Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Extra pengar till väg och järnväg

30 augusti 2011 12:39

Extrapengarna är endast en tiondel av de 38 miljarder som Trafikverket anser behövs för att göra järnvägsnätet dugligt, på tio år.
3,6 miljarder räcker, enligt samma utredning från Trafikverket, till att behålla punktlighet och kapacitet på dagens nivå.
Enligt statsminister Fredrik Reinfeldt har dock regeringen slagit i taket med kommande års satsning.
– Trafikverket klarar inte att ta hand om mer pengar än så här, sa han till ett samlat pressuppbåd när han tillsammans med sina tre allianskolleger Maud Olofsson, Göran Hägglund och Jan Björklund besökte Trafikverkets pendeltågsprojekt Citybanan i Stockholm på tisdagen.
Seko anser att fem miljarder är ett bra tillskott, men att det är en kortsiktig satsning.
– Det handlar mer om att vårda det befintliga och ta hand om akuta behov än om att ge järnvägen en långsiktig lösning, säger Seko ordförande Janne Rudén.
Enligt Seko behöver Trafikverket ett utökat anslag på 3,3 miljarder per år de närmaste fyra åren, samt 2,4 miljarder per år i ytterligare sex år.
Förutom järnvägen föreslår regeringen i den kommande budgeten att vägnätet får 1,5 miljarder extra under 2012-2013. Pengar som också de ska gå till underhåll, som ny vägbeläggning.
Fredrik Reinfeldt var vid pressträffen noga med att påpeka att de föreslagna miljarderna är tillfälliga pengar. Det finns inga planer på särskilda tillskott till drift och underhåll efter 2013.
– Vi har lyssnat på resenärerna. De vill ha fungerande trafik och därför satsar vi på underhåll istället för att bygga nytt. Men vi lovar inte att problemen är ur vägen, sa Fredrik Reinfeldt.
Näringsministern och centerledaren Maud Olofsson la till:
– Det är sexigare för politiker att sätta spaden i marken än att satsa på underhåll, sa hon.
Trots att järnvägen de närmaste två åren får mer pengar till underhåll än vägarna får vägnätet totalt sett mer pengar, 11 miljarder mot sju för järnvägen.
Det förklarade Maud Olofsson med att medborgarna inte bryr sig om vilken typ av transportmedel staten satsar på.
– Man ser det som en helhet, bil och tåg hör ihop, säger hon.
Pressträffen föregicks av ett besök på ett av de större nya järnvägsprojekt som pågår i Sverige, Citybanan i Stockholm. Den ska leda pendeltågen genom stan och kostar 16,8 miljarder. 2017 ska den vara klar. Projektchef Kjell-Åke Averstad säger att budgeten håller, än så länge:
– Men det återstår många kritiska moment innan vi är säkra på att tidplanen håller och därmed budgeten, säger han.

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Seko vill förhandla om utbildningsjobb

Alla LO-förbund utom Transport vill förhandla med arbetsgivarna för att få fram nya jobb till nyanlända och andra som står långt från arbetsmarknaden. Utgångspunkten är det förslag om utbildningsjobb som LO lade fram i mars i år. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Kvarts ger Svevia böter

Kvarts ger Svevia böter

Svevia har dömts att betala 150 000 kronor i sanktionsavgift för att ha brutit mot föreskrifterna om kvarts. Det saknades dokument om risker med höga kvartshalter på ett arbetsställe i Storuman. Läs mer

Ännu inget nytt arbetstidsavtal på NTE

Förhandlingarna om nytt arbetstidsavtal för personalen på Nationella transportenheten, NTE, inom Kriminalvården fortsätter. Seko har hittills sagt nej till arbetsgivarens förslag. Läs mer

Jobbar kvar för att det är kul

Jobbar kvar för att det är kul

Pelle Olsson är både kriminalvårdare och pensionär. Han tycker att han har fått det bästa av allt och rekommenderar andra samma sak. Men inte för att klamra sig fast vid jobbet. Läs mer

Franska protester mot ny arbetslag

Franska protester mot ny arbetslag

Hundratusentals franska invånare deltog idag i demonstrationer mot Macrons nya arbetslag. - Idag lyssnar man bara på arbetsgivarna. Men det är förvånansvärt svårt att få folk att engagera sig trots utvecklingen, säger Rachel Neis fackombud vid det franska gasbolaget. Läs mer

Ökad risk för inhyrda

Ökad risk för inhyrda

Det är farligare att vara inhyrd än anställd.
På bangården Älvsjö är det många bemannings- företag på plats. Signalarna Maria Kax och Ola Rydberg tycker att en introduktion av inhyrda borde vara obligatorisk Läs mer

”Jag gillar att vara utomhus”

”Jag gillar att vara utomhus”

Läs mer

Väjer inte för det pinsamma

Väjer inte för det pinsamma

Sekotidningen möter högaktuelle Ruben Östlund – prisbelönt filmregissör som gärna trycker på våra ömma punkter. Läs mer

Upphandling på slak lina

Upphandling på slak lina

Upphandlingar är ofta ett vågspel. Men en sak är säker, går det åt skogen drabbas inte de ytterst ansvariga, det är de anställda som råkar illa ut. Som nu på pendeltågen i Stockholm Läs mer

Billigare vara med i facket

Nu återinför socialdemokraterna skattereduktion för fackföreningsavgift, så det är bara att bli med i facket igen, skriver två socialdemokratiska riksdagsledamöter. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Seko lämnar Nordea

Sekos förbundsstyrelse har tagit beslut om att förbundet ska lämna Nordea. Förbundet har en halvmiljard placerad hos banken. Även LO har beslutat att lämna Nordea, liksom Handels och Transport. Läs mer

Chef kränkte medarbetare

Chef kränkte medarbetare

En chef på LVM-hemmet Runnagården i Örebro har enligt en intern utredning kränkt medarbetare under en längre tid. Läs mer

Seko upprörs över Nordeas flytt

Efter Nordeas besked om flytt till Finland har två fackförbund tagit beslut om att byta bank. Seko, som har en halv miljard placerad hos Nordea, avvaktar diskussion i LO-styrelsen innan man tar beslut. Läs mer

Postnord tar till sig kritiken

Postnord tar till sig kritiken

Det går fortsatt dåligt för Postnord. Kunderna klagar, ägaren staten är missnöjd med ekonomin och kvaliteten och tillsynsmyndigheten Post-och telestyrelsen är bekymrad. Samtidigt kräver Seko att den dansk-svenska fusionen bryts. Läs mer

Avdrag för fackavgift återinförs

Vänsterpartiet och regeringen har i budgetförhandlingarna kommit överens om att återinföra avdragsrätt för fackföreningsavgiften från och med juli 2018. Dessutom avskaffas en karensdag i a-kassan. Läs mer

Tre avtal kvar

Tre avtal återstår för Sekos del i årets avtalsrörelse: staten, skärgårdstrafiken och Samhall. Alla tre löper ut den sista september och parterna har så smått börjat känna på varandra. Läs mer

Regeringen flyttar myndigheter

Regeringen har beslutat att helt eller delvis flytta sju myndigheter från Stockholm till andra orter. Seko har inga medlemmar på de berörda myndigheterna, men regeringen har flaggat för fler beslut före valet nästa år. Läs mer

Här är vinnarna i fototävlingen

Här är vinnarna i fototävlingen

Det har kommit in många vackra, fascinerande och fantasieggande bilder till Sekotidningens fototävling. Juryn har nu utsett vinnarna. Titta och njut! I bildspelet ovan är samtliga bidrag publicerade. Läs mer

Sekos motparter

Följande arbetsgivarorganisationer är motparter till Seko på central nivå:

  • Almega ITA
  • Almega Tjänsteförbunden
  • Arbetsgivarverket
  • Elektriska Installatörsorganisationen, EIO
  • Energiföretagens Arbetsgivarförening, EFA
  • Kommunala företagens samorganisation, KFS
  • Maskinentreprenörerna, ME
  • Pacta
  • Sjöfartens Arbetsgivarförbund, SARF
  • Stål- & Metallförbundet
  • Sveriges Byggindustrier, BI