Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Svensk polis utför id-kontroller vid Hyllie station sedan mitten av november. Nu vill regeringen att det även ska ske innan inresa till Sverige. Foto: Johan Erichs
Nyhet

Fackliga protester mot id-kontroller

Från den 4 januari införs obligatorisk id-kontroll för alla som reser med tåg, buss och färja till Sverige från ett annat land. Regeringens syfte med beslutet är att minska antalet asylsökande. Seko på tåg och färjor anser att kontrollerna inte bör utföras av de anställda ombord.

9 december 2015 13:03

Det är – när detta skrivs – oklart hur kontrollerna ska gå till. Företrädare för regeringen har sagt att ansvaret för genomförandet vilar på transportörerna, det vill säga tåg-, färje- och bussbolagen.

Om det betyder att personal ombord ska kontrollera identiteten på passagerarna är ovisst.

Sekos klubb på Transdev Öresundståg, som kör flera tåg över Öresundsbron varje timme, anser att det i varje fall inte är ombordpersonalens jobb.

-Våra tågvärdar ska överhuvudtaget inte syssla med id-kontroller som inte är kopplade till personliga biljetter, det är inte vår uppgift. Om det rent hypotetiskt kommer ett sådant krav krävs utbildning, säger Lars Holmqvist, Sekos ordförande på Transdev Öresundståg.

Han poängterar att det är en polisiär uppgift att kontrollera identitetshandlingar.

-Ska vi göra det krävs en lagändring, säger Lars Holmqvist.

Facket hade så sent som den 8 december inte fått någon information från Transdev om hur kontrollerna ska gå till. Vilket enligt klubbens vice ordförande Daniel Abalo berodde på att Transdev vid den tidpunkten inte heller fått veta några detaljer.

-När vi får besked om hur arbetet ska gå till kan vi ta ställning, säger han.

Sedan Sverige införde tillfällig inre gränskontroll i mitten av november kontrollerar svensk polis passagerares id-handlingar vid Hyllie station i Malmö. Något som fortsätter även efter den 21 december.

Hittills har kontrollen vid Hyllie inte påverkat arbetet på tågen så mycket, tycker Daniel Abalo.

-Nej vi får förseningar på 10-15 minuter, det är det som händer, säger han.

Skånetrafiken, som handlar upp kollektivtrafiken i Skåne, har protesterat mot de nya obligatoriska id-kraven före inresa till Sverige. Resor från Danmark kommer att ta mycket längre tid än idag om alla passagerare på Öresundstågen ska gå igenom en identitetskontroll innan de reser till Sverige, enligt Skånetrafiken.

Även på Seko SJ är man starkt kritisk till införandet av id-kontroller.

– Vi vill inte ha kontroller på tågen. Vi har framfört till vd att det i så fall är bättre att stoppa turerna från Köpenhamn, säger Erik Johannesson, ordförande för Seko SJ.

Den linjen är SJ beredda att backa upp enligt ett yttrande bolaget gjort till näringsdepartementet, där man hotar att stoppa all trafik från Danmark.

SJ har bara sex turer per dag från Köpenhamn, men en tvingande id-koll skulle ändå skapa stora problem, enligt Erik Johannesson, eftersom personalen på SJ inte vet hur ett godkänt id-kort ser ut.

– Hur ska vi kunna utföra den typen av kontroller. Innan det här genomförs måste det byggas upp en organisation som gör att det går att kontrollera passagerare innan de kliver på tågen, som det görs på båtarna, säger Erik Johannesson.

Även färjetrafiken till Sverige kommer få krav på id-kontroller. Men på TT-line, som kör till Tyskland och Polen där kravet redan finns, är det inget som märks för personalen ombord.

– Det sköts i land, och det är bra, så vi märker inte av det. Vad som märks är att det blivit mer passagerare, även om det börjat gå ner lite nu. Men då har vi fått extraresurser så det har funkat, säger Ulf Nilsson, klubbordförande på TT-line.

På färjorna mellan Helsingborg och Helsingör, som körs av Scandlines, har man ännu inte infört id-kontroller, men det är på gång i de skärpta regler som regeringen tvingar fram.

– Vårt krav är att våra medlemmar inte ska bli inblandade i detta och den information vi fått från rederierna är att de slipper. Det är bra eftersom det handlar om myndighetsutövning och de saknar utbildning för sådant. I stället kommer  det skötas av inhyrda firmor, säger Mikael Lindmark, ombudsman på Seko sjöfolk.

Rederiet är starkt kritiskt till förslaget, som man anser har hastats fram. Till Sveriges radio uppger det att ID-kontrollerna kommer att kosta dem tiotals miljoner kronor. Dessutom saknas kompetens för att avgöra om en identitetshandling är falsk eller inte.

 

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se
Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Kvinnor avstår fackliga kurser efter sextrakasserier

Kvinnor avstår fackliga kurser efter sextrakasserier

Sexuella trakasserier är så vanligt förekommande att kvinnor avstår från att gå på fackliga kurser. Nyligen inträffade ett allvarligare fall på LO:s kursgård Runö.  Läs mer

Lokföraren som inte var sjuk

Lokföraren som inte var sjuk

Det här är berättelsen om lokföraren som inte var sjuk och arbetsgivaren som gav honom ett ultimatum: ät medicin eller få sparken! Nu är frågan på väg till Arbetsdomstolen och Lasse Holm hoppas på upprättelse. Men under tiden mår han dåligt. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Valle Karlsson: Inget ska sopas under mattan

-Vi förstår att vi inom Seko och fackföreningsrörelsen inte är fredade från sexuella trakasserier. Och vi tar det väldigt allvarligt. Nu måste vi gå från ord till handling. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Spelet om Postnord

Spelet om Postnord

Seko posten sparkade ut de danska fackrepresentanterna ur bolagsstyrelsen. Danskarna blev sura, men enligt Seko posten var det nödvändigt för få danska och svenska staten att enas om ett kapitaltillskott till Postnord. Läs mer

När jobbet leder till döden

När jobbet leder till döden

Hittills i år har 40 personer dött på jobbet. Här är en berättelse om hur det kan gå till. Om entreprenörskedjor, bristande kontroll och olyckliga omständigheter. Läs mer

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

Pierre Fredriksson är verkstadsingenjör vid Uppsala universitet och gillar att arbeta i teknikens framkant. Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

6F utreder ny lönemodell

Förbunden inom 6 F har länge varit kritiska till den svenska lönebildningsmodellen. Nu tillsätter förbunden en gemensam utredning som ska försöka hitta en bättre modell. Läs mer

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

– Titta så små byxorna är, säger tunneltvättare Madelene Berglund och lyfter upp en arbetsbyxa från bordet där ett av de större klädföretagen placerat sitt utbud. Läs mer

Rödgrönt löfte om skärgårdstrafik i egen regi

Vid en facklig hearing i landstingshuset i Stockholm lovade de rödgröna att ta tillbaka bland annat delar av skärgårdstrafiken i egen regi om de kommer till makten. För personalens och resenärernas skull, men också för att få en möjlighet att jämföra olika driftsformer. Läs mer

Avtal klart för skärgårdstrafik

Seko och Almega har kommit överens om ett nytt treårigt avtal för de anställda i skärgårdstrafiken. Därmed dras strejkvarslet tillbaka. Läs mer

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Även väg- och banbranschen har nu ett avtal om yrkesintroduktionsanställning, YA. Unga, nyanlända och långtidsarbetslösa kan lära sig ett yrke och samtidigt få lön, arbetsgivaren står för handledning men slipper betala arbetsgivaravgift. Läs mer

Tågvärdar testar kroppskameror

Under tre månader framåt ska ett antal tågvärdar på Pågatågen bära kroppskameror. Tanken är att det ska öka tryggheten ombord på tågen. En utvärdering får avgöra om alla ska bära kameror. Läs mer

Arbetsmiljöverket kritiserar Strukton

Arbetsmiljöverket kritiserar Strukton

Efter en inspektion på Strukton rail riktar Arbetsmiljöverket kritik mot företagets arbetsmiljöarbetet. Bolaget har två månader på sig att svara hur man ska åtgärda bristerna. Läs mer

Försäkringar
Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Paketchauffören Tomas Dahl fick en stroke för tre år sedan. Genom Sekos sjukförsäkring fick han 50 000 kronor – pengar som var välkomna när han blev sjukskriven på heltid i tre månader. Läs mer

Lönestatistik

Visar löneutvecklingen för olika grupper över tid. Medlingsinstitutet har statens uppdrag att ansvara för den officiella lönestatistiken i Sverige.