Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Mer statligt järnvägsunderhåll om nya infrastrukturministern får bestämma Foto: Björn Nordqvist
Nyhet

”Dialog med facket är viktig”

Tomas Eneroth fick en rivstart på posten som infrastrukturminister sedan företrädaren, Anna Johansson, fick gå efter IT-skandalen på Transportstyrelsen. Till Sekotidningen säger han bland annat att han vill se än mer järnvägsunderhåll i statlig regi.

11 oktober 2017 14:01

Har du hunnit bli varm i kläderna?

– O ja. Det blev en rivstart med hanteringen av Transportstyrelsen, att tillsätta en utredning och så vidare. Nu åker jag runt i landet, träffar folk och lyssnar in. Bland de första jag ringde var Seko och Transport för att lyssna på dem. Jag har själv en facklig bakgrund och vet hur viktig den dialogen är.

 

Ett vallöfte från er var att återta järnvägsunderhållet i egen regi. Hur blir det med det?

– Nu har Trafikverket tagit flera steg, bland annat med underhållsbesiktning och leveransuppföljning i egen regi. Jag har också tittat på verkets förslag om att ta tillbaka en liten del av själva underhållet. Men jag ser gärna att vi går vidare med detta så det blir ännu mer underhåll som utförs i egen regi.

 

Hur blir det med höghastighetsbanor för tåg?

– Vi har ett beslut om att bygga höghastighetsbanor i den takt ekonomin tillåter, och det gäller. Sedan är frågan hur det ska finansieras, vilket Sverigeförhandlingarna tittar på. Nu har ju Trafikverket kommit fram till att om man bygger för 250 kilometer i timmen i stället för 320 så blir det 11 miljarder billigare, medan restiden bara påverkas marginellt.

 

Det är ett jätteprojekt där många olika entreprenörer kommer vara inblandade. Hur ser ni till att förhindra social dumpning och bristande säkerhet för arbetarna som kommer att utföra arbetet.

– Vi har ju fått igenom en ny upphandlingslag som ställer större krav på schysta villkor för de anställda. Vi håller också på att ta fram regler för ett utökat beställaransvar.  Och så har vi en nollvision, ingen ska behöva dö eller skadas allvarligt på jobbet.

 

Tonnageskatt infördes nyligen för att fler redare ska flagga svenskt. Hur går det med det?

– Tonnageskatten var efterlängtat av alla parter i branschen. Vi har ännu inte riktigt sett effekt av den och om det visar sig att den inte är tillräcklig är vi beredda att gå vidare.

 

Hur då? Branschen har ju kritiserat att tonnageskatten finansierat med minskat sjöfartsstöd. Är det något ni ska titta på?

– Ja, vi kan komma att titta på finansieringen. Men jag tror att det är mer har ett signalvärde än själva summan i sig. Nu har jag haft ett möte med Blå tillväxt, vilket är ett jättebra partsgemensamt initiativ i branschen, och lyssnat. Där anser man att tonnageskatten är väldigt viktig. Men som sagt, om det visar sig att den inte är tillräcklig är vi beredda att gå vidare.

 

Är det något annat du vill skicka med till Sekotidningens läsare?

– Jag kommer att gå vidare med frågor som rör trafiksäkerhet, och framför allt för dem som arbetar på vägen. Vi ska nå nollvisionen, ingen ska behöva dö på jobbet. Jag har själv varit huvudskyddsombud så det är frågor som jag har stort engagemang i.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Rättelse om Postnordartikel

Fel version av artikeln ”Seko postens kupp mot danska facket” är publicerad i senaste numret av Sekotidningen och innehåller felaktiga citat. Det beror på att reportern missuppfattade Seko postens ordförande Johan Lindholm, vilket vi ber om ursäkt för. Den korrekta versionen av texten finns att läsa här https://sekotidningen.se/artikel/spelet-om-postnord/ Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höjd pensionsålder

De sex partierna i pensionsgruppen har slutit en överenskommelse om att förändra pensionssystemet. Lägstaåldern för pensionsuttag höjs från 61 till 64 år, rätten att jobba kvar höjs från 67 till 69 år och skyddet för de fattigaste pensionärerna stärks. Läs mer

Metoo-upprop inom Kriminalvården

Över 1000 anställda och tidigare anställda inom Kriminalvården har skrivit under uppropet #virivermurarna mot sexuella trakasserier och kränkningar på jobbet. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Tågkompaniet ska köra Krösatågen

Nu är det klart att Krösatågen tas över av Tågkompaniet från och med december 2018 och nio år framåt. Båda affärerna, nord och syd, ingår i upphandlingen. Idag är det Transdev som kör trafiken. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Mutanklagelser mot Trafikverket

Mutanklagelser mot Trafikverket

”Vi ska vända på alla stenar.” Det var löftet från Trafikverket när Sekotidningen i april skrev om den muthärva som Kalla fakta på TV4 fortsatt att granska. Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko tappar inte längre medlemmar

-Seko tappar inte längre medlemmar. Antalet aktiva medlemmar är strax under 74 000 och har legat stilla sedan april i år. Läs mer

Trendbrott när åtta fartyg flaggar svenskt

Vinden tycks ha vänt för den svenska handelsflottan.  Tre rederier har beslutat att låta sammanlagt åtta fartyg gå under svensk flagg. Läs mer

Externt företag vill ta över SJ:s kundtjänst

SJ kan låta ett externt företag ta över verksamheten vid servicecentret i Ånge. SJ har ett 100-tal anställda i Ånge, som nu är oroliga för avtalsdumpning. Men enligt SJ kan det vara ett sätt att rädda jobben. Läs mer

Sänkt avgift i Sekos a-kassa

Avgiften till Sekos a-kassa sänks med 15 kronor den 1 januari 2018, under förutsättning att beslutet godkänns av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF. Läs mer

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Trots höjningen av a-kassetaket för två år sedan är många arbetslösa fortfarande underförsäkrade. Åtta av tio av arbetslösa Sekoiter får mindre än 80 procent. För hela arbetsmarknaden är det sju av tio. Läs mer

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Uppgörelse

Är detsamma som överenskommelse. Parterna har gjort upp eller kommit överens om hur avtalet ska se ut och har skrivit på.