Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Entreprenörer riskerar åtal

22 september 2010 07:00

Det är Arbetsmiljöverket som lämnat över åtalsanmälningar mot företagen. Både Strukton Rail och Norsk Baneservice kritiseras för brister i säkerhetsrutinerna. Företagen har inte säkerställt att rutinerna följts.
I februari i år omkom en 58-årig man, anställd vid Strukton Rail, när han arbetade med snöröjning vid Linghem mellan Linköping och Norrköping.
I juni omkom en banarbetare född 1981, anställd vid Norsk Baneservice, under arbete med att jorda kontaktledningar vid Karlberg i Stockholm.
– Det finns regler för hur arbetet ska utföras, men det är ingen som ser till att de följs, säger Bertil Sandberg vid Arbetsmiljöverket i Linköping som handlagt olyckan i Linghem.
Pia Selenius på Arbetsmiljöverket i Stockholm vill inte kommentera den åtalsanmälan som verket gjort mot Norsk Baneservice. Hon hänvisar till verkets jurist som sekretessbelagt anmälan.
I fallet Strukton Rail och olyckan i Linghem är tanken inte att en enskild person ska åtalas. Den påföljd som kan bli aktuell är företagsbot, enligt Bertil Sandberg och arbetsmiljöåklagare Jan Andersson vid riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål i Jönköping.
Om företaget åtalas och fälls i domstol handlar det om flera miljoner kronor i böter.
Jan Andersson har erfarenhet av arbetsmiljömål där det varit svårt att få fram ansvarsfördelningen på en arbetsplats. Han har den anlagda branden på sjukhuset Sankt Sigfrid i Växjö i färskt minne.
Där saknades fasta ramar för vem som hade ansvar för vad. Det gjorde att ingen ansvarig kunde pekas ut och åtalet ogillades. Den utbildning som landstingen hade påbörjat för att minska risken för bränder avbröts.
– Individen är ofta fånge i bristande kultur i ett företag och kan inte göra något åt det på egen hand. Det är därför bättre att peka på företagets ansvar genom företagsbot, säger Jan Andersson.
Han har ännu inte tagit ställning till om han ska åtala Strukton Rail för olyckan i Linghem.
– Jag väntar på Haverikommissionens utredning. Den kan eventuellt peka ut orsakssamband. Det är bra grund att stå på och har hög trovärdighet i domstol, säger han.
Johan Gustafsson är utredningschef på Statens Haverikommission. Han säger att utredningen blir klar om ett par månader.
– Vi försöker hitta problemområden som man kan förbättra och lämnar rekommendationer till tillsynsmyndigheterna, säger Johan Gustafsson.
Till en början hade han planerat att lägga samman utredningarna av olyckorna i Karlberg och Linghem. Men det visade sig att företagen tillämpar reglerna så olika att det var omöjligt.
Åklagare Jan Andersson är också ansvarig för polisutredningen av dödsolyckan i Kimstad för ett par veckor sedan. Då omkom en passagerare efter en sammanstötning mellan ett tåg och en traktor. Olyckan inträffade på samma sträcka som den i Linghem, mellan Norrköping och Linköping. Och även denna gång var Strukton Rail som hade huvudansvaret. Dock genomfördes arbetet av två underentreprenörer.
När det gäller olyckan i Kimstad finns ännu inga uppgifter om vad som faktiskt hände.
– Vi är precis i inledningen av vår utredning, säger Bertil Sandberg på Arbetsmiljöverket.

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Många besök under Sekos medlemsvecka

Många besök under Sekos medlemsvecka

Närmare 10 000 anställda i Sekos branscher fick besök när Seko hade medlemsvecka i april. Nu har förbundet registrerat plussiffror i medlemsregistret för första gången på länge. Läs mer

Häktet i Göteborg flyttade på skyddsombud

Häktet i Göteborg flyttade på skyddsombud

I april beslutade Kriminalvården i region väst att flytta Sekos skyddsombud Leif Kyldal från häktet Göteborg till Skogomeanstalten. Han närmaste chef hade känt sig hotad när Leif pekade på arbetsmiljöproblem på avdelningen. Läs mer

LO-prognos: Bra tillfälle att främja välfärden

LO-prognos: Bra tillfälle att främja välfärden

LO:s ekonomer räknar med ytterligare några goda år - och med lägre arbetslöshet än någon annan prognosmakare. Använd de goda tiderna för att ta itu med bristerna i välfärden, uppmanar de. Läs mer

Indien: Facklig kamp gav rätt till mammaledighet

Indien: Facklig kamp gav rätt till mammaledighet

Kvinnliga busskonduktörer i den indiska delstaten Maharashtra får sin betalda mammaledighet utökad från sex till nio månader. Bland annat tack vare Sekos stöd till det lokala facket och dess kvinnliga aktivister. Läs mer

Experten: Så undviker du en stressig semester

Experten: Så undviker du en stressig semester

Sommarsemestern ser många fram emot som en tid för att ta det lugnt och ha det härligt. Men så blir det långt ifrån alltid när ambitionerna blir för stora. Vi frågade Samuel West, psykolog och forskare, hur man kan tänka för att inte hamna i värsta semesterstressen. Läs mer

Efter granskningen av Förbifarten: ”Ser över handlingsalternativ”

Efter granskningen av Förbifarten: ”Ser över handlingsalternativ”

Trafikverket ”ser över möjliga handlingsalternativ” och ska göra en ”heltäckande analys” av arbetsmiljöarbetet. Det sker efter tidningen Arbetets avslöjande om allvarliga arbetsmiljöbrister på Förbifart Stockholm-bygget på Lovön. Läs mer

Seko hjälpte Bo när vibrationsskador avslutade yrkeslivet

Seko hjälpte Bo när vibrationsskador avslutade yrkeslivet

Vibrationsskador satte stopp för Bo Hadrys yrkesliv. Genom Seko har han fått hjälp att söka de ersättningar han har rätt till. – Helt plötsligt har det funnits en massa pengar på kontot. Läs mer

”Vi är som Sherlock Holmes”

”Vi är som Sherlock Holmes”

Läs mer

Med jämlikhet i fokus

Med jämlikhet i fokus

Kadir Kasirga kom till Sverige från Kurdistan som 15-åring. Efter många år som fackligt aktiv i Seko kandiderar han i höst till riksdagen för Socialdemokraterna.
 Läs mer

Vem vill jobba mer?

Vem vill jobba mer?

Problemet är inte att det går dåligt för Sverige. Problemet är att våra gemensamma tillgångar är orättvist fördelade. Läs mer

En sjukförsäkring att lita på

"Vi förväntar oss att en samlad arbetarrörelse gör gemensam sak för att utveckla den svenska modellen där en rättvis och trygg sjukförsäkring är självklar!" Det skriver Agneta Tiger Seko och Ingemar Nilsson, riksdagsledamot (S). Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

– Jag skriver en lista och bockar av varje sak som jag har gjort när det blir körigt på jobbet, säger Janet Floreng Lindfors som arbetar som administratör på Sjöfartsverket i Malmö. Läs mer

Facklig brevbärare och kristdemokrat, inget för LO

Facklig brevbärare och kristdemokrat, inget för LO

Brevbäraren Åsa Åsberg är aktiv i Seko Posten och vald till LO-distriktets representantskap i Västerbotten. Hon uppmanades att lämna det uppdraget eftersom hon står på Kristdemokraternas lista i valet till kommunfullmäktige. Det är inget Seko står bakom. Läs mer

Ministern om tunnelbygget: Trafikverket måste agera

Ministern om tunnelbygget: Trafikverket måste agera

Trafikverket har en "skyldighet att agera" mot bristerna. Det menar infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) efter tidningen Arbetets avslöjande om arbetsmiljöbrister på bygget av Förbifart Stockholm. Läs mer

Svenska sedeltryckeriet flyttar till Malta

Svenska sedeltryckeriet flyttar till Malta

170 personer varslas när Crane AB flyttar sedeltryckeriet från Tumba pappersbruk till Malta. Dessutom berörs ett 60-tal bemanningsanställda av flyttbeskedet. Läs mer

Vi kollar fakta om ungdoms-arbetslösheten

Vi kollar fakta om ungdoms-arbetslösheten

”Vi har den lägsta ungdomsarbetslösheten på 15 år.” Så skrev Socialdemokraternas partiledare och Sveriges statsminister Stefan Löfven på DN debatt den 26 februari i år. Vi kollar om det stämmer. Läs mer

Många brev med narkotika på Posten

Brevbärare och postombud riskerar att oskyddade exponeras för den extremt farliga drogen fentanyl. Arbetsmetoder för att göra postpersonalen tryggare har tagits fram. Läs mer

Ajournera

Att göra ett tillfälligt uppehåll i förhandlingar, till exempel för enskilda överläggningar.