-Vi måste göra en gemensam politiskt bedömning och utreda vad en försäljning betyder för trafiken i regionen. Vi ska göra en ny upphandling om några år, vi planerar köpa nya tåg , Mälardalsbanan har byggs ut och så vidare, säger Bertil Kinnunen, socialdemokrat och ordförande i kollektivtrafiknämnden.

Flera företag har varit intresserade av att köpa Upptåget enligt DSB Upplands vd Ingemar Nilsson. Transdev lämnade det bästa anbudet. Hur mycket pengar det handlar om är hemligt.

-DSB har bara Upptåget kvar i Sverige och vill avveckla helt. Transdev vill utveckla sin verksamhet och har tagit över affärer från oss tidigare, som Krösatåget, vilket har fungerat bra, säger han.

Enligt Ingemar Nilsson ska personalens villkor inte påverkas av köpet. I alla fall inte till en början. Uppdraget att köra Upptåget löper ut 2021.

I dag kör Transdev flera regionaltåg och kommersiellt tågtrafik runt om i Sverige, bland annat Öresundståg, Krösatåg och Kustpilen. Transdev har även regional och lokal buss- och båttrafik.

Sekotidningen har varit i kontakt med Sekos klubb på Upptåget, som hänvisar till DSB Uppland för kommentarer.