Det säger Jörgen Lundström som har över 30 års erfarenhet av järnvägsarbeten. Han är ordförande för företagsfacket på Infranord och sitter som personalrepresentant i företagets styrelse.

Han är inte nådig i sin kritik av Trafikverket. Som exempel nämner han en upphandling av beredskap för extra snöröjning i västra Götaland. Infranord och Strukton rail lade bud på runt 35 miljoner för ett treårskontrakt. Det vinnande budet låg på 2,5 miljoner kronor.

– Enligt våra beräkningar kostar bara ett extremt snöfall i Göteborg 1,5 miljoner kronor. Tänk då i tre år och hela västra Götaland.

Han ställer sig undrande till att Trafikverket helt okritiskt accepterar ett bud som ligger så extremt långt under de andra.

– Det är som om du skulle köpa en jättebillig Ipad av en springande man på Sergels torg. Du får den väldigt billigt  men det är klart att du skulle undra om allt verkligen stämmer då.

Han skulle vilja se att entreprenörerna konsekvent struntade i upphandlingar där man inte får tillräckligt med resurser för säkerheten. Men helst av allt vill han få ett slut på upphandlandet av underhållet.

– Det bästa vore om det sköttes i egen regi. Bara då kan man ta det övergripande ansvaret för verksamheten.

Trafikverket och andra hävdar ju att man får mer järnväg för pengarna på en fri marknad?

– Det är total bullshit! Dels framgår det av deras egna utredningar att det inte finns något jämförbart material.

– Dels mäter de bara kostnaden för själva jobbet att till exempel byta en sliper. Inte kostnaderna för upphandling av jobbet, upphandling av sliper och så vidare.

Jörgen Lundström ifrågasätter hela grunden för upphandlingsförfarandet som ren och skär ideologi:

– Hos regeringen finns det en närmast religiös övertro på marknadskrafternas saliggörande egenskaper.

– Problemet är att här handlar det om en samhällsfunktion, inte en marknad, säger Jörgen Lundström.