Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Entreprenörer riskerar åtal

22 september 2010 07:00

Det är Arbetsmiljöverket som lämnat över åtalsanmälningar mot företagen. Både Strukton Rail och Norsk Baneservice kritiseras för brister i säkerhetsrutinerna. Företagen har inte säkerställt att rutinerna följts.
I februari i år omkom en 58-årig man, anställd vid Strukton Rail, när han arbetade med snöröjning vid Linghem mellan Linköping och Norrköping.
I juni omkom en banarbetare född 1981, anställd vid Norsk Baneservice, under arbete med att jorda kontaktledningar vid Karlberg i Stockholm.
– Det finns regler för hur arbetet ska utföras, men det är ingen som ser till att de följs, säger Bertil Sandberg vid Arbetsmiljöverket i Linköping som handlagt olyckan i Linghem.
Pia Selenius på Arbetsmiljöverket i Stockholm vill inte kommentera den åtalsanmälan som verket gjort mot Norsk Baneservice. Hon hänvisar till verkets jurist som sekretessbelagt anmälan.
I fallet Strukton Rail och olyckan i Linghem är tanken inte att en enskild person ska åtalas. Den påföljd som kan bli aktuell är företagsbot, enligt Bertil Sandberg och arbetsmiljöåklagare Jan Andersson vid riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål i Jönköping.
Om företaget åtalas och fälls i domstol handlar det om flera miljoner kronor i böter.
Jan Andersson har erfarenhet av arbetsmiljömål där det varit svårt att få fram ansvarsfördelningen på en arbetsplats. Han har den anlagda branden på sjukhuset Sankt Sigfrid i Växjö i färskt minne.
Där saknades fasta ramar för vem som hade ansvar för vad. Det gjorde att ingen ansvarig kunde pekas ut och åtalet ogillades. Den utbildning som landstingen hade påbörjat för att minska risken för bränder avbröts.
– Individen är ofta fånge i bristande kultur i ett företag och kan inte göra något åt det på egen hand. Det är därför bättre att peka på företagets ansvar genom företagsbot, säger Jan Andersson.
Han har ännu inte tagit ställning till om han ska åtala Strukton Rail för olyckan i Linghem.
– Jag väntar på Haverikommissionens utredning. Den kan eventuellt peka ut orsakssamband. Det är bra grund att stå på och har hög trovärdighet i domstol, säger han.
Johan Gustafsson är utredningschef på Statens Haverikommission. Han säger att utredningen blir klar om ett par månader.
– Vi försöker hitta problemområden som man kan förbättra och lämnar rekommendationer till tillsynsmyndigheterna, säger Johan Gustafsson.
Till en början hade han planerat att lägga samman utredningarna av olyckorna i Karlberg och Linghem. Men det visade sig att företagen tillämpar reglerna så olika att det var omöjligt.
Åklagare Jan Andersson är också ansvarig för polisutredningen av dödsolyckan i Kimstad för ett par veckor sedan. Då omkom en passagerare efter en sammanstötning mellan ett tåg och en traktor. Olyckan inträffade på samma sträcka som den i Linghem, mellan Norrköping och Linköping. Och även denna gång var Strukton Rail som hade huvudansvaret. Dock genomfördes arbetet av två underentreprenörer.
När det gäller olyckan i Kimstad finns ännu inga uppgifter om vad som faktiskt hände.
– Vi är precis i inledningen av vår utredning, säger Bertil Sandberg på Arbetsmiljöverket.

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Upprop mot sexuella trakasserier i facket #inteförhandlingsbart

Uppropet #inteförhandlingsbart har idag publicerats i tidningen Etc. 1501 kvinnor från alla fackförbund vittnar om sexism, övergrepp och tystnadskultur inom fackföreningsrörelsen. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Fackligt aktiva kvinnor vittnar

Fackligt aktiva kvinnor vittnar

I dagarna publiceras ett upprop under hashtaggen #inteförhandlingsbart. Där vittnar kvinnor med fackliga uppdrag om sexuella trakasserier, kränkningar och sexism inom facket. Det blir ett i raden av upprop från kvinnor i olika branscher under metoo-rörelsen. Allt från skådespelare och sångare, till politiker och ingenjörer har vittnat om utsatthet. Läs mer

Lokföraren som inte var sjuk

Lokföraren som inte var sjuk

Det här är berättelsen om lokföraren som inte var sjuk och arbetsgivaren som gav honom ett ultimatum: ät medicin eller få sparken! Nu är frågan på väg till Arbetsdomstolen och Lasse Holm hoppas på upprättelse. Men under tiden mår han dåligt. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Valle Karlsson: Inget ska sopas under mattan

-Vi förstår att vi inom Seko och fackföreningsrörelsen inte är fredade från sexuella trakasserier. Och vi tar det väldigt allvarligt. Nu måste vi gå från ord till handling. Läs mer

När jobbet leder till döden

När jobbet leder till döden

Hittills i år har 40 personer dött på jobbet. Här är en berättelse om hur det kan gå till. Om entreprenörskedjor, bristande kontroll och olyckliga omständigheter. Läs mer

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

Pierre Fredriksson är verkstadsingenjör vid Uppsala universitet och gillar att arbeta i teknikens framkant. Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

– Titta så små byxorna är, säger tunneltvättare Madelene Berglund och lyfter upp en arbetsbyxa från bordet där ett av de större klädföretagen placerat sitt utbud. Läs mer

Spelet om Postnord

Spelet om Postnord

Seko posten sparkade ut de danska fackrepresentanterna ur bolagsstyrelsen. Danskarna blev sura, men enligt Seko posten var det nödvändigt för få danska och svenska staten att enas om ett kapitaltillskott till Postnord. Läs mer

6F utreder ny lönemodell

Förbunden inom 6 F har länge varit kritiska till den svenska lönebildningsmodellen. Nu tillsätter förbunden en gemensam utredning som ska försöka hitta en bättre modell. Läs mer

Rödgrönt löfte om skärgårdstrafik i egen regi

Vid en facklig hearing i landstingshuset i Stockholm lovade de rödgröna att ta tillbaka bland annat delar av skärgårdstrafiken i egen regi om de kommer till makten. För personalens och resenärernas skull, men också för att få en möjlighet att jämföra olika driftsformer. Läs mer

Avtal klart för skärgårdstrafik

Seko och Almega har kommit överens om ett nytt treårigt avtal för de anställda i skärgårdstrafiken. Därmed dras strejkvarslet tillbaka. Läs mer

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Även väg- och banbranschen har nu ett avtal om yrkesintroduktionsanställning, YA. Unga, nyanlända och långtidsarbetslösa kan lära sig ett yrke och samtidigt få lön, arbetsgivaren står för handledning men slipper betala arbetsgivaravgift. Läs mer

Försäkringar
Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Paketchauffören Tomas Dahl fick en stroke för tre år sedan. Genom Sekos sjukförsäkring fick han 50 000 kronor – pengar som var välkomna när han blev sjukskriven på heltid i tre månader. Läs mer

Osakliga löneskillnader

Se Lönediskriminering.