Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Mer statligt järnvägsunderhåll om nya infrastrukturministern får bestämma Foto: Björn Nordqvist
Nyhet

”Dialog med facket är viktig”

Tomas Eneroth fick en rivstart på posten som infrastrukturminister sedan företrädaren, Anna Johansson, fick gå efter IT-skandalen på Transportstyrelsen. Till Sekotidningen säger han bland annat att han vill se än mer järnvägsunderhåll i statlig regi.

11 oktober 2017 14:01

Har du hunnit bli varm i kläderna?

– O ja. Det blev en rivstart med hanteringen av Transportstyrelsen, att tillsätta en utredning och så vidare. Nu åker jag runt i landet, träffar folk och lyssnar in. Bland de första jag ringde var Seko och Transport för att lyssna på dem. Jag har själv en facklig bakgrund och vet hur viktig den dialogen är.

 

Ett vallöfte från er var att återta järnvägsunderhållet i egen regi. Hur blir det med det?

– Nu har Trafikverket tagit flera steg, bland annat med underhållsbesiktning och leveransuppföljning i egen regi. Jag har också tittat på verkets förslag om att ta tillbaka en liten del av själva underhållet. Men jag ser gärna att vi går vidare med detta så det blir ännu mer underhåll som utförs i egen regi.

 

Hur blir det med höghastighetsbanor för tåg?

– Vi har ett beslut om att bygga höghastighetsbanor i den takt ekonomin tillåter, och det gäller. Sedan är frågan hur det ska finansieras, vilket Sverigeförhandlingarna tittar på. Nu har ju Trafikverket kommit fram till att om man bygger för 250 kilometer i timmen i stället för 320 så blir det 11 miljarder billigare, medan restiden bara påverkas marginellt.

 

Det är ett jätteprojekt där många olika entreprenörer kommer vara inblandade. Hur ser ni till att förhindra social dumpning och bristande säkerhet för arbetarna som kommer att utföra arbetet.

– Vi har ju fått igenom en ny upphandlingslag som ställer större krav på schysta villkor för de anställda. Vi håller också på att ta fram regler för ett utökat beställaransvar.  Och så har vi en nollvision, ingen ska behöva dö eller skadas allvarligt på jobbet.

 

Tonnageskatt infördes nyligen för att fler redare ska flagga svenskt. Hur går det med det?

– Tonnageskatten var efterlängtat av alla parter i branschen. Vi har ännu inte riktigt sett effekt av den och om det visar sig att den inte är tillräcklig är vi beredda att gå vidare.

 

Hur då? Branschen har ju kritiserat att tonnageskatten finansierat med minskat sjöfartsstöd. Är det något ni ska titta på?

– Ja, vi kan komma att titta på finansieringen. Men jag tror att det är mer har ett signalvärde än själva summan i sig. Nu har jag haft ett möte med Blå tillväxt, vilket är ett jättebra partsgemensamt initiativ i branschen, och lyssnat. Där anser man att tonnageskatten är väldigt viktig. Men som sagt, om det visar sig att den inte är tillräcklig är vi beredda att gå vidare.

 

Är det något annat du vill skicka med till Sekotidningens läsare?

– Jag kommer att gå vidare med frågor som rör trafiksäkerhet, och framför allt för dem som arbetar på vägen. Vi ska nå nollvisionen, ingen ska behöva dö på jobbet. Jag har själv varit huvudskyddsombud så det är frågor som jag har stort engagemang i.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

Snöröjningen på järnvägen i norra Sverige är sämre i år än tidigare. Det anser Green cargo som noterat att antalet incidenter med mindre urspårningar ökat. Trafikverket medger att snöröjningen brustit. Läs mer

Svårare för fifflande entreprenörer

Svårare för fifflande entreprenörer

Idag presenterade regeringen ett förslag om entreprenörsansvar i bygg- och anläggningsbranschen. Detta för att skydda de anställdas löner och stoppa osund konkurrens. Läs mer

6F i bråk med Jan Björklund

6F i bråk med Jan Björklund

Efter att Liberalernas partiledare Jan Björklund uttalat sig om ”de militanta LO-förbunden i 6F” i tidningen Arbetet kontrar nu 6F med att kalla Björklund politikens främsta huligan. Läs mer

Språkförbistring kan ligga bakom dödsolycka

De två estniska montörer som omkom vid ett kraftledningsarbete i Dalarna hösten 2016 kunde inte svenska och det kan ha bidragit till att de gjorde misstag. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Seko: ”Omplacering av fackligt ombud en bestraffning”

Kriminalvården vill omplacera en facklig förtroendevald på anstalten Ljustadalen efter påståenden om kränkande särbehandling. Läs mer

Harly håller koll på entreprenörerna

Harly håller koll på entreprenörerna

I januari förra året fick Trafikverket ett regeringsuppdrag att sköta leveransuppföljningen av järnvägsunderhållet i egen regi. Redan i september var Harly Nielsen ute för att hålla koll på att entreprenörerna gör det de ska. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Raka spåret in i politiken

Raka spåret in i politiken

Lina el Yafi hamnade i hetluften när hon som klubbordförande drev kampanj för de uppsagda konduktörerna på tvärbanan. Nu gör hon politisk raketkarriär och kommer av allt att döma bli landstingspolitiker efter valet. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Billigare fackföreningsavgift bra för tryggheten

Den svenska modellen bygger på att löntagare är med i facket. Våra fackförbund ser till att löne- och avtalsvillkor följs och att nödvändiga försäkringar finns, inte minst avtals- och tjänstepension. Därför går vi socialdemokrater nu fram med förslag om att det ska bli billigare att vara med i facket. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Vägarbetaren Timmy Edström slog en asfaltraka genom vindrutan på en bil när föraren vägrade dra ner farten. Nu har han dömts till böter och skadestånd, men han får starkt stöd och pengar från kolleger och allmänhet. Läs mer

ny på arbetsmarknaden
Maskinföraren Ghalia bryter normen

Maskinföraren Ghalia bryter normen

Ghalia Alhindi flydde från Syrien till Sverige för drygt två år sedan. Bland det första hon gjorde här var att lära sig cykla, sedan tog hon körkort och nu går hon en maskinförarutbildning. – Sen blir det lastbil och till slut flygplan, säger hon halvt på skämt, halvt på allvar. Läs mer

Ny rikspolischef välkomnas

Ny rikspolischef välkomnas

Säpochefen Anders Thornberg tar över jobbet som rikspolischef efter att hårt kritiserade Dan Eliasson tvingats bort. Seko polisen tycker att Thornberg är ett bra val men tycker att Eliasson hade kunnat sitta kvar. Läs mer

Seko och 6F inleder valrörelsen

Vem f’n bryr sig? Den frågan ställer Seko och de övriga förbunden i 6F i årets valrörelse. Enligt förbunden är svaret på frågan socialdemokraterna. Läs mer

Kriminalvården och Seko inte överens om lokalt avtal

Seko och Kriminalvården har inte lyckats komma överens om ett avtal för 2017. Nu blir det de lokala parterna som ska förhandla utifrån det centrala avtalet, som slöts i höstas. I potten finns totalt 6,5 procent på tre år med låglönesatsning. Läs mer

Statligt järnvägsunderhåll

Statligt järnvägsunderhåll

Trafikverket kommer att ta över den del av basunderhållet på järnväg som statligt ägda Infranord har. Det utlovar infrastrukturminister Tomas Eneroth idag, onsdag. Läs mer

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Vissa medarbetare i Kriminalvården arbetar väldigt mycket övertid. Den är frivillig och ger i de flesta fall betydande extrainkomster. Vilket i sin tur gör det svårt för skyddsombud och fack att se till att avtal följs. Läs mer

Nattmangling

Avtalsförhandlingar som drar ut på tiden så att de fortsätter under natten. Hänger ihop med slutskedet av en avtalsförhandling, men sker allt mer sällan.