Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Tema: Avtal 2017
Nyhet

”Det är på tiden att vi tar strid”

Vi är redo att ta strid för låglönesatsningen. Det säger såväl lokalvårdare som lokförare som kan gå ut konflikt med början nästa fredag. Seko har varslat cirka 1000 medlemmar.

4 maj 2017 15:15

-Det är på tiden att vi tar strid. Vi har varit missnöjda med våra villkor länge. Mellan 70 och 80 procent av lokalvårdarna har under 24 000 kronor per månad. Många har under 20 000 efter flera års anställning.

Det säger Semere Gerezgiher, lokalvårdare och ledamot av Sekos klubbstyrelse på MTR Tunnelbanan.

De 220 medlemmarna på lokalvården i tunnelbanan  är en av de grupper som ska strejka under den första omgången, om konfliktvarslet löses ut.

Semere Gerezgiher hoppas att Seko inte ger upp, utan tar konflikten och håller ut.

-Det är det medel vi har, att strejka, nu har vi chansen.

Han säger att stora orättvisor drabbar lokalvårdarna.

-Förutom att lönerna är låga så har vi individuella löner som sätts godtyckligt, beroende på vad chefen tycker om den anställde, säger han.

Det finns, enligt Semere, medlemmar som utmärkt sig genom att göra ett mycket bra jobb, men som ändå bara får den garanterade löneökningen år efter.

-Godtycke styr. Vi har försökt förbättra våra villkor länge men arbetsgivaren lyssnar inte.

Om lokalvårdarna strejkar dröjer det inte länge innan tågen blir stående, tror Semere.

-Om det är fullt med tidningar överallt, så blir det brandfarligt och då kan förarna inte köra tågen.

Magnus Jonsson

Magnus Jonsson är förare på Götalandståg och vice ordförande i klubb Seko Västtåg. Han säger att medlemmarna är redo att gå ut i konflikt. Förarna på Götalandståg ska, om varslet löses ut, strejka från den 16 maj.

-Vi måste gå ut med mycket information till medlemmarna nu. Många undrar hur en konflikt påverkar dom, särskilt timmisar, som inte har några schemalagda turer, säger Magnus Jonsson.

Han tycker att det är rimligt att de som har en låg inkomst ska ha löneökning i kronor och inte i procent.

-Annars halkar de efter ännu mer. Jag gillar inte stora löneskillnader överhuvudtaget.

Att han som relativt högt avlönad förare, som slutlön har Götalandsförarna 36 000 kronor i grundlön, ska strida för de lägst avlönade tycker han är en självklarhet. Det är bra för kollektivet att ta en gemensam strid,

-Det finns egoister som inte vill gå ut i konflikt, men de är i minoritet. Den stora majoriteten ställer upp för låglönesatsningen.

-Dessutom vill Almega försämra våra arbetstider, exempelvis när det gäller helgtjänstgöring. Enbart det är värt en strejk, säger Magnus Jonsson.

Om strejken inte blir av så har varslet i sig en positiv effekt, tror han. Det blir ett naturligt tillfälle att tala om varför det finns en fackförening.

-Utan facket hade vi inte kunnat agera, säger Magnus Jonsson.

Lika starkt stridsvilja finns i Norrbotten.

– Stridsviljan är god, säger Jonas Blomqvist, ordförande för Seko Green Cargo Norrbotten.

Jonas Blomqvist Foto:Jennie Carnudd

Han tycker att det är bra att Seko tar den här fajten med Almega. Hans bestämda åsikt är att arbetsgivarparten inte respekterar årets märke som sattes i industriavtalen.

Även om alla hans medlemmar, lokförare på Malmbanan, tjänar en bra bit över gränsen på 24000 kronor för att omfattas av satsningen, är det en viktig strid, tycker han.

– Det handlar ju om solidaritet med de lägst avlönade. På spårtrafikavtalet är det ju en väldigt spridning mellan de som tjänar mest och minst. Principen är att man bara ska behöva ha ett jobb för att kunna leva i Sverige 2017.

Nu väntar medlemsmöte och förberedelser inför en eventuell strejk. Men Jonas Blomqvist tror inte att det kommer gå så långt.

– Jag tror att Almega kommer att vika ner sig. De har ju fler konfliktvarsel om samma fråga, så de måste inse att de inte kan vinna.

Sekos ordförande Valle Karlsson säger i en kommentar att Seko inte begär mer än andra och att förbundet inte kan vika ner sig i frågan om låglönesatsningen.

-Det kommer fler avtal i år och några av dem behöver den här satsningen. Det handlar inte om några stora summor, men det är en mycket viktig fråga.

Under nästa vecka möts parterna under ledning av ett par medlare som Medlingsinstitutet utser. På torsdagseftermiddagen meddelades att Claes Stråth och Gunilla Runnquist utsetts till medlare.

-Vi räknar med att få en sista hemställan i slutet av nästa vecka, säger Valle Karlsson.

Texten uppdaterad

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se
Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Fota ditt jobb

Fota ditt jobb

Visa upp din arbetsplats, delta i Sekotidningens fototävling ”Mitt jobb”. Enda kravet är att bilden på något sätt ska ha anknytning till jobbet och gärna till dina arbetskamrater. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Varnar för smutsigare pendeltåg

Varnar för smutsigare pendeltåg

Hur skitigt blir det på Stockholms pendeltåg och stationer om hälften av städarna sägs upp? Ingen skillnad, enligt arbetsgivaren. Det tror inte städarna. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Stort varsel på stockholmspendeln

Stort varsel på stockholmspendeln

Idag har 90 städare på pendeltågen i Stockholm varslats om uppsägning. Deras arbetsgivare Sol Reneriet blev ”fetlurade” av MTR, säger en anställd. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Arriva fortsätter köra Pågatågen

Idag blev det klart att Arriva fortsätter köra Pågatågen för Skånetrafikens räkning. Politikerna i Region Skåne har också beslutat att Arriva ska sköta hela affären, det vill säga även underhåll av stationer och ersättningstrafik. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Krav växlade mellan Seko och Arbetsgivarverket

Idag har parterna på staten växlat yrkanden med varandra. Seko kräver löneökningar enligt LO-samordningen med låglönesatsning samt tryggare anställningar och bättre arbetsmiljö. Läs mer

Seko stämmer Leif–Ivan Karlsson

Seko stämmer Leif-Ivan Karlsson på 1,4 miljoner kronor i obetalda löner efter Birger Jarl-konkursen. Läs mer

Dödsolycka på Malmbanan

Under gårdagen omkom en 21-årig man från Jokkmokk när han blev påkörd bakifrån av ett tåg strax söder om Abisko. Läs mer

Avtal klart på KFS energi

Seko och de kommunala energibolagen i KFS har tecknat ett nytt treårigt avtal. Avtalet ger löneökningar enligt det så kallade märket på 6,5 procent och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Åsbro kursgård döms för arbetsmiljöbrott

En instruktör vid Åsbro kursgård döms till 60 dagsböter för arbetsmiljöbrott genom vållande till annans död. Företaget döms att betala en miljon kronor i företagsbot. Läs mer

Fortsatt många arbetsskador

Arbetsmiljön blir inte bättre för Sekos yrkesgrupper när man ser till antalet anmälda olycksfall och sjukdomar som orsakats på jobbet. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

OB-tillägg

Ett extra tillägg för arbete som utförs under obekväm arbetstid på nätter och helger.