Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Denise Ivarsson och Andreas Persson på NTE i Göteborg berättar om sitt jobb för Valle Karlsson, Sekos ordförande.
Nyhet

”Det får ni jobba med”

Tuffa arbetstider, stora löneskillnader och dålig central planering var några synpunkter som Sekos ordförande Valle Karlsson fick när han besökte medlemmar på kriminalvårdens nationella transportenhet, NTE, i Göteborg tidigare i veckan.

21 december 2017 13:23

Valle Karlsson tillträdde som ordförande för Seko i april i år och har under hösten besökt några arbetsplatser för att träffa medlemmar och lära sig mer om olika branscher. Själv har han arbetat som lokförare.

Besöket i Göteborg var det första inom Kriminalvården.

-Målet är att jag och vice ordförande Gabriella Lavecchia ska besöka så många arbetsplatser som möjligt framöver. Vi ska vara medlemsnära, synas ute bland medlemmarna, säger Valle Karlsson.

Valle Karlsson möter Magnus Robertsson, Susanne Wikenstam och Annica Stjernblom.

-Lönerörelsen är klar och jag kan inte ert lokala avtal särskilt mycket, sa han.

Men de medlemmar som samlats på NTE:s två arbetsplatser i Göteborg ville inget hellre än att tala om just det, löner och arbetsvillkor.

Valle Karlssons löfte att ta med sig personalens principiella frågor i sina kontakter med politiker i riksdag och regeringen var det ingen som nappade på.

Istället lyfte medlemmarna att de har långa arbetsdagar, som det blir allt svårare att orka med. Inställelsetiden är klockan 06-21 och allt oftare arbetar de som kör fjärrtransporter 12 timmar per dag, flera dagar i sträck.

Problemen beror delvis på att transportplaneringen sker i Arvidsjaur, långt från den dagliga verksamheten i Göteborg. All transportplanering sker i Arvidsjaur sedan Kriminalvården utlokaliserade den lokala planeringen för ett antal år sedan.

NTE kör 65 000 transporter varje år och fler ska det bli, liksom fler anställda. Med början i april i år tar NTE successivt över polisens och andra myndigheters transporter. Allt går genom den centrala planeringen.

-De har inte kunskap om klienterna vi kör och de saknar lokalkännedom. Det fungerar inte, våra scheman blir inte hållbara, sa Markus Hansson, transportör som arbetat på NTE i många år.

Birgitta Ehrenholm och Markus Hansson

Birgitta Ehrenholm, även hon transportör, förklarade vad bristande kunskap om klienterna kan leda till.

-Vi kan möta en klient som inte alls är redo att åka och vi måste vänta. Planeringen kan ha placerat personer i samma bil som inte ska åka tillsammans. Samtidigt har vi förlorat vår befogenhet att fatta beslut om handfängsel, om det inte är akut, sa hon.

Valle Karlsson noterade och ställde frågor.

-Arvidsjaur verkar vara ett spännande besöksmål, konstaterade han.

Av de frågor som kom upp under dagen på var det framför allt de stora löneskillnaderna bland Kriminalvårdarna på NTE som Valle Karlsson reagerade på. Lönerna är individuella, men det är inte förklaringen. Istället beror skillnaderna på när individen anställdes. Det kan skilja flera tusen kronor mellan nyanställda.

-Det får ni jobba med, sa Valle Karlsson, och vände sig till det lokala fackets representant, tillika nationell ordförande för Seko på NTE, Lars-Inge Ehrenholm.

-Det gör vi, svarade Lars-Inge. Men det är inte lätt.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

ISS: Vi har vidtagit tillräckliga åtgärder

ISS: Vi har vidtagit tillräckliga åtgärder

ISS har vidtagit tillräckliga åtgärder när det gäller de sexuella trakasserierna på biljettkontrollen. Det säger ISS affärsområdeschef Ulrika Andersson. Läs mer

Fransk strejkvåg når energisektorn

Fransk strejkvåg når energisektorn

Franska energiarbetare stänger av strömmen för dåliga arbetsgivare och lovar samtidigt att leverera billigare el till hushållen. - Vi vill tvinga regeringen till att helt lägga om kurs, säger Rachel Neis, hos gasföretaget GRDF. Läs mer

Sextrakasserier på ISS till AD

Sextrakasserier på ISS till AD

Seko och Almega kunde inte komma överens om hur problemen med sexuella trakasserier på ISS biljettkontroll ska lösas. Seko förbereder nu en stämning till Arbetsdomstolen. Läs mer

”Jag är ung och har inte behövt kriga”

”Jag är ung och har inte behövt kriga”

– Varför ska man vara med i facket och betala medlemsavgift när alla får ta del av villkoren som vi förhandlar fram? Frågan lyfts när Sekos vice ordförande, Gabriella Lavecchia, besöker klubb Fastigheter i Stockholm, som en del av medlemsveckan. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Facklig seger när MTR tar över städning

Den 1 maj tar MTR över städningen av pendeltågen i Stockholm. Enligt Seko innebär övergången en facklig seger för medlemmarna, då viktiga villkor behålls eller stärks. Läs mer

Många brev med narkotika på Posten

Brevbärare och postombud riskerar att oskyddade exponeras för den extremt farliga drogen fentanyl. Arbetsmetoder för att göra postpersonalen tryggare har tagits fram. Läs mer

”Vi är som Sherlock Holmes”

”Vi är som Sherlock Holmes”

Läs mer

Med jämlikhet i fokus

Med jämlikhet i fokus

Kadir Kasirga kom till Sverige från Kurdistan som 15-åring. Efter många år som fackligt aktiv i Seko kandiderar han i höst till riksdagen för Socialdemokraterna.
 Läs mer

Vem vill jobba mer?

Vem vill jobba mer?

Problemet är inte att det går dåligt för Sverige. Problemet är att våra gemensamma tillgångar är orättvist fördelade. Läs mer

En sjukförsäkring att lita på

"Vi förväntar oss att en samlad arbetarrörelse gör gemensam sak för att utveckla den svenska modellen där en rättvis och trygg sjukförsäkring är självklar!" Det skriver Agneta Tiger Seko och Ingemar Nilsson, riksdagsledamot (S). Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

6F:s lönerapport får kritik

6F:s lönerapport får kritik

Det blev en hel del mothugg och kritik när 6F:s och Katalys rapport ”Lågt lönemärke gynnar högavlönade” diskuterades på ett seminarium i Stockholm på tisdagen. Läs mer

Tull vill att brevbärare knarkspanar

Tull vill att brevbärare knarkspanar

Tullkriminalen vill använda brevbärare som spanare, det väcker obehag och frågor om säkerhet och ansvar. Men brevhemligheten väger tungt. Läs mer

Facklig företrädare fick rätt – JK kritiserar Kriminalvården

Facklig företrädare fick rätt – JK kritiserar Kriminalvården

Kriminalvården får kritik av Justitiekanslern, JK, för att en regionchefer brutit mot repressalieförbudet i grundlagarna. Offentliganställda får inte straffas för att de uttalar sig om sin arbetsplats i media. Läs mer

Ny rapport: Arbetare missgynnas av lågt lönemärke

Ny rapport: Arbetare missgynnas av lågt lönemärke

De privatanställda tjänstemännens löner har ökat mer än arbetarnas vid flera avtalsperioder sedan sedan industriavtalets tillkomst 1998. För att vända trenden behövs ett högre ”märke” och samtidiga låglönesatsningar. Läs mer

Sparkade av ISS – kräver jobbet tillbaka

Sparkade av ISS – kräver jobbet tillbaka

ISS har avskedat fyra biljettkontrollanter av personliga skäl. ISS uppger att de fyra validerat sina egna SL-kort, vilket skulle vara att likställa med fusk eller bedrägeri. Seko har ogiltigförklarat samtliga avsked och menar att de fyra enbart följt företagets instruktioner. Läs mer

MTR tar över städning av pendeln

MTR tar över städning av pendeln

MTR och Solreneriet inleder fackliga förhandlingar om att MTR ska ta över städningen av pendeltågen i Stockholm. Läs mer

Efter metoo – de efterlyser visselblåsare på sjön

Efter metoo – de efterlyser visselblåsare på sjön

På Youtube finns videon #lättaankar, där kvinnor inom svensk sjöfart vittnar om grova övergrepp och sexuella trakasserier på jobbet. Ett Metoo-upprop i branschen har samlat 1150 underskrifter. Läs mer

Lönekostnad

Löner plus sociala avgifter.