Hundratals personer applåderade när domen lästes upp på arbetsdomstolen i Paris.

832 personer har just vunnit en segsliten strid mot det statliga järnvägsbolaget SNCF.

– Vi har äntligen fått ett erkännande, sa Mohammed Bédédi till radiokanalen France Info direkt efteråt.

Historien började på 70-talet. Det var brist på arbetskraft i Frankrike, och järnvägsbolaget rekryterade utomlands.

Mohammed Bédédi och tusentals andra marockaner lockades hit.

Många av dem är kvar i än idag. Under alla dessa år har de gjort samma jobb som sina franskfödda kollegor, men med sämre arbetsvillkor.

Lönerna har varit lägre. En del har med tiden fått mer kvalificerade arbetsuppgifter, men aldrig fått stiga i graderna officiellt. De har sällan fått vidareutbildning, haft sämre försäkringar och inte fått reseförmåner som andra anställda.

Skillnaden har märkts tydligt när de har gått i pension.

De franskfödda har kunnat sluta tio år tidigare, och ändå kunnat lyfta högre pensioner.

Det handlar om diskriminering, slår alltså Arbetsdomstolen fast idag (måndagen den 21 september).

I genomsnitt tvingas SNCF betala ut 200 000 euro (1,85 miljoner svenska kronor) i skadestånd till var och en av arbetarna.

Järnvägsbolaget har nu en månad på sig för att överklaga domen.

– De kan de göra. Men vi kommer att vinna igen, säger Mohammed Bédédi till France Info.

Järnvägsbolaget försvarar sig med att man följde lagen.

Bara franska medborgare, och senare också EU-medborgare, har kunnat få status som ”statsanställda”, vilket ger särskilda förmåner.

Vissa av arbetarna har visserligen fått franskt medborgarskap med tiden. Men det har varit ”för sent”.

Facket SUD Rail, som har stött arbetarna, kräver att regeln vad gäller nationalitet ska tas bort helt.

Men oavsett vilket kunde de ha behandlats som sina infödda kollegor, hävdar både facket och arbetarnas advokat.