Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Nyhet

EU-ja till upphandlad järnväg

EU-parlamentet röstade ja till den så kallade marknadspelaren i fjärde järnvägspaketet. Det innebär att det i princip blir obligatorisk att upphandla kollektiv järnvägstrafik. Seko och de övriga europeiska facken är kritiska.

14 december 2016 16:00

 

Det klubbade förslaget innebär att EU-normen för offentliga järnvägsavtal blir konkurrensutsatta anbudsförfaranden. De europeiska järnvägsfacken har manifesterat utanför parlamentet för att påverka ledamöterna att rösta nej, men förgäves.

Enligt P-O Fällman, ombudsman på Seko kommer förslaget innebära att det blir sämre för såväl anställda som trafikanter och att det blir dyrare för skattebetalarna.

– Det är tragiskt att man nu tvingar på hela EU detta som vi haft i Sverige och England i många år. Erfarenheten är ju att kostnaderna skenar samtidigt som kvaliteten försämras på järnvägen med marknadslösningar.

För de anställdas del innebär upphandlingsförfarandet en ständig oro för om man får behålla jobbet om en annan entreprenör tar över. Dessutom finns stora risker för avtalsdumpning, enligt P-O Fällman.

– Hade man infört ett skydd för de anställda vid verksamhetsövergång hade det varit bättre. Som det är nu skyddar man bara företagen och marknaden, inte de anställda och deras villkor.

För Sveriges del innebär inte dagens beslut i parlamentet någon större skillnad då den svenska marknaden sedan några år redan är öppen för konkurrens. Men det är en erfarenhet P-O Fällman velat vara utan.

– Vi har levt i den här verkligheten i flera år och Seko har ju sett hur multinationella transportbolag försöker försämra villkoren för de anställda i nästan varje upphandling. Vi måste hela tiden vara vaksamma så inte våra kollektivavtal urholkas.

Jens Nilsson är socialdemokratisk parlamentsledamot och sitter i transportutskottet. I utskottet röstade han ja till förslaget, men när det kom till omröstning i parlamentet hade han ändrat sig och röstade nej.

­– Vi hade en diskussion i partigruppen i går kväll och kom fram till att vi skulle gå på Europafackens linje och rösta nej. Vi försökte stoppa det här eftersom man i många länder har svårt att hantera det här. Tyvärr räckte det inte.

Varför röstade du ja i utskottet?

– För att jag anser att vi klarar av att hantera de här frågorna i Sverige. Men i många andra länder gör man inte det. Så i solidaritet med arbetare i Europa så röstade vi nej i slutomröstningen.

Seko tycker inte att Sverige klarar det så bra. Till exempel när det gäller skydd vid verksamhethetsövergång?

– Jag håller med, och tycker att kommuner och landsting har skött upphandlingar djävligt dåligt. Där måste de bli bättre och då tror jag att den nya upphandlingslagen kommer hjälpa till. I parlamentet hade vi tidigare majoritet för att lägga till skydd vid verksamhetsövergång, men rådet (EU-ländernas stats- och regeringschefer) sa nej.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

”En fruktansvärd tragedi”

Den man som avled efter att ha blivit påkörd av ett tåg utanför Arboga arbetade inte på spåret, som tidigare uppgivits. I stället handlade det om kabelarbete en bit från järnvägen. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Banarbetare omkom efter påkörning

En banarbetare i 50-årsåldern omkom efter att ha blivit påkörd av ett tåg. Mannen arbetade i spåret öster om Arboga då han blev påkörd av ett SJ-tåg. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

650 får gå från Telia

Telia måste spara i den svenska verksamheten och bantar med cirka 650 tjänster, av dessa är ett 40-tal Sekomedlemmar. Det står klart efter gårdagens fackliga förhandlingar. Läs mer

Här är vinnarna i fototävlingen

Här är vinnarna i fototävlingen

Det har kommit in många vackra, fascinerande och fantasieggande bilder till Sekotidningens fototävling. Juryn har nu utsett vinnarna. Titta och njut! I bildspelet ovan är samtliga bidrag publicerade. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Det blev 28 städare som förlorar sitt arbete på pendeln i Stockholm när Solreneriet drar ner. 41 städare får sin arbetstid sänkt till 50, 40 eller 20 procent. Fyra får nytt jobb på tunnelbanan. Läs mer

Hot och våld
Robert uppmanar att anmäla alla hot

Robert uppmanar att anmäla alla hot

Tågvärden Robert Munkstierna ser en stor ökning av hotfulla situationer i sitt arbete de senaste åren, men det syns inte i statistiken. Han vet att många inte tycker att det lönar sig att rapportera incidenter, men vill uppmana alla kollegor att göra just det. Läs mer

Strejk stoppar finska tåg

Lokförarna i Finland lägger ner arbetet i protest i kväll klockan 19.00 svensk tid. Sju andra transportfack är redo att stödja aktionen. Läs mer

Chaufför omkom vid Postnords terminal

En chaufför har avlidit i en olycka vid Postnords terminal i Segeltorp i södra Stockholm. Olyckan inträffade för en vecka sedan och chauffören avled efter några dagar på sjukhus. Läs mer

Konkurrens får finska fack att se rött

Konkurrens får finska fack att se rött

UPPDATERAD MED VARSEL OM POLITISK STREJK. Huvudlöst! Det säger facket om den finska regeringens förslag att utsätta passagerartrafiken på landets järnvägar för konkurrens. Läs mer

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Euromaint Rail har accepterat att betala en företagsbot på 200 000 kronor efter en arbetsolycka på bolagets anläggning på Minuthandelsgatan i Göteborg 2015. Läs mer

DSB vill sälja Upptåget till Transdev

Danska DSB säljer DSB Uppland, Upptåget, till Transdev. Innan affären går i lås ska dock Region Uppsala godta försäljningen. Läs mer

Boden breddar lokförarutbildningen

I september börjar en ny kull lokförarelever sin utbildning i Boden. Fyra av 27 har utomsvensk bakgrund. De har rekryterats till utbildningen tack vare riktade insatser. Läs mer

”Vi jagar fläckar hela dagarna”

”Vi jagar fläckar hela dagarna”

Aferdita Bajrami städar Världskulturmuseet i Göteborg. Hon stortrivs på jobbet. Läs mer

Sifferlöst avtal

Se Nollavtal.