Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Debatt

Det bästa för mänskligheten

Ett mer osäkert klimat innebär en osäkrare värld och en osäker värld är dåligt för jobb och välfärd. Detta vid sidan av alla andra effekter som klimatförändringen leder till. Situationen kräver insikt och handling av alla, inte minst av politikerna. Organisationen Klimatsvaret vill ha en avgift på fossila bränslen som betalas tillbaka direkt till medborgarna i lika delar varje månad för att klara den nödvändiga omställningen.

2 mars 2016 13:09

En liten insats från var och en för en gemensam sak. Det ger större nytta för oss alla än om insatserna görs individuellt. Fackföreningarnas metod har gett oss säkrare, tryggare och rättvisare arbetsvillkor. Det har också gynnat arbetsgivarna med effektiva och produktiva arbetsplatser som utvecklas.

Vi behöver tänka och göra mer på samma sätt, för det gemensamt goda, för att rädda klimatet. Klimatfrågorna är sammanvävda med alla viktiga saker i våra liv. Ett osäkrare klimat ger en osäkrare värld och sin tur t. ex. osäkrare arbeten.

Det finns en väldigt viktig realitet. Vi har en tidspress att lösa klimatfrågorna. Ju längre tid det tar desto svårare blir det.

Det är hög tid för oss alla att sätta ned foten, kavla upp ärmarna, arbeta för och kräva en säker och rättvis framtid!

Vi behöver ifrågasätta våra beteenden, informera och utbilda oss och ta fram politiska åtgärder. Det är några av många viktiga områden vi kan arbeta med. I den ideella organisation Klimatsvaret arbetar vi för att öka den politiska medvetenheten och viljan för att lösa klimatfrågorna.

Här är vårt enkla och kraftfulla förslag. En stadigt stigande avgift på fossila bränslen som betalas tillbaka direkt till medborgarna i lika delar varje månad.

Avgiften tas av företagen som importerar eller tar upp bränslet. Återbetalningen sätts in på skattekontot till alla vuxna medborgare en gång per månad.

Det är rättvist. Alla pengar går tillbaka till medborgarna och den som gör rätt tjänar på det.

Stadigt stigande. Det ger företag och privatpersoner tid att ställa om och bättre förutsägbarhet.

Det har brett stöd. Förslaget har stöd från höger och vänster i politiken det är viktigt för att klara genomföra besluten.

Det är populärt. I British Columbia i Kanada där förslaget har genomförts är det omtyckt. Det kan bli en folkrörelse att rädda klimatet när alla blir delaktiga via sin månadsvisa utbetalning.

Det har stöd från vetenskapen. Ekonomer och klimatforskare ställer sig bakom förslaget.

Det finns flera skäl att vara positiv. Vi har möjligheten och kan klara att lösa klimatfrågorna om vi sätter ännu högre fart.

  • Obama har klimatet högst upp på sin agenda.
  • Kina har blivit mycket motiverade och engagerade. Klimatskeptiker har inte längre något argument att vi inte behöver bry oss när Kina inte gör det.
  • Utsläpp och ekonomi har kopplats ifrån varandra för första gången. Vi har haft ett år där ekonomin har växt men utsläpp av växthusgaser gjorde det inte.
  • Kostnaden av solenergi faller snabbt.
  • Energi som produceras av sol och vindkraft ökar snabbt.
  • Hälften av all ny energi som installeras i världen är förnybar och i USA är det 70%.
  • Företag och städer är engagerade och uppmuntrar världen att ställa om.
  • Avtalet i Paris. Alla världens länder är dedikerade att ställa om världens ekonomier och fasa ut fossila bränslen.

Parisavtalet säger inte hur varje land skall bli fossilfria eller hur fort det skall gå för att klara det högt ställda målet att uppvärmningen skall vara nära 1.5 grader. Om vi skall ha en chans till en hållbar framtid måste vi försöka nå det målet. Då bör ett land som Sverige ha ett mål att vara fossilfritt till 2030. Vetenskapen och ekonomer är överens att vi behöver ett pris på utsläpp av koldioxid. Ett pris som tar hänsyn till den verkliga kostnaden att använda fossila bränslen. Och vi behöver ändra våra attityder så att vi slutar dumpa avfallet från fossila bränslen i vår atmosfär.

Vi vill införa förslaget med avgift och återbetalning för vår fordonsflotta. Det är ett bra konkret förslag för att nå målet med en fossilfri fordonsflotta till senast 2030.

I USA på de platser där man ställer om till förnyelsebar energi har ekonomin blivit bättre, fler arbeten har skapats och man räknar med mindre kostnader för hälso- och sjukvård med minskade luftföroreningar. Det är helt enkelt lönsamt och hälsosamt att ställa om.

Martin Arnsten, förare på  tvärbanan i Stockholm och medlem i Klimatsvaret – CCL Sverige

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

650 får gå från Telia

Telia måste spara i den svenska verksamheten och bantar med cirka 650 tjänster, av dessa är ett 40-tal Sekomedlemmar. Det står klart efter gårdagens fackliga förhandlingar. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Det blev 28 städare som förlorar sitt arbete på pendeln i Stockholm när Solreneriet drar ner. 41 städare får sin arbetstid sänkt till 50, 40 eller 20 procent. Fyra får nytt jobb på tunnelbanan. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Strejk stoppar finska tåg

Lokförarna i Finland lägger ner arbetet i protest i kväll klockan 19.00 svensk tid. Sju andra transportfack är redo att stödja aktionen. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Chaufför omkom vid Postnords terminal

En chaufför har avlidit i en olycka vid Postnords terminal i Segeltorp i södra Stockholm. Olyckan inträffade för en vecka sedan och chauffören avled efter några dagar på sjukhus. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Konkurrens får finska fack att se rött

Konkurrens får finska fack att se rött

UPPDATERAD MED VARSEL OM POLITISK STREJK. Huvudlöst! Det säger facket om den finska regeringens förslag att utsätta passagerartrafiken på landets järnvägar för konkurrens. Läs mer

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Euromaint Rail har accepterat att betala en företagsbot på 200 000 kronor efter en arbetsolycka på bolagets anläggning på Minuthandelsgatan i Göteborg 2015. Läs mer

DSB vill sälja Upptåget till Transdev

Danska DSB säljer DSB Uppland, Upptåget, till Transdev. Innan affären går i lås ska dock Region Uppsala godta försäljningen. Läs mer

Boden breddar lokförarutbildningen

I september börjar en ny kull lokförarelever sin utbildning i Boden. Fyra av 27 har utomsvensk bakgrund. De har rekryterats till utbildningen tack vare riktade insatser. Läs mer

Reneriets vd: Vi klarar kvaliteten med färre städare

Reneriets vd Tina Wessman Hellstadius säger till Sekotidningen att hon är övertygad om att företaget klarar kvaliteten på städningen på Stockholms pendeltåg med färre anställda. Läs mer

Mellan 15 och 25 pendelstädare sägs upp

I början av juli varslades 90 pendeltågsstädare på Reneriet i Stockholm om uppsägning. Efter förhandlingar med facket är det klart att upp emot 25 heltidstjänster försvinner och 40 tidigare heltidsjobb omvandlas till deltid. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Yrkande

Ett förhandlingskrav från arbetstagarparten.