Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Debatt

Ett leende kan göra underverk

"Man fixar och trixar trots att man själv kanske redan jobbat 3-4 timmar över på grund av förseningen. Fötterna värker, man är törstig och hungrig och man vill inget hellre än att komma hem." Läs varför ni inte ska gnälla på ombordpersonalen vid tågförseningar.

22 december 2016 16:34

När man följer sociala medier eller faktiskt pratar och lyssnar på folk på riktigt som på den gamla goda tiden så snappar man upp en del saker. Saker som kanske inte är menade som något elakt eller dumt mer än att man just då är irriterad eller bara trött på sakernas ordning.

Jag träffar massor av medlemmar i Seko med och utan förtroendeuppdrag, och det är något av det bästa jag vet. Att få lyssna på deras berättelser om sin vardag, om hur de står, går, sitter, springer dag ut och dag in för att göra någon annans dag lite bättre trots att det inte alltid är så lätt och förutsättningarna är långt ifrån optimala.

Att stå där ensam på en perrong i gul väst och tala om för stressade resenärer på väg hem eller till jobbet eller något annat att tåget på grund av signalfel är försenat. Eller att ombord på ett underbemannat tåg stressa för att titta på biljetter, ge information om anslutningståg, bussar och taxi för att just din försening inte skall bli allt för stor.

Man fixar och trixar trots att man själv kanske redan jobbat 3-4 timmar över sitt pass på grund av förseningen. Fötterna värker, man är törstig och hungrig och man vill inget hellre än att komma hem och ta av sig sina arbetskläder och sträcka ut benen och pusta.

Man har samtidigt fått rodda i någon som hämtar barnen på fritids eller förskolan, ställt in en middag med sina nära och kära, fått avboka sitt efterlängtade träningspass för ja vilken gång i ordningen? Den där godnattsagan får skjutas på igen, fast man lovat så många gånger.

Ändå är dom där för oss, oftast leende och väldigt hjälpsamma för att göra allt i sin makt så att vi hinner med alla de saker som de själva gång på gång får göra avkall på. Ja men det är ju deras jobb ju? Ja så är det ju såklart, men man kan ju om man bara anstränger sig lite tänka sig in i dessa villkor och applicera dem på sitt eget jobb och sen tänka, hur skulle jag känna mig?

Vilka är det då jag skriver om? Jo just denna gång är det personalen på och omkring vår kära järnväg, tågvärdar, ombord personal, biljettförsäljare, servicepersonal, lokförare med flera, ja många olika är funktionerna som finns där för att underlätta vårt resande.

Jag skriver detta för att jag åker mycket tåg, ingen av personalen jag träffar har en aning om vem jag är, vad jag jobbar med för frågor i mitt arbete. Jag blir många gånger ledsen när jag ser och hör deras vardag, därför så bemöter jag deras info om inställda tåg med ett tack, bemöter deras stressade ansiktsuttryck med ett leende och ett hej.

Så ofta jag kan så tackar jag för det goda arbete och den service de ger, trots att jag kommer hem 22:00 istället för 19:00. För om jag kan underlätta deras vardag en dag då allt står still eller kryper fram långsamt så gör jag gärna det. Kanske betyder det något för just den personen, gjorde resterande tiden av resan lite lättare. Vad vet jag, mer än att jag somnar med en god känsla om att jag gjort vad jag kunnat för att deras arbetsmiljö skall bli något bättre.

Så nästa gång du ser tågvärden i gul väst, eller ombord personalen på just din tågsträcka, ge dom ett leende, ett tack för det lilla just där och då.

För när allt kommer omkring har de inte en endaste möjlighet att påverka dåligt järnvägsunderhåll, snö eller kyla mer än vad du och jag har. För jag lovar om de kunde hade de gjort det för längesen, för deras enda prioritering är vi som resenärer, och att vi skall få en så bra resa som möjligt.

Så till alla er som är arbetar inom området, ett stort tack för allt ni gör oavsett om tågen går i tid eller är försenade. Tror ni alldeles för sällan får höra det.

Dela det här

2 kommentarer

  1. Annelie

    Fantastiskt om fler kunde vara som dig :) god jul:)

  2. Tågvärd ?

    Ett stort TACK till dig för dina värmande ord! ❤
    God Jul ? från tågvärden som inte kommer hem och kan fira med sina nära och kära i jul.

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Arriva fortsätter köra Pågatågen

Idag blev det klart att Arriva fortsätter köra Pågatågen för Skånetrafikens räkning. Politikerna i Region Skåne har också beslutat att Arriva ska sköta hela affären, det vill säga även underhåll av stationer och ersättningstrafik. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Krav växlade mellan Seko och Arbetsgivarverket

Idag har parterna på staten växlat yrkanden med varandra. Seko kräver löneökningar enligt LO-samordningen med låglönesatsning samt tryggare anställningar och bättre arbetsmiljö. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Seko stämmer Leif–Ivan Karlsson

Seko stämmer Leif-Ivan Karlsson på 1,4 miljoner kronor i obetalda löner efter Birger Jarl-konkursen. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Dödsolycka på Malmbanan

Under gårdagen omkom en 21-årig man från Jokkmokk när han blev påkörd bakifrån av ett tåg strax söder om Abisko. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Avtal klart på KFS energi

Seko och de kommunala energibolagen i KFS har tecknat ett nytt treårigt avtal. Avtalet ger löneökningar enligt det så kallade märket på 6,5 procent och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Åsbro kursgård döms för arbetsmiljöbrott

En instruktör vid Åsbro kursgård döms till 60 dagsböter för arbetsmiljöbrott genom vållande till annans död. Företaget döms att betala en miljon kronor i företagsbot. Läs mer

Fortsatt många arbetsskador

Arbetsmiljön blir inte bättre för Sekos yrkesgrupper när man ser till antalet anmälda olycksfall och sjukdomar som orsakats på jobbet. Läs mer

One contact säger upp kundservicepersonal

One contact varslar drygt 20-talet anställda på kundservice i Malmö om uppsägning. Enligt Seko beror varslet på att företaget tappat sin största kund. Läs mer

Städavtalet klart

Seko och Fastighets har tecknat ett nytt städavtal med Almega. Därmed blir det ingen strejk nästa onsdag. Uppgörelsen innebär en låglönesatsning på 83 kronor, enligt de båda facken. Läs mer

Nöjda parter på ME-avtalet

Båda parter är nöjda med det nya maskinföraravtalet som Seko och ME slöt i går. Utökad arbetstidsförkortning byttes mot längre ramtid för ordinarie arbetstid. Dessutom innehåller avtalet nya skrivningar för in- och uthyrning. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Löneväxling

Att byta en del av lönen mot en förmån, till exempel tjänstebil eller pensionsförmån.