Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Debatt

Det bästa för mänskligheten

Ett mer osäkert klimat innebär en osäkrare värld och en osäker värld är dåligt för jobb och välfärd. Detta vid sidan av alla andra effekter som klimatförändringen leder till. Situationen kräver insikt och handling av alla, inte minst av politikerna. Organisationen Klimatsvaret vill ha en avgift på fossila bränslen som betalas tillbaka direkt till medborgarna i lika delar varje månad för att klara den nödvändiga omställningen.

2 mars 2016 13:09

En liten insats från var och en för en gemensam sak. Det ger större nytta för oss alla än om insatserna görs individuellt. Fackföreningarnas metod har gett oss säkrare, tryggare och rättvisare arbetsvillkor. Det har också gynnat arbetsgivarna med effektiva och produktiva arbetsplatser som utvecklas.

Vi behöver tänka och göra mer på samma sätt, för det gemensamt goda, för att rädda klimatet. Klimatfrågorna är sammanvävda med alla viktiga saker i våra liv. Ett osäkrare klimat ger en osäkrare värld och sin tur t. ex. osäkrare arbeten.

Det finns en väldigt viktig realitet. Vi har en tidspress att lösa klimatfrågorna. Ju längre tid det tar desto svårare blir det.

Det är hög tid för oss alla att sätta ned foten, kavla upp ärmarna, arbeta för och kräva en säker och rättvis framtid!

Vi behöver ifrågasätta våra beteenden, informera och utbilda oss och ta fram politiska åtgärder. Det är några av många viktiga områden vi kan arbeta med. I den ideella organisation Klimatsvaret arbetar vi för att öka den politiska medvetenheten och viljan för att lösa klimatfrågorna.

Här är vårt enkla och kraftfulla förslag. En stadigt stigande avgift på fossila bränslen som betalas tillbaka direkt till medborgarna i lika delar varje månad.

Avgiften tas av företagen som importerar eller tar upp bränslet. Återbetalningen sätts in på skattekontot till alla vuxna medborgare en gång per månad.

Det är rättvist. Alla pengar går tillbaka till medborgarna och den som gör rätt tjänar på det.

Stadigt stigande. Det ger företag och privatpersoner tid att ställa om och bättre förutsägbarhet.

Det har brett stöd. Förslaget har stöd från höger och vänster i politiken det är viktigt för att klara genomföra besluten.

Det är populärt. I British Columbia i Kanada där förslaget har genomförts är det omtyckt. Det kan bli en folkrörelse att rädda klimatet när alla blir delaktiga via sin månadsvisa utbetalning.

Det har stöd från vetenskapen. Ekonomer och klimatforskare ställer sig bakom förslaget.

Det finns flera skäl att vara positiv. Vi har möjligheten och kan klara att lösa klimatfrågorna om vi sätter ännu högre fart.

  • Obama har klimatet högst upp på sin agenda.
  • Kina har blivit mycket motiverade och engagerade. Klimatskeptiker har inte längre något argument att vi inte behöver bry oss när Kina inte gör det.
  • Utsläpp och ekonomi har kopplats ifrån varandra för första gången. Vi har haft ett år där ekonomin har växt men utsläpp av växthusgaser gjorde det inte.
  • Kostnaden av solenergi faller snabbt.
  • Energi som produceras av sol och vindkraft ökar snabbt.
  • Hälften av all ny energi som installeras i världen är förnybar och i USA är det 70%.
  • Företag och städer är engagerade och uppmuntrar världen att ställa om.
  • Avtalet i Paris. Alla världens länder är dedikerade att ställa om världens ekonomier och fasa ut fossila bränslen.

Parisavtalet säger inte hur varje land skall bli fossilfria eller hur fort det skall gå för att klara det högt ställda målet att uppvärmningen skall vara nära 1.5 grader. Om vi skall ha en chans till en hållbar framtid måste vi försöka nå det målet. Då bör ett land som Sverige ha ett mål att vara fossilfritt till 2030. Vetenskapen och ekonomer är överens att vi behöver ett pris på utsläpp av koldioxid. Ett pris som tar hänsyn till den verkliga kostnaden att använda fossila bränslen. Och vi behöver ändra våra attityder så att vi slutar dumpa avfallet från fossila bränslen i vår atmosfär.

Vi vill införa förslaget med avgift och återbetalning för vår fordonsflotta. Det är ett bra konkret förslag för att nå målet med en fossilfri fordonsflotta till senast 2030.

I USA på de platser där man ställer om till förnyelsebar energi har ekonomin blivit bättre, fler arbeten har skapats och man räknar med mindre kostnader för hälso- och sjukvård med minskade luftföroreningar. Det är helt enkelt lönsamt och hälsosamt att ställa om.

Martin Arnsten, förare på  tvärbanan i Stockholm och medlem i Klimatsvaret – CCL Sverige

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Upprop mot sexuella trakasserier i facket #inteförhandlingsbart

Uppropet #inteförhandlingsbart har idag publicerats i tidningen Etc. 1501 kvinnor från alla fackförbund vittnar om sexism, övergrepp och tystnadskultur inom fackföreningsrörelsen. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Fackligt aktiva kvinnor vittnar

Fackligt aktiva kvinnor vittnar

I dagarna publiceras ett upprop under hashtaggen #inteförhandlingsbart. Där vittnar kvinnor med fackliga uppdrag om sexuella trakasserier, kränkningar och sexism inom facket. Det blir ett i raden av upprop från kvinnor i olika branscher under metoo-rörelsen. Allt från skådespelare och sångare, till politiker och ingenjörer har vittnat om utsatthet. Läs mer

Lokföraren som inte var sjuk

Lokföraren som inte var sjuk

Det här är berättelsen om lokföraren som inte var sjuk och arbetsgivaren som gav honom ett ultimatum: ät medicin eller få sparken! Nu är frågan på väg till Arbetsdomstolen och Lasse Holm hoppas på upprättelse. Men under tiden mår han dåligt. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Valle Karlsson: Inget ska sopas under mattan

-Vi förstår att vi inom Seko och fackföreningsrörelsen inte är fredade från sexuella trakasserier. Och vi tar det väldigt allvarligt. Nu måste vi gå från ord till handling. Läs mer

När jobbet leder till döden

När jobbet leder till döden

Hittills i år har 40 personer dött på jobbet. Här är en berättelse om hur det kan gå till. Om entreprenörskedjor, bristande kontroll och olyckliga omständigheter. Läs mer

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

Pierre Fredriksson är verkstadsingenjör vid Uppsala universitet och gillar att arbeta i teknikens framkant. Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

– Titta så små byxorna är, säger tunneltvättare Madelene Berglund och lyfter upp en arbetsbyxa från bordet där ett av de större klädföretagen placerat sitt utbud. Läs mer

Spelet om Postnord

Spelet om Postnord

Seko posten sparkade ut de danska fackrepresentanterna ur bolagsstyrelsen. Danskarna blev sura, men enligt Seko posten var det nödvändigt för få danska och svenska staten att enas om ett kapitaltillskott till Postnord. Läs mer

6F utreder ny lönemodell

Förbunden inom 6 F har länge varit kritiska till den svenska lönebildningsmodellen. Nu tillsätter förbunden en gemensam utredning som ska försöka hitta en bättre modell. Läs mer

Rödgrönt löfte om skärgårdstrafik i egen regi

Vid en facklig hearing i landstingshuset i Stockholm lovade de rödgröna att ta tillbaka bland annat delar av skärgårdstrafiken i egen regi om de kommer till makten. För personalens och resenärernas skull, men också för att få en möjlighet att jämföra olika driftsformer. Läs mer

Avtal klart för skärgårdstrafik

Seko och Almega har kommit överens om ett nytt treårigt avtal för de anställda i skärgårdstrafiken. Därmed dras strejkvarslet tillbaka. Läs mer

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Även väg- och banbranschen har nu ett avtal om yrkesintroduktionsanställning, YA. Unga, nyanlända och långtidsarbetslösa kan lära sig ett yrke och samtidigt få lön, arbetsgivaren står för handledning men slipper betala arbetsgivaravgift. Läs mer

Försäkringar
Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Paketchauffören Tomas Dahl fick en stroke för tre år sedan. Genom Sekos sjukförsäkring fick han 50 000 kronor – pengar som var välkomna när han blev sjukskriven på heltid i tre månader. Läs mer

Uppgörelse

Är detsamma som överenskommelse. Parterna har gjort upp eller kommit överens om hur avtalet ska se ut och har skrivit på.