– Det blir för mycket kontanthantering, säger Michael Yang, Seko:s ordförande på Öresundståg, som är en av de entreprenörer som kör tåg åt Skånetrafiken.
Problemet enligt Michael Yang är framförallt att beskedet om de nya rutinerna kom kvällen innan, utan att facket informerats eller haft en möjlighet att förhandla om åtgärden.
– Kommer det att gå lika snabbt och utan facklig insyn nästa gång Skånetrafiken vill införa ett nytt arbetssätt, frågar sig Michael Yang.
Personalen säljer redan i dag biljetter ombord på tågen, men det är ett fåtal passagerare som köper eftersom det kostar 100 kronor extra. Kortbetalning accepteras inte.
Göran Lundblad är trafikchef på Skånetrafiken. Han är oförstående för fackets kritik.
– Det var ett akut beslut. Vi har inte infört ett nytt arbetssätt, säger han. Om några veckor ska biljettautomaterna vara mer inbrottssäkra och då återgår vi till ordinarie biljetthantering, säger han.
Kortbetalning avfärdar han, trots att målet är att minska kontanthanteringen.
– Det tar för lång tid.
Nästa steg för att motverka våld är övervakningskameror på tågen.
Har ni förhandlat med facket om det?
– Ja vi har en handlingsplan där alla parter är överens, säger Göran Lindblad.