Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Nyhet

Extra pengar till väg och järnväg

30 augusti 2011 12:39

Extrapengarna är endast en tiondel av de 38 miljarder som Trafikverket anser behövs för att göra järnvägsnätet dugligt, på tio år.
3,6 miljarder räcker, enligt samma utredning från Trafikverket, till att behålla punktlighet och kapacitet på dagens nivå.
Enligt statsminister Fredrik Reinfeldt har dock regeringen slagit i taket med kommande års satsning.
– Trafikverket klarar inte att ta hand om mer pengar än så här, sa han till ett samlat pressuppbåd när han tillsammans med sina tre allianskolleger Maud Olofsson, Göran Hägglund och Jan Björklund besökte Trafikverkets pendeltågsprojekt Citybanan i Stockholm på tisdagen.
Seko anser att fem miljarder är ett bra tillskott, men att det är en kortsiktig satsning.
– Det handlar mer om att vårda det befintliga och ta hand om akuta behov än om att ge järnvägen en långsiktig lösning, säger Seko ordförande Janne Rudén.
Enligt Seko behöver Trafikverket ett utökat anslag på 3,3 miljarder per år de närmaste fyra åren, samt 2,4 miljarder per år i ytterligare sex år.
Förutom järnvägen föreslår regeringen i den kommande budgeten att vägnätet får 1,5 miljarder extra under 2012-2013. Pengar som också de ska gå till underhåll, som ny vägbeläggning.
Fredrik Reinfeldt var vid pressträffen noga med att påpeka att de föreslagna miljarderna är tillfälliga pengar. Det finns inga planer på särskilda tillskott till drift och underhåll efter 2013.
– Vi har lyssnat på resenärerna. De vill ha fungerande trafik och därför satsar vi på underhåll istället för att bygga nytt. Men vi lovar inte att problemen är ur vägen, sa Fredrik Reinfeldt.
Näringsministern och centerledaren Maud Olofsson la till:
– Det är sexigare för politiker att sätta spaden i marken än att satsa på underhåll, sa hon.
Trots att järnvägen de närmaste två åren får mer pengar till underhåll än vägarna får vägnätet totalt sett mer pengar, 11 miljarder mot sju för järnvägen.
Det förklarade Maud Olofsson med att medborgarna inte bryr sig om vilken typ av transportmedel staten satsar på.
– Man ser det som en helhet, bil och tåg hör ihop, säger hon.
Pressträffen föregicks av ett besök på ett av de större nya järnvägsprojekt som pågår i Sverige, Citybanan i Stockholm. Den ska leda pendeltågen genom stan och kostar 16,8 miljarder. 2017 ska den vara klar. Projektchef Kjell-Åke Averstad säger att budgeten håller, än så länge:
– Men det återstår många kritiska moment innan vi är säkra på att tidplanen håller och därmed budgeten, säger han.

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

650 får gå från Telia

Telia måste spara i den svenska verksamheten och bantar med cirka 650 tjänster, av dessa är ett 40-tal Sekomedlemmar. Det står klart efter gårdagens fackliga förhandlingar. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Det blev 28 städare som förlorar sitt arbete på pendeln i Stockholm när Solreneriet drar ner. 41 städare får sin arbetstid sänkt till 50, 40 eller 20 procent. Fyra får nytt jobb på tunnelbanan. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Strejk stoppar finska tåg

Lokförarna i Finland lägger ner arbetet i protest i kväll klockan 19.00 svensk tid. Sju andra transportfack är redo att stödja aktionen. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Chaufför omkom vid Postnords terminal

En chaufför har avlidit i en olycka vid Postnords terminal i Segeltorp i södra Stockholm. Olyckan inträffade för en vecka sedan och chauffören avled efter några dagar på sjukhus. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Konkurrens får finska fack att se rött

Konkurrens får finska fack att se rött

UPPDATERAD MED VARSEL OM POLITISK STREJK. Huvudlöst! Det säger facket om den finska regeringens förslag att utsätta passagerartrafiken på landets järnvägar för konkurrens. Läs mer

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Euromaint Rail har accepterat att betala en företagsbot på 200 000 kronor efter en arbetsolycka på bolagets anläggning på Minuthandelsgatan i Göteborg 2015. Läs mer

DSB vill sälja Upptåget till Transdev

Danska DSB säljer DSB Uppland, Upptåget, till Transdev. Innan affären går i lås ska dock Region Uppsala godta försäljningen. Läs mer

Boden breddar lokförarutbildningen

I september börjar en ny kull lokförarelever sin utbildning i Boden. Fyra av 27 har utomsvensk bakgrund. De har rekryterats till utbildningen tack vare riktade insatser. Läs mer

Reneriets vd: Vi klarar kvaliteten med färre städare

Reneriets vd Tina Wessman Hellstadius säger till Sekotidningen att hon är övertygad om att företaget klarar kvaliteten på städningen på Stockholms pendeltåg med färre anställda. Läs mer

Mellan 15 och 25 pendelstädare sägs upp

I början av juli varslades 90 pendeltågsstädare på Reneriet i Stockholm om uppsägning. Efter förhandlingar med facket är det klart att upp emot 25 heltidstjänster försvinner och 40 tidigare heltidsjobb omvandlas till deltid. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Medlingsinstitutet

Medlingsinstitutet, MI, är en statlig myndighet som har ansvar för medling i arbetstvister. De har också ansvar för den officiella lönestatistiken i Sverige och ska se till att lönerna inte ökar för mycket. MI ska medverka till avtal som ska ge ökad reallön och jämställda löner mellan kvinnor och män. Samtidigt ska de motverka lönenivåer som äventyrar Riksbankens inflationsmål eller blir högre än i Sveriges konkurrentländer.