Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Jörgen Lundström, Seko-ordförande på Infranord, är kritisk till Trafikverket. Foto: Mattias Dahlgren

Facket: Trafikverket borde sköta underhållet i egen regi

– Trafikverket går till 99 procent på pris i sina upphandlingar. Får man ett lågt pris blir man överlycklig och struntar helt i om entreprenören tar höjd för säkerheten i sitt anbud.

20 december 2012 15:41

Det säger Jörgen Lundström som har över 30 års erfarenhet av järnvägsarbeten. Han är ordförande för företagsfacket på Infranord och sitter som personalrepresentant i företagets styrelse.

Han är inte nådig i sin kritik av Trafikverket. Som exempel nämner han en upphandling av beredskap för extra snöröjning i västra Götaland. Infranord och Strukton rail lade bud på runt 35 miljoner för ett treårskontrakt. Det vinnande budet låg på 2,5 miljoner kronor.

– Enligt våra beräkningar kostar bara ett extremt snöfall i Göteborg 1,5 miljoner kronor. Tänk då i tre år och hela västra Götaland.

Han ställer sig undrande till att Trafikverket helt okritiskt accepterar ett bud som ligger så extremt långt under de andra.

– Det är som om du skulle köpa en jättebillig Ipad av en springande man på Sergels torg. Du får den väldigt billigt  men det är klart att du skulle undra om allt verkligen stämmer då.

Han skulle vilja se att entreprenörerna konsekvent struntade i upphandlingar där man inte får tillräckligt med resurser för säkerheten. Men helst av allt vill han få ett slut på upphandlandet av underhållet.

– Det bästa vore om det sköttes i egen regi. Bara då kan man ta det övergripande ansvaret för verksamheten.

Trafikverket och andra hävdar ju att man får mer järnväg för pengarna på en fri marknad?

– Det är total bullshit! Dels framgår det av deras egna utredningar att det inte finns något jämförbart material.

– Dels mäter de bara kostnaden för själva jobbet att till exempel byta en sliper. Inte kostnaderna för upphandling av jobbet, upphandling av sliper och så vidare.

Jörgen Lundström ifrågasätter hela grunden för upphandlingsförfarandet som ren och skär ideologi:

– Hos regeringen finns det en närmast religiös övertro på marknadskrafternas saliggörande egenskaper.

– Problemet är att här handlar det om en samhällsfunktion, inte en marknad, säger Jörgen Lundström.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Relaterade ämnen

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Depression vanligt bland sjömän

Depression vanligt bland sjömän

Mer än var fjärde sjöman visar tecken på depression. Orsakerna är bland annat dålig mat, isolering från anhöriga och långa tjänstgöringar. Det visar en studie om sjömäns hälsa gjord av Yale och Sailor’s society. Läs mer

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

– Jag skriver en lista och bockar av varje sak som jag har gjort när det blir körigt på jobbet, säger Janet Floreng Lindfors som arbetar som administratör på Sjöfartsverket i Malmö. Läs mer

Arbetsmiljöverket kritiserar Strukton

Arbetsmiljöverket kritiserar Strukton

Efter en inspektion på Strukton rail riktar Arbetsmiljöverket kritik mot företagets arbetsmiljöarbetet. Bolaget har två månader på sig att svara hur man ska åtgärda bristerna. Läs mer

SJ får vite för dålig arbetsmiljö

SJ döms att betala 600 000 kronor i vite på grund av att man inte rättat sig efter Arbetsmiljöverkets förbud rörande arbete på bangården i Hagalund. Läs mer

Ny föreskrift om social arbetsmiljö

Arbetsmiljöverket ska nu utfärda en ny föreskrift om social arbetsmiljö. Den behandlar ohälsosam arbetsbelastning, konflikter och kränkande behandling, samt att arbetstidens förläggning inte får leda till ohälsa. Läs mer

S lovar nya järnvägsmiljarder

Vinner de rödgröna valet väntar nyinvesteringar i järnvägen på 27 miljarder kronor. 10 miljarder går till järnvägsunderhåll och 5 miljarder till underhåll av vägar. Läs mer

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

En anställd på Euromaint föll och fick frakturer i höften och högerhanden när han arbetade på taket till en av SJ:s personvagnar. Bolaget har nu fått ett strafföreläggande med företagsbot på 300 000 kronor för arbetsmiljöbrott. Läs mer

”Strategiskt felslut av Trafikverket”

Satsa på förebyggande järnvägsunderhåll i stället för akututryckningar. På så sätt får vi mer underhåll för en betydligt mindre slant. Det menar järnvägexperten Per Corshammar. Läs mer

Euromaint döms för arbetsmiljöbrott

Annandag jul 2010 skadades en av Euromaints anställda vid bärgning av ett urspårat tåg i Solna. Solna tingsrätt har nu dömt bolaget att betala 400 000 kronor i företagsbot för arbetsmiljöbrott. Läs mer

Slår fast sambandet asfalt – cancer

Arbete med asfalt innebär hälsofaror, och kan öka risken för cancer. Det slår nu det franska folkhälsoinstitutet fast i en rapport. Facken är nöjda. Läs mer