Efter starkt motstånd från Seko har två av företagen, DBS Väst och DSB Småland nu dragit tillbaka uppsägningarna och det gamla avtalet är det som gäller. När det gäller DSB Upptåget och DSB Sverige pågår diskussioner och allt tyder på att uppsägningarna tas tillbaka där också.
Enligt Seko:s ombudsman Rolf Sjöstrand berodde uppsägningarna på att samtliga företag som kör tågtrafik går dåligt ekonomiskt, DBS Väst väntas gå i konkurs, och att man trott sig kunna spara på personalkostnaderna.
– När de fick klart för sig att vi inte viker en tum drog de tillbaka uppsägningarna, säger Rolf Sjöstrand.
– Vi behöver starkare branschavtal för att möta den här typen av uppsägningar av de lokal avtalen.
De lokala avtalen innehåller mer detaljerade villkor än det centrala branschavtalet och de har i princip samma löptider.
   Sekotidningen har sökt DSB för kommentar, men utan framgång.
För närvarande pågår de centrala förhandlingarna om ett nytt branschavtal inom spårtrafiken. Avtalet löper ut den sista mars, liksom ett annat av Sekos större avtalsområden, telekom. Det är oklart om det blir några uppgörelser i tid.
Avgörande för Seko och för resten av de samordnade LO-förbunden blir om Handels går ut i konflikt i frågan om jämställdhetspotter, den extra hundralapp som är tänkt att gå till avtalsområden med löner under 22 400 kronor. Hittills har arbetsgivarna sagt nej.
Parterna står mycket långt ifrån varandra och det kan mycket väl sluta med strejk och sympativarsel från andra förbund.