Är det verkligen Fackets uppgift att sälja försäkringar? Fick ett utskick som man verkligen blev förvånad över, det gällde någon ”Juristförsäkring”, reserverade man sig inte skulle 45 kronor/mån. dras på mitt konto. Reservationen skulle sändas in på en lapp som var 8×10 cm, så tveksamt om posten upptäcker den. Den var föradresserad till Edita Broberg AB Örebro. Jag tycker att det stinker bedrägeri och svågerpolitik.

MVH Sven Nordén

SVAR:

Fackets uppgift är att tillvarata medlemmarnas intressen på bästa möjliga sätt så att medlemskapet ger ett mervärde. Huvuduppdraget är givetvis att teckna och upprätthålla kollektivavtalen och förhandla. För att skapa ytterligare mervärde så strävar vi efter att kunna erbjuda olika reella förmåner som exempelvis försäkringar till väldigt bra villkor.

Sekos beslut om att samarbeta med HELP Försäkring har föregåtts av flertalet möten och diskussioner med Sekos lokala organisation, information på medlemsmöten, medlemsundersökningar, och sedermera beslut på Sekos representantskapsmöte.

Vi ser detta som ytterligare ett sätt att öka möjligheten till trygghet för våra medlemmar. Valet föll på att samarbeta med HELP kring den här försäkringen eftersom de var mest konkurrenskraftiga och hade en lång erfarenhet från såväl samarbete med de norska LO-förbunden som Elektrikerförbundet här i Sverige.

Att försäkringen tecknas med så kallad reservationsrätt (det vill säga man måste tacka nej till försäkringen) innebar för Sekos del att premien landade på 35 kronor/månad för medlemmarna.

Hade vi inte gjort det via reservationsrätt hade premien landat på omkring 80 kronor/månad/medlem. Ska så många som möjligt kunna få en bra försäkring via sitt fackförbund, som de allra flesta sannolikt kommer att utnyttja någon gång i livet, såg vi detta som det bästa alternativet.

När möjligheten att tacka nej finns och när informationsmaterialet tydligt berättar detta, valde vi det mest förmånliga alternativet.

 

Jonas Pettersson

Kanslichef Seko, VU:s kansli