eliasson hade kunnat sitta kvar. Läs mer

Seko och 6F inleder valrörelsen

Vem f’n bryr sig? Den frågan ställer Seko och de övriga förbunden i 6F i årets valrörelse. Enligt förbunden är svaret på frågan socialdemokraterna. Läs mer

Kriminalvården och Seko inte överens om lokalt avtal

Seko och Kriminalvården har inte lyckats komma överens om ett avtal för 2017. Nu blir det de lokala parterna som ska förhandla utifrån det centrala avtalet, som slöts i höstas. I potten finns totalt 6,5 procent på tre år med låglönesatsning. Läs mer

Statligt järnvägsunderhåll

Statligt järnvägsunderhåll

Trafikverket kommer att ta över den del av basunderhållet på järnväg som statligt ägda Infranord har. Det utlovar infrastrukturminister Tomas Eneroth idag, onsdag. Läs mer

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Vissa medarbetare i Kriminalvården arbetar väldigt mycket övertid. Den är frivillig och ger i de flesta fall betydande extrainkomster. Vilket i sin tur gör det svårt för skyddsombud och fack att se till att avtal följs. Läs mer

Lokala löneförhandlingar

Förhandlingar om nya löner som sker lokalt; för ett företag eller för en arbetsplats.