Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Extra pengar till väg och järnväg

30 augusti 2011 12:39

Extrapengarna är endast en tiondel av de 38 miljarder som Trafikverket anser behövs för att göra järnvägsnätet dugligt, på tio år.
3,6 miljarder räcker, enligt samma utredning från Trafikverket, till att behålla punktlighet och kapacitet på dagens nivå.
Enligt statsminister Fredrik Reinfeldt har dock regeringen slagit i taket med kommande års satsning.
– Trafikverket klarar inte att ta hand om mer pengar än så här, sa han till ett samlat pressuppbåd när han tillsammans med sina tre allianskolleger Maud Olofsson, Göran Hägglund och Jan Björklund besökte Trafikverkets pendeltågsprojekt Citybanan i Stockholm på tisdagen.
Seko anser att fem miljarder är ett bra tillskott, men att det är en kortsiktig satsning.
– Det handlar mer om att vårda det befintliga och ta hand om akuta behov än om att ge järnvägen en långsiktig lösning, säger Seko ordförande Janne Rudén.
Enligt Seko behöver Trafikverket ett utökat anslag på 3,3 miljarder per år de närmaste fyra åren, samt 2,4 miljarder per år i ytterligare sex år.
Förutom järnvägen föreslår regeringen i den kommande budgeten att vägnätet får 1,5 miljarder extra under 2012-2013. Pengar som också de ska gå till underhåll, som ny vägbeläggning.
Fredrik Reinfeldt var vid pressträffen noga med att påpeka att de föreslagna miljarderna är tillfälliga pengar. Det finns inga planer på särskilda tillskott till drift och underhåll efter 2013.
– Vi har lyssnat på resenärerna. De vill ha fungerande trafik och därför satsar vi på underhåll istället för att bygga nytt. Men vi lovar inte att problemen är ur vägen, sa Fredrik Reinfeldt.
Näringsministern och centerledaren Maud Olofsson la till:
– Det är sexigare för politiker att sätta spaden i marken än att satsa på underhåll, sa hon.
Trots att järnvägen de närmaste två åren får mer pengar till underhåll än vägarna får vägnätet totalt sett mer pengar, 11 miljarder mot sju för järnvägen.
Det förklarade Maud Olofsson med att medborgarna inte bryr sig om vilken typ av transportmedel staten satsar på.
– Man ser det som en helhet, bil och tåg hör ihop, säger hon.
Pressträffen föregicks av ett besök på ett av de större nya järnvägsprojekt som pågår i Sverige, Citybanan i Stockholm. Den ska leda pendeltågen genom stan och kostar 16,8 miljarder. 2017 ska den vara klar. Projektchef Kjell-Åke Averstad säger att budgeten håller, än så länge:
– Men det återstår många kritiska moment innan vi är säkra på att tidplanen håller och därmed budgeten, säger han.

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Förlikning i antabusfallet

Förlikning i antabusfallet

Pendeltågsföraren som vägrade äta antabus och först hotades med uppsägning och sedan omplacerades har ingått en förlikning med arbetsgivaren. Läs mer

Upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten

Idag presenteras ”lättaankar, ett upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten. 1150 kvinnor i branschen har skrivit under sjöfartens eget #metoo-upprop. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Fängelseblockad efter mordförsök

Fängelseblockad efter mordförsök

Franska fängelser har blockerats av personalen under de senaste dagarna. I förra veckan överfölls tre kriminalvårdare av en terroristdömd intern. Ett regelrätt attentat, enligt facket som nu kräver tryggare arbetsförhållanden. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko: Damberg lyssnade om Samhall

Mötet mellan LO-förbunden på Samhall och näringsminister Mikael Damberg igår torsdag var givande. Ministern lyssnade. Det säger Sekos ombudsman Annika Ödebrink Läs mer

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko riktar allvarlig kritik mot den utredning regeringen har tillsatt för att se över strejkrätten. Om strejkrätten begränsas kan det få allvarliga konsekvenser för hela arbetsmarknadsmodellen varnar Seko. Läs mer

Därför röstar jag på socialdemokraterna

Läs mer

Ännu inte avgjort om Tågkompaniet tar över Krösatågen

I slutet av 2017 kom beskedet att Tågkompaniet tar över trafiken på Krösatågen från och med december 2018. Strax därefter överklagade Transdev beslutet. Läs mer

Samhall säger upp allt fler

I morgon träffar Seko och övriga sex LO-förbund näringsminister Mikael Damberg för att ge sin bild av arbetsmiljön och verksamheten på statliga Samhall. Ministern har kallat till mötet, enligt tidningen Fastighetsfolket. Läs mer

Löneform

I huvudsak finns det två löneformer: fast tidlön, oftast månadslön, och rörlig lön, som beror på prestation och resultat. Ackord är en typ av rörlig lön. Man kan också komma överens om en kombination av fast tidlön och rörlig lön, så kallad premielön.

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

ITF-kontrollanter räddar sjömanslön

Sjömän på bekvämlighetsflaggade fartyg har svårt att få ut rätt löner. Men tack vare de svenska ITF-inspektörerna tvingades redarna betala över 850 000 kronor i retroaktiva löner under 2017 skriver Transportarbetaren. Läs mer

Lokförare avled av sina skador

Lokföraren som skadades svårt i en arbetsplatsolycka i Bastuträsk onsdags förra veckan har avlidit av sina skador. Mannens arbetsgivare Green cargo fick beskedet natten till lördag. Läs mer

Kritiskt för den skadade lokföraren

Den lokförare som skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk i onsdags har flyttats till Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Hans tillstånd är kritiskt. Läs mer