Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Tema: Poststress

Enkät: ”För mycket att göra till för lite tid”

Övertid, stress och bristande förtroende för högsta ledningen, men betydligt högre för närmaste chefen. Det är en sammanfattning av svaren på Sekotidningens enkät till postanställda. Här är några kommentarer från de närmare 400 svar vi fått in.

13 december 2016 13:31

På vilket sätt är du stressad?

”Att inte hinna dela ut all post. Äta sin lunch längs en skogsväg, inte en enda toa längs hela turen. Ingen rast, åka dit för fortkörning då man inte får missa en minut här eller där.”

”Jag kan inte jobba över, har barn att hämta. Måste bryta turen ibland, det känns inte bra.”

”Vi ligger för det mesta efter i alla moment vilket gör en stress även mot varann.”

”Blir stirrig och glömmer saker.”

”Känner att jag inte är snabb nog.”

”Muskelspänningar, oro, sömnstörningar, värdelöskänslor.”

”Lättirriterad, troligtvis förhöjt blodtryck, svårt att varva ner, orkeslöshet på fritiden.”

”En ständig känsla av att aldrig räcka till!”

”Dålig kommunikation från ledning, snudd på obe ntlig. Hjärtklappning. Svårt att sova. En känsla av att inte räcka till. Att inte hinna. Att få omöjliga uppgifter att hinna med.”

”Det finns ingenting att stanna upp och andas. Det känns som en måste jobba varje sekund.”

”Det är snarare en uppgivenhet än stress. Ovilja från ledningen att göra något åt situationen.”

”Irriterad, hinner inte gå på toa.”

”Vill hinna, vill jobba rätt det går inte ihop. Funderar på hur det ska bli rätt, blir trött orkar inget när jag kommer hem.”

”Blir svettig, känner mig jagad av tidspressen.”

”Arg irriterad. Var norra Europas bästa brevbä- rare, nu är man sämst.”

”Hinner knappt ha rast, pissa, skita. En massa tider att passa.”

”Den psykiska stressen är värst. Chefer som inte lyssnar. Problem som ingen tar tag i.”

”Man har ont i magen varje dag och man är helt slut så man somnar när man kommer hem.”

”Kollegor och arbetsgivare ser snett på personer som inte hinner med ”sitt” arbete och blir ifrågasatta/anklagade för att ta för många raster/ jobba fel (långsamt).”

 

På vilket sätt hinner du inte med?

”För mycket att göra till för lite tid.”

”Volymerna är för höga. Planerad vakt 65–70 stopp + hämtning, men är ca 95 + hämtning var dag.
Kommer inte in i tid pga vi ligger efter hela tiden. Vi orkar snart inte längre. Arbetsmiljön är åt helvete (ursäkta uttrycket). Budgeten för snålt satt finns ingen chans att det ska gå ihop. Ledningen borde avgå!”

”På tisdagar är det värst! Dubbla tidningar till alla. Nacka Värmdö Posten o Mitt i Nacka. Jag är långsam för min ålders skull.”

”Större arbetsbörda pga äldre kollegor som inte hänger med i tempot.”

”Hinner inte köra lagligt och ta rast samt arbetspaus såsom toabesök mm.”

”För lite tid. Hinner ofta inte ta min rast om jag ska hinna gå hem när jag slutar enligt schema.”

”För stora slingor, felaktigt arbetssätt, för lite personal.”

”Hinner inte ta full lunchrast om jag ska ha en chans att gå hem i tid. Ibland hinner jag inte kamma all post innan rundan. Eftersändningar hinns i bästa fall med 2 ggr i veckan.”

”För långa rundor för att hinna med när det är reklam.”

”För lite personal. Stress. En personalpolitik som är under all kritik.”

”För mycket post för långa distrikt. Krångligt med fyra öden.”

”Min övertid skulle vara mycket större om alla arbetsuppgifter vi skall utföra hade gjorts. Man jobbar i ett väldigt stressigt tempo och sitter inte hela sin rast. Det är ofta tiden inte räcker till eftersändningar, remsor, vid höga volymer ligger B-post kvar.”

”Fel bemanning, prognoserna stämmer ej överens om vad utfallet är.”

”Vägrar övertid nu så då blir det kvarligg.”

”Har övervikt varje dag, så jag måste ställa ett visst antal kg med paket.”

”Postrundorna är för långa så det blir oftast övertid. Nästa år ska vi korta ner turerna så förbättring är på ingång!”

”Arbetstiden tar helt enkelt slut innan arbetsuppgifterna gör det.”

”Kommer in från rundorna efter sluttid. Ofta omöjligt att hinna på mina timmar.”

”Har jätteofta övertid pga att på mitt kontor har vi för lite personal, vilket gör att jag ofta få mer arbetsuppgifter än jag hinner på mitt schema.”

”Att vara effektiv och samtidigt hålla hög kvalitet.”

Varför/varför inte känner du förtroende för närmsta chefen?

”Dom jobbar på bra, men de ovanför kan ta sig i röva.”

”Han har ingen känsla för hur vi mår alls.”

”Han lyssnar och vi har ett sjukt bra samarbete. Fast vi har heldagsturer och bara träffas på morgon och eftermiddag är vårt kontor som en sammanhållen familj. Vi har 25 tjänster.”

”För att han inte har en aning om vad vi som kör fjärr egentligen gör.”

”Han mår lika dåligt som jag.”

”Verkar inte insatt. Tar kritik dåligt. Ljuger. ”

”De är hårt styrda uppifrån men inser att vi gör så gott vi kan.”

”Jag känner en trygghet hos min chef, men det är de direktiv han fått som skapar problem.”

”Chefen har inte heller förtroende för ny organisation.”

”Sitter i ket 3 timmar om dagen o sladdrar om medarbetare.”

”Han är ingen ledare. Ingen man följer när det blåser. Tyst som en mus.”

”Min närmsta chef försöker lösa de problem som uppstår och lyssnar på personalen.”

”Närmaste chef har god kunskap om min roll och lyssnar till vad vi anställda har att säga.”

”Han är pressad från sin chef att genomföra besparingar som egentligen inte är möjliga.”

”Lyssnar inte på oss på golvet.”

”Förstår vår situation och arbetar med oss på golvet. Förklarar varför saker är som de är.”

”Härskartekniker och indirekta hot om avsked.”

”Är ärlig och tar emot kritik på ett bra sätt.”

”Hon ger mig bra återkoppling på mitt jobb. Sätter upp rätt klara mål för verksamheten.”

”Han är också slav under en omöjlig budget.”

”Han styr upp saker till det bättre.”

 

Varför/varför inte känner du förtroende för högsta ledningen?

”De har kvaddat en infrastruktur som fungerat i flera hundra år. På några få år.

”För de bryr sig inte om sina anställda och ljuger för svenska folket.”

”Det går framåt. De interna mätningarna ökar från år till år. Just nu ligger vår region kring 83-84. Och posten får högre och högre siffror hos allmänheten i olika mätningar.”

”Inkompetenta. för mycket new public management.”

”De har ingen aning. Säger att maskinen inte sorterar fel fast det är fel till samma människa era gånger i veckan.”

”Ha ha ha ha ha!”

”Dom gör så att vi inte kan göra ett bra jobb o sen skyller dom på att det tar tid att vänja sig vid Koncept utdelning.”

”Lyssnar inte på sina anställda utan reagerar bara när det blir blåsväder i media.”

”De verkar ha bristfällig bild av hur organisationen borde skötas. Å andra sidan har de att förhålla sig till ägardirektiv om lönsamhet och postlagen som inte alltid går ihop.”

”Trots att de anställda, skydds- och fackliga or- ganisationer har varnat för konsekvenserna av den nya organisationen så har de valt att göra det på sitt sätt och blockerat alla andra idéer. Det är inte ansvarsfullt och är anledningen till varför det ser såhär illa ut.”

”Trots att saker inte fungerar som man testar så kör man på ändå.”

”De står handfallna inför förändringen med att allt färre skickar brev.”

”Förstår att de försöker reda ut situationen med sjunkande brevvolymer, men de går helt fel tillväga. Vi tvingas till att jobba på ett mer tidskrävande sätt (4 flöden) för att spara tid? Varför införa tvång att hålla i småbrev när det dömdes ut för 20 år sedan som oergonomiskt?”

”Jag tror att de gör allt för Postnords överlevnad.”

”Deras uppdrag är att rationalisera och privatisera. Kvaliteten o personalen kommer i andra hand. Men mediadrevet har satt eld i baken på dem. Sen är det ju det här med vd-lönen. Ett slag i ansiktet på oss vanliga.”

”När det blåser så runt posten i media så saknar jag handlingskraft och en plan! Vad ska vi göra? Hur ska vi bli bättre? Hur mår vi?”

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Arriva fortsätter köra Pågatågen

Idag blev det klart att Arriva fortsätter köra Pågatågen för Skånetrafikens räkning. Politikerna i Region Skåne har också beslutat att Arriva ska sköta hela affären, det vill säga även underhåll av stationer och ersättningstrafik. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Krav växlade mellan Seko och Arbetsgivarverket

Idag har parterna på staten växlat yrkanden med varandra. Seko kräver löneökningar enligt LO-samordningen med låglönesatsning samt tryggare anställningar och bättre arbetsmiljö. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Seko stämmer Leif–Ivan Karlsson

Seko stämmer Leif-Ivan Karlsson på 1,4 miljoner kronor i obetalda löner efter Birger Jarl-konkursen. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Dödsolycka på Malmbanan

Under gårdagen omkom en 21-årig man från Jokkmokk när han blev påkörd bakifrån av ett tåg strax söder om Abisko. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Avtal klart på KFS energi

Seko och de kommunala energibolagen i KFS har tecknat ett nytt treårigt avtal. Avtalet ger löneökningar enligt det så kallade märket på 6,5 procent och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Åsbro kursgård döms för arbetsmiljöbrott

En instruktör vid Åsbro kursgård döms till 60 dagsböter för arbetsmiljöbrott genom vållande till annans död. Företaget döms att betala en miljon kronor i företagsbot. Läs mer

Fortsatt många arbetsskador

Arbetsmiljön blir inte bättre för Sekos yrkesgrupper när man ser till antalet anmälda olycksfall och sjukdomar som orsakats på jobbet. Läs mer

One contact säger upp kundservicepersonal

One contact varslar drygt 20-talet anställda på kundservice i Malmö om uppsägning. Enligt Seko beror varslet på att företaget tappat sin största kund. Läs mer

Städavtalet klart

Seko och Fastighets har tecknat ett nytt städavtal med Almega. Därmed blir det ingen strejk nästa onsdag. Uppgörelsen innebär en låglönesatsning på 83 kronor, enligt de båda facken. Läs mer

Nöjda parter på ME-avtalet

Båda parter är nöjda med det nya maskinföraravtalet som Seko och ME slöt i går. Utökad arbetstidsförkortning byttes mot längre ramtid för ordinarie arbetstid. Dessutom innehåller avtalet nya skrivningar för in- och uthyrning. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Sekundärkonflikt

Detsamma som sympatiåtgärd.