Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Elva bolag vill ta över tunnelbanetrafiken

11 december 2007 15:17

Veolia har i dag avtalet för drift underhåll och stationsservice av tunnelbanan. Det löper till augusti 2009 och målet är att SL ska ha ett nytt avtal till dess.
Nu har Seko Stockholm skickat ut ett brev till alla som kan bli aktuella att ta över drift och underhåll.
– Vi vill att de ska veta vad vi förväntar oss av det vinnande företaget, säger ombudsmannen Lasse Eriksson, ombudsman på Seko Stockholm.
Till skillnad från pendeltågsupphandlingen 2006 har SL nu valt att göra en sammanhållen upphandling. Det innebär att samma entreprenör ska anlitas för såväl trafik och fordonsunderhåll som försäljning och övrig stationsservice. Ett beslut som välkomnas av facket.
– Det är såklart mycket bättre med en ansvarig operatör för all verksamhet. Nu försöker vi få SL att kliva tillbaka och lämna över mer ansvar till utföraren. Då blir det lättare för oss att ställa krav på arbetsmiljön och verksamheten, säger Lasse Eriksson.
Som det ser ut i dag hamnar många frågor mellan stolarna, menar han.
– Veolia kan skylla på att det inte är de som äger vagnarna om vi påtalar problem med förarhytterna till exempel.
Därför vill facket att SL bara ska upphandla trafiken och lägga sig i driften så lite som möjligt. Han är medveten om att det går lite på tvärs mot åsikten hos många anställda om att det är bättre ju mer SL bestämmer.
– Men om vi ska kunna sätta press på arbetsgivaren så krävs det att de också äger frågan, annars kan de slå ifrån sig och ärendet dras i långbänk.
Ett varningens finger höjs också med kedjor av underentreprenörer med otydliga ansvarsförhållanden som följd. Något som därför bör undvikas.
Om det är flera företag som tillsammans lämnar anbud kommer Seko kräva att det ur ett personalpolitiskt perspektiv ska betraktas som om all verksamhet bedrivs av en arbetsgivare.
När tiden för intresseanmälan gick ut, den 30 november, hade 11 företag anmält sig. De hade då skickat in dokumentation som ska styrka att de bland annat har erfarenhet och ekonomiska styrka att klara av Stockholms tunnelbana.
Anbudsunderlag skickas ut under första kvartalet nästa år.
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

DE HÄR VILL TA ÖVER:
Enligt uppgifter till Sekotidningen finns följande företag bland dem som vill ta över driften av Stockholms tunnelbana:

• Veolia transport.
Det företag som kör tunnelbanan i dag.

• Keolis.
Ett franskt företag som kör tunnelbana, buss och tåg i sju europeiska länder.

• Serco-Nedrailways,
som är ett samarbete mellan Nedrailways, ett dotterbolag till holländska NS, och engelska Serco. Tillsammans kör de lokal- och regionaltåg i England. Serco kör även bland annat tunnelbana i Köpenhamn och spårvagn i Manchester. Tidigare har Serco tillsammans med SJ lagt anbud på tågtrafik i Estland, dock utan framgång.

• DB,
den tyska järnvägsoperatören.

• T-banebolaget Stockholm,
ett nybildat bolag som ägs gemensamt av den statliga danska tågoperatören DSB och franska Eurailco, som kör tåg i Tyskland, Frankrike och England.

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Rättelse om Postnordartikel

Fel version av artikeln ”Seko postens kupp mot danska facket” är publicerad i senaste numret av Sekotidningen och innehåller felaktiga citat. Det beror på att reportern missuppfattade Seko postens ordförande Johan Lindholm, vilket vi ber om ursäkt för. Den korrekta versionen av texten finns att läsa här https://sekotidningen.se/artikel/spelet-om-postnord/ Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höjd pensionsålder

De sex partierna i pensionsgruppen har slutit en överenskommelse om att förändra pensionssystemet. Lägstaåldern för pensionsuttag höjs från 61 till 64 år, rätten att jobba kvar höjs från 67 till 69 år och skyddet för de fattigaste pensionärerna stärks. Läs mer

Metoo-upprop inom Kriminalvården

Över 1000 anställda och tidigare anställda inom Kriminalvården har skrivit under uppropet #virivermurarna mot sexuella trakasserier och kränkningar på jobbet. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Tågkompaniet ska köra Krösatågen

Nu är det klart att Krösatågen tas över av Tågkompaniet från och med december 2018 och nio år framåt. Båda affärerna, nord och syd, ingår i upphandlingen. Idag är det Transdev som kör trafiken. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Mutanklagelser mot Trafikverket

Mutanklagelser mot Trafikverket

”Vi ska vända på alla stenar.” Det var löftet från Trafikverket när Sekotidningen i april skrev om den muthärva som Kalla fakta på TV4 fortsatt att granska. Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko tappar inte längre medlemmar

-Seko tappar inte längre medlemmar. Antalet aktiva medlemmar är strax under 74 000 och har legat stilla sedan april i år. Läs mer

Trendbrott när åtta fartyg flaggar svenskt

Vinden tycks ha vänt för den svenska handelsflottan.  Tre rederier har beslutat att låta sammanlagt åtta fartyg gå under svensk flagg. Läs mer

Externt företag vill ta över SJ:s kundtjänst

SJ kan låta ett externt företag ta över verksamheten vid servicecentret i Ånge. SJ har ett 100-tal anställda i Ånge, som nu är oroliga för avtalsdumpning. Men enligt SJ kan det vara ett sätt att rädda jobben. Läs mer

Sänkt avgift i Sekos a-kassa

Avgiften till Sekos a-kassa sänks med 15 kronor den 1 januari 2018, under förutsättning att beslutet godkänns av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF. Läs mer

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Trots höjningen av a-kassetaket för två år sedan är många arbetslösa fortfarande underförsäkrade. Åtta av tio av arbetslösa Sekoiter får mindre än 80 procent. För hela arbetsmarknaden är det sju av tio. Läs mer

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Ajournera

Att göra ett tillfälligt uppehåll i förhandlingar, till exempel för enskilda överläggningar.