Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Säkerheten brast vid bygget av en järnvägsbro i Bergåsa. Foto: Stefan Lindbom
Nyhet

”Ett under att ingen skadats”

Först efter att lokförare vid flera tillfällen rapporterat om allvarliga tillbud vid bygget av en planskild korsning i Karlskrona tillsatte Trafikverket en utredning av säkerheten på arbetsplatsen. Då hade arbetet pågått i flera månader.

4 februari 2016 16:14

Det avslöjade en bloggande lokförare (”I huvudet på en lokförare”) för en tid sedan. Lokförarna på sträckan hade konstaterat att det var ett under att ingen skadats eller omkommit.

Trafikverkets utredning visade att entreprenören, som byggt tunnel och bro, inte följt reglerna för skydds- och säkerhetsplanering. Något som ansvarig projektledare Stefan Källberg bekräftar för Sekotidningen.

– Vi gjorde en arbetsplatskontroll där vi upptäckte att entreprenören inte efterlevde reglerna och vi krävde åtgärder, säger han. Det blev bättre.

dalin

Att det krävdes att lokförare slog larm innan Trafikverekt gjorde en utredning är i sin inte konstigt, tycker Christian Dalin, säkerhetschef för underhållet på Trafikverket.

– Men vi ska förstås ha så god kontroll över entreprenörens arbete att det inte ska vara avgörande. Vi vill få information från flera håll.

Efter flera dödsolyckor gjorde Statens Haverikommission 2012 en utredning av säkerheten vid spårarbete. I den fick Trafikverket svidande kritik för sitt sätt att leda och följa upp projekt.

Christian Dalin medger att det fortfarande finns brister.

– Vi behöver arbeta mer systematiskt och följa upp ända ute i fält, säger han.

Det handlar enligt Christian Dalin om en kombination av ökad uppföljning, bättre förutsättningar och förändrade attityder. De som arbetar i spårmiljön måste känna att säkerheten går först. Även om det kostar pengar.

– Högsta ledningen i företagen talar alltid om att säkerhet är viktigast, men det måste genomsyra hela verksamheten.

För Jörgen Lundström, ordförande för Sekos förhandlingsorganisation på Infranord, är lösningen på säkerhetsbristerna att hela systemet görs om. Mycket lite har hänt sedan 2012 och för Seko är den bästa lösningen att underhållet återförs i statlig regi.

– På så sätt får vi ett sammanhållet system. Det löftet gav Socialdemokraterna i valrörelsen 2014, säger han.

– Om det inte blir av måste kontrakten med entreprenörerna göras om. Trafikverket måste öka kontrollerna, ja, men det måste framgå att företag som sätter säkerheten främst, och exempelvis ställer in ett osäkert arbete, ska ha rätt att göra det.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Relaterade ämnen

Dela det här

1 kommentar

  1. olov

    Konstigt att man har en helt annan uppfattning angående säkerheten på järnvägen?, idag gör trafikverket arbetsplatskontroller, och dom företag som bedriver verksamhet gör interna kontroller, focus på säkerhet har aldrig varit så hög.

    Under Banverkstiden så var åtminstone jag aldrig med om en arbetsplatskontroll, folk jobbade på enbart lokalt, man använde 1 kontaktdon istället för 2, det slarvades med hindertavlor, man hörde om tillbud lite nu och då!, ja listan kan göras lång, men idag är det snarare tvärtom, det utförs kontroller, utbildas och inställning till säkerheten har blivit mycket bättre, samt att det tillkommit skärpa regler som i sig ökat säkerheten, detta är då min erfarenhet efter 30 år i yrket.

    Nu jobbar jag idag på ett privat företag så jag vet visserligen inte om säkerheten har dalat på det statliga bolaget InfraNord?

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

”Ett under att ingen skadats”

”Ett under att ingen skadats”

Först efter att lokförare vid flera tillfällen rapporterat om allvarliga tillbud vid bygget av en planskild korsning i Karlskrona tillsatte Trafikverket en utredning av säkerheten på arbetsplatsen. Då hade arbetet pågått i flera månader. Läs mer

Ådalsbanan får extra underhållspengar

Den hårt slitna norra Ådalsbanan får del av regeringens extra 620 miljoner till underhåll. Och bandelen får dessutom 15 miljoner kronor extra från ordinarie budget för att förstärka banan. Jobben pågår just nu. Läs mer

Sprucken räls oroar lokförare

Mer än 120 mil räls på den svenska järnvägen spricker sönder. Fel som i värsta fall kan leda till urspårning. Den felaktiga rälsen finns såväl i norr som på västra och södra stambanan. Läs mer

”Strategiskt felslut av Trafikverket”

Satsa på förebyggande järnvägsunderhåll i stället för akututryckningar. På så sätt får vi mer underhåll för en betydligt mindre slant. Det menar järnvägexperten Per Corshammar. Läs mer

Ny urspårning i Stockholm

Ett posttåg spårade ut i Huddinge utanför Stockholm natten till tisdagen. Det är den andra allvarliga urspårningen på en dryg månad i Stockholmsregionen. Bristande underhåll ligger bakom menar Johnny Naderus på Seko Stockholm. Läs mer

Norsk-svensk samordning för arbete på väg

Snart kan det bli enklare för vägarbetare att arbeta över gränserna. Inom EU-projektet Skandinavisk Infrastruktur håller man på att ta fram ett kompetensbevis som ska gälla i både Norge och Sverige. Läs mer

Missbedömning orsak till olycka

Olyckan i Hestra i november förra året då ett godståg körde in i en traktorgrävare och föraren precis hann rädda sig berodde på brister i kommunikationen mellan de inblandade. Läs mer

Trafikverket får hård kritik

Statens haverikommission är kritisk till Trafikverkets sätt att hantera, leda och följa upp sina projekt. I utredningen av olyckan i Kimstad för två år sedan slår haverikommissionen fast att det är Trafikverket som har ansvar för riskbedömningen vid ett projekt. Läs mer