Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Mer statligt järnvägsunderhåll om nya infrastrukturministern får bestämma Foto: Björn Nordqvist
Nyhet

”Dialog med facket är viktig”

Tomas Eneroth fick en rivstart på posten som infrastrukturminister sedan företrädaren, Anna Johansson, fick gå efter IT-skandalen på Transportstyrelsen. Till Sekotidningen säger han bland annat att han vill se än mer järnvägsunderhåll i statlig regi.

11 oktober 2017 14:01

Har du hunnit bli varm i kläderna?

– O ja. Det blev en rivstart med hanteringen av Transportstyrelsen, att tillsätta en utredning och så vidare. Nu åker jag runt i landet, träffar folk och lyssnar in. Bland de första jag ringde var Seko och Transport för att lyssna på dem. Jag har själv en facklig bakgrund och vet hur viktig den dialogen är.

 

Ett vallöfte från er var att återta järnvägsunderhållet i egen regi. Hur blir det med det?

– Nu har Trafikverket tagit flera steg, bland annat med underhållsbesiktning och leveransuppföljning i egen regi. Jag har också tittat på verkets förslag om att ta tillbaka en liten del av själva underhållet. Men jag ser gärna att vi går vidare med detta så det blir ännu mer underhåll som utförs i egen regi.

 

Hur blir det med höghastighetsbanor för tåg?

– Vi har ett beslut om att bygga höghastighetsbanor i den takt ekonomin tillåter, och det gäller. Sedan är frågan hur det ska finansieras, vilket Sverigeförhandlingarna tittar på. Nu har ju Trafikverket kommit fram till att om man bygger för 250 kilometer i timmen i stället för 320 så blir det 11 miljarder billigare, medan restiden bara påverkas marginellt.

 

Det är ett jätteprojekt där många olika entreprenörer kommer vara inblandade. Hur ser ni till att förhindra social dumpning och bristande säkerhet för arbetarna som kommer att utföra arbetet.

– Vi har ju fått igenom en ny upphandlingslag som ställer större krav på schysta villkor för de anställda. Vi håller också på att ta fram regler för ett utökat beställaransvar.  Och så har vi en nollvision, ingen ska behöva dö eller skadas allvarligt på jobbet.

 

Tonnageskatt infördes nyligen för att fler redare ska flagga svenskt. Hur går det med det?

– Tonnageskatten var efterlängtat av alla parter i branschen. Vi har ännu inte riktigt sett effekt av den och om det visar sig att den inte är tillräcklig är vi beredda att gå vidare.

 

Hur då? Branschen har ju kritiserat att tonnageskatten finansierat med minskat sjöfartsstöd. Är det något ni ska titta på?

– Ja, vi kan komma att titta på finansieringen. Men jag tror att det är mer har ett signalvärde än själva summan i sig. Nu har jag haft ett möte med Blå tillväxt, vilket är ett jättebra partsgemensamt initiativ i branschen, och lyssnat. Där anser man att tonnageskatten är väldigt viktig. Men som sagt, om det visar sig att den inte är tillräcklig är vi beredda att gå vidare.

 

Är det något annat du vill skicka med till Sekotidningens läsare?

– Jag kommer att gå vidare med frågor som rör trafiksäkerhet, och framför allt för dem som arbetar på vägen. Vi ska nå nollvisionen, ingen ska behöva dö på jobbet. Jag har själv varit huvudskyddsombud så det är frågor som jag har stort engagemang i.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Alltid redo till havs

Alltid redo till havs

Att hämta och lämna lotsar, bistå Sjöräddningen och att sprida de dödas aska. Det är huvuduppgifterna för båtmännen ombord på tjänstebåt 2013 i Malmö. Läs mer

Privat jobbförmedling
Ylva Johansson: Matchningsföretag måste leverera

Ylva Johansson: Matchningsföretag måste leverera

Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) kommenterar Arbetet och Sekotidningens avslöjande om att Arbetsförmedlingens externa jobbcoacher får vara hur dåliga som helst på 27 orter i landet – utan att slängas ut. Läs mer

Fransk strejkvår stoppar utförsäljning

Fransk strejkvår stoppar utförsäljning

En tre månader lång strejk har inte hindrat att passagerartrafiken öppnas för konkurrens. Men en ny lag ska stoppa privatisering av SNCF, det statliga franska järnvägsbolaget. Läs mer

Privat jobbförmedling
Kommunerna där jobbmatchningen kan vara hur dålig som helst

Kommunerna där jobbmatchningen kan vara hur dålig som helst

Arbetsförmedlingen slänger ut matchningsföretag som inte hittar jobb till arbetslösa deltagare. Men i 27 kommuner kan företagen ha hur dåliga resultat som helst – och ändå få vara kvar. Läs mer

Experten: Så undviker du en stressig semester

Experten: Så undviker du en stressig semester

Sommarsemestern ser många fram emot som en tid för att ta det lugnt och ha det härligt. Men så blir det långt ifrån alltid när ambitionerna blir för stora. Vi frågade Samuel West, psykolog och forskare, hur man kan tänka för att inte hamna i värsta semesterstressen. Läs mer

Städbolag betalade ut fel lön – nu får städarna rätt

Städbolag betalade ut fel lön – nu får städarna rätt

Drygt 40 städare på Solreneriet i Stockholm har under lång tid fått fel lön. Enligt Seko har städföretaget, som jobbat på uppdrag av MTR, varit skyldiga städarna en halv miljon. Efter förhandlingar har Seko nu lyckats få ut merparten av pengarna. Läs mer

”Vi sköter marken kring slottet”

”Vi sköter marken kring slottet”

Läs mer

Demokratins räddare

Demokratins räddare

Demokratin är hotad från två håll, menar Sverker Gustavsson som forskar om populismen och dess framväxt. Nu är han aktuell som medförfattare till boken ”Vad krävs för att rädda demokratin?”. Läs mer

Ta politikernas oro på allvar

Ta politikernas oro på allvar

Politiker som som har svårt att hantera sin oro innebär på sikt en fara för samhällsutvecklingen. Ett tips är att sluta lyssna på dem som skriker högst och istället satsa på en rättvis fördelning av välfärden. Läs mer

Tryggare jobb med socialdemokratisk regering

Tryggare jobb med socialdemokratisk regering

När de borgerliga partierna tillsammans med Sverigedemokraterna tar kampen mot anställningstrygghet, då måste vi visa att socialdemokraterna står för tryggare jobb och justa villkor. Det skriver tre riksdagskandidater och Seko-medlemmar i en debattartikel. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Seko: Kriminalvården behöver mer resurser

Seko: Kriminalvården behöver mer resurser

Det är trångt, mycket ensamarbete, trakasserier, hot och våld inom Kriminalvården. Det visar en medlemsundersökning som Seko gjort bland medlemmar på anstalter, häkten och i transportverksamheten. Läs mer

Privat jobbförmedling
Så blir arbetslösa en kassako för bemanningsbolag

Så blir arbetslösa en kassako för bemanningsbolag

Bemanningsbolag jobbcoachar arbetslösa på uppdrag av Arbetsförmedlingen. Samtidigt anställer de själva sina deltagare och får bonus för varje fixat jobb. I en gemensam granskning har Sekotidningen och Arbetet tittat på hur det går till. Läs mer

Parterna lägger förslag om strejkrätten

Parterna lägger förslag om strejkrätten

De fackliga centralorganisationerna LO, TCO och Saco har gjort upp med de privata arbetsgivarna i Svenskt näringsliv om förändringar av strejkrätten. Förslaget innebär att stridsåtgärder ska endast få vidtas för att uppnå kollektivavtal med fredsplikt. Läs mer

Järnvägsunderhåll
Statligt järvägsunderhåll – nostalgi eller framtid

Statligt järvägsunderhåll – nostalgi eller framtid

Regeringen föreslår att Trafikverket ska sköta hälften av järnvägsunderhållet i egen regi. Seko gillar förslaget, men det finns privatanställda som är kritiska och känner sig förbisedda av förbundet. Läs mer

Uppsagt arbetstidsavtal på Green Cargo

Uppsagt arbetstidsavtal på Green Cargo

Seko Green Cargo har sagt upp arbetstidsavtalet som infördes 2017. Anledningen är att schemana för lokförarna blev sämre trots löften om motsatsen. Läs mer

Retroaktiv lön

Tillägg till tidigare utbetald lön på grund av att ett nytt kollektivavtal träffats i efterhand.