Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Tema: Avtal 2017
Nyhet

”Det är på tiden att vi tar strid”

Vi är redo att ta strid för låglönesatsningen. Det säger såväl lokalvårdare som lokförare som kan gå ut konflikt med början nästa fredag. Seko har varslat cirka 1000 medlemmar.

4 maj 2017 15:15

-Det är på tiden att vi tar strid. Vi har varit missnöjda med våra villkor länge. Mellan 70 och 80 procent av lokalvårdarna har under 24 000 kronor per månad. Många har under 20 000 efter flera års anställning.

Det säger Semere Gerezgiher, lokalvårdare och ledamot av Sekos klubbstyrelse på MTR Tunnelbanan.

De 220 medlemmarna på lokalvården i tunnelbanan  är en av de grupper som ska strejka under den första omgången, om konfliktvarslet löses ut.

Semere Gerezgiher hoppas att Seko inte ger upp, utan tar konflikten och håller ut.

-Det är det medel vi har, att strejka, nu har vi chansen.

Han säger att stora orättvisor drabbar lokalvårdarna.

-Förutom att lönerna är låga så har vi individuella löner som sätts godtyckligt, beroende på vad chefen tycker om den anställde, säger han.

Det finns, enligt Semere, medlemmar som utmärkt sig genom att göra ett mycket bra jobb, men som ändå bara får den garanterade löneökningen år efter.

-Godtycke styr. Vi har försökt förbättra våra villkor länge men arbetsgivaren lyssnar inte.

Om lokalvårdarna strejkar dröjer det inte länge innan tågen blir stående, tror Semere.

-Om det är fullt med tidningar överallt, så blir det brandfarligt och då kan förarna inte köra tågen.

Magnus Jonsson

Magnus Jonsson är förare på Götalandståg och vice ordförande i klubb Seko Västtåg. Han säger att medlemmarna är redo att gå ut i konflikt. Förarna på Götalandståg ska, om varslet löses ut, strejka från den 16 maj.

-Vi måste gå ut med mycket information till medlemmarna nu. Många undrar hur en konflikt påverkar dom, särskilt timmisar, som inte har några schemalagda turer, säger Magnus Jonsson.

Han tycker att det är rimligt att de som har en låg inkomst ska ha löneökning i kronor och inte i procent.

-Annars halkar de efter ännu mer. Jag gillar inte stora löneskillnader överhuvudtaget.

Att han som relativt högt avlönad förare, som slutlön har Götalandsförarna 36 000 kronor i grundlön, ska strida för de lägst avlönade tycker han är en självklarhet. Det är bra för kollektivet att ta en gemensam strid,

-Det finns egoister som inte vill gå ut i konflikt, men de är i minoritet. Den stora majoriteten ställer upp för låglönesatsningen.

-Dessutom vill Almega försämra våra arbetstider, exempelvis när det gäller helgtjänstgöring. Enbart det är värt en strejk, säger Magnus Jonsson.

Om strejken inte blir av så har varslet i sig en positiv effekt, tror han. Det blir ett naturligt tillfälle att tala om varför det finns en fackförening.

-Utan facket hade vi inte kunnat agera, säger Magnus Jonsson.

Lika starkt stridsvilja finns i Norrbotten.

– Stridsviljan är god, säger Jonas Blomqvist, ordförande för Seko Green Cargo Norrbotten.

Jonas Blomqvist Foto:Jennie Carnudd

Han tycker att det är bra att Seko tar den här fajten med Almega. Hans bestämda åsikt är att arbetsgivarparten inte respekterar årets märke som sattes i industriavtalen.

Även om alla hans medlemmar, lokförare på Malmbanan, tjänar en bra bit över gränsen på 24000 kronor för att omfattas av satsningen, är det en viktig strid, tycker han.

– Det handlar ju om solidaritet med de lägst avlönade. På spårtrafikavtalet är det ju en väldigt spridning mellan de som tjänar mest och minst. Principen är att man bara ska behöva ha ett jobb för att kunna leva i Sverige 2017.

Nu väntar medlemsmöte och förberedelser inför en eventuell strejk. Men Jonas Blomqvist tror inte att det kommer gå så långt.

– Jag tror att Almega kommer att vika ner sig. De har ju fler konfliktvarsel om samma fråga, så de måste inse att de inte kan vinna.

Sekos ordförande Valle Karlsson säger i en kommentar att Seko inte begär mer än andra och att förbundet inte kan vika ner sig i frågan om låglönesatsningen.

-Det kommer fler avtal i år och några av dem behöver den här satsningen. Det handlar inte om några stora summor, men det är en mycket viktig fråga.

Under nästa vecka möts parterna under ledning av ett par medlare som Medlingsinstitutet utser. På torsdagseftermiddagen meddelades att Claes Stråth och Gunilla Runnquist utsetts till medlare.

-Vi räknar med att få en sista hemställan i slutet av nästa vecka, säger Valle Karlsson.

Texten uppdaterad

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se
Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

”En fruktansvärd tragedi”

Den man som avled efter att ha blivit påkörd av ett tåg utanför Arboga arbetade inte på spåret, som tidigare uppgivits. I stället handlade det om kabelarbete en bit från järnvägen. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Banarbetare omkom efter påkörning

En banarbetare i 50-årsåldern omkom efter att ha blivit påkörd av ett tåg. Mannen arbetade i spåret öster om Arboga då han blev påkörd av ett SJ-tåg. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

650 får gå från Telia

Telia måste spara i den svenska verksamheten och bantar med cirka 650 tjänster, av dessa är ett 40-tal Sekomedlemmar. Det står klart efter gårdagens fackliga förhandlingar. Läs mer

Här är vinnarna i fototävlingen

Här är vinnarna i fototävlingen

Det har kommit in många vackra, fascinerande och fantasieggande bilder till Sekotidningens fototävling. Juryn har nu utsett vinnarna. Titta och njut! I bildspelet ovan är samtliga bidrag publicerade. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Det blev 28 städare som förlorar sitt arbete på pendeln i Stockholm när Solreneriet drar ner. 41 städare får sin arbetstid sänkt till 50, 40 eller 20 procent. Fyra får nytt jobb på tunnelbanan. Läs mer

Hot och våld
Robert uppmanar att anmäla alla hot

Robert uppmanar att anmäla alla hot

Tågvärden Robert Munkstierna ser en stor ökning av hotfulla situationer i sitt arbete de senaste åren, men det syns inte i statistiken. Han vet att många inte tycker att det lönar sig att rapportera incidenter, men vill uppmana alla kollegor att göra just det. Läs mer

Strejk stoppar finska tåg

Lokförarna i Finland lägger ner arbetet i protest i kväll klockan 19.00 svensk tid. Sju andra transportfack är redo att stödja aktionen. Läs mer

Chaufför omkom vid Postnords terminal

En chaufför har avlidit i en olycka vid Postnords terminal i Segeltorp i södra Stockholm. Olyckan inträffade för en vecka sedan och chauffören avled efter några dagar på sjukhus. Läs mer

Konkurrens får finska fack att se rött

Konkurrens får finska fack att se rött

UPPDATERAD MED VARSEL OM POLITISK STREJK. Huvudlöst! Det säger facket om den finska regeringens förslag att utsätta passagerartrafiken på landets järnvägar för konkurrens. Läs mer

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Euromaint Rail har accepterat att betala en företagsbot på 200 000 kronor efter en arbetsolycka på bolagets anläggning på Minuthandelsgatan i Göteborg 2015. Läs mer

DSB vill sälja Upptåget till Transdev

Danska DSB säljer DSB Uppland, Upptåget, till Transdev. Innan affären går i lås ska dock Region Uppsala godta försäljningen. Läs mer

Boden breddar lokförarutbildningen

I september börjar en ny kull lokförarelever sin utbildning i Boden. Fyra av 27 har utomsvensk bakgrund. De har rekryterats till utbildningen tack vare riktade insatser. Läs mer

”Vi jagar fläckar hela dagarna”

”Vi jagar fläckar hela dagarna”

Aferdita Bajrami städar Världskulturmuseet i Göteborg. Hon stortrivs på jobbet. Läs mer

Nollavtal

Ett kollektivavtal utan centralt överenskomna löneökningar.