Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Avtal 2017
Nyhet

”Det är på tiden att vi tar strid”

Vi är redo att ta strid för låglönesatsningen. Det säger såväl lokalvårdare som lokförare som kan gå ut konflikt med början nästa fredag. Seko har varslat cirka 1000 medlemmar.

4 maj 2017 15:15

-Det är på tiden att vi tar strid. Vi har varit missnöjda med våra villkor länge. Mellan 70 och 80 procent av lokalvårdarna har under 24 000 kronor per månad. Många har under 20 000 efter flera års anställning.

Det säger Semere Gerezgiher, lokalvårdare och ledamot av Sekos klubbstyrelse på MTR Tunnelbanan.

De 220 medlemmarna på lokalvården i tunnelbanan  är en av de grupper som ska strejka under den första omgången, om konfliktvarslet löses ut.

Semere Gerezgiher hoppas att Seko inte ger upp, utan tar konflikten och håller ut.

-Det är det medel vi har, att strejka, nu har vi chansen.

Han säger att stora orättvisor drabbar lokalvårdarna.

-Förutom att lönerna är låga så har vi individuella löner som sätts godtyckligt, beroende på vad chefen tycker om den anställde, säger han.

Det finns, enligt Semere, medlemmar som utmärkt sig genom att göra ett mycket bra jobb, men som ändå bara får den garanterade löneökningen år efter.

-Godtycke styr. Vi har försökt förbättra våra villkor länge men arbetsgivaren lyssnar inte.

Om lokalvårdarna strejkar dröjer det inte länge innan tågen blir stående, tror Semere.

-Om det är fullt med tidningar överallt, så blir det brandfarligt och då kan förarna inte köra tågen.

Magnus Jonsson

Magnus Jonsson är förare på Götalandståg och vice ordförande i klubb Seko Västtåg. Han säger att medlemmarna är redo att gå ut i konflikt. Förarna på Götalandståg ska, om varslet löses ut, strejka från den 16 maj.

-Vi måste gå ut med mycket information till medlemmarna nu. Många undrar hur en konflikt påverkar dom, särskilt timmisar, som inte har några schemalagda turer, säger Magnus Jonsson.

Han tycker att det är rimligt att de som har en låg inkomst ska ha löneökning i kronor och inte i procent.

-Annars halkar de efter ännu mer. Jag gillar inte stora löneskillnader överhuvudtaget.

Att han som relativt högt avlönad förare, som slutlön har Götalandsförarna 36 000 kronor i grundlön, ska strida för de lägst avlönade tycker han är en självklarhet. Det är bra för kollektivet att ta en gemensam strid,

-Det finns egoister som inte vill gå ut i konflikt, men de är i minoritet. Den stora majoriteten ställer upp för låglönesatsningen.

-Dessutom vill Almega försämra våra arbetstider, exempelvis när det gäller helgtjänstgöring. Enbart det är värt en strejk, säger Magnus Jonsson.

Om strejken inte blir av så har varslet i sig en positiv effekt, tror han. Det blir ett naturligt tillfälle att tala om varför det finns en fackförening.

-Utan facket hade vi inte kunnat agera, säger Magnus Jonsson.

Lika starkt stridsvilja finns i Norrbotten.

– Stridsviljan är god, säger Jonas Blomqvist, ordförande för Seko Green Cargo Norrbotten.

Jonas Blomqvist Foto:Jennie Carnudd

Han tycker att det är bra att Seko tar den här fajten med Almega. Hans bestämda åsikt är att arbetsgivarparten inte respekterar årets märke som sattes i industriavtalen.

Även om alla hans medlemmar, lokförare på Malmbanan, tjänar en bra bit över gränsen på 24000 kronor för att omfattas av satsningen, är det en viktig strid, tycker han.

– Det handlar ju om solidaritet med de lägst avlönade. På spårtrafikavtalet är det ju en väldigt spridning mellan de som tjänar mest och minst. Principen är att man bara ska behöva ha ett jobb för att kunna leva i Sverige 2017.

Nu väntar medlemsmöte och förberedelser inför en eventuell strejk. Men Jonas Blomqvist tror inte att det kommer gå så långt.

– Jag tror att Almega kommer att vika ner sig. De har ju fler konfliktvarsel om samma fråga, så de måste inse att de inte kan vinna.

Sekos ordförande Valle Karlsson säger i en kommentar att Seko inte begär mer än andra och att förbundet inte kan vika ner sig i frågan om låglönesatsningen.

-Det kommer fler avtal i år och några av dem behöver den här satsningen. Det handlar inte om några stora summor, men det är en mycket viktig fråga.

Under nästa vecka möts parterna under ledning av ett par medlare som Medlingsinstitutet utser. På torsdagseftermiddagen meddelades att Claes Stråth och Gunilla Runnquist utsetts till medlare.

-Vi räknar med att få en sista hemställan i slutet av nästa vecka, säger Valle Karlsson.

Texten uppdaterad

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se
Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

Snöröjningen på järnvägen i norra Sverige är sämre i år än tidigare. Det anser Green cargo som noterat att antalet incidenter med mindre urspårningar ökat. Trafikverket medger att snöröjningen brustit. Läs mer

Svårare för fifflande entreprenörer

Svårare för fifflande entreprenörer

Idag presenterade regeringen ett förslag om entreprenörsansvar i bygg- och anläggningsbranschen. Detta för att skydda de anställdas löner och stoppa osund konkurrens. Läs mer

6F i bråk med Jan Björklund

6F i bråk med Jan Björklund

Efter att Liberalernas partiledare Jan Björklund uttalat sig om ”de militanta LO-förbunden i 6F” i tidningen Arbetet kontrar nu 6F med att kalla Björklund politikens främsta huligan. Läs mer

Språkförbistring kan ligga bakom dödsolycka

De två estniska montörer som omkom vid ett kraftledningsarbete i Dalarna hösten 2016 kunde inte svenska och det kan ha bidragit till att de gjorde misstag. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Seko: ”Omplacering av fackligt ombud en bestraffning”

Kriminalvården vill omplacera en facklig förtroendevald på anstalten Ljustadalen efter påståenden om kränkande särbehandling. Läs mer

Harly håller koll på entreprenörerna

Harly håller koll på entreprenörerna

I januari förra året fick Trafikverket ett regeringsuppdrag att sköta leveransuppföljningen av järnvägsunderhållet i egen regi. Redan i september var Harly Nielsen ute för att hålla koll på att entreprenörerna gör det de ska. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Raka spåret in i politiken

Raka spåret in i politiken

Lina el Yafi hamnade i hetluften när hon som klubbordförande drev kampanj för de uppsagda konduktörerna på tvärbanan. Nu gör hon politisk raketkarriär och kommer av allt att döma bli landstingspolitiker efter valet. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Billigare fackföreningsavgift bra för tryggheten

Den svenska modellen bygger på att löntagare är med i facket. Våra fackförbund ser till att löne- och avtalsvillkor följs och att nödvändiga försäkringar finns, inte minst avtals- och tjänstepension. Därför går vi socialdemokrater nu fram med förslag om att det ska bli billigare att vara med i facket. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Vägarbetaren Timmy Edström slog en asfaltraka genom vindrutan på en bil när föraren vägrade dra ner farten. Nu har han dömts till böter och skadestånd, men han får starkt stöd och pengar från kolleger och allmänhet. Läs mer

ny på arbetsmarknaden
Maskinföraren Ghalia bryter normen

Maskinföraren Ghalia bryter normen

Ghalia Alhindi flydde från Syrien till Sverige för drygt två år sedan. Bland det första hon gjorde här var att lära sig cykla, sedan tog hon körkort och nu går hon en maskinförarutbildning. – Sen blir det lastbil och till slut flygplan, säger hon halvt på skämt, halvt på allvar. Läs mer

Ny rikspolischef välkomnas

Ny rikspolischef välkomnas

Säpochefen Anders Thornberg tar över jobbet som rikspolischef efter att hårt kritiserade Dan Eliasson tvingats bort. Seko polisen tycker att Thornberg är ett bra val men tycker att Eliasson hade kunnat sitta kvar. Läs mer

Seko och 6F inleder valrörelsen

Vem f’n bryr sig? Den frågan ställer Seko och de övriga förbunden i 6F i årets valrörelse. Enligt förbunden är svaret på frågan socialdemokraterna. Läs mer

Kriminalvården och Seko inte överens om lokalt avtal

Seko och Kriminalvården har inte lyckats komma överens om ett avtal för 2017. Nu blir det de lokala parterna som ska förhandla utifrån det centrala avtalet, som slöts i höstas. I potten finns totalt 6,5 procent på tre år med låglönesatsning. Läs mer

Statligt järnvägsunderhåll

Statligt järnvägsunderhåll

Trafikverket kommer att ta över den del av basunderhållet på järnväg som statligt ägda Infranord har. Det utlovar infrastrukturminister Tomas Eneroth idag, onsdag. Läs mer

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Vissa medarbetare i Kriminalvården arbetar väldigt mycket övertid. Den är frivillig och ger i de flesta fall betydande extrainkomster. Vilket i sin tur gör det svårt för skyddsombud och fack att se till att avtal följs. Läs mer

Reallön

Lönen i förhållande till hur mycket varor och tjänster man kan köpa för den.