Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Loss of License
Lokförarbeviset drogs in för Mikaela Schön när hon blev sjuk. Mikaela hade tur och fick andra arbetsuppgifter inom företaget. Foto: Tomas jansohn
Reportage

Den som blir sjuk kan förlora sitt jobb

Efter två och ett halvt år som lokförare på CFL cargo i Nässjö drabbades Mikaela Schön av en sköldkörtelsjukdom, med epilepsi som följdsjukdom. Lokförarlicensen drogs in och framtiden kändes osäker.

30 mars 2017 13:23

Men Peter Furenberg, vd för CFL cargo, fann på råd. Mikaela fick börja jobba på kontoret. Företaget hade vuxit och det fanns be- hov av mer personal. Ett år efter första sjukskrivningen satt Mikaela Schön bakom skrivbordet.

– I början arbetade jag 75 pro- cent, men idag, ett och ett halvt år senare, jobbar jag full tid, säger hon. Jag har trafikplanering, turlistor och personal som mitt ansvarsområde. Och jag delar jourtelefonen med kollegerna.

Godstågsföretaget CFL cargo ägs av ett bolag i Luxemburg, som i sin tur ägs till 80 procent av staten i Luxemburg, övriga 20 procent ägs av ett stort stålföretag.

Totalt arbetar 600–700 i Europa och drygt 20 är anställda i Sverige, men verksamheten här involverar fler, uppemot 40 personer. De sex loken hyrs in och servas på tre verkstäder. Loken kör 15 000 kilometer på drygt två veckor och ska in på service efter det.

Företaget började som BK Tåg, det första privata tågföretaget i Sverige, och Peter Furenberg har varit med från starten. CFL Cargo tog över för 6–7 år sedan.

Idag har CFL cargo sitt kontor på Storgatan i Nässjö och det är här Mikaela har sin arbetsplats. Huset är gammalt, men lokalerna moderna. I det öppna landskapet sitter fyra personer tillsammans, vd:n är en av dem.

Peter Furenberg

Det finns en liten köksdel och ett sammanträdesbord med bekväma stolar. På Mikaelas skrivbord ligger dokumenten där de ska. På datorskärmen syns Trafikverkets tåglägessystem.

En dag i veckan är även en ekonomikonsult på plats. Ägaren i Luxemburg vill ha ett bokslut varje månad.

Mikaela Schön är fortfarande lockad av lokförarjobbet och har lämnat in en dispensansökan till Transportstyrelsen. I slutet av mars är hon kallad till läkarundersökning. Sedan är det bara att vänta.

– Det kan gå igenom. Hoppas. Jag mår bra, har en bra medicin och har inte haft något anfall sedan december 2014. Det borde komma ett besked i slutet av april.

Tanken är inte att Mikaela Schön ska gå tillbaka som lokförare på heltid, hon vill göra som kollegerna på kontoret och köra ibland. För att det är kul och för att ha kvar kontakten med trafiken och yrket.

– Jag gillar att det är så varierande. Att köra är så mycket mer än att sitta i loket. Vi sköter exempelvis växling och kör radiolok på många stationer, säger Mikaela, som på sina 2,5 år hann vara med om många lyckliga stunder men också dramatik.

Hon körde bland annat det tåg som krockade med en grävmaskin på spåret vid Hestra för några år sedan. Grävmaskinen skulle inte ha stått på spåret.

– Vi kom i en kurva och såg grävmaskinen. Vi hann inte bromsa tåget utan sprang bakåt i tåget. Loket, som blev helt demolerat, körde in i maskinen i 80 kilometer i timmen.

Hon hade av en slump en kollega med sig som var på hemväg. Mikaela tror att det bidrog till att de klarade sig.

– Vi hjälptes åt att fatta rätt beslut. Om vi stannat i loket hade vi dött.

Minnet är starkt men inte avskräckande. Däremot var det jobbigt att bli sjuk, tycker Mikaela.

Det dröjde en tid innan hon fick rätt diagnos. Symptomen kom smygande, hon blev trött och hade ont i ryggen. Först skickades hon till sjukgymnast men det var inget fel på ryggen, det var njurarna.

– Jag fick kämpa för att de skulle ta prover och när de väl gjorde det fick läkarna en chock. Trots att sjukdomen är ganska vanlig, särskilt bland kvinnor, var det inget de var beredda på. I början tänkte jag att det var nattarbetet som gjorde mig trött, men jag saknade ett hormon.

När Mikaela blev bättre funderade hon på framtiden. Hon hade kontakt med jobbet, och för Peter Furenberg var det naturligt att ta sitt arbetsgivaransvar. Han föreslog en omplacering till kontoret. Han behövde kontorspersonal, verksamheten hade vuxit, och så skulle han själv kunna koncentrera sig på en sak, att vara vd.

Både Mikaela och Peter säger att de gjorde allt jobb själva. I kontakten med försäkringskassan och arbetsförmedlingen hände inget. Peter hörde sig för om det möjligen fanns någon kurs Mikaela kunde gå. Arbetsförmedlingens svar överraskade:

– ”Nej, vi sysslar inte med sånt”, sa de och önskade oss lycka till.

Mikaela hade turen att börja under en lugn period i verksamheten. Hon hade tid att lära sig jobbet.

– Bara ett halvår senare var det betydligt mer att göra. Då hade vi tagit över trafik från ett annat bolag och det var riktigt rörigt en period.

Idag arbetar hon heltid, sköter korttidsplaneringen av trafiken, ansöker om ad hoctåglägen, bokar rum åt lokförarna och en massa annat. Trafiken sträcker sig från Ystad i söder till Sundsvall i norr, och nyanställningar av förare gör att företaget beslutat ta hjälp av ett turlisteombud från lokförarna.

– Det är en hel del schema- ändringar, mest för att kunderna ändrar sina planer och då är det bra att få med lokförarna i det arbetet, säger Jan Sandberg, trafik- och fordonschef.

För Mikaela Schön fanns en lösning. Hon fick möjlighet att stanna kvar. Men för de som inte har den möjligheten skulle en försäkring för ”loss of license” vara en bra lösning, tycker hon, och vd håller med.

– Jag blev färdig lokförare våren 2012. Då hade jag studerat i 15 månader. Det hade inte varit kul att söka studiemedel igen 2015. I en sådan situation är ett omställningsstöd bättre, säger Mikaela Schön. I bästa fall blir vägen till ett annat yrke lite lättare.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Dödsolycka ombord på Silja Symphony

Dödsolycka ombord på Silja Symphony

En målare som arbetade med att renovera hytter ombord på Silja Symphony omkom i en arbetsplatsolycka i lördags. Dödsorsaken uppges vara en felaktig bygglampa som gett mannen en elchock. Läs mer

SJ:s kundtjänst privatiseras

SJ:s kundtjänst privatiseras

SJ har beslutat att lägga ut kundtjänsten i Ånge på ett privat företag. Webhelp, som tar över, lovar att vara kvar i minst fem år och har skrivit ett specialavtal för de anställda. Läs mer

Brevbärare blev överfallen vid sin bil

Brevbärare blev överfallen vid sin bil

Två män försökte med våld ta brevbäraren Åsa Åsbergs postbil. En av männen greppade så hårt tag om Åsas nacke att hon har ständig värk flera veckor efteråt. Hon chockades och gav inte männen bilnycklarna. Läs mer

Många besök under Sekos medlemsvecka

Många besök under Sekos medlemsvecka

Närmare 10 000 anställda i Sekos branscher fick besök när Seko hade medlemsvecka i april. Nu har förbundet registrerat plussiffror i medlemsregistret för första gången på länge. Läs mer

Experten: Så undviker du en stressig semester

Experten: Så undviker du en stressig semester

Sommarsemestern ser många fram emot som en tid för att ta det lugnt och ha det härligt. Men så blir det långt ifrån alltid när ambitionerna blir för stora. Vi frågade Samuel West, psykolog och forskare, hur man kan tänka för att inte hamna i värsta semesterstressen. Läs mer

Häktet i Göteborg flyttade på skyddsombud

Häktet i Göteborg flyttade på skyddsombud

I april beslutade Kriminalvården i region väst att flytta Sekos skyddsombud Leif Kyldal från häktet Göteborg till Skogomeanstalten. Han närmaste chef hade känt sig hotad när Leif pekade på arbetsmiljöproblem på avdelningen. Läs mer

Seko hjälpte Bo när vibrationsskador avslutade yrkeslivet

Seko hjälpte Bo när vibrationsskador avslutade yrkeslivet

Vibrationsskador satte stopp för Bo Hadrys yrkesliv. Genom Seko har han fått hjälp att söka de ersättningar han har rätt till. – Helt plötsligt har det funnits en massa pengar på kontot. Läs mer

”Vi är som Sherlock Holmes”

”Vi är som Sherlock Holmes”

Läs mer

Med jämlikhet i fokus

Med jämlikhet i fokus

Kadir Kasirga kom till Sverige från Kurdistan som 15-åring. Efter många år som fackligt aktiv i Seko kandiderar han i höst till riksdagen för Socialdemokraterna.
 Läs mer

Vem vill jobba mer?

Vem vill jobba mer?

Problemet är inte att det går dåligt för Sverige. Problemet är att våra gemensamma tillgångar är orättvist fördelade. Läs mer

En sjukförsäkring att lita på

"Vi förväntar oss att en samlad arbetarrörelse gör gemensam sak för att utveckla den svenska modellen där en rättvis och trygg sjukförsäkring är självklar!" Det skriver Agneta Tiger Seko och Ingemar Nilsson, riksdagsledamot (S). Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

LO-prognos: Bra tillfälle att främja välfärden

LO-prognos: Bra tillfälle att främja välfärden

LO:s ekonomer räknar med ytterligare några goda år - och med lägre arbetslöshet än någon annan prognosmakare. Använd de goda tiderna för att ta itu med bristerna i välfärden, uppmanar de. Läs mer

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

– Jag skriver en lista och bockar av varje sak som jag har gjort när det blir körigt på jobbet, säger Janet Floreng Lindfors som arbetar som administratör på Sjöfartsverket i Malmö. Läs mer

Indien: Facklig kamp gav rätt till mammaledighet

Indien: Facklig kamp gav rätt till mammaledighet

Kvinnliga busskonduktörer i den indiska delstaten Maharashtra får sin betalda mammaledighet utökad från sex till nio månader. Bland annat tack vare Sekos stöd till det lokala facket och dess kvinnliga aktivister. Läs mer

Efter granskningen av Förbifarten: ”Ser över handlingsalternativ”

Efter granskningen av Förbifarten: ”Ser över handlingsalternativ”

Trafikverket ”ser över möjliga handlingsalternativ” och ska göra en ”heltäckande analys” av arbetsmiljöarbetet. Det sker efter tidningen Arbetets avslöjande om allvarliga arbetsmiljöbrister på Förbifart Stockholm-bygget på Lovön. Läs mer

Facklig brevbärare och kristdemokrat, inget för LO

Facklig brevbärare och kristdemokrat, inget för LO

Brevbäraren Åsa Åsberg är aktiv i Seko Posten och vald till LO-distriktets representantskap i Västerbotten. Hon uppmanades att lämna det uppdraget eftersom hon står på Kristdemokraternas lista i valet till kommunfullmäktige. Det är inget Seko står bakom. Läs mer

Många brev med narkotika på Posten

Brevbärare och postombud riskerar att oskyddade exponeras för den extremt farliga drogen fentanyl. Arbetsmetoder för att göra postpersonalen tryggare har tagits fram. Läs mer

Resultatlön

En rörlig lönedel som varierar efter resultatet, ofta för en lokal grupp eller enhet.