Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Nedbemanningen
Säkerheten och servicen blir sämre när personal försvinner, säger PO Fällman, ombudsman på Seko Foto: Jens Lasthein
Reportage

Färre anställda ombord trots fler resenärer

– Det är en trend i hela Europa att järnvägsföretag vill minska bemanningen på tåg. Bolagen tror att de kan tjäna pengar på att ta bort ombordpersonal, men vi menar att det är precis tvärtom.

17 oktober 2016 11:39

Det säger P O Fällman, ombudsman på Seko med särskilt ansvar för spårtrafiken.

– Vi är övertygade om att viseringsgraden minskar, det vill säga att färre resenärer väljer att betala, när det inte finns personal ombord.

Undersökningar och försök med öppen spärrlinje visar, enligt P O Fällman, att färre betalar. När resenärer kan stiga på utan att visa sin biljett är det fler som tar chansen.

– Det visade försöket vid Slussen i Stockholm, där man under en tid tog bort spärrarna. Och bussbranschen har sett att fusket ökar när det går att stiga på bussen både fram och bak, säger P O Fällman.

I slutet av oktober genomförs en aktionsdag i hela Europa mot nedbemanningen på järnvägen, och Seko ska vara med även i år.

–Vi vill visa för allmänheten och politiker vad som håller på att hända och vad det betyder att personal försvinner.

P O Fällman och Seko anser att järnvägen, som ett mer miljövänligt alternativ, ska vara säker och trygg och – inte minst – trevlig.

– Om personalen försvinner finns ingen som serverar kaffe och gör det trivsamt, ingen som kan komma till undsättning vid hot och våld. Ingen som kollar biljetten så att den som betalat känner att alla andra också betalt för sin resa.

Till det kommer säkerheten.

–Vid olyckor och bränder är det en fördel om det finns personal ombord som kan hjälpa till, det har de utbildats för att klara av.

För Seko är det den samlade bilden av ekonomi, trygghet och trivsel som ska övertyga företag, politiker och allmänhet om ombordpersonalens betydelse.

Och förstås att tåg är ett miljövänligt trafikslag.

– Då måste järnvägen också vara ett bättre alternativ, säger P O Fällman. Nedbemanningen riskerar att förstöra trafikslaget som sådant.

I dag är det framför allt SJ och Arriva i Stockholms lokaltrafik som drivit igenom en minskning av personalen.

När det gäller SJ har Arbets- miljöverket ställt krav på att företaget ska ”säkerställa att de befintliga resurserna i form av bemanning, verktyg och tydlig- het i arbetsinnehåll är anpassade till de faktiska kraven i arbetet”.

Något som Seko välkomnar.

När det gäller lokalbanorna i Stockholm, som körs av Arriva för SL:s räkning, har alla konduktörer plockats bort och ersatts av viseringsstolpar under en för- söksperiod på sex månader. Fler biljettkontrollanter ska se till att resenärer inte åker utan biljett.

– Arriva verkar övertygade om att det nya systemet fungerar. Då tycker jag att de borde börja tillämpa den ersättningsmodell som de vann upphandlingen med 2012. Den innebar att de ska få betalt för varje viserad resenär, kallat VBP, säger P O Fällman.

Hittills har modellen inte tillämpats eftersom Arriva inte klarat av att visera alla resenärer.

Istället har företaget fått betalt från SL efter antalet passagerare som går på.

– Om företaget menar allvar med att konduktörerna inte behövs bör de införa systemet med VBP nu, säger P O Fällman. Det är upp till bevis.

Lokalbanorna är, enligt Seko, ett bra exempel på hur konduktörer ger trivsel. I SL:s undersökningar har lokalbanorna, som är de enda med personal i vagnarna, fått högsta betyg av passagerarna.

Den tekniska utvecklingen gör att kanske fler tåg i framtiden går förarlösa och kanske helt utan annan personal. Det går, som P O Fällman ser det, inte att påverka den tekniska utvecklingen.

– Förarlösa tåg passar ändå bäst i helt nybyggda miljöer, som kan anpassas till den nya tekniken. Stockholms tunnelbana – som diskuterats – är möjligen för gammal för detta, säger han.

 

 

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Postnord får 2,2 miljarder av ägarna

Postnord får 2,2 miljarder av ägarna

Danmark och Sverige har kommit överens om att ge det krisande Postnord ett tillskott på 2,2 miljarder svenska kronor. Den danska staten skjuter till 1,8 miljarder och Sverige står för resterande 400 miljoner. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höga halter av kvävedioxid i tunnelbanan

Det är tidvis höga halter av kvävedioxid och damm vid underhållsarbete i Stockholms tunnelbana. Det visar mätningar som Strukton Rail gjorde under våren 2017. Mätningarna skedde vid fyra olika arbetsmoment. Läs mer

Skärgårdsförhandlingarna har brutit samman

Förhandlingarna mellan Seko och Almega om ett nytt skärgårdsavtal har brutit samman. Enligt Seko har Almega sagt upp avtalet, vilket innebär att det blir avtalslöst tillstånd om sju dagar. Läs mer

Jobbar kvar för att det är kul

Jobbar kvar för att det är kul

Pelle Olsson är både kriminalvårdare och pensionär. Han tycker att han har fått det bästa av allt och rekommenderar andra samma sak. Men inte för att klamra sig fast vid jobbet. Läs mer

Lågavlönade får bättre betalt med nya avtalen

Årets avtalsrörelse skulle ge mer till dem som tjänar minst. En rundringning som Sekotidningen har gjort visar att många lokala löneförhandlingar har gett resultat, även om alla inte är helt nöjda. Läs mer

När jobbet leder till döden

När jobbet leder till döden

Hittills i år har 40 personer dött på jobbet. Här är en berättelse om hur det kan gå till. Om entreprenörskedjor, bristande kontroll och olyckliga omständigheter. Läs mer

”Jag gillar att vara utomhus”

”Jag gillar att vara utomhus”

Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

Upphandling på slak lina

Upphandling på slak lina

Upphandlingar är ofta ett vågspel. Men en sak är säker, går det åt skogen drabbas inte de ytterst ansvariga, det är de anställda som råkar illa ut. Som nu på pendeltågen i Stockholm Läs mer

Billigare vara med i facket

Nu återinför socialdemokraterna skattereduktion för fackföreningsavgift, så det är bara att bli med i facket igen, skriver två socialdemokratiska riksdagsledamöter. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Ny postlag skippar brev över natten

Regeringen har presenterat ett förslag till ny postlag. Seko posten är positivt till stora delar av innehållet, men är besviket över att postboxar inte blir standard. Läs mer

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

– Titta så små byxorna är, säger tunneltvättare Madelene Berglund och lyfter upp en arbetsbyxa från bordet där ett av de större klädföretagen placerat sitt utbud. Läs mer

Seko och Fastighets går vidare med planerna på samgående

Planerna på att slå ihop de två förbunden har sedan en tid legat i malpåse i väntan på att avtalsrörelsen och kongresser ska vara avklarade. Nu har de tagit beslut om att tillsätta en utredning. Läs mer

Strid om gräns för kvartsdamm

Strid om gräns för kvartsdamm

Arbetsmiljöverket lade ett förslag om halverat gränsvärde för det farliga kvartsdammet. Medicinsk expertis och facket välkomnar förslaget medan arbetsgivarna tycker att det blir för dyrt. Nu är det inte säkert att det blir någon sänkning. Läs mer

”Dialog med facket är viktig”

”Dialog med facket är viktig”

Tomas Eneroth fick en rivstart på posten som infrastrukturminister sedan företrädaren, Anna Johansson, fick gå efter IT-skandalen på Transportstyrelsen. Till Sekotidningen säger han bland annat att han vill se än mer järnvägsunderhåll i statlig regi. Läs mer

Nytt avtal för anställda på Samhall

Efter konfliktvarsel och medlarbud har parterna kommit överens om ett nytt avtal för anställda på Samhall. Avtalet ger 7,1 procent i löneökningar under tre år och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Utredning kring Sekohärvan står still

Det rättsliga efterspelet till den så kallade Sekohärvan drar ut på tiden. Polisen har ingen utsedd utredare och fortfarande har inga förhör hållits med de inblandade. Läs mer

Försäkringar
Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Paketchauffören Tomas Dahl fick en stroke för tre år sedan. Genom Sekos sjukförsäkring fick han 50 000 kronor – pengar som var välkomna när han blev sjukskriven på heltid i tre månader. Läs mer

Lönestruktur

Visar hur lönerna är uppbyggda och hur olika löner förhåller sig till varandra.