Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Loss of License
Lokförarbeviset drogs in för Mikaela Schön när hon blev sjuk. Mikaela hade tur och fick andra arbetsuppgifter inom företaget. Foto: Tomas jansohn
Reportage

Den som blir sjuk kan förlora sitt jobb

Efter två och ett halvt år som lokförare på CFL cargo i Nässjö drabbades Mikaela Schön av en sköldkörtelsjukdom, med epilepsi som följdsjukdom. Lokförarlicensen drogs in och framtiden kändes osäker.

30 mars 2017 13:23

Men Peter Furenberg, vd för CFL cargo, fann på råd. Mikaela fick börja jobba på kontoret. Företaget hade vuxit och det fanns be- hov av mer personal. Ett år efter första sjukskrivningen satt Mikaela Schön bakom skrivbordet.

– I början arbetade jag 75 pro- cent, men idag, ett och ett halvt år senare, jobbar jag full tid, säger hon. Jag har trafikplanering, turlistor och personal som mitt ansvarsområde. Och jag delar jourtelefonen med kollegerna.

Godstågsföretaget CFL cargo ägs av ett bolag i Luxemburg, som i sin tur ägs till 80 procent av staten i Luxemburg, övriga 20 procent ägs av ett stort stålföretag.

Totalt arbetar 600–700 i Europa och drygt 20 är anställda i Sverige, men verksamheten här involverar fler, uppemot 40 personer. De sex loken hyrs in och servas på tre verkstäder. Loken kör 15 000 kilometer på drygt två veckor och ska in på service efter det.

Företaget började som BK Tåg, det första privata tågföretaget i Sverige, och Peter Furenberg har varit med från starten. CFL Cargo tog över för 6–7 år sedan.

Idag har CFL cargo sitt kontor på Storgatan i Nässjö och det är här Mikaela har sin arbetsplats. Huset är gammalt, men lokalerna moderna. I det öppna landskapet sitter fyra personer tillsammans, vd:n är en av dem.

Peter Furenberg

Det finns en liten köksdel och ett sammanträdesbord med bekväma stolar. På Mikaelas skrivbord ligger dokumenten där de ska. På datorskärmen syns Trafikverkets tåglägessystem.

En dag i veckan är även en ekonomikonsult på plats. Ägaren i Luxemburg vill ha ett bokslut varje månad.

Mikaela Schön är fortfarande lockad av lokförarjobbet och har lämnat in en dispensansökan till Transportstyrelsen. I slutet av mars är hon kallad till läkarundersökning. Sedan är det bara att vänta.

– Det kan gå igenom. Hoppas. Jag mår bra, har en bra medicin och har inte haft något anfall sedan december 2014. Det borde komma ett besked i slutet av april.

Tanken är inte att Mikaela Schön ska gå tillbaka som lokförare på heltid, hon vill göra som kollegerna på kontoret och köra ibland. För att det är kul och för att ha kvar kontakten med trafiken och yrket.

– Jag gillar att det är så varierande. Att köra är så mycket mer än att sitta i loket. Vi sköter exempelvis växling och kör radiolok på många stationer, säger Mikaela, som på sina 2,5 år hann vara med om många lyckliga stunder men också dramatik.

Hon körde bland annat det tåg som krockade med en grävmaskin på spåret vid Hestra för några år sedan. Grävmaskinen skulle inte ha stått på spåret.

– Vi kom i en kurva och såg grävmaskinen. Vi hann inte bromsa tåget utan sprang bakåt i tåget. Loket, som blev helt demolerat, körde in i maskinen i 80 kilometer i timmen.

Hon hade av en slump en kollega med sig som var på hemväg. Mikaela tror att det bidrog till att de klarade sig.

– Vi hjälptes åt att fatta rätt beslut. Om vi stannat i loket hade vi dött.

Minnet är starkt men inte avskräckande. Däremot var det jobbigt att bli sjuk, tycker Mikaela.

Det dröjde en tid innan hon fick rätt diagnos. Symptomen kom smygande, hon blev trött och hade ont i ryggen. Först skickades hon till sjukgymnast men det var inget fel på ryggen, det var njurarna.

– Jag fick kämpa för att de skulle ta prover och när de väl gjorde det fick läkarna en chock. Trots att sjukdomen är ganska vanlig, särskilt bland kvinnor, var det inget de var beredda på. I början tänkte jag att det var nattarbetet som gjorde mig trött, men jag saknade ett hormon.

När Mikaela blev bättre funderade hon på framtiden. Hon hade kontakt med jobbet, och för Peter Furenberg var det naturligt att ta sitt arbetsgivaransvar. Han föreslog en omplacering till kontoret. Han behövde kontorspersonal, verksamheten hade vuxit, och så skulle han själv kunna koncentrera sig på en sak, att vara vd.

Både Mikaela och Peter säger att de gjorde allt jobb själva. I kontakten med försäkringskassan och arbetsförmedlingen hände inget. Peter hörde sig för om det möjligen fanns någon kurs Mikaela kunde gå. Arbetsförmedlingens svar överraskade:

– ”Nej, vi sysslar inte med sånt”, sa de och önskade oss lycka till.

Mikaela hade turen att börja under en lugn period i verksamheten. Hon hade tid att lära sig jobbet.

– Bara ett halvår senare var det betydligt mer att göra. Då hade vi tagit över trafik från ett annat bolag och det var riktigt rörigt en period.

Idag arbetar hon heltid, sköter korttidsplaneringen av trafiken, ansöker om ad hoctåglägen, bokar rum åt lokförarna och en massa annat. Trafiken sträcker sig från Ystad i söder till Sundsvall i norr, och nyanställningar av förare gör att företaget beslutat ta hjälp av ett turlisteombud från lokförarna.

– Det är en hel del schema- ändringar, mest för att kunderna ändrar sina planer och då är det bra att få med lokförarna i det arbetet, säger Jan Sandberg, trafik- och fordonschef.

För Mikaela Schön fanns en lösning. Hon fick möjlighet att stanna kvar. Men för de som inte har den möjligheten skulle en försäkring för ”loss of license” vara en bra lösning, tycker hon, och vd håller med.

– Jag blev färdig lokförare våren 2012. Då hade jag studerat i 15 månader. Det hade inte varit kul att söka studiemedel igen 2015. I en sådan situation är ett omställningsstöd bättre, säger Mikaela Schön. I bästa fall blir vägen till ett annat yrke lite lättare.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Förvaltningsrätten: Bring citymail ska se till att brevbärare kan gå på toaletten

Förvaltningsrätten: Bring citymail ska se till att brevbärare kan gå på toaletten

Bring citymail ska se till att brevbärarna kan äta under tillfredsställande förhållanden, tillbringa pauser på lämplig plats och säkerställa att det finns tillräckligt många toaletter med låsbar dörr. Läs mer

Personalen får betala priset för avreglerad elmarknad

Personalen får betala priset för avreglerad elmarknad

Det har gått 20 år sedan elmarknaden avreglerades. Nu är det hög tid för en utvärdering och att regeringen säkrar att det finns tillräckligt med personal och kompetens i branschen. Läs mer

Friad för dödsolycka

Friad för dödsolycka

Göta hovrätt friar samtliga åtalade för dödsolyckan på Åsbro kursgård 2014. Det blir heller ingen företagsbot för kursgården. Läs mer

Slavlöner på fartyg

Dubbla kontrakt är vanligt för anställda ombord på bekvämlighetsflaggade fartyg. Ett officiellt som följer internationella avtal och ett hemligt där lönerna är orimligt låga, uppger tidningen Arbetet. Något Sekotidningen tidigare skrivit om. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

Snöröjningen på järnvägen i norra Sverige är sämre i år än tidigare. Det anser Green cargo som noterat att antalet incidenter med mindre urspårningar ökat. Trafikverket medger att snöröjningen brustit. Läs mer

Harly håller koll på entreprenörerna

Harly håller koll på entreprenörerna

I januari förra året fick Trafikverket ett regeringsuppdrag att sköta leveransuppföljningen av järnvägsunderhållet i egen regi. Redan i september var Harly Nielsen ute för att hålla koll på att entreprenörerna gör det de ska. Läs mer

”Ingen dag är den andra lik”

”Ingen dag är den andra lik”

Freddie Åfeldt är transportledare på Hector rail och han gillar såväl jobbet som kollegerna. Läs mer

Raka spåret in i politiken

Raka spåret in i politiken

Lina el Yafi hamnade i hetluften när hon som klubbordförande drev kampanj för de uppsagda konduktörerna på tvärbanan. Nu gör hon politisk raketkarriär och kommer av allt att döma bli landstingspolitiker efter valet. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Billigare fackföreningsavgift bra för tryggheten

Den svenska modellen bygger på att löntagare är med i facket. Våra fackförbund ser till att löne- och avtalsvillkor följs och att nödvändiga försäkringar finns, inte minst avtals- och tjänstepension. Därför går vi socialdemokrater nu fram med förslag om att det ska bli billigare att vara med i facket. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Svårare för fifflande entreprenörer

Svårare för fifflande entreprenörer

Idag presenterade regeringen ett förslag om entreprenörsansvar i bygg- och anläggningsbranschen. Detta för att skydda de anställdas löner och stoppa osund konkurrens. Läs mer

ny på arbetsmarknaden
Maskinföraren Ghalia bryter normen

Maskinföraren Ghalia bryter normen

Ghalia Alhindi flydde från Syrien till Sverige för drygt två år sedan. Bland det första hon gjorde här var att lära sig cykla, sedan tog hon körkort och nu går hon en maskinförarutbildning. – Sen blir det lastbil och till slut flygplan, säger hon halvt på skämt, halvt på allvar. Läs mer

6F i bråk med Jan Björklund

6F i bråk med Jan Björklund

Efter att Liberalernas partiledare Jan Björklund uttalat sig om ”de militanta LO-förbunden i 6F” i tidningen Arbetet kontrar nu 6F med att kalla Björklund politikens främsta huligan. Läs mer

Språkförbistring kan ligga bakom dödsolycka

De två estniska montörer som omkom vid ett kraftledningsarbete i Dalarna hösten 2016 kunde inte svenska och det kan ha bidragit till att de gjorde misstag. Läs mer

Seko: ”Omplacering av fackligt ombud en bestraffning”

Kriminalvården vill omplacera en facklig förtroendevald på anstalten Ljustadalen efter påståenden om kränkande särbehandling. Läs mer

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Vägarbetaren Timmy Edström slog en asfaltraka genom vindrutan på en bil när föraren vägrade dra ner farten. Nu har han dömts till böter och skadestånd, men han får starkt stöd och pengar från kolleger och allmänhet. Läs mer

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Vissa medarbetare i Kriminalvården arbetar väldigt mycket övertid. Den är frivillig och ger i de flesta fall betydande extrainkomster. Vilket i sin tur gör det svårt för skyddsombud och fack att se till att avtal följs. Läs mer

Reallön

Lönen i förhållande till hur mycket varor och tjänster man kan köpa för den.