-Det är på tiden att vi tar strid. Vi har varit missnöjda med våra villkor länge. Mellan 70 och 80 procent av lokalvårdarna har under 24 000 kronor per månad. Många har under 20 000 efter flera års anställning.

Det säger Semere Gerezgiher, lokalvårdare och ledamot av Sekos klubbstyrelse på MTR Tunnelbanan.

De 220 medlemmarna på lokalvården i tunnelbanan  är en av de grupper som ska strejka under den första omgången, om konfliktvarslet löses ut.

Semere Gerezgiher hoppas att Seko inte ger upp, utan tar konflikten och håller ut.

-Det är det medel vi har, att strejka, nu har vi chansen.

Han säger att stora orättvisor drabbar lokalvårdarna.

-Förutom att lönerna är låga så har vi individuella löner som sätts godtyckligt, beroende på vad chefen tycker om den anställde, säger han.

Det finns, enligt Semere, medlemmar som utmärkt sig genom att göra ett mycket bra jobb, men som ändå bara får den garanterade löneökningen år efter.

-Godtycke styr. Vi har försökt förbättra våra villkor länge men arbetsgivaren lyssnar inte.

Om lokalvårdarna strejkar dröjer det inte länge innan tågen blir stående, tror Semere.

-Om det är fullt med tidningar överallt, så blir det brandfarligt och då kan förarna inte köra tågen.

Magnus Jonsson

Magnus Jonsson är förare på Götalandståg och vice ordförande i klubb Seko Västtåg. Han säger att medlemmarna är redo att gå ut i konflikt. Förarna på Götalandståg ska, om varslet löses ut, strejka från den 16 maj.

-Vi måste gå ut med mycket information till medlemmarna nu. Många undrar hur en konflikt påverkar dom, särskilt timmisar, som inte har några schemalagda turer, säger Magnus Jonsson.

Han tycker att det är rimligt att de som har en låg inkomst ska ha löneökning i kronor och inte i procent.

-Annars halkar de efter ännu mer. Jag gillar inte stora löneskillnader överhuvudtaget.

Att han som relativt högt avlönad förare, som slutlön har Götalandsförarna 36 000 kronor i grundlön, ska strida för de lägst avlönade tycker han är en självklarhet. Det är bra för kollektivet att ta en gemensam strid,

-Det finns egoister som inte vill gå ut i konflikt, men de är i minoritet. Den stora majoriteten ställer upp för låglönesatsningen.

-Dessutom vill Almega försämra våra arbetstider, exempelvis när det gäller helgtjänstgöring. Enbart det är värt en strejk, säger Magnus Jonsson.

Om strejken inte blir av så har varslet i sig en positiv effekt, tror han. Det blir ett naturligt tillfälle att tala om varför det finns en fackförening.

-Utan facket hade vi inte kunnat agera, säger Magnus Jonsson.

Lika starkt stridsvilja finns i Norrbotten.

– Stridsviljan är god, säger Jonas Blomqvist, ordförande för Seko Green Cargo Norrbotten.

Jonas Blomqvist Foto:Jennie Carnudd

Han tycker att det är bra att Seko tar den här fajten med Almega. Hans bestämda åsikt är att arbetsgivarparten inte respekterar årets märke som sattes i industriavtalen.

Även om alla hans medlemmar, lokförare på Malmbanan, tjänar en bra bit över gränsen på 24000 kronor för att omfattas av satsningen, är det en viktig strid, tycker han.

– Det handlar ju om solidaritet med de lägst avlönade. På spårtrafikavtalet är det ju en väldigt spridning mellan de som tjänar mest och minst. Principen är att man bara ska behöva ha ett jobb för att kunna leva i Sverige 2017.

Nu väntar medlemsmöte och förberedelser inför en eventuell strejk. Men Jonas Blomqvist tror inte att det kommer gå så långt.

– Jag tror att Almega kommer att vika ner sig. De har ju fler konfliktvarsel om samma fråga, så de måste inse att de inte kan vinna.

Sekos ordförande Valle Karlsson säger i en kommentar att Seko inte begär mer än andra och att förbundet inte kan vika ner sig i frågan om låglönesatsningen.

-Det kommer fler avtal i år och några av dem behöver den här satsningen. Det handlar inte om några stora summor, men det är en mycket viktig fråga.

Under nästa vecka möts parterna under ledning av ett par medlare som Medlingsinstitutet utser. På torsdagseftermiddagen meddelades att Claes Stråth och Gunilla Runnquist utsetts till medlare.

-Vi räknar med att få en sista hemställan i slutet av nästa vecka, säger Valle Karlsson.

Texten uppdaterad