Det är Arbetsmiljöverket som lämnat över åtalsanmälningar mot företagen. Både Strukton Rail och Norsk Baneservice kritiseras för brister i säkerhetsrutinerna. Företagen har inte säkerställt att rutinerna följts.
I februari i år omkom en 58-årig man, anställd vid Strukton Rail, när han arbetade med snöröjning vid Linghem mellan Linköping och Norrköping.
I juni omkom en banarbetare född 1981, anställd vid Norsk Baneservice, under arbete med att jorda kontaktledningar vid Karlberg i Stockholm.
– Det finns regler för hur arbetet ska utföras, men det är ingen som ser till att de följs, säger Bertil Sandberg vid Arbetsmiljöverket i Linköping som handlagt olyckan i Linghem.
Pia Selenius på Arbetsmiljöverket i Stockholm vill inte kommentera den åtalsanmälan som verket gjort mot Norsk Baneservice. Hon hänvisar till verkets jurist som sekretessbelagt anmälan.
I fallet Strukton Rail och olyckan i Linghem är tanken inte att en enskild person ska åtalas. Den påföljd som kan bli aktuell är företagsbot, enligt Bertil Sandberg och arbetsmiljöåklagare Jan Andersson vid riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål i Jönköping.
Om företaget åtalas och fälls i domstol handlar det om flera miljoner kronor i böter.
Jan Andersson har erfarenhet av arbetsmiljömål där det varit svårt att få fram ansvarsfördelningen på en arbetsplats. Han har den anlagda branden på sjukhuset Sankt Sigfrid i Växjö i färskt minne.
Där saknades fasta ramar för vem som hade ansvar för vad. Det gjorde att ingen ansvarig kunde pekas ut och åtalet ogillades. Den utbildning som landstingen hade påbörjat för att minska risken för bränder avbröts.
– Individen är ofta fånge i bristande kultur i ett företag och kan inte göra något åt det på egen hand. Det är därför bättre att peka på företagets ansvar genom företagsbot, säger Jan Andersson.
Han har ännu inte tagit ställning till om han ska åtala Strukton Rail för olyckan i Linghem.
– Jag väntar på Haverikommissionens utredning. Den kan eventuellt peka ut orsakssamband. Det är bra grund att stå på och har hög trovärdighet i domstol, säger han.
Johan Gustafsson är utredningschef på Statens Haverikommission. Han säger att utredningen blir klar om ett par månader.
– Vi försöker hitta problemområden som man kan förbättra och lämnar rekommendationer till tillsynsmyndigheterna, säger Johan Gustafsson.
Till en början hade han planerat att lägga samman utredningarna av olyckorna i Karlberg och Linghem. Men det visade sig att företagen tillämpar reglerna så olika att det var omöjligt.
Åklagare Jan Andersson är också ansvarig för polisutredningen av dödsolyckan i Kimstad för ett par veckor sedan. Då omkom en passagerare efter en sammanstötning mellan ett tåg och en traktor. Olyckan inträffade på samma sträcka som den i Linghem, mellan Norrköping och Linköping. Och även denna gång var Strukton Rail som hade huvudansvaret. Dock genomfördes arbetet av två underentreprenörer.
När det gäller olyckan i Kimstad finns ännu inga uppgifter om vad som faktiskt hände.
– Vi är precis i inledningen av vår utredning, säger Bertil Sandberg på Arbetsmiljöverket.