Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Elva bolag vill ta över tunnelbanetrafiken

11 december 2007 15:17

Veolia har i dag avtalet för drift underhåll och stationsservice av tunnelbanan. Det löper till augusti 2009 och målet är att SL ska ha ett nytt avtal till dess.
Nu har Seko Stockholm skickat ut ett brev till alla som kan bli aktuella att ta över drift och underhåll.
– Vi vill att de ska veta vad vi förväntar oss av det vinnande företaget, säger ombudsmannen Lasse Eriksson, ombudsman på Seko Stockholm.
Till skillnad från pendeltågsupphandlingen 2006 har SL nu valt att göra en sammanhållen upphandling. Det innebär att samma entreprenör ska anlitas för såväl trafik och fordonsunderhåll som försäljning och övrig stationsservice. Ett beslut som välkomnas av facket.
– Det är såklart mycket bättre med en ansvarig operatör för all verksamhet. Nu försöker vi få SL att kliva tillbaka och lämna över mer ansvar till utföraren. Då blir det lättare för oss att ställa krav på arbetsmiljön och verksamheten, säger Lasse Eriksson.
Som det ser ut i dag hamnar många frågor mellan stolarna, menar han.
– Veolia kan skylla på att det inte är de som äger vagnarna om vi påtalar problem med förarhytterna till exempel.
Därför vill facket att SL bara ska upphandla trafiken och lägga sig i driften så lite som möjligt. Han är medveten om att det går lite på tvärs mot åsikten hos många anställda om att det är bättre ju mer SL bestämmer.
– Men om vi ska kunna sätta press på arbetsgivaren så krävs det att de också äger frågan, annars kan de slå ifrån sig och ärendet dras i långbänk.
Ett varningens finger höjs också med kedjor av underentreprenörer med otydliga ansvarsförhållanden som följd. Något som därför bör undvikas.
Om det är flera företag som tillsammans lämnar anbud kommer Seko kräva att det ur ett personalpolitiskt perspektiv ska betraktas som om all verksamhet bedrivs av en arbetsgivare.
När tiden för intresseanmälan gick ut, den 30 november, hade 11 företag anmält sig. De hade då skickat in dokumentation som ska styrka att de bland annat har erfarenhet och ekonomiska styrka att klara av Stockholms tunnelbana.
Anbudsunderlag skickas ut under första kvartalet nästa år.
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

DE HÄR VILL TA ÖVER:
Enligt uppgifter till Sekotidningen finns följande företag bland dem som vill ta över driften av Stockholms tunnelbana:

• Veolia transport.
Det företag som kör tunnelbanan i dag.

• Keolis.
Ett franskt företag som kör tunnelbana, buss och tåg i sju europeiska länder.

• Serco-Nedrailways,
som är ett samarbete mellan Nedrailways, ett dotterbolag till holländska NS, och engelska Serco. Tillsammans kör de lokal- och regionaltåg i England. Serco kör även bland annat tunnelbana i Köpenhamn och spårvagn i Manchester. Tidigare har Serco tillsammans med SJ lagt anbud på tågtrafik i Estland, dock utan framgång.

• DB,
den tyska järnvägsoperatören.

• T-banebolaget Stockholm,
ett nybildat bolag som ägs gemensamt av den statliga danska tågoperatören DSB och franska Eurailco, som kör tåg i Tyskland, Frankrike och England.

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Personalen får betala priset för avreglerad elmarknad

Personalen får betala priset för avreglerad elmarknad

Det har gått 20 år sedan elmarknaden avreglerades. Nu är det hög tid för en utvärdering och att regeringen säkrar att det finns tillräckligt med personal och kompetens i branschen. Läs mer

Friad för dödsolycka

Friad för dödsolycka

Göta hovrätt friar samtliga åtalade för dödsolyckan på Åsbro kursgård 2014. Det blir heller ingen företagsbot för kursgården. Läs mer

Slavlöner på fartyg

Dubbla kontrakt är vanligt för anställda ombord på bekvämlighetsflaggade fartyg. Ett officiellt som följer internationella avtal och ett hemligt där lönerna är orimligt låga, uppger tidningen Arbetet. Något Sekotidningen tidigare skrivit om. Läs mer

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

Snöröjningen på järnvägen i norra Sverige är sämre i år än tidigare. Det anser Green cargo som noterat att antalet incidenter med mindre urspårningar ökat. Trafikverket medger att snöröjningen brustit. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Svårare för fifflande entreprenörer

Svårare för fifflande entreprenörer

Idag presenterade regeringen ett förslag om entreprenörsansvar i bygg- och anläggningsbranschen. Detta för att skydda de anställdas löner och stoppa osund konkurrens. Läs mer

Harly håller koll på entreprenörerna

Harly håller koll på entreprenörerna

I januari förra året fick Trafikverket ett regeringsuppdrag att sköta leveransuppföljningen av järnvägsunderhållet i egen regi. Redan i september var Harly Nielsen ute för att hålla koll på att entreprenörerna gör det de ska. Läs mer

”Ingen dag är den andra lik”

”Ingen dag är den andra lik”

Freddie Åfeldt är transportledare på Hector rail och han gillar såväl jobbet som kollegerna. Läs mer

Raka spåret in i politiken

Raka spåret in i politiken

Lina el Yafi hamnade i hetluften när hon som klubbordförande drev kampanj för de uppsagda konduktörerna på tvärbanan. Nu gör hon politisk raketkarriär och kommer av allt att döma bli landstingspolitiker efter valet. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Billigare fackföreningsavgift bra för tryggheten

Den svenska modellen bygger på att löntagare är med i facket. Våra fackförbund ser till att löne- och avtalsvillkor följs och att nödvändiga försäkringar finns, inte minst avtals- och tjänstepension. Därför går vi socialdemokrater nu fram med förslag om att det ska bli billigare att vara med i facket. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

6F i bråk med Jan Björklund

6F i bråk med Jan Björklund

Efter att Liberalernas partiledare Jan Björklund uttalat sig om ”de militanta LO-förbunden i 6F” i tidningen Arbetet kontrar nu 6F med att kalla Björklund politikens främsta huligan. Läs mer

ny på arbetsmarknaden
Maskinföraren Ghalia bryter normen

Maskinföraren Ghalia bryter normen

Ghalia Alhindi flydde från Syrien till Sverige för drygt två år sedan. Bland det första hon gjorde här var att lära sig cykla, sedan tog hon körkort och nu går hon en maskinförarutbildning. – Sen blir det lastbil och till slut flygplan, säger hon halvt på skämt, halvt på allvar. Läs mer

Språkförbistring kan ligga bakom dödsolycka

De två estniska montörer som omkom vid ett kraftledningsarbete i Dalarna hösten 2016 kunde inte svenska och det kan ha bidragit till att de gjorde misstag. Läs mer

Seko: ”Omplacering av fackligt ombud en bestraffning”

Kriminalvården vill omplacera en facklig förtroendevald på anstalten Ljustadalen efter påståenden om kränkande särbehandling. Läs mer

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Vägarbetaren Timmy Edström slog en asfaltraka genom vindrutan på en bil när föraren vägrade dra ner farten. Nu har han dömts till böter och skadestånd, men han får starkt stöd och pengar från kolleger och allmänhet. Läs mer

Ny rikspolischef välkomnas

Ny rikspolischef välkomnas

Säpochefen Anders Thornberg tar över jobbet som rikspolischef efter att hårt kritiserade Dan Eliasson tvingats bort. Seko polisen tycker att Thornberg är ett bra val men tycker att Eliasson hade kunnat sitta kvar. Läs mer

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Vissa medarbetare i Kriminalvården arbetar väldigt mycket övertid. Den är frivillig och ger i de flesta fall betydande extrainkomster. Vilket i sin tur gör det svårt för skyddsombud och fack att se till att avtal följs. Läs mer

Löneväxling

Att byta en del av lönen mot en förmån, till exempel tjänstebil eller pensionsförmån.