Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

EU-ja till upphandlad järnväg

EU-parlamentet röstade ja till den så kallade marknadspelaren i fjärde järnvägspaketet. Det innebär att det i princip blir obligatorisk att upphandla kollektiv järnvägstrafik. Seko och de övriga europeiska facken är kritiska.

14 december 2016 16:00

 

Det klubbade förslaget innebär att EU-normen för offentliga järnvägsavtal blir konkurrensutsatta anbudsförfaranden. De europeiska järnvägsfacken har manifesterat utanför parlamentet för att påverka ledamöterna att rösta nej, men förgäves.

Enligt P-O Fällman, ombudsman på Seko kommer förslaget innebära att det blir sämre för såväl anställda som trafikanter och att det blir dyrare för skattebetalarna.

– Det är tragiskt att man nu tvingar på hela EU detta som vi haft i Sverige och England i många år. Erfarenheten är ju att kostnaderna skenar samtidigt som kvaliteten försämras på järnvägen med marknadslösningar.

För de anställdas del innebär upphandlingsförfarandet en ständig oro för om man får behålla jobbet om en annan entreprenör tar över. Dessutom finns stora risker för avtalsdumpning, enligt P-O Fällman.

– Hade man infört ett skydd för de anställda vid verksamhetsövergång hade det varit bättre. Som det är nu skyddar man bara företagen och marknaden, inte de anställda och deras villkor.

För Sveriges del innebär inte dagens beslut i parlamentet någon större skillnad då den svenska marknaden sedan några år redan är öppen för konkurrens. Men det är en erfarenhet P-O Fällman velat vara utan.

– Vi har levt i den här verkligheten i flera år och Seko har ju sett hur multinationella transportbolag försöker försämra villkoren för de anställda i nästan varje upphandling. Vi måste hela tiden vara vaksamma så inte våra kollektivavtal urholkas.

Jens Nilsson är socialdemokratisk parlamentsledamot och sitter i transportutskottet. I utskottet röstade han ja till förslaget, men när det kom till omröstning i parlamentet hade han ändrat sig och röstade nej.

­– Vi hade en diskussion i partigruppen i går kväll och kom fram till att vi skulle gå på Europafackens linje och rösta nej. Vi försökte stoppa det här eftersom man i många länder har svårt att hantera det här. Tyvärr räckte det inte.

Varför röstade du ja i utskottet?

– För att jag anser att vi klarar av att hantera de här frågorna i Sverige. Men i många andra länder gör man inte det. Så i solidaritet med arbetare i Europa så röstade vi nej i slutomröstningen.

Seko tycker inte att Sverige klarar det så bra. Till exempel när det gäller skydd vid verksamhethetsövergång?

– Jag håller med, och tycker att kommuner och landsting har skött upphandlingar djävligt dåligt. Där måste de bli bättre och då tror jag att den nya upphandlingslagen kommer hjälpa till. I parlamentet hade vi tidigare majoritet för att lägga till skydd vid verksamhetsövergång, men rådet (EU-ländernas stats- och regeringschefer) sa nej.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Rättelse om Postnordartikel

Fel version av artikeln ”Seko postens kupp mot danska facket” är publicerad i senaste numret av Sekotidningen och innehåller felaktiga citat. Det beror på att reportern missuppfattade Seko postens ordförande Johan Lindholm, vilket vi ber om ursäkt för. Den korrekta versionen av texten finns att läsa här https://sekotidningen.se/artikel/spelet-om-postnord/ Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höjd pensionsålder

De sex partierna i pensionsgruppen har slutit en överenskommelse om att förändra pensionssystemet. Lägstaåldern för pensionsuttag höjs från 61 till 64 år, rätten att jobba kvar höjs från 67 till 69 år och skyddet för de fattigaste pensionärerna stärks. Läs mer

Metoo-upprop inom Kriminalvården

Över 1000 anställda och tidigare anställda inom Kriminalvården har skrivit under uppropet #virivermurarna mot sexuella trakasserier och kränkningar på jobbet. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Tågkompaniet ska köra Krösatågen

Nu är det klart att Krösatågen tas över av Tågkompaniet från och med december 2018 och nio år framåt. Båda affärerna, nord och syd, ingår i upphandlingen. Idag är det Transdev som kör trafiken. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Mutanklagelser mot Trafikverket

Mutanklagelser mot Trafikverket

”Vi ska vända på alla stenar.” Det var löftet från Trafikverket när Sekotidningen i april skrev om den muthärva som Kalla fakta på TV4 fortsatt att granska. Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko tappar inte längre medlemmar

-Seko tappar inte längre medlemmar. Antalet aktiva medlemmar är strax under 74 000 och har legat stilla sedan april i år. Läs mer

Trendbrott när åtta fartyg flaggar svenskt

Vinden tycks ha vänt för den svenska handelsflottan.  Tre rederier har beslutat att låta sammanlagt åtta fartyg gå under svensk flagg. Läs mer

Externt företag vill ta över SJ:s kundtjänst

SJ kan låta ett externt företag ta över verksamheten vid servicecentret i Ånge. SJ har ett 100-tal anställda i Ånge, som nu är oroliga för avtalsdumpning. Men enligt SJ kan det vara ett sätt att rädda jobben. Läs mer

Sänkt avgift i Sekos a-kassa

Avgiften till Sekos a-kassa sänks med 15 kronor den 1 januari 2018, under förutsättning att beslutet godkänns av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF. Läs mer

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Trots höjningen av a-kassetaket för två år sedan är många arbetslösa fortfarande underförsäkrade. Åtta av tio av arbetslösa Sekoiter får mindre än 80 procent. För hela arbetsmarknaden är det sju av tio. Läs mer

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Ajournera

Att göra ett tillfälligt uppehåll i förhandlingar, till exempel för enskilda överläggningar.