Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Facket kritiskt till utvärdering av stolpförsöket

Antalet resenärer som läser av sina reskassekort har ökat sedan försöket med stolpar inleddes på två av Stockholms lokalbanor i juni i år. Allt enligt Trafikförvaltningen. Jämförelsen är orättvis, anser Seko, som vill ha kvar konduktörerna på spårvagnarna.

4 november 2016 10:13

Vid trafiknämndens möte förra veckan presenterade trafikförvaltningen vid Stockholms läns landsting sin ”reflektioner” från försöket med stolpar som ersätter konduktörer på Tvär- och Nockebybanorna.

Enligt Trafikförvaltningen har antalet resenärer som läser av sina kort ökat med mer än 50 procent under försökets första fyra månader. Jämförelseperioden är januari till maj. Antalet lästa kort har ökat med 2500 till 3000 per dag.

-Ett mycket glädjande resultat, säger det moderata trafiklandstingsrådets pressekreterare Claes Wersäll. Vi får se vad den slutliga utvärderingen kommer fram till i början av nästa år.

Sekos lokalbaneklubb tycker dock att jämförelsen är orättvis. Sebastian Sandström, kassör i klubben, säger att perioden januari till maj inte är jämförbar med perioden juni till september.

Villkoren var helt annorlunda för konduktörerna än det varit under försöksperioden.

-Under januari till maj var konduktörerna underbemannade, många spårvagnar gick utan konduktör. Dessutom viserade konduktörerna bara reskassa under rusningen, vilket gjorde att många trafikanter lät bli att räcka fram kortet, säger han och fortsätter:

-Detta jämförs med en period med många kontroller och det nästan inte gick att åka spårvagn utan att kontrollanter steg på.

Under försökets första del var det betydligt fler kontrollanter på lokalbanorna än det varit tidigare. De har dock blivit färre efter hand och har uppmanats bli mer förlåtande mot resenärer som gör fel.

Sebastian Sandström är ganska säker på att antalet resenärer som läser av sina reskassekort kommer att minska i takt med att antalet kontrollanter minskar.

Då blir inte stolparna så lönsamma som trafikförvaltningen och Arriva, som kör trafiken, tror, enligt Seko.

Trafikförvaltningens och Arrivas argument för att genomföra stolpförsöket är att konduktörerna haft svårt att komma fram i trånga vagnar och därför inte haft möjlighet att visera alla reskassor (reskassa innebär att resenären laddar pengar på ett kort som räcker till ett visst antal resor). Seko har hela tiden menat att det handlar om att konduktörerna inte fått rätt förutsättningar för att klara jobbet.

Försöket pågår fram till årsskiftet och ska sedan utvärderas. För Seko är målet att konduktörerna ska komma tillbaka till spårvagnarna.

-Med konduktörer får man ungefär samma siffror – den ökning som noterats är liten eftersom det är cirka 100 000 som reser varje dag. Plus att konduktörer ger  service och trygghet.

Texten är redigerad. I en tidigare version stod det att SL:s presstjänst uppgett att intäkterna inte ökat med 50 procent. Uppgifterna var ett missförstånd.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Postnord får 2,2 miljarder av ägarna

Postnord får 2,2 miljarder av ägarna

Danmark och Sverige har kommit överens om att ge det krisande Postnord ett tillskott på 2,2 miljarder svenska kronor. Den danska staten skjuter till 1,8 miljarder och Sverige står för resterande 400 miljoner. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höga halter av kvävedioxid i tunnelbanan

Det är tidvis höga halter av kvävedioxid och damm vid underhållsarbete i Stockholms tunnelbana. Det visar mätningar som Strukton Rail gjorde under våren 2017. Mätningarna skedde vid fyra olika arbetsmoment. Läs mer

Skärgårdsförhandlingarna har brutit samman

Förhandlingarna mellan Seko och Almega om ett nytt skärgårdsavtal har brutit samman. Enligt Seko har Almega sagt upp avtalet, vilket innebär att det blir avtalslöst tillstånd om sju dagar. Läs mer

Jobbar kvar för att det är kul

Jobbar kvar för att det är kul

Pelle Olsson är både kriminalvårdare och pensionär. Han tycker att han har fått det bästa av allt och rekommenderar andra samma sak. Men inte för att klamra sig fast vid jobbet. Läs mer

Lågavlönade får bättre betalt med nya avtalen

Årets avtalsrörelse skulle ge mer till dem som tjänar minst. En rundringning som Sekotidningen har gjort visar att många lokala löneförhandlingar har gett resultat, även om alla inte är helt nöjda. Läs mer

När jobbet leder till döden

När jobbet leder till döden

Hittills i år har 40 personer dött på jobbet. Här är en berättelse om hur det kan gå till. Om entreprenörskedjor, bristande kontroll och olyckliga omständigheter. Läs mer

”Jag gillar att vara utomhus”

”Jag gillar att vara utomhus”

Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

Upphandling på slak lina

Upphandling på slak lina

Upphandlingar är ofta ett vågspel. Men en sak är säker, går det åt skogen drabbas inte de ytterst ansvariga, det är de anställda som råkar illa ut. Som nu på pendeltågen i Stockholm Läs mer

Billigare vara med i facket

Nu återinför socialdemokraterna skattereduktion för fackföreningsavgift, så det är bara att bli med i facket igen, skriver två socialdemokratiska riksdagsledamöter. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Ny postlag skippar brev över natten

Regeringen har presenterat ett förslag till ny postlag. Seko posten är positivt till stora delar av innehållet, men är besviket över att postboxar inte blir standard. Läs mer

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

– Titta så små byxorna är, säger tunneltvättare Madelene Berglund och lyfter upp en arbetsbyxa från bordet där ett av de större klädföretagen placerat sitt utbud. Läs mer

Seko och Fastighets går vidare med planerna på samgående

Planerna på att slå ihop de två förbunden har sedan en tid legat i malpåse i väntan på att avtalsrörelsen och kongresser ska vara avklarade. Nu har de tagit beslut om att tillsätta en utredning. Läs mer

Strid om gräns för kvartsdamm

Strid om gräns för kvartsdamm

Arbetsmiljöverket lade ett förslag om halverat gränsvärde för det farliga kvartsdammet. Medicinsk expertis och facket välkomnar förslaget medan arbetsgivarna tycker att det blir för dyrt. Nu är det inte säkert att det blir någon sänkning. Läs mer

”Dialog med facket är viktig”

”Dialog med facket är viktig”

Tomas Eneroth fick en rivstart på posten som infrastrukturminister sedan företrädaren, Anna Johansson, fick gå efter IT-skandalen på Transportstyrelsen. Till Sekotidningen säger han bland annat att han vill se än mer järnvägsunderhåll i statlig regi. Läs mer

Nytt avtal för anställda på Samhall

Efter konfliktvarsel och medlarbud har parterna kommit överens om ett nytt avtal för anställda på Samhall. Avtalet ger 7,1 procent i löneökningar under tre år och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Utredning kring Sekohärvan står still

Det rättsliga efterspelet till den så kallade Sekohärvan drar ut på tiden. Polisen har ingen utsedd utredare och fortfarande har inga förhör hållits med de inblandade. Läs mer

Försäkringar
Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Paketchauffören Tomas Dahl fick en stroke för tre år sedan. Genom Sekos sjukförsäkring fick han 50 000 kronor – pengar som var välkomna när han blev sjukskriven på heltid i tre månader. Läs mer

Sveriges akademikers centralorganisation / Saco

Se Huvudorganisationer