Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Poststress

Enkät: ”För mycket att göra till för lite tid”

Övertid, stress och bristande förtroende för högsta ledningen, men betydligt högre för närmaste chefen. Det är en sammanfattning av svaren på Sekotidningens enkät till postanställda. Här är några kommentarer från de närmare 400 svar vi fått in.

13 december 2016 13:31

På vilket sätt är du stressad?

”Att inte hinna dela ut all post. Äta sin lunch längs en skogsväg, inte en enda toa längs hela turen. Ingen rast, åka dit för fortkörning då man inte får missa en minut här eller där.”

”Jag kan inte jobba över, har barn att hämta. Måste bryta turen ibland, det känns inte bra.”

”Vi ligger för det mesta efter i alla moment vilket gör en stress även mot varann.”

”Blir stirrig och glömmer saker.”

”Känner att jag inte är snabb nog.”

”Muskelspänningar, oro, sömnstörningar, värdelöskänslor.”

”Lättirriterad, troligtvis förhöjt blodtryck, svårt att varva ner, orkeslöshet på fritiden.”

”En ständig känsla av att aldrig räcka till!”

”Dålig kommunikation från ledning, snudd på obe ntlig. Hjärtklappning. Svårt att sova. En känsla av att inte räcka till. Att inte hinna. Att få omöjliga uppgifter att hinna med.”

”Det finns ingenting att stanna upp och andas. Det känns som en måste jobba varje sekund.”

”Det är snarare en uppgivenhet än stress. Ovilja från ledningen att göra något åt situationen.”

”Irriterad, hinner inte gå på toa.”

”Vill hinna, vill jobba rätt det går inte ihop. Funderar på hur det ska bli rätt, blir trött orkar inget när jag kommer hem.”

”Blir svettig, känner mig jagad av tidspressen.”

”Arg irriterad. Var norra Europas bästa brevbä- rare, nu är man sämst.”

”Hinner knappt ha rast, pissa, skita. En massa tider att passa.”

”Den psykiska stressen är värst. Chefer som inte lyssnar. Problem som ingen tar tag i.”

”Man har ont i magen varje dag och man är helt slut så man somnar när man kommer hem.”

”Kollegor och arbetsgivare ser snett på personer som inte hinner med ”sitt” arbete och blir ifrågasatta/anklagade för att ta för många raster/ jobba fel (långsamt).”

 

På vilket sätt hinner du inte med?

”För mycket att göra till för lite tid.”

”Volymerna är för höga. Planerad vakt 65–70 stopp + hämtning, men är ca 95 + hämtning var dag.
Kommer inte in i tid pga vi ligger efter hela tiden. Vi orkar snart inte längre. Arbetsmiljön är åt helvete (ursäkta uttrycket). Budgeten för snålt satt finns ingen chans att det ska gå ihop. Ledningen borde avgå!”

”På tisdagar är det värst! Dubbla tidningar till alla. Nacka Värmdö Posten o Mitt i Nacka. Jag är långsam för min ålders skull.”

”Större arbetsbörda pga äldre kollegor som inte hänger med i tempot.”

”Hinner inte köra lagligt och ta rast samt arbetspaus såsom toabesök mm.”

”För lite tid. Hinner ofta inte ta min rast om jag ska hinna gå hem när jag slutar enligt schema.”

”För stora slingor, felaktigt arbetssätt, för lite personal.”

”Hinner inte ta full lunchrast om jag ska ha en chans att gå hem i tid. Ibland hinner jag inte kamma all post innan rundan. Eftersändningar hinns i bästa fall med 2 ggr i veckan.”

”För långa rundor för att hinna med när det är reklam.”

”För lite personal. Stress. En personalpolitik som är under all kritik.”

”För mycket post för långa distrikt. Krångligt med fyra öden.”

”Min övertid skulle vara mycket större om alla arbetsuppgifter vi skall utföra hade gjorts. Man jobbar i ett väldigt stressigt tempo och sitter inte hela sin rast. Det är ofta tiden inte räcker till eftersändningar, remsor, vid höga volymer ligger B-post kvar.”

”Fel bemanning, prognoserna stämmer ej överens om vad utfallet är.”

”Vägrar övertid nu så då blir det kvarligg.”

”Har övervikt varje dag, så jag måste ställa ett visst antal kg med paket.”

”Postrundorna är för långa så det blir oftast övertid. Nästa år ska vi korta ner turerna så förbättring är på ingång!”

”Arbetstiden tar helt enkelt slut innan arbetsuppgifterna gör det.”

”Kommer in från rundorna efter sluttid. Ofta omöjligt att hinna på mina timmar.”

”Har jätteofta övertid pga att på mitt kontor har vi för lite personal, vilket gör att jag ofta få mer arbetsuppgifter än jag hinner på mitt schema.”

”Att vara effektiv och samtidigt hålla hög kvalitet.”

Varför/varför inte känner du förtroende för närmsta chefen?

”Dom jobbar på bra, men de ovanför kan ta sig i röva.”

”Han har ingen känsla för hur vi mår alls.”

”Han lyssnar och vi har ett sjukt bra samarbete. Fast vi har heldagsturer och bara träffas på morgon och eftermiddag är vårt kontor som en sammanhållen familj. Vi har 25 tjänster.”

”För att han inte har en aning om vad vi som kör fjärr egentligen gör.”

”Han mår lika dåligt som jag.”

”Verkar inte insatt. Tar kritik dåligt. Ljuger. ”

”De är hårt styrda uppifrån men inser att vi gör så gott vi kan.”

”Jag känner en trygghet hos min chef, men det är de direktiv han fått som skapar problem.”

”Chefen har inte heller förtroende för ny organisation.”

”Sitter i ket 3 timmar om dagen o sladdrar om medarbetare.”

”Han är ingen ledare. Ingen man följer när det blåser. Tyst som en mus.”

”Min närmsta chef försöker lösa de problem som uppstår och lyssnar på personalen.”

”Närmaste chef har god kunskap om min roll och lyssnar till vad vi anställda har att säga.”

”Han är pressad från sin chef att genomföra besparingar som egentligen inte är möjliga.”

”Lyssnar inte på oss på golvet.”

”Förstår vår situation och arbetar med oss på golvet. Förklarar varför saker är som de är.”

”Härskartekniker och indirekta hot om avsked.”

”Är ärlig och tar emot kritik på ett bra sätt.”

”Hon ger mig bra återkoppling på mitt jobb. Sätter upp rätt klara mål för verksamheten.”

”Han är också slav under en omöjlig budget.”

”Han styr upp saker till det bättre.”

 

Varför/varför inte känner du förtroende för högsta ledningen?

”De har kvaddat en infrastruktur som fungerat i flera hundra år. På några få år.

”För de bryr sig inte om sina anställda och ljuger för svenska folket.”

”Det går framåt. De interna mätningarna ökar från år till år. Just nu ligger vår region kring 83-84. Och posten får högre och högre siffror hos allmänheten i olika mätningar.”

”Inkompetenta. för mycket new public management.”

”De har ingen aning. Säger att maskinen inte sorterar fel fast det är fel till samma människa era gånger i veckan.”

”Ha ha ha ha ha!”

”Dom gör så att vi inte kan göra ett bra jobb o sen skyller dom på att det tar tid att vänja sig vid Koncept utdelning.”

”Lyssnar inte på sina anställda utan reagerar bara när det blir blåsväder i media.”

”De verkar ha bristfällig bild av hur organisationen borde skötas. Å andra sidan har de att förhålla sig till ägardirektiv om lönsamhet och postlagen som inte alltid går ihop.”

”Trots att de anställda, skydds- och fackliga or- ganisationer har varnat för konsekvenserna av den nya organisationen så har de valt att göra det på sitt sätt och blockerat alla andra idéer. Det är inte ansvarsfullt och är anledningen till varför det ser såhär illa ut.”

”Trots att saker inte fungerar som man testar så kör man på ändå.”

”De står handfallna inför förändringen med att allt färre skickar brev.”

”Förstår att de försöker reda ut situationen med sjunkande brevvolymer, men de går helt fel tillväga. Vi tvingas till att jobba på ett mer tidskrävande sätt (4 flöden) för att spara tid? Varför införa tvång att hålla i småbrev när det dömdes ut för 20 år sedan som oergonomiskt?”

”Jag tror att de gör allt för Postnords överlevnad.”

”Deras uppdrag är att rationalisera och privatisera. Kvaliteten o personalen kommer i andra hand. Men mediadrevet har satt eld i baken på dem. Sen är det ju det här med vd-lönen. Ett slag i ansiktet på oss vanliga.”

”När det blåser så runt posten i media så saknar jag handlingskraft och en plan! Vad ska vi göra? Hur ska vi bli bättre? Hur mår vi?”

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

Snöröjningen på järnvägen i norra Sverige är sämre i år än tidigare. Det anser Green cargo som noterat att antalet incidenter med mindre urspårningar ökat. Trafikverket medger att snöröjningen brustit. Läs mer

Svårare för fifflande entreprenörer

Svårare för fifflande entreprenörer

Idag presenterade regeringen ett förslag om entreprenörsansvar i bygg- och anläggningsbranschen. Detta för att skydda de anställdas löner och stoppa osund konkurrens. Läs mer

6F i bråk med Jan Björklund

6F i bråk med Jan Björklund

Efter att Liberalernas partiledare Jan Björklund uttalat sig om ”de militanta LO-förbunden i 6F” i tidningen Arbetet kontrar nu 6F med att kalla Björklund politikens främsta huligan. Läs mer

Språkförbistring kan ligga bakom dödsolycka

De två estniska montörer som omkom vid ett kraftledningsarbete i Dalarna hösten 2016 kunde inte svenska och det kan ha bidragit till att de gjorde misstag. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Seko: ”Omplacering av fackligt ombud en bestraffning”

Kriminalvården vill omplacera en facklig förtroendevald på anstalten Ljustadalen efter påståenden om kränkande särbehandling. Läs mer

Harly håller koll på entreprenörerna

Harly håller koll på entreprenörerna

I januari förra året fick Trafikverket ett regeringsuppdrag att sköta leveransuppföljningen av järnvägsunderhållet i egen regi. Redan i september var Harly Nielsen ute för att hålla koll på att entreprenörerna gör det de ska. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Raka spåret in i politiken

Raka spåret in i politiken

Lina el Yafi hamnade i hetluften när hon som klubbordförande drev kampanj för de uppsagda konduktörerna på tvärbanan. Nu gör hon politisk raketkarriär och kommer av allt att döma bli landstingspolitiker efter valet. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Billigare fackföreningsavgift bra för tryggheten

Den svenska modellen bygger på att löntagare är med i facket. Våra fackförbund ser till att löne- och avtalsvillkor följs och att nödvändiga försäkringar finns, inte minst avtals- och tjänstepension. Därför går vi socialdemokrater nu fram med förslag om att det ska bli billigare att vara med i facket. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Vägarbetaren Timmy Edström slog en asfaltraka genom vindrutan på en bil när föraren vägrade dra ner farten. Nu har han dömts till böter och skadestånd, men han får starkt stöd och pengar från kolleger och allmänhet. Läs mer

ny på arbetsmarknaden
Maskinföraren Ghalia bryter normen

Maskinföraren Ghalia bryter normen

Ghalia Alhindi flydde från Syrien till Sverige för drygt två år sedan. Bland det första hon gjorde här var att lära sig cykla, sedan tog hon körkort och nu går hon en maskinförarutbildning. – Sen blir det lastbil och till slut flygplan, säger hon halvt på skämt, halvt på allvar. Läs mer

Ny rikspolischef välkomnas

Ny rikspolischef välkomnas

Säpochefen Anders Thornberg tar över jobbet som rikspolischef efter att hårt kritiserade Dan Eliasson tvingats bort. Seko polisen tycker att Thornberg är ett bra val men tycker att Eliasson hade kunnat sitta kvar. Läs mer

Seko och 6F inleder valrörelsen

Vem f’n bryr sig? Den frågan ställer Seko och de övriga förbunden i 6F i årets valrörelse. Enligt förbunden är svaret på frågan socialdemokraterna. Läs mer

Kriminalvården och Seko inte överens om lokalt avtal

Seko och Kriminalvården har inte lyckats komma överens om ett avtal för 2017. Nu blir det de lokala parterna som ska förhandla utifrån det centrala avtalet, som slöts i höstas. I potten finns totalt 6,5 procent på tre år med låglönesatsning. Läs mer

Statligt järnvägsunderhåll

Statligt järnvägsunderhåll

Trafikverket kommer att ta över den del av basunderhållet på järnväg som statligt ägda Infranord har. Det utlovar infrastrukturminister Tomas Eneroth idag, onsdag. Läs mer

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Vissa medarbetare i Kriminalvården arbetar väldigt mycket övertid. Den är frivillig och ger i de flesta fall betydande extrainkomster. Vilket i sin tur gör det svårt för skyddsombud och fack att se till att avtal följs. Läs mer

Medling

En metod för att lösa tvister mellan arbetstagarorganisation och arbetsgivarorganisation. Utförs av opartiska medlare som utses av statliga Medlingsinstitutet.