Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Avtal 2016
Foto: Linus Meyer

Entreprenörsansvar viktigast för väg och ban

15 december 2015 16:17

Fakta

Väg och ban

Antal medlemmar: 21000

Avtal: Väg- och banavtalet, maskinföraravtalet och järnvägsinfrastrukturavtalet

Yrkeskategorier: Väg- och järnvägsarbetare, beläggnings- och bergarbetare, maskinförare

Om den första dagen av avtals­ konferensen gick till de bransch­ överskridande frågorna ägnades dag två åt de branschspecifika. För Seko väg och bans del handlade det om allt från tvätt av arbetsklä­der, över löner för inhyrda, till vem som ska betala yrkesutbildningar.

När man gick igenom de mo­tioner som kommit in tog många till orda för att utveckla resone­mangen.

– Att den som är inhyrd ska ha samma lön och övriga villkor som på arbetsplatsen måste ha hög prioritet i avtalsrörelsen, sa till exempel Karl­-Johan Anders­son från NCC.

Och inhyrningsfrågan har andra aspekter som diskutera­des. Till exempel att det ska vara förbjudet att hyra in personal om det finns uppsagda med före­trädesrätt som har tillräcklig kompetens.

Dessutom luftades en gammal go­ding i form av gransknings­avgiften. Att arbetsgivare ska betala en avgift på 1,5 procent på lönesumman på de företag som saknar lokalt fack. Detta för att förbundets ombuds­ män ska sköta det fackliga åt de anställda där.

– Det vore bra, men det är väl som att kasta en snöboll rakt in i helvetet, som en av deltagarna uttryckte det.

För Jenny Ogén, som är asfalt­arbetare på Skanska, är huvud­entreprenörsansvaret det vikti­gaste avtalskravet.

– Det är den absolut viktigas­te frågan. Det är mycket under­entreprenörer inne och då gäller det att få rätt på det. Man måste ha koll på vilka som är på ar­betsplatsen och att de har rätt att vara där.

jenny_foto_Mattias

Som alla andra deltagare är hon mycket nöjd med upplägget med en gemensam avtalskonferens.

– Det har varit jättebra. Man får andra perspektiv på vissa frågor men man ser också de ge­mensamma problemen.

Det är en syn som delas av Bjarne Ringdahl på Peab. Han beklagar dock att LO­-samord­ningen sprack.

– Det var tråkigt. Det hade varit en väldig styrka för oss om vi hade kunnat gå fram gemen­samt.

– Men jag tror ändå inte det kommer bli någon huggsexa om lönerna eftersom alla tar ansvar.

Det övergripande kravet på ett huvudentreprenörsansvar är även enligt hans åsikt det vikti­gaste, även om hans egen arbets­givare sköter sig bra i den frågan.

– Vi har oftast inte mer än en un­derentreprenör och då är det all­tid krav på kollektiv­- eller häng­avtal, så där har vi rätt bra koll hos oss. bjarne_foto_Mattias

En annan fråga han vill lyfta är en utö­kad arbetstids­förkortning. På väg­- och banav­talet har man en arbetstidsförkortning på 34 timmar per år, medan de som går på Byggnads avtal, inte säl­lan på samma arbetsplats, har 37 timmar.

– Även där är Peab bra, för de går på högsta nivån på arbets­ platsen så vi får också 37 timmar. Men frågan är viktig att driva för hela kollektivet, säger Bjarne Ringdahl.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten

Idag presenteras ”lättaankar, ett upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten. 1150 kvinnor i branschen har skrivit under sjöfartens eget #metoo-upprop. Läs mer

Fängelseblockad efter mordförsök

Fängelseblockad efter mordförsök

Franska fängelser har blockerats av personalen under de senaste dagarna. I förra veckan överfölls tre kriminalvårdare av en terroristdömd intern. Ett regelrätt attentat, enligt facket som nu kräver tryggare arbetsförhållanden. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Seko: Damberg lyssnade om Samhall

Mötet mellan LO-förbunden på Samhall och näringsminister Mikael Damberg igår torsdag var givande. Ministern lyssnade. Det säger Sekos ombudsman Annika Ödebrink Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko riktar allvarlig kritik mot den utredning regeringen har tillsatt för att se över strejkrätten. Om strejkrätten begränsas kan det få allvarliga konsekvenser för hela arbetsmarknadsmodellen varnar Seko. Läs mer

Därför röstar jag på socialdemokraterna

Läs mer

Ännu inte avgjort om Tågkompaniet tar över Krösatågen

I slutet av 2017 kom beskedet att Tågkompaniet tar över trafiken på Krösatågen från och med december 2018. Strax därefter överklagade Transdev beslutet. Läs mer

Samhall säger upp allt fler

I morgon träffar Seko och övriga sex LO-förbund näringsminister Mikael Damberg för att ge sin bild av arbetsmiljön och verksamheten på statliga Samhall. Ministern har kallat till mötet, enligt tidningen Fastighetsfolket. Läs mer

ITF-kontrollanter räddar sjömanslön

Sjömän på bekvämlighetsflaggade fartyg har svårt att få ut rätt löner. Men tack vare de svenska ITF-inspektörerna tvingades redarna betala över 850 000 kronor i retroaktiva löner under 2017 skriver Transportarbetaren. Läs mer

Dispositiv

En lag eller lagparagraf som kan förhandlas bort för att ersättas med ett avtal mellan fack och arbetsgivare.

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Lokförare avled av sina skador

Lokföraren som skadades svårt i en arbetsplatsolycka i Bastuträsk onsdags förra veckan har avlidit av sina skador. Mannens arbetsgivare Green cargo fick beskedet natten till lördag. Läs mer

Kritiskt för den skadade lokföraren

Den lokförare som skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk i onsdags har flyttats till Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Hans tillstånd är kritiskt. Läs mer

Lokförare allvarligt skadad i arbetsplatsolycka

En lokförare vid Green cargo skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk igår morse. Läs mer