Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Debatt

En miljon per anställd i straffskatt

Jobb, samhällsekonomi och elförsörjning hotas om inte effektskatten på kärnkraft avskaffas. Det skriver representanter för samtliga fackförbund på Ringhals och Forsmark. De kräver konkurrens på lika villkor mellan kraftslagen

24 februari 2016 10:58

Kärnkraft producerar el. Varje dag, året runt. Men samhällets negativa särbehandling av kärnkraft går inte längre att hantera affärsmässigt. Kärnkraftsägarna har redan fattat beslut om att stänga Ringhals 1och 2 samt Oskarshamn 1och 2.

Ekvationen; att köra reaktorerna med förlust på grund av den särskilda kärnkraftsskatten, termisk effektskatt eller straffskatt på planerbar baskraft och subventionerade väderberoende kraftslag som vind, går inte ihop. Det går inte längre att försvara de Investeringar som behövs för att garantera Sveriges elförsörjning även när det inte blåser eller solen inte skiner.

Såväl straffskatten på kärnkraft som subventionerna av förnybart är politiska styrmedel. Kärnkraften görs medvetet olönsam av ideologiska skäl. Kärnkraftsmedarbetarna, våra medlemmar, utsätts för allt större press från samhället. Den psykosociala arbetsmiljön blir allt mer utmanande, med arbetsplatsen som ständig slagpåse och kassako.

En fjärdedel, omkring 25 procent, av produktionskostnaden är straffskatt. Över en miljon kronor per anställd och år. Skatten betalas dessutom på den installerade effekten, även när reaktorn står stilla för exempelvis bränslebyte och underhåll. Straffskatten samverkar med prisdumpningen på elbörsen, som i sin tur orsakas av överinvesteringar i skattefinansierad väderberoende vind, med en årlig tillgänglighet på högst tio procent att jämföra med kärnkraftens beräknade 80 procent.

Som fackliga företrädare är vi allvarligt oroade för våra medlemmar på kärnkraftverken. Risken för att kärnkraftsägarna inte ser någon möjlighet att genomföra de nödvändiga investeringar som behövs för en drift efter 2020 är överhängande. För Ringhals och Forsmarks del har Vattenfall redan varnat för att en stängning blir konsekvensen om inte straffskatten helt tas bort. De samhällsekonomiska konsekvenserna kommer att slå mot långt många fler människor och företag än kärnkraftverken och våra medlemmar. För investeringarna krävs beslut under 2016-2017.

Planeringsförutsättningarna för svensk elförsörjning kräver snabb politisk insikt. Sverige behöver klimatsmart kärnkraft som en del av en hållbar elproduktion. Politikerna på 1960- talet var kloka nog att välja kärnkraft framför fossileldad kraftproduktion som alternativ.

Svensk kärnkraft står idag för 40 procent av landets elproduktion och producerar el till en kostnad av omkring 25-30 öre per kilowattimme inklusive straffskatt. Utan subventioner levererar havsbaserad vindkraft el för runt 80 öre, landbaserad vind för cirka 50 öre och kärnkraft utan  straffskatt till konkurrenskraftiga 18-23  öre per kilowattimme.

Med en avskaffad effektskatt förlorar staten dessa skattekronor. Med en bibehållen straffskatt blir effekten att staten förlorar såväl skattekronor som upp till 40 procent av landets baskraft, samt drar på sig kapitalförluster i storleksordningen 30 miljarder kronor om hela Forsmark och det som är kvar av Ringhals också försvinner i förtid.

Samhällsekonomiskt blir såklart konsekvenserna långt mycket större i form av onödigt dyr el, instabila elnät och elbortfall med störningar i samhällsfunktioner och produktion.

Sverige behöver fler jobb, inte färre. Varje jobb i industrin skapar två nya. En stängning av kärnkraften gör inte bara oss som arbetar i branschen arbetslösa. Svensk exportindustri förlorar konkurrenskraft och jobben blir bara färre och färre.

Gå inte längre på den inslagna vägen – det har redan gått för långt. Låt alla kraftslag konkurrera på samma villkor. Svensk kärnkraft har burit såväl sina egna kostnader som Sveriges välstånd i form av elproduktion, skatteuttag och vinstutdelning från statliga Vattenfall sedan den togs i drift.

Frågorna som behöver få energipolitiska svar är hur vi praktiskt ska säkra elförsörjningen i Sverige, både i en nära framtid och på sikt. Hur ser behovet ut? Vem har ansvaret? Vem ska göra jobbet? När ska det göras? Vad kommer det att kosta och vem är det som förväntas betala? Låt kärnkraften fortsätta ta ansvar för elförsörjningen och välståndet i Sverige. Med konkurrensneutralitet har vi konkurrenskraft.

Sverige behöver stabila elnät.

Avskaffa effektskatten på kärnkraft nu.

Rolf Ohlsson Akademikerna Forsmark, Christer Gustafsson Ledarna Forsmark, Ingemar Eriksson Seko Forsmark, Inger Berglund Unionen Forsmark, Lars Herolf Akademikerna Ringhals, Åke Wallin Ledarna Ringhals, Mårten Walfridsson Seko Ringhals, Eva-Lena Green Unionen Ringhals
redaktionen@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

650 får gå från Telia

Telia måste spara i den svenska verksamheten och bantar med cirka 650 tjänster, av dessa är ett 40-tal Sekomedlemmar. Det står klart efter gårdagens fackliga förhandlingar. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Det blev 28 städare som förlorar sitt arbete på pendeln i Stockholm när Solreneriet drar ner. 41 städare får sin arbetstid sänkt till 50, 40 eller 20 procent. Fyra får nytt jobb på tunnelbanan. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Strejk stoppar finska tåg

Lokförarna i Finland lägger ner arbetet i protest i kväll klockan 19.00 svensk tid. Sju andra transportfack är redo att stödja aktionen. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Chaufför omkom vid Postnords terminal

En chaufför har avlidit i en olycka vid Postnords terminal i Segeltorp i södra Stockholm. Olyckan inträffade för en vecka sedan och chauffören avled efter några dagar på sjukhus. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Konkurrens får finska fack att se rött

Konkurrens får finska fack att se rött

UPPDATERAD MED VARSEL OM POLITISK STREJK. Huvudlöst! Det säger facket om den finska regeringens förslag att utsätta passagerartrafiken på landets järnvägar för konkurrens. Läs mer

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Euromaint Rail har accepterat att betala en företagsbot på 200 000 kronor efter en arbetsolycka på bolagets anläggning på Minuthandelsgatan i Göteborg 2015. Läs mer

DSB vill sälja Upptåget till Transdev

Danska DSB säljer DSB Uppland, Upptåget, till Transdev. Innan affären går i lås ska dock Region Uppsala godta försäljningen. Läs mer

Boden breddar lokförarutbildningen

I september börjar en ny kull lokförarelever sin utbildning i Boden. Fyra av 27 har utomsvensk bakgrund. De har rekryterats till utbildningen tack vare riktade insatser. Läs mer

Reneriets vd: Vi klarar kvaliteten med färre städare

Reneriets vd Tina Wessman Hellstadius säger till Sekotidningen att hon är övertygad om att företaget klarar kvaliteten på städningen på Stockholms pendeltåg med färre anställda. Läs mer

Mellan 15 och 25 pendelstädare sägs upp

I början av juli varslades 90 pendeltågsstädare på Reneriet i Stockholm om uppsägning. Efter förhandlingar med facket är det klart att upp emot 25 heltidstjänster försvinner och 40 tidigare heltidsjobb omvandlas till deltid. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Sekos motparter

Följande arbetsgivarorganisationer är motparter till Seko på central nivå:

  • Almega ITA
  • Almega Tjänsteförbunden
  • Arbetsgivarverket
  • Elektriska Installatörsorganisationen, EIO
  • Energiföretagens Arbetsgivarförening, EFA
  • Kommunala företagens samorganisation, KFS
  • Maskinentreprenörerna, ME
  • Pacta
  • Sjöfartens Arbetsgivarförbund, SARF
  • Stål- & Metallförbundet
  • Sveriges Byggindustrier, BI