Vid trafiknämndens möte förra veckan presenterade trafikförvaltningen vid Stockholms läns landsting sin ”reflektioner” från försöket med stolpar som ersätter konduktörer på Tvär- och Nockebybanorna.

Enligt Trafikförvaltningen har antalet resenärer som läser av sina kort ökat med mer än 50 procent under försökets första fyra månader. Jämförelseperioden är januari till maj. Antalet lästa kort har ökat med 2500 till 3000 per dag.

-Ett mycket glädjande resultat, säger det moderata trafiklandstingsrådets pressekreterare Claes Wersäll. Vi får se vad den slutliga utvärderingen kommer fram till i början av nästa år.

Sekos lokalbaneklubb tycker dock att jämförelsen är orättvis. Sebastian Sandström, kassör i klubben, säger att perioden januari till maj inte är jämförbar med perioden juni till september.

Villkoren var helt annorlunda för konduktörerna än det varit under försöksperioden.

-Under januari till maj var konduktörerna underbemannade, många spårvagnar gick utan konduktör. Dessutom viserade konduktörerna bara reskassa under rusningen, vilket gjorde att många trafikanter lät bli att räcka fram kortet, säger han och fortsätter:

-Detta jämförs med en period med många kontroller och det nästan inte gick att åka spårvagn utan att kontrollanter steg på.

Under försökets första del var det betydligt fler kontrollanter på lokalbanorna än det varit tidigare. De har dock blivit färre efter hand och har uppmanats bli mer förlåtande mot resenärer som gör fel.

Sebastian Sandström är ganska säker på att antalet resenärer som läser av sina reskassekort kommer att minska i takt med att antalet kontrollanter minskar.

Då blir inte stolparna så lönsamma som trafikförvaltningen och Arriva, som kör trafiken, tror, enligt Seko.

Trafikförvaltningens och Arrivas argument för att genomföra stolpförsöket är att konduktörerna haft svårt att komma fram i trånga vagnar och därför inte haft möjlighet att visera alla reskassor (reskassa innebär att resenären laddar pengar på ett kort som räcker till ett visst antal resor). Seko har hela tiden menat att det handlar om att konduktörerna inte fått rätt förutsättningar för att klara jobbet.

Försöket pågår fram till årsskiftet och ska sedan utvärderas. För Seko är målet att konduktörerna ska komma tillbaka till spårvagnarna.

-Med konduktörer får man ungefär samma siffror – den ökning som noterats är liten eftersom det är cirka 100 000 som reser varje dag. Plus att konduktörer ger  service och trygghet.

Texten är redigerad. I en tidigare version stod det att SL:s presstjänst uppgett att intäkterna inte ökat med 50 procent. Uppgifterna var ett missförstånd.