Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Tema: Seko sjöfolk 100 år

Ett sekel med facket till sjöss

I 100 år har svenska sjömän varit fackligt organiserade. Det har varit en händelserik tid med strejker, världskrig och utflaggningar. Senast i raden av ordföranden för Seko sjöfolk står Kenny Reinhold. Här blickar han ett sekel bakåt i tiden – och lite framåt.

29 augusti 2014 10:57

Vad har fascinerat dig mest med er etthundraåriga historia?

– Jag får säga tre saker: De spanienfrivilliga, krigsseglarna och slaget om Black Prince.

– De spanienfrivilliga är fascinerande för att det var så många sjömän som anslöt sig till regeringstrupperna för att kämpa mot Franco. Av totalt 500 svenskar var 200 sjömän, unga män som lämnade allt de hade och tog sig till Spanien för att slåss mot fascisterna.

– Krigsseglarna, för att de gjorde så mycket för Sverige och andra länder. När tyskarna lagt ut minor och skapat Skageracksspärren var det närmare 6 000 svenska sjömän som hamnade utanför spärren och som inte kunde ta sig hem. Sedan behandlades de som skit när de väl kom tillbaka till Sverige.

– Det var först på 90-talet som de fick upprättelse då de fick ett tack och man reste krigsseglarmonumentet i Göteborg. Det där är en svart fläck i den svenska historien.

– Och så Black Prince slutligen, eller slavskeppet som det kallades. Det var norska rederiet Fred Olsen som satte in en färja mellan Göteborg och Köpenhamn med låglönebesättning med usla villkor. Sjöfolksförbundet tog strid och demonstrerade varje dag nere på kajen och körde med småbåtar så Black Prince inte kunde lägga till. Till slut gav rederiet upp. Hade vi inte tagit den striden hade det nog inte funnits någon svensk sjöfart kvar.

Hur ser du på dina år som ordförande?

– Jag tillträdde 2002. Då var det högkonjunktur och vi hade precis fått ett nytt, fördelaktigt sjöfartsstöd. Fartyg flaggades in och man bytte ut gammalt tonnage. Det var guld och gröna skogar, vi satt bara och skrattade på förbundskontoret. Tidningen Dagens Industri skrev om hur redarna skar guld med täljkniv och vi hade med de löpsedlarna in i förhandlingarna. Vi fick väldigt bra avtal då så vi slappnade av.

– Så kom finanskraschen och allt rasade. Vi blev helt tagna på sängen. Hade vi varit smarta hade parterna och regeringen gjort en åtgärdsplan för en lågkonjunktur i förväg, under de goda åren, men det gjordes inte. Utan den kom nu och det är inte så bra att göra när man är mitt uppe i krisen.

Om vi går till nutid, vilka är de stora utmaningarna ni har att handskas med i dag?

– Den viktigaste frågan i dag är schysta villkor. Och det gäller inte bara för oss utan i alla branscher. Vi måste stoppa den osunda konkurrensen med pressade löner och dumpade villkor. Men, det är viktigt att påpeka, man får aldrig skylla på dem som kommer hit, utan det är ett systemfel. Man får aldrig ställa arbetare mot varandra.

Och vad tror du om utmaningarna i framtiden?

– Det är väl att bemanningen kommer att minska ytterligare. Tekniken finns redan i dag för helt obemannade seglatser över Atlanten. Men man är än så länge rädd för olyckor och andra oförutsedda händelser så myndigheterna kräver bemannade fartyg. Men snart blir det kanske bara två tre personer som övervakar allt.

– När jag var till sjöss kom roro-färjorna och de gjorde att det behövdes mycket färre ombord. Jag jobbade på Svenska Orientlinjen som hade sex fartyg med tolv mans besättning vardera. Och de klarade av lika mycket som man tidigare behövt 18 fartyg med 30 mans besättning.

– Så den utvecklingen har alltid funnits och det är bara dumt att kämpa emot den. Vår utmaning blir ju att kämpa för att de som ska utföra arbetet ska ha så bra villkor som möjligt och ha rätt utbildning och kompetens för jobbet.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Relaterade ämnen

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Skyddsombud stoppades av Strömma

Skyddsombud stoppades av Strömma

Strömma hindrade Sekos skyddsombud att komma ombord. Lagbrott säger Seko och Transportstyrelsen Läs mer

Seko sjöfolk 100 år

Ett sekel med facket till sjöss

I 100 år har svenska sjömän varit fackligt organiserade. Det har varit en händelserik tid med strejker, världskrig och utflaggningar. Senast i raden av ordföranden för Seko sjöfolk står Kenny Reinhold. Här blickar han ett sekel bakåt i tiden – och lite framåt. Läs mer

Förlikning mellan Seko och TT-line

TT-line backar och tar tillbaka hälften av uppsägningarna, förlänger uppsägningstiden och ger avgångsvederlag till dem som slutar självmant. I gengäld drar Seko tillbaka stämningen från Arbetsdomstolen. Läs mer

Nya förhandlingar med TT-Line

Seko och TT-Line inleder nya förhandlingar om den uppsagda besättningen på rederiet. Efter att Seko lämnat en stämning till AD har rederiet tagit initiativ till nya samtal. Läs mer

Till storms mot utflaggning

Utflaggning av svenska fartyg fortsätter i ökande takt. Nu börjar fenomenet sprida sig från handelsflottan till färjetrafiken. – Men vi kommer att vinna kriget om Östersjön, säger Kenny Reinhold, Seko sjöfolks ordförande. Läs mer

Strid om uppsägningar på TT-line

TT-lines färja Nils Dacke sätts in på en ny rutt. Något arbetsgivaren tagit till intäkt för att säga upp den svenska besättningen och sätta in en polsk i stället. Seko tar strid mot uppsägningarna. I dag slutade de lokala förhandlingarna i oenighet. Läs mer

”Almega förlorade”

När krutröken lagt sig efter den laddade konflikten i skärgårdstrafiken kan Seko utropa sig till vinnare. Almega fick en ny mening inskriven i avtalet men tarifflönerna blir kvar. Läs mer

Strejken avblåst

Strejken inom skärgårdstrafiken är över sedan Seko och Almega i dag sagt ja till medlarnas bud. Det nya avtalet ger 6,8 procent på 36 månader. Läs mer

Så räddar vi svensk sjöfart

Det går dåligt för svensk sjöfart, fartyg flaggas ut och jobb försvinner i snabb takt. På plats i Almedalen presenterade Seko sjöfolk en handlingsplan med krav på snabba beslut och på en långsiktig vision. Läs mer

40 jobb försvinner när Ånedinlinjen läggs ner

Ett 40-tal anställda på Sekos avtalsområde får gå när Ånedinlinjen lägger ner sin verksamhet första juli. Antalet bokningar på fartyget Birger Jarl har minskat så mycket att det inte längre finns pengar att driva verksamheten med. Läs mer