Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Facket kritiskt till utvärdering av stolpförsöket

Antalet resenärer som läser av sina reskassekort har ökat sedan försöket med stolpar inleddes på två av Stockholms lokalbanor i juni i år. Allt enligt Trafikförvaltningen. Jämförelsen är orättvis, anser Seko, som vill ha kvar konduktörerna på spårvagnarna.

4 november 2016 10:13

Vid trafiknämndens möte förra veckan presenterade trafikförvaltningen vid Stockholms läns landsting sin ”reflektioner” från försöket med stolpar som ersätter konduktörer på Tvär- och Nockebybanorna.

Enligt Trafikförvaltningen har antalet resenärer som läser av sina kort ökat med mer än 50 procent under försökets första fyra månader. Jämförelseperioden är januari till maj. Antalet lästa kort har ökat med 2500 till 3000 per dag.

-Ett mycket glädjande resultat, säger det moderata trafiklandstingsrådets pressekreterare Claes Wersäll. Vi får se vad den slutliga utvärderingen kommer fram till i början av nästa år.

Sekos lokalbaneklubb tycker dock att jämförelsen är orättvis. Sebastian Sandström, kassör i klubben, säger att perioden januari till maj inte är jämförbar med perioden juni till september.

Villkoren var helt annorlunda för konduktörerna än det varit under försöksperioden.

-Under januari till maj var konduktörerna underbemannade, många spårvagnar gick utan konduktör. Dessutom viserade konduktörerna bara reskassa under rusningen, vilket gjorde att många trafikanter lät bli att räcka fram kortet, säger han och fortsätter:

-Detta jämförs med en period med många kontroller och det nästan inte gick att åka spårvagn utan att kontrollanter steg på.

Under försökets första del var det betydligt fler kontrollanter på lokalbanorna än det varit tidigare. De har dock blivit färre efter hand och har uppmanats bli mer förlåtande mot resenärer som gör fel.

Sebastian Sandström är ganska säker på att antalet resenärer som läser av sina reskassekort kommer att minska i takt med att antalet kontrollanter minskar.

Då blir inte stolparna så lönsamma som trafikförvaltningen och Arriva, som kör trafiken, tror, enligt Seko.

Trafikförvaltningens och Arrivas argument för att genomföra stolpförsöket är att konduktörerna haft svårt att komma fram i trånga vagnar och därför inte haft möjlighet att visera alla reskassor (reskassa innebär att resenären laddar pengar på ett kort som räcker till ett visst antal resor). Seko har hela tiden menat att det handlar om att konduktörerna inte fått rätt förutsättningar för att klara jobbet.

Försöket pågår fram till årsskiftet och ska sedan utvärderas. För Seko är målet att konduktörerna ska komma tillbaka till spårvagnarna.

-Med konduktörer får man ungefär samma siffror – den ökning som noterats är liten eftersom det är cirka 100 000 som reser varje dag. Plus att konduktörer ger  service och trygghet.

Texten är redigerad. I en tidigare version stod det att SL:s presstjänst uppgett att intäkterna inte ökat med 50 procent. Uppgifterna var ett missförstånd.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Rättelse om Postnordartikel

Fel version av artikeln ”Seko postens kupp mot danska facket” är publicerad i senaste numret av Sekotidningen och innehåller felaktiga citat. Det beror på att reportern missuppfattade Seko postens ordförande Johan Lindholm, vilket vi ber om ursäkt för. Den korrekta versionen av texten finns att läsa här https://sekotidningen.se/artikel/spelet-om-postnord/ Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höjd pensionsålder

De sex partierna i pensionsgruppen har slutit en överenskommelse om att förändra pensionssystemet. Lägstaåldern för pensionsuttag höjs från 61 till 64 år, rätten att jobba kvar höjs från 67 till 69 år och skyddet för de fattigaste pensionärerna stärks. Läs mer

Metoo-upprop inom Kriminalvården

Över 1000 anställda och tidigare anställda inom Kriminalvården har skrivit under uppropet #virivermurarna mot sexuella trakasserier och kränkningar på jobbet. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Tågkompaniet ska köra Krösatågen

Nu är det klart att Krösatågen tas över av Tågkompaniet från och med december 2018 och nio år framåt. Båda affärerna, nord och syd, ingår i upphandlingen. Idag är det Transdev som kör trafiken. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Mutanklagelser mot Trafikverket

Mutanklagelser mot Trafikverket

”Vi ska vända på alla stenar.” Det var löftet från Trafikverket när Sekotidningen i april skrev om den muthärva som Kalla fakta på TV4 fortsatt att granska. Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko tappar inte längre medlemmar

-Seko tappar inte längre medlemmar. Antalet aktiva medlemmar är strax under 74 000 och har legat stilla sedan april i år. Läs mer

Trendbrott när åtta fartyg flaggar svenskt

Vinden tycks ha vänt för den svenska handelsflottan.  Tre rederier har beslutat att låta sammanlagt åtta fartyg gå under svensk flagg. Läs mer

Externt företag vill ta över SJ:s kundtjänst

SJ kan låta ett externt företag ta över verksamheten vid servicecentret i Ånge. SJ har ett 100-tal anställda i Ånge, som nu är oroliga för avtalsdumpning. Men enligt SJ kan det vara ett sätt att rädda jobben. Läs mer

Sänkt avgift i Sekos a-kassa

Avgiften till Sekos a-kassa sänks med 15 kronor den 1 januari 2018, under förutsättning att beslutet godkänns av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF. Läs mer

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Trots höjningen av a-kassetaket för två år sedan är många arbetslösa fortfarande underförsäkrade. Åtta av tio av arbetslösa Sekoiter får mindre än 80 procent. För hela arbetsmarknaden är det sju av tio. Läs mer

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Medlingsinstitutet

Medlingsinstitutet, MI, är en statlig myndighet som har ansvar för medling i arbetstvister. De har också ansvar för den officiella lönestatistiken i Sverige och ska se till att lönerna inte ökar för mycket. MI ska medverka till avtal som ska ge ökad reallön och jämställda löner mellan kvinnor och män. Samtidigt ska de motverka lönenivåer som äventyrar Riksbankens inflationsmål eller blir högre än i Sveriges konkurrentländer.