Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Facket kritiskt till utvärdering av stolpförsöket

Antalet resenärer som läser av sina reskassekort har ökat sedan försöket med stolpar inleddes på två av Stockholms lokalbanor i juni i år. Allt enligt Trafikförvaltningen. Jämförelsen är orättvis, anser Seko, som vill ha kvar konduktörerna på spårvagnarna.

4 november 2016 10:13

Vid trafiknämndens möte förra veckan presenterade trafikförvaltningen vid Stockholms läns landsting sin ”reflektioner” från försöket med stolpar som ersätter konduktörer på Tvär- och Nockebybanorna.

Enligt Trafikförvaltningen har antalet resenärer som läser av sina kort ökat med mer än 50 procent under försökets första fyra månader. Jämförelseperioden är januari till maj. Antalet lästa kort har ökat med 2500 till 3000 per dag.

-Ett mycket glädjande resultat, säger det moderata trafiklandstingsrådets pressekreterare Claes Wersäll. Vi får se vad den slutliga utvärderingen kommer fram till i början av nästa år.

Sekos lokalbaneklubb tycker dock att jämförelsen är orättvis. Sebastian Sandström, kassör i klubben, säger att perioden januari till maj inte är jämförbar med perioden juni till september.

Villkoren var helt annorlunda för konduktörerna än det varit under försöksperioden.

-Under januari till maj var konduktörerna underbemannade, många spårvagnar gick utan konduktör. Dessutom viserade konduktörerna bara reskassa under rusningen, vilket gjorde att många trafikanter lät bli att räcka fram kortet, säger han och fortsätter:

-Detta jämförs med en period med många kontroller och det nästan inte gick att åka spårvagn utan att kontrollanter steg på.

Under försökets första del var det betydligt fler kontrollanter på lokalbanorna än det varit tidigare. De har dock blivit färre efter hand och har uppmanats bli mer förlåtande mot resenärer som gör fel.

Sebastian Sandström är ganska säker på att antalet resenärer som läser av sina reskassekort kommer att minska i takt med att antalet kontrollanter minskar.

Då blir inte stolparna så lönsamma som trafikförvaltningen och Arriva, som kör trafiken, tror, enligt Seko.

Trafikförvaltningens och Arrivas argument för att genomföra stolpförsöket är att konduktörerna haft svårt att komma fram i trånga vagnar och därför inte haft möjlighet att visera alla reskassor (reskassa innebär att resenären laddar pengar på ett kort som räcker till ett visst antal resor). Seko har hela tiden menat att det handlar om att konduktörerna inte fått rätt förutsättningar för att klara jobbet.

Försöket pågår fram till årsskiftet och ska sedan utvärderas. För Seko är målet att konduktörerna ska komma tillbaka till spårvagnarna.

-Med konduktörer får man ungefär samma siffror – den ökning som noterats är liten eftersom det är cirka 100 000 som reser varje dag. Plus att konduktörer ger  service och trygghet.

Texten är redigerad. I en tidigare version stod det att SL:s presstjänst uppgett att intäkterna inte ökat med 50 procent. Uppgifterna var ett missförstånd.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Seko vill förhandla om utbildningsjobb

Alla LO-förbund utom Transport vill förhandla med arbetsgivarna för att få fram nya jobb till nyanlända och andra som står långt från arbetsmarknaden. Utgångspunkten är det förslag om utbildningsjobb som LO lade fram i mars i år. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Kvarts ger Svevia böter

Kvarts ger Svevia böter

Svevia har dömts att betala 150 000 kronor i sanktionsavgift för att ha brutit mot föreskrifterna om kvarts. Det saknades dokument om risker med höga kvartshalter på ett arbetsställe i Storuman. Läs mer

Ännu inget nytt arbetstidsavtal på NTE

Förhandlingarna om nytt arbetstidsavtal för personalen på Nationella transportenheten, NTE, inom Kriminalvården fortsätter. Seko har hittills sagt nej till arbetsgivarens förslag. Läs mer

Jobbar kvar för att det är kul

Jobbar kvar för att det är kul

Pelle Olsson är både kriminalvårdare och pensionär. Han tycker att han har fått det bästa av allt och rekommenderar andra samma sak. Men inte för att klamra sig fast vid jobbet. Läs mer

Franska protester mot ny arbetslag

Franska protester mot ny arbetslag

Hundratusentals franska invånare deltog idag i demonstrationer mot Macrons nya arbetslag. - Idag lyssnar man bara på arbetsgivarna. Men det är förvånansvärt svårt att få folk att engagera sig trots utvecklingen, säger Rachel Neis fackombud vid det franska gasbolaget. Läs mer

Ökad risk för inhyrda

Ökad risk för inhyrda

Det är farligare att vara inhyrd än anställd.
På bangården Älvsjö är det många bemannings- företag på plats. Signalarna Maria Kax och Ola Rydberg tycker att en introduktion av inhyrda borde vara obligatorisk Läs mer

”Jag gillar att vara utomhus”

”Jag gillar att vara utomhus”

Läs mer

Väjer inte för det pinsamma

Väjer inte för det pinsamma

Sekotidningen möter högaktuelle Ruben Östlund – prisbelönt filmregissör som gärna trycker på våra ömma punkter. Läs mer

Upphandling på slak lina

Upphandling på slak lina

Upphandlingar är ofta ett vågspel. Men en sak är säker, går det åt skogen drabbas inte de ytterst ansvariga, det är de anställda som råkar illa ut. Som nu på pendeltågen i Stockholm Läs mer

Billigare vara med i facket

Nu återinför socialdemokraterna skattereduktion för fackföreningsavgift, så det är bara att bli med i facket igen, skriver två socialdemokratiska riksdagsledamöter. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Seko lämnar Nordea

Sekos förbundsstyrelse har tagit beslut om att förbundet ska lämna Nordea. Förbundet har en halvmiljard placerad hos banken. Även LO har beslutat att lämna Nordea, liksom Handels och Transport. Läs mer

Chef kränkte medarbetare

Chef kränkte medarbetare

En chef på LVM-hemmet Runnagården i Örebro har enligt en intern utredning kränkt medarbetare under en längre tid. Läs mer

Seko upprörs över Nordeas flytt

Efter Nordeas besked om flytt till Finland har två fackförbund tagit beslut om att byta bank. Seko, som har en halv miljard placerad hos Nordea, avvaktar diskussion i LO-styrelsen innan man tar beslut. Läs mer

Postnord tar till sig kritiken

Postnord tar till sig kritiken

Det går fortsatt dåligt för Postnord. Kunderna klagar, ägaren staten är missnöjd med ekonomin och kvaliteten och tillsynsmyndigheten Post-och telestyrelsen är bekymrad. Samtidigt kräver Seko att den dansk-svenska fusionen bryts. Läs mer

Avdrag för fackavgift återinförs

Vänsterpartiet och regeringen har i budgetförhandlingarna kommit överens om att återinföra avdragsrätt för fackföreningsavgiften från och med juli 2018. Dessutom avskaffas en karensdag i a-kassan. Läs mer

Tre avtal kvar

Tre avtal återstår för Sekos del i årets avtalsrörelse: staten, skärgårdstrafiken och Samhall. Alla tre löper ut den sista september och parterna har så smått börjat känna på varandra. Läs mer

Regeringen flyttar myndigheter

Regeringen har beslutat att helt eller delvis flytta sju myndigheter från Stockholm till andra orter. Seko har inga medlemmar på de berörda myndigheterna, men regeringen har flaggat för fler beslut före valet nästa år. Läs mer

Här är vinnarna i fototävlingen

Här är vinnarna i fototävlingen

Det har kommit in många vackra, fascinerande och fantasieggande bilder till Sekotidningens fototävling. Juryn har nu utsett vinnarna. Titta och njut! I bildspelet ovan är samtliga bidrag publicerade. Läs mer

Löneglidning

Löneökningar som ligger utöver de pengar man kommit överens om i de centrala kollektivavtalen. Förekommer ibland efter lokala löneförhandlingar och gäller för ett enskilt företag eller enskild arbetsplats.