Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Nedbemanningen
Säkerheten och servicen blir sämre när personal försvinner, säger PO Fällman, ombudsman på Seko Foto: Jens Lasthein
Reportage

Färre anställda ombord trots fler resenärer

– Det är en trend i hela Europa att järnvägsföretag vill minska bemanningen på tåg. Bolagen tror att de kan tjäna pengar på att ta bort ombordpersonal, men vi menar att det är precis tvärtom.

17 oktober 2016 11:39

Det säger P O Fällman, ombudsman på Seko med särskilt ansvar för spårtrafiken.

– Vi är övertygade om att viseringsgraden minskar, det vill säga att färre resenärer väljer att betala, när det inte finns personal ombord.

Undersökningar och försök med öppen spärrlinje visar, enligt P O Fällman, att färre betalar. När resenärer kan stiga på utan att visa sin biljett är det fler som tar chansen.

– Det visade försöket vid Slussen i Stockholm, där man under en tid tog bort spärrarna. Och bussbranschen har sett att fusket ökar när det går att stiga på bussen både fram och bak, säger P O Fällman.

I slutet av oktober genomförs en aktionsdag i hela Europa mot nedbemanningen på järnvägen, och Seko ska vara med även i år.

–Vi vill visa för allmänheten och politiker vad som håller på att hända och vad det betyder att personal försvinner.

P O Fällman och Seko anser att järnvägen, som ett mer miljövänligt alternativ, ska vara säker och trygg och – inte minst – trevlig.

– Om personalen försvinner finns ingen som serverar kaffe och gör det trivsamt, ingen som kan komma till undsättning vid hot och våld. Ingen som kollar biljetten så att den som betalat känner att alla andra också betalt för sin resa.

Till det kommer säkerheten.

–Vid olyckor och bränder är det en fördel om det finns personal ombord som kan hjälpa till, det har de utbildats för att klara av.

För Seko är det den samlade bilden av ekonomi, trygghet och trivsel som ska övertyga företag, politiker och allmänhet om ombordpersonalens betydelse.

Och förstås att tåg är ett miljövänligt trafikslag.

– Då måste järnvägen också vara ett bättre alternativ, säger P O Fällman. Nedbemanningen riskerar att förstöra trafikslaget som sådant.

I dag är det framför allt SJ och Arriva i Stockholms lokaltrafik som drivit igenom en minskning av personalen.

När det gäller SJ har Arbets- miljöverket ställt krav på att företaget ska ”säkerställa att de befintliga resurserna i form av bemanning, verktyg och tydlig- het i arbetsinnehåll är anpassade till de faktiska kraven i arbetet”.

Något som Seko välkomnar.

När det gäller lokalbanorna i Stockholm, som körs av Arriva för SL:s räkning, har alla konduktörer plockats bort och ersatts av viseringsstolpar under en för- söksperiod på sex månader. Fler biljettkontrollanter ska se till att resenärer inte åker utan biljett.

– Arriva verkar övertygade om att det nya systemet fungerar. Då tycker jag att de borde börja tillämpa den ersättningsmodell som de vann upphandlingen med 2012. Den innebar att de ska få betalt för varje viserad resenär, kallat VBP, säger P O Fällman.

Hittills har modellen inte tillämpats eftersom Arriva inte klarat av att visera alla resenärer.

Istället har företaget fått betalt från SL efter antalet passagerare som går på.

– Om företaget menar allvar med att konduktörerna inte behövs bör de införa systemet med VBP nu, säger P O Fällman. Det är upp till bevis.

Lokalbanorna är, enligt Seko, ett bra exempel på hur konduktörer ger trivsel. I SL:s undersökningar har lokalbanorna, som är de enda med personal i vagnarna, fått högsta betyg av passagerarna.

Den tekniska utvecklingen gör att kanske fler tåg i framtiden går förarlösa och kanske helt utan annan personal. Det går, som P O Fällman ser det, inte att påverka den tekniska utvecklingen.

– Förarlösa tåg passar ändå bäst i helt nybyggda miljöer, som kan anpassas till den nya tekniken. Stockholms tunnelbana – som diskuterats – är möjligen för gammal för detta, säger han.

 

 

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

ISS: Vi har vidtagit tillräckliga åtgärder

ISS: Vi har vidtagit tillräckliga åtgärder

ISS har vidtagit tillräckliga åtgärder när det gäller de sexuella trakasserierna på biljettkontrollen. Det säger ISS affärsområdeschef Ulrika Andersson. Läs mer

Fransk strejkvåg når energisektorn

Fransk strejkvåg når energisektorn

Franska energiarbetare stänger av strömmen för dåliga arbetsgivare och lovar samtidigt att leverera billigare el till hushållen. - Vi vill tvinga regeringen till att helt lägga om kurs, säger Rachel Neis, hos gasföretaget GRDF. Läs mer

Sextrakasserier på ISS till AD

Sextrakasserier på ISS till AD

Seko och Almega kunde inte komma överens om hur problemen med sexuella trakasserier på ISS biljettkontroll ska lösas. Seko förbereder nu en stämning till Arbetsdomstolen. Läs mer

”Jag är ung och har inte behövt kriga”

”Jag är ung och har inte behövt kriga”

– Varför ska man vara med i facket och betala medlemsavgift när alla får ta del av villkoren som vi förhandlar fram? Frågan lyfts när Sekos vice ordförande, Gabriella Lavecchia, besöker klubb Fastigheter i Stockholm, som en del av medlemsveckan. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Facklig seger när MTR tar över städning

Den 1 maj tar MTR över städningen av pendeltågen i Stockholm. Enligt Seko innebär övergången en facklig seger för medlemmarna, då viktiga villkor behålls eller stärks. Läs mer

Många brev med narkotika på Posten

Brevbärare och postombud riskerar att oskyddade exponeras för den extremt farliga drogen fentanyl. Arbetsmetoder för att göra postpersonalen tryggare har tagits fram. Läs mer

”Vi är som Sherlock Holmes”

”Vi är som Sherlock Holmes”

Läs mer

Med jämlikhet i fokus

Med jämlikhet i fokus

Kadir Kasirga kom till Sverige från Kurdistan som 15-åring. Efter många år som fackligt aktiv i Seko kandiderar han i höst till riksdagen för Socialdemokraterna.
 Läs mer

Vem vill jobba mer?

Vem vill jobba mer?

Problemet är inte att det går dåligt för Sverige. Problemet är att våra gemensamma tillgångar är orättvist fördelade. Läs mer

En sjukförsäkring att lita på

"Vi förväntar oss att en samlad arbetarrörelse gör gemensam sak för att utveckla den svenska modellen där en rättvis och trygg sjukförsäkring är självklar!" Det skriver Agneta Tiger Seko och Ingemar Nilsson, riksdagsledamot (S). Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

6F:s lönerapport får kritik

6F:s lönerapport får kritik

Det blev en hel del mothugg och kritik när 6F:s och Katalys rapport ”Lågt lönemärke gynnar högavlönade” diskuterades på ett seminarium i Stockholm på tisdagen. Läs mer

Tull vill att brevbärare knarkspanar

Tull vill att brevbärare knarkspanar

Tullkriminalen vill använda brevbärare som spanare, det väcker obehag och frågor om säkerhet och ansvar. Men brevhemligheten väger tungt. Läs mer

Facklig företrädare fick rätt – JK kritiserar Kriminalvården

Facklig företrädare fick rätt – JK kritiserar Kriminalvården

Kriminalvården får kritik av Justitiekanslern, JK, för att en regionchefer brutit mot repressalieförbudet i grundlagarna. Offentliganställda får inte straffas för att de uttalar sig om sin arbetsplats i media. Läs mer

Ny rapport: Arbetare missgynnas av lågt lönemärke

Ny rapport: Arbetare missgynnas av lågt lönemärke

De privatanställda tjänstemännens löner har ökat mer än arbetarnas vid flera avtalsperioder sedan sedan industriavtalets tillkomst 1998. För att vända trenden behövs ett högre ”märke” och samtidiga låglönesatsningar. Läs mer

Sparkade av ISS – kräver jobbet tillbaka

Sparkade av ISS – kräver jobbet tillbaka

ISS har avskedat fyra biljettkontrollanter av personliga skäl. ISS uppger att de fyra validerat sina egna SL-kort, vilket skulle vara att likställa med fusk eller bedrägeri. Seko har ogiltigförklarat samtliga avsked och menar att de fyra enbart följt företagets instruktioner. Läs mer

MTR tar över städning av pendeln

MTR tar över städning av pendeln

MTR och Solreneriet inleder fackliga förhandlingar om att MTR ska ta över städningen av pendeltågen i Stockholm. Läs mer

Efter metoo – de efterlyser visselblåsare på sjön

Efter metoo – de efterlyser visselblåsare på sjön

På Youtube finns videon #lättaankar, där kvinnor inom svensk sjöfart vittnar om grova övergrepp och sexuella trakasserier på jobbet. Ett Metoo-upprop i branschen har samlat 1150 underskrifter. Läs mer

Blockadbrytare

En anställd som arbetar trots att arbetsplatsen är försatt i blockad.