Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Nyhet

Diskriminering för miljarder

Det franska statliga järnvägsbolaget döms för diskriminering och måste betala miljardbelopp i skadestånd. Tusentals arbetare från Marocko kunde aldrig göra karriär, och fick sämre löner än sina franskfödda kamrater.

21 september 2015 16:45

Hundratals personer applåderade när domen lästes upp på arbetsdomstolen i Paris.

832 personer har just vunnit en segsliten strid mot det statliga järnvägsbolaget SNCF.

– Vi har äntligen fått ett erkännande, sa Mohammed Bédédi till radiokanalen France Info direkt efteråt.

Historien började på 70-talet. Det var brist på arbetskraft i Frankrike, och järnvägsbolaget rekryterade utomlands.

Mohammed Bédédi och tusentals andra marockaner lockades hit.

Många av dem är kvar i än idag. Under alla dessa år har de gjort samma jobb som sina franskfödda kollegor, men med sämre arbetsvillkor.

Lönerna har varit lägre. En del har med tiden fått mer kvalificerade arbetsuppgifter, men aldrig fått stiga i graderna officiellt. De har sällan fått vidareutbildning, haft sämre försäkringar och inte fått reseförmåner som andra anställda.

Skillnaden har märkts tydligt när de har gått i pension.

De franskfödda har kunnat sluta tio år tidigare, och ändå kunnat lyfta högre pensioner.

Det handlar om diskriminering, slår alltså Arbetsdomstolen fast idag (måndagen den 21 september).

I genomsnitt tvingas SNCF betala ut 200 000 euro (1,85 miljoner svenska kronor) i skadestånd till var och en av arbetarna.

Järnvägsbolaget har nu en månad på sig för att överklaga domen.

– De kan de göra. Men vi kommer att vinna igen, säger Mohammed Bédédi till France Info.

Järnvägsbolaget försvarar sig med att man följde lagen.

Bara franska medborgare, och senare också EU-medborgare, har kunnat få status som ”statsanställda”, vilket ger särskilda förmåner.

Vissa av arbetarna har visserligen fått franskt medborgarskap med tiden. Men det har varit ”för sent”.

Facket SUD Rail, som har stött arbetarna, kräver att regeln vad gäller nationalitet ska tas bort helt.

Men oavsett vilket kunde de ha behandlats som sina infödda kollegor, hävdar både facket och arbetarnas advokat.

Anna Trenning-Himmelsbach, frilansjournalist Frankrike
redaktionen@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Banarbetare omkom efter påkörning

En banarbetare i 50-årsåldern omkom efter att ha blivit påkörd av ett tåg. Mannen arbetade i spåret öster om Arboga då han blev påkörd av ett SJ-tåg. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

650 får gå från Telia

Telia måste spara i den svenska verksamheten och bantar med cirka 650 tjänster, av dessa är ett 40-tal Sekomedlemmar. Det står klart efter gårdagens fackliga förhandlingar. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Det blev 28 städare som förlorar sitt arbete på pendeln i Stockholm när Solreneriet drar ner. 41 städare får sin arbetstid sänkt till 50, 40 eller 20 procent. Fyra får nytt jobb på tunnelbanan. Läs mer

”Vi jagar fläckar hela dagarna”

”Vi jagar fläckar hela dagarna”

Aferdita Bajrami städar Världskulturmuseet i Göteborg. Hon stortrivs på jobbet. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Strejk stoppar finska tåg

Lokförarna i Finland lägger ner arbetet i protest i kväll klockan 19.00 svensk tid. Sju andra transportfack är redo att stödja aktionen. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

Chaufför omkom vid Postnords terminal

En chaufför har avlidit i en olycka vid Postnords terminal i Segeltorp i södra Stockholm. Olyckan inträffade för en vecka sedan och chauffören avled efter några dagar på sjukhus. Läs mer

Konkurrens får finska fack att se rött

Konkurrens får finska fack att se rött

UPPDATERAD MED VARSEL OM POLITISK STREJK. Huvudlöst! Det säger facket om den finska regeringens förslag att utsätta passagerartrafiken på landets järnvägar för konkurrens. Läs mer

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Euromaint Rail har accepterat att betala en företagsbot på 200 000 kronor efter en arbetsolycka på bolagets anläggning på Minuthandelsgatan i Göteborg 2015. Läs mer

DSB vill sälja Upptåget till Transdev

Danska DSB säljer DSB Uppland, Upptåget, till Transdev. Innan affären går i lås ska dock Region Uppsala godta försäljningen. Läs mer

Boden breddar lokförarutbildningen

I september börjar en ny kull lokförarelever sin utbildning i Boden. Fyra av 27 har utomsvensk bakgrund. De har rekryterats till utbildningen tack vare riktade insatser. Läs mer

Reneriets vd: Vi klarar kvaliteten med färre städare

Reneriets vd Tina Wessman Hellstadius säger till Sekotidningen att hon är övertygad om att företaget klarar kvaliteten på städningen på Stockholms pendeltåg med färre anställda. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Retroaktivitet

Ett kollektivavtal som träffas i efterhand där man kommer överens om att betala ut löneökningar tillbaka i tiden.