Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Avtal 2017
Nyhet

”Det är på tiden att vi tar strid”

Vi är redo att ta strid för låglönesatsningen. Det säger såväl lokalvårdare som lokförare som kan gå ut konflikt med början nästa fredag. Seko har varslat cirka 1000 medlemmar.

4 maj 2017 15:15

-Det är på tiden att vi tar strid. Vi har varit missnöjda med våra villkor länge. Mellan 70 och 80 procent av lokalvårdarna har under 24 000 kronor per månad. Många har under 20 000 efter flera års anställning.

Det säger Semere Gerezgiher, lokalvårdare och ledamot av Sekos klubbstyrelse på MTR Tunnelbanan.

De 220 medlemmarna på lokalvården i tunnelbanan  är en av de grupper som ska strejka under den första omgången, om konfliktvarslet löses ut.

Semere Gerezgiher hoppas att Seko inte ger upp, utan tar konflikten och håller ut.

-Det är det medel vi har, att strejka, nu har vi chansen.

Han säger att stora orättvisor drabbar lokalvårdarna.

-Förutom att lönerna är låga så har vi individuella löner som sätts godtyckligt, beroende på vad chefen tycker om den anställde, säger han.

Det finns, enligt Semere, medlemmar som utmärkt sig genom att göra ett mycket bra jobb, men som ändå bara får den garanterade löneökningen år efter.

-Godtycke styr. Vi har försökt förbättra våra villkor länge men arbetsgivaren lyssnar inte.

Om lokalvårdarna strejkar dröjer det inte länge innan tågen blir stående, tror Semere.

-Om det är fullt med tidningar överallt, så blir det brandfarligt och då kan förarna inte köra tågen.

Magnus Jonsson

Magnus Jonsson är förare på Götalandståg och vice ordförande i klubb Seko Västtåg. Han säger att medlemmarna är redo att gå ut i konflikt. Förarna på Götalandståg ska, om varslet löses ut, strejka från den 16 maj.

-Vi måste gå ut med mycket information till medlemmarna nu. Många undrar hur en konflikt påverkar dom, särskilt timmisar, som inte har några schemalagda turer, säger Magnus Jonsson.

Han tycker att det är rimligt att de som har en låg inkomst ska ha löneökning i kronor och inte i procent.

-Annars halkar de efter ännu mer. Jag gillar inte stora löneskillnader överhuvudtaget.

Att han som relativt högt avlönad förare, som slutlön har Götalandsförarna 36 000 kronor i grundlön, ska strida för de lägst avlönade tycker han är en självklarhet. Det är bra för kollektivet att ta en gemensam strid,

-Det finns egoister som inte vill gå ut i konflikt, men de är i minoritet. Den stora majoriteten ställer upp för låglönesatsningen.

-Dessutom vill Almega försämra våra arbetstider, exempelvis när det gäller helgtjänstgöring. Enbart det är värt en strejk, säger Magnus Jonsson.

Om strejken inte blir av så har varslet i sig en positiv effekt, tror han. Det blir ett naturligt tillfälle att tala om varför det finns en fackförening.

-Utan facket hade vi inte kunnat agera, säger Magnus Jonsson.

Lika starkt stridsvilja finns i Norrbotten.

– Stridsviljan är god, säger Jonas Blomqvist, ordförande för Seko Green Cargo Norrbotten.

Jonas Blomqvist Foto:Jennie Carnudd

Han tycker att det är bra att Seko tar den här fajten med Almega. Hans bestämda åsikt är att arbetsgivarparten inte respekterar årets märke som sattes i industriavtalen.

Även om alla hans medlemmar, lokförare på Malmbanan, tjänar en bra bit över gränsen på 24000 kronor för att omfattas av satsningen, är det en viktig strid, tycker han.

– Det handlar ju om solidaritet med de lägst avlönade. På spårtrafikavtalet är det ju en väldigt spridning mellan de som tjänar mest och minst. Principen är att man bara ska behöva ha ett jobb för att kunna leva i Sverige 2017.

Nu väntar medlemsmöte och förberedelser inför en eventuell strejk. Men Jonas Blomqvist tror inte att det kommer gå så långt.

– Jag tror att Almega kommer att vika ner sig. De har ju fler konfliktvarsel om samma fråga, så de måste inse att de inte kan vinna.

Sekos ordförande Valle Karlsson säger i en kommentar att Seko inte begär mer än andra och att förbundet inte kan vika ner sig i frågan om låglönesatsningen.

-Det kommer fler avtal i år och några av dem behöver den här satsningen. Det handlar inte om några stora summor, men det är en mycket viktig fråga.

Under nästa vecka möts parterna under ledning av ett par medlare som Medlingsinstitutet utser. På torsdagseftermiddagen meddelades att Claes Stråth och Gunilla Runnquist utsetts till medlare.

-Vi räknar med att få en sista hemställan i slutet av nästa vecka, säger Valle Karlsson.

Texten uppdaterad

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se
Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Rättelse om Postnordartikel

Fel version av artikeln ”Seko postens kupp mot danska facket” är publicerad i senaste numret av Sekotidningen och innehåller felaktiga citat. Det beror på att reportern missuppfattade Seko postens ordförande Johan Lindholm, vilket vi ber om ursäkt för. Den korrekta versionen av texten finns att läsa här https://sekotidningen.se/artikel/spelet-om-postnord/ Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höjd pensionsålder

De sex partierna i pensionsgruppen har slutit en överenskommelse om att förändra pensionssystemet. Lägstaåldern för pensionsuttag höjs från 61 till 64 år, rätten att jobba kvar höjs från 67 till 69 år och skyddet för de fattigaste pensionärerna stärks. Läs mer

Metoo-upprop inom Kriminalvården

Över 1000 anställda och tidigare anställda inom Kriminalvården har skrivit under uppropet #virivermurarna mot sexuella trakasserier och kränkningar på jobbet. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Tågkompaniet ska köra Krösatågen

Nu är det klart att Krösatågen tas över av Tågkompaniet från och med december 2018 och nio år framåt. Båda affärerna, nord och syd, ingår i upphandlingen. Idag är det Transdev som kör trafiken. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Mutanklagelser mot Trafikverket

Mutanklagelser mot Trafikverket

”Vi ska vända på alla stenar.” Det var löftet från Trafikverket när Sekotidningen i april skrev om den muthärva som Kalla fakta på TV4 fortsatt att granska. Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko tappar inte längre medlemmar

-Seko tappar inte längre medlemmar. Antalet aktiva medlemmar är strax under 74 000 och har legat stilla sedan april i år. Läs mer

Trendbrott när åtta fartyg flaggar svenskt

Vinden tycks ha vänt för den svenska handelsflottan.  Tre rederier har beslutat att låta sammanlagt åtta fartyg gå under svensk flagg. Läs mer

Externt företag vill ta över SJ:s kundtjänst

SJ kan låta ett externt företag ta över verksamheten vid servicecentret i Ånge. SJ har ett 100-tal anställda i Ånge, som nu är oroliga för avtalsdumpning. Men enligt SJ kan det vara ett sätt att rädda jobben. Läs mer

Sänkt avgift i Sekos a-kassa

Avgiften till Sekos a-kassa sänks med 15 kronor den 1 januari 2018, under förutsättning att beslutet godkänns av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF. Läs mer

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Trots höjningen av a-kassetaket för två år sedan är många arbetslösa fortfarande underförsäkrade. Åtta av tio av arbetslösa Sekoiter får mindre än 80 procent. För hela arbetsmarknaden är det sju av tio. Läs mer

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Sympatiåtgärder

Konfliktåtgärder som vidtas för att stödja någon annan som har vidtagit en lovlig konflikt. Statligt anställda får vidta sympatiåtgärder till förmån för andra offentligt anställda, men inte för övriga.