Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Facket kritiskt till utvärdering av stolpförsöket

Antalet resenärer som läser av sina reskassekort har ökat sedan försöket med stolpar inleddes på två av Stockholms lokalbanor i juni i år. Allt enligt Trafikförvaltningen. Jämförelsen är orättvis, anser Seko, som vill ha kvar konduktörerna på spårvagnarna.

4 november 2016 10:13

Vid trafiknämndens möte förra veckan presenterade trafikförvaltningen vid Stockholms läns landsting sin ”reflektioner” från försöket med stolpar som ersätter konduktörer på Tvär- och Nockebybanorna.

Enligt Trafikförvaltningen har antalet resenärer som läser av sina kort ökat med mer än 50 procent under försökets första fyra månader. Jämförelseperioden är januari till maj. Antalet lästa kort har ökat med 2500 till 3000 per dag.

-Ett mycket glädjande resultat, säger det moderata trafiklandstingsrådets pressekreterare Claes Wersäll. Vi får se vad den slutliga utvärderingen kommer fram till i början av nästa år.

Sekos lokalbaneklubb tycker dock att jämförelsen är orättvis. Sebastian Sandström, kassör i klubben, säger att perioden januari till maj inte är jämförbar med perioden juni till september.

Villkoren var helt annorlunda för konduktörerna än det varit under försöksperioden.

-Under januari till maj var konduktörerna underbemannade, många spårvagnar gick utan konduktör. Dessutom viserade konduktörerna bara reskassa under rusningen, vilket gjorde att många trafikanter lät bli att räcka fram kortet, säger han och fortsätter:

-Detta jämförs med en period med många kontroller och det nästan inte gick att åka spårvagn utan att kontrollanter steg på.

Under försökets första del var det betydligt fler kontrollanter på lokalbanorna än det varit tidigare. De har dock blivit färre efter hand och har uppmanats bli mer förlåtande mot resenärer som gör fel.

Sebastian Sandström är ganska säker på att antalet resenärer som läser av sina reskassekort kommer att minska i takt med att antalet kontrollanter minskar.

Då blir inte stolparna så lönsamma som trafikförvaltningen och Arriva, som kör trafiken, tror, enligt Seko.

Trafikförvaltningens och Arrivas argument för att genomföra stolpförsöket är att konduktörerna haft svårt att komma fram i trånga vagnar och därför inte haft möjlighet att visera alla reskassor (reskassa innebär att resenären laddar pengar på ett kort som räcker till ett visst antal resor). Seko har hela tiden menat att det handlar om att konduktörerna inte fått rätt förutsättningar för att klara jobbet.

Försöket pågår fram till årsskiftet och ska sedan utvärderas. För Seko är målet att konduktörerna ska komma tillbaka till spårvagnarna.

-Med konduktörer får man ungefär samma siffror – den ökning som noterats är liten eftersom det är cirka 100 000 som reser varje dag. Plus att konduktörer ger  service och trygghet.

Texten är redigerad. I en tidigare version stod det att SL:s presstjänst uppgett att intäkterna inte ökat med 50 procent. Uppgifterna var ett missförstånd.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Dödsolycka ombord på Silja Symphony

Dödsolycka ombord på Silja Symphony

En målare som arbetade med att renovera hytter ombord på Silja Symphony omkom i en arbetsplatsolycka i lördags. Dödsorsaken uppges vara en felaktig bygglampa som gett mannen en elchock. Läs mer

SJ:s kundtjänst privatiseras

SJ:s kundtjänst privatiseras

SJ har beslutat att lägga ut kundtjänsten i Ånge på ett privat företag. Webhelp, som tar över, lovar att vara kvar i minst fem år och har skrivit ett specialavtal för de anställda. Läs mer

Brevbärare blev överfallen vid sin bil

Brevbärare blev överfallen vid sin bil

Två män försökte med våld ta brevbäraren Åsa Åsbergs postbil. En av männen greppade så hårt tag om Åsas nacke att hon har ständig värk flera veckor efteråt. Hon chockades och gav inte männen bilnycklarna. Läs mer

Många besök under Sekos medlemsvecka

Många besök under Sekos medlemsvecka

Närmare 10 000 anställda i Sekos branscher fick besök när Seko hade medlemsvecka i april. Nu har förbundet registrerat plussiffror i medlemsregistret för första gången på länge. Läs mer

Experten: Så undviker du en stressig semester

Experten: Så undviker du en stressig semester

Sommarsemestern ser många fram emot som en tid för att ta det lugnt och ha det härligt. Men så blir det långt ifrån alltid när ambitionerna blir för stora. Vi frågade Samuel West, psykolog och forskare, hur man kan tänka för att inte hamna i värsta semesterstressen. Läs mer

Häktet i Göteborg flyttade på skyddsombud

Häktet i Göteborg flyttade på skyddsombud

I april beslutade Kriminalvården i region väst att flytta Sekos skyddsombud Leif Kyldal från häktet Göteborg till Skogomeanstalten. Han närmaste chef hade känt sig hotad när Leif pekade på arbetsmiljöproblem på avdelningen. Läs mer

Seko hjälpte Bo när vibrationsskador avslutade yrkeslivet

Seko hjälpte Bo när vibrationsskador avslutade yrkeslivet

Vibrationsskador satte stopp för Bo Hadrys yrkesliv. Genom Seko har han fått hjälp att söka de ersättningar han har rätt till. – Helt plötsligt har det funnits en massa pengar på kontot. Läs mer

”Vi är som Sherlock Holmes”

”Vi är som Sherlock Holmes”

Läs mer

Med jämlikhet i fokus

Med jämlikhet i fokus

Kadir Kasirga kom till Sverige från Kurdistan som 15-åring. Efter många år som fackligt aktiv i Seko kandiderar han i höst till riksdagen för Socialdemokraterna.
 Läs mer

Vem vill jobba mer?

Vem vill jobba mer?

Problemet är inte att det går dåligt för Sverige. Problemet är att våra gemensamma tillgångar är orättvist fördelade. Läs mer

En sjukförsäkring att lita på

"Vi förväntar oss att en samlad arbetarrörelse gör gemensam sak för att utveckla den svenska modellen där en rättvis och trygg sjukförsäkring är självklar!" Det skriver Agneta Tiger Seko och Ingemar Nilsson, riksdagsledamot (S). Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

LO-prognos: Bra tillfälle att främja välfärden

LO-prognos: Bra tillfälle att främja välfärden

LO:s ekonomer räknar med ytterligare några goda år - och med lägre arbetslöshet än någon annan prognosmakare. Använd de goda tiderna för att ta itu med bristerna i välfärden, uppmanar de. Läs mer

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

– Jag skriver en lista och bockar av varje sak som jag har gjort när det blir körigt på jobbet, säger Janet Floreng Lindfors som arbetar som administratör på Sjöfartsverket i Malmö. Läs mer

Indien: Facklig kamp gav rätt till mammaledighet

Indien: Facklig kamp gav rätt till mammaledighet

Kvinnliga busskonduktörer i den indiska delstaten Maharashtra får sin betalda mammaledighet utökad från sex till nio månader. Bland annat tack vare Sekos stöd till det lokala facket och dess kvinnliga aktivister. Läs mer

Efter granskningen av Förbifarten: ”Ser över handlingsalternativ”

Efter granskningen av Förbifarten: ”Ser över handlingsalternativ”

Trafikverket ”ser över möjliga handlingsalternativ” och ska göra en ”heltäckande analys” av arbetsmiljöarbetet. Det sker efter tidningen Arbetets avslöjande om allvarliga arbetsmiljöbrister på Förbifart Stockholm-bygget på Lovön. Läs mer

Facklig brevbärare och kristdemokrat, inget för LO

Facklig brevbärare och kristdemokrat, inget för LO

Brevbäraren Åsa Åsberg är aktiv i Seko Posten och vald till LO-distriktets representantskap i Västerbotten. Hon uppmanades att lämna det uppdraget eftersom hon står på Kristdemokraternas lista i valet till kommunfullmäktige. Det är inget Seko står bakom. Läs mer

Många brev med narkotika på Posten

Brevbärare och postombud riskerar att oskyddade exponeras för den extremt farliga drogen fentanyl. Arbetsmetoder för att göra postpersonalen tryggare har tagits fram. Läs mer

Arbetstagarorganisation

En fackförening.