I kommissionens förslag till budget för perioden 2014-2020 satsas det stort på det europeiska transportnätet. När allt är klart ska man ha förbundit alla Europas större städer, hamnar och flygplatser. Tanken är att alla medborgare och företag ska nå det europeiska transportnätverket på max en halvtimme.
   EU slantar upp 300 miljarder i en fond från vilken medlemsländerna kan söka pengar. Resten ska medlemsländerna själva stå för, eller tillsammans med privata aktörer.
    Totalt räknar kommissionen med att det kommer krävas investeringar på knappt 5000 miljarder kronor (500 miljarder euro) fram till 2030.
   – Målet är ett komplett nätverk som binder samman Europa. I dag är järnvägsförbindelserna inom medlemsländerna ofta mycket bra, men tyvärr stannar det ofta vid gränsen, säger Ioannis Gheivelis, handläggare på kommissionens generaldirektorat för transportfrågor.
    Dels handlar det om tio så kallade korridorer, där Sverige kommer in i korridoren Helsingfors–Valetta. Det handlar då om hamnsatsningar i Åbo och Stockholm samt satsningar på järnvägen mellan Stockholm och Malmö.
   Kommissionen har också pekat ut andra viktiga delar som är prioriterade och kan söka bidrag.
   För svensk del handlar det om Bottniska korridoren, som binder samman Sverige och Finland och Norrbotniabanan, mellan Sundsvall-Umeå-Luleå. Även Sträckningen Kiruna–norska gränsen pekas ut samt sträckan Malmö–Göteborg.
   Ioannis Gheivelis framhåller att detta är ett förslag från kommissionen som diskuterats med medlemsländerna. Men det är upp till varje enskilt land att genomföra projekten och söka pengar från fonden.
   – Sverige brukar vara väl förberedda och ha genomarbetade ansökningar. Som jag ser det är utfallet för svensk del mycket bra i kommissionens förslag.
   Det är något som Europaparlamentariker Marita Ulvskog (s) håller med om.
   – Vi vet inte exakt vad det innebär men det kommer finnas möjlighet att hämta hem miljarder till svensk järnväg. Men det kommer knappast att ske om inte regeringen står upp för svenska intressen och skjuter till nationella medel. Nu när Norrbotniabanan prioriteras av EU så återstår det för regeringen att snabbt avsätta de investeringar som måste läggas ovanpå EU:s grundplåt, säger Marita Ulvskog.
   När Sekotidningen söker infrastrukturminister Catharina Elmsäter Svärd för en kommentar låter hennes pressekreterare meddela att regeringen ännu inte tagit ställning till förslaget.
   – Vi fick ett omarbetat förslag för bara en timme sedan så vi har inte satt ner foten ännu, säger Mychèle Österman.