Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Debatt

Ett leende kan göra underverk

"Man fixar och trixar trots att man själv kanske redan jobbat 3-4 timmar över på grund av förseningen. Fötterna värker, man är törstig och hungrig och man vill inget hellre än att komma hem." Läs varför ni inte ska gnälla på ombordpersonalen vid tågförseningar.

22 december 2016 16:34

När man följer sociala medier eller faktiskt pratar och lyssnar på folk på riktigt som på den gamla goda tiden så snappar man upp en del saker. Saker som kanske inte är menade som något elakt eller dumt mer än att man just då är irriterad eller bara trött på sakernas ordning.

Jag träffar massor av medlemmar i Seko med och utan förtroendeuppdrag, och det är något av det bästa jag vet. Att få lyssna på deras berättelser om sin vardag, om hur de står, går, sitter, springer dag ut och dag in för att göra någon annans dag lite bättre trots att det inte alltid är så lätt och förutsättningarna är långt ifrån optimala.

Att stå där ensam på en perrong i gul väst och tala om för stressade resenärer på väg hem eller till jobbet eller något annat att tåget på grund av signalfel är försenat. Eller att ombord på ett underbemannat tåg stressa för att titta på biljetter, ge information om anslutningståg, bussar och taxi för att just din försening inte skall bli allt för stor.

Man fixar och trixar trots att man själv kanske redan jobbat 3-4 timmar över sitt pass på grund av förseningen. Fötterna värker, man är törstig och hungrig och man vill inget hellre än att komma hem och ta av sig sina arbetskläder och sträcka ut benen och pusta.

Man har samtidigt fått rodda i någon som hämtar barnen på fritids eller förskolan, ställt in en middag med sina nära och kära, fått avboka sitt efterlängtade träningspass för ja vilken gång i ordningen? Den där godnattsagan får skjutas på igen, fast man lovat så många gånger.

Ändå är dom där för oss, oftast leende och väldigt hjälpsamma för att göra allt i sin makt så att vi hinner med alla de saker som de själva gång på gång får göra avkall på. Ja men det är ju deras jobb ju? Ja så är det ju såklart, men man kan ju om man bara anstränger sig lite tänka sig in i dessa villkor och applicera dem på sitt eget jobb och sen tänka, hur skulle jag känna mig?

Vilka är det då jag skriver om? Jo just denna gång är det personalen på och omkring vår kära järnväg, tågvärdar, ombord personal, biljettförsäljare, servicepersonal, lokförare med flera, ja många olika är funktionerna som finns där för att underlätta vårt resande.

Jag skriver detta för att jag åker mycket tåg, ingen av personalen jag träffar har en aning om vem jag är, vad jag jobbar med för frågor i mitt arbete. Jag blir många gånger ledsen när jag ser och hör deras vardag, därför så bemöter jag deras info om inställda tåg med ett tack, bemöter deras stressade ansiktsuttryck med ett leende och ett hej.

Så ofta jag kan så tackar jag för det goda arbete och den service de ger, trots att jag kommer hem 22:00 istället för 19:00. För om jag kan underlätta deras vardag en dag då allt står still eller kryper fram långsamt så gör jag gärna det. Kanske betyder det något för just den personen, gjorde resterande tiden av resan lite lättare. Vad vet jag, mer än att jag somnar med en god känsla om att jag gjort vad jag kunnat för att deras arbetsmiljö skall bli något bättre.

Så nästa gång du ser tågvärden i gul väst, eller ombord personalen på just din tågsträcka, ge dom ett leende, ett tack för det lilla just där och då.

För när allt kommer omkring har de inte en endaste möjlighet att påverka dåligt järnvägsunderhåll, snö eller kyla mer än vad du och jag har. För jag lovar om de kunde hade de gjort det för längesen, för deras enda prioritering är vi som resenärer, och att vi skall få en så bra resa som möjligt.

Så till alla er som är arbetar inom området, ett stort tack för allt ni gör oavsett om tågen går i tid eller är försenade. Tror ni alldeles för sällan får höra det.

Dela det här

2 kommentarer

  1. Annelie

    Fantastiskt om fler kunde vara som dig :) god jul:)

  2. Tågvärd ?

    Ett stort TACK till dig för dina värmande ord! ❤
    God Jul ? från tågvärden som inte kommer hem och kan fira med sina nära och kära i jul.

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Skärgårdsförhandlingarna har brutit samman

Förhandlingarna mellan Seko och Almega om ett nytt skärgårdsavtal har brutit samman. Enligt Seko har Almega sagt upp avtalet, vilket innebär att det blir avtalslöst tillstånd om sju dagar. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Lågavlönade för bättre betalt med nya avtalen

Årets avtalsrörelse skulle ge mer till dem som tjänar minst. En rundringning som Sekotidningen har gjort visar att många lokala löneförhandlingar har gett resultat, även om alla inte är helt nöjda. Läs mer

Ny postlag skippar brev över natten

Regeringen har presenterat ett förslag till ny postlag. Seko posten är positivt till stora delar av innehållet, men är besviket över att postboxar inte blir standard. Läs mer

Jobbar kvar för att det är kul

Jobbar kvar för att det är kul

Pelle Olsson är både kriminalvårdare och pensionär. Han tycker att han har fått det bästa av allt och rekommenderar andra samma sak. Men inte för att klamra sig fast vid jobbet. Läs mer

Seko och Fastighets går vidare med planerna på samgående

Planerna på att slå ihop de två förbunden har sedan en tid legat i malpåse i väntan på att avtalsrörelsen och kongresser ska vara avklarade. Nu har de tagit beslut om att tillsätta en utredning. Läs mer

Försäkringar
Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Paketchauffören Tomas Dahl fick en stroke för tre år sedan. Genom Sekos sjukförsäkring fick han 50 000 kronor – pengar som var välkomna när han blev sjukskriven på heltid i tre månader. Läs mer

”Jag gillar att vara utomhus”

”Jag gillar att vara utomhus”

Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

Upphandling på slak lina

Upphandling på slak lina

Upphandlingar är ofta ett vågspel. Men en sak är säker, går det åt skogen drabbas inte de ytterst ansvariga, det är de anställda som råkar illa ut. Som nu på pendeltågen i Stockholm Läs mer

Billigare vara med i facket

Nu återinför socialdemokraterna skattereduktion för fackföreningsavgift, så det är bara att bli med i facket igen, skriver två socialdemokratiska riksdagsledamöter. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Strid om gräns för kvartsdamm

Strid om gräns för kvartsdamm

Arbetsmiljöverket lade ett förslag om halverat gränsvärde för det farliga kvartsdammet. Medicinsk expertis och facket välkomnar förslaget medan arbetsgivarna tycker att det blir för dyrt. Nu är det inte säkert att det blir någon sänkning. Läs mer

Kenneths uppdrag: hitta kabeln

Kenneths uppdrag: hitta kabeln

Kenneth Häggman tycker att han hittat hem. Med havstomt, egen brygga och bastu, hund, katt och hästar är jobbet som kabelutsättare i och kring Örnsköldsvik pricken över i. Läs mer

”Dialog med facket är viktig”

”Dialog med facket är viktig”

Tomas Eneroth fick en rivstart på posten som infrastrukturminister sedan företrädaren, Anna Johansson, fick gå efter IT-skandalen på Transportstyrelsen. Till Sekotidningen säger han bland annat att han vill se än mer järnvägsunderhåll i statlig regi. Läs mer

Nytt avtal för anställda på Samhall

Efter konfliktvarsel och medlarbud har parterna kommit överens om ett nytt avtal för anställda på Samhall. Avtalet ger 7,1 procent i löneökningar under tre år och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Utredning kring Sekohärvan står still

Det rättsliga efterspelet till den så kallade Sekohärvan drar ut på tiden. Polisen har ingen utsedd utredare och fortfarande har inga förhör hållits med de inblandade. Läs mer

Seko sjöfolk anmäler stiftelse för dyra resor

Seko sjöfolk anmäler stiftelse för dyra resor

Seko sjöfolk har anmält Stiftelsen Stockholms sjöfartshotell till länsstyrelsen. Omfattande resor för styrelsen bryter mot stadgarna, enligt anmälan. Men stiftelsens ordförande menar att resorna är viktiga för verksamhetens utveckling. Läs mer

Avtal klart på staten

Ett nytt treårigt avtal är klart på staten. Seko är överens med Arbetsgivarverket om ett totalt utrymme på minst 6,5 procent. Seko har också fått gehör för en låglönesatsning. Läs mer

Ökad risk för inhyrda

Ökad risk för inhyrda

Det är farligare att vara inhyrd än anställd.
På bangården Älvsjö är det många bemannings- företag på plats. Signalarna Maria Kax och Ola Rydberg tycker att en introduktion av inhyrda borde vara obligatorisk Läs mer

Blockadbrytare

En anställd som arbetar trots att arbetsplatsen är försatt i blockad.