Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Deltidsanställda diskrimineras på MTR

Deltidsanställda i tunnelbanan blir diskriminerade. Det hävdar Seko som tvistar med MTR om frågan.

30 mars 2015 09:42

Enligt Seko får deltidsanställda inte så många timmar som deras kontrakt säger. Dessutom har de lägre timlön jämfört med heltids­anställda.

Problemen går tillbaka till när tunnelbanan tillhörde Kommu­nals avtalsområde. Enligt det av­ talet räknas deltidsprocenten på antal arbetsdagar per år. Eftersom alla pass var minst åtta timmar fyllde de ut sina kontrakt. Men nu är det förändrat.

Enligt Jampe Melakoski, från Seko tunnelbanan, lägger MTR nu allt fokus på att få ut maxtid av heltidarna och det som blir över lämnas till deltidarna. Då spelar det ingen roll för MTR hur långa passen är eftersom de betalar exakt för utförda timmarna

– De är som legobitar som stop­pas in i hålen. Det blir korta pass, kanske fyra fem timmar eller med långa pauser mitt i, säger Jampe Melakoski.

Spärrexpeditören Simon Eng­ lund är en av de drabbade. Han sitter också i sektionsstyrelsen och har varit med och förhand­lat med MTR.

– I mitt kontrakt står det att jag har 35 procents sysselsättnings­grad. Problemet är att MTR räknar 35 procent av antal arbetsdagar för en heltid, inte timmar. Eftersom en arbetsdag kan vara ett fyra­timmarspass så slår det väldigt olika. Och lagen säger att arbets­ givaren inte får missgynna deltidsanställda, säger Simon Eng­lund.

Även problemen med timlönen bygger på gamla beräkningar. Förr arbetade heltidare 40­-tim­marsvecka, men nu har de fått en arbetstidsförkortning på drygt tre timmar som mest, beroende på tjänst. Men timlönen för del­tidsanställda räknas fortfarande på 40 timmar.

–Det innebär att deltids­anställd stationspersonal får 2,70 mindre och tågförare 5–6 kronor mindre i timmen än heltidare, sä­ger Jampe Melakoski.

De lokala förhandlingarna pågår fortfarande men är på slutvarvet. Varken Jampe Melakoski eller Si­mon Englund tror att man kom­mer överens.

– Jag räknar med att vi kommer lämna över det till central förhand­ling. Det här är en hjärtefråga för oss, därför vill vi driva den så långt det går, säger Jampe Melakoski.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Förlikning i antabusfallet

Förlikning i antabusfallet

Pendeltågsföraren som vägrade äta antabus och först hotades med uppsägning och sedan omplacerades har ingått en förlikning med arbetsgivaren. Läs mer

Upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten

Idag presenteras ”lättaankar, ett upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten. 1150 kvinnor i branschen har skrivit under sjöfartens eget #metoo-upprop. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Fängelseblockad efter mordförsök

Fängelseblockad efter mordförsök

Franska fängelser har blockerats av personalen under de senaste dagarna. I förra veckan överfölls tre kriminalvårdare av en terroristdömd intern. Ett regelrätt attentat, enligt facket som nu kräver tryggare arbetsförhållanden. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko: Damberg lyssnade om Samhall

Mötet mellan LO-förbunden på Samhall och näringsminister Mikael Damberg igår torsdag var givande. Ministern lyssnade. Det säger Sekos ombudsman Annika Ödebrink Läs mer

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko riktar allvarlig kritik mot den utredning regeringen har tillsatt för att se över strejkrätten. Om strejkrätten begränsas kan det få allvarliga konsekvenser för hela arbetsmarknadsmodellen varnar Seko. Läs mer

Därför röstar jag på socialdemokraterna

Läs mer

Ännu inte avgjort om Tågkompaniet tar över Krösatågen

I slutet av 2017 kom beskedet att Tågkompaniet tar över trafiken på Krösatågen från och med december 2018. Strax därefter överklagade Transdev beslutet. Läs mer

Samhall säger upp allt fler

I morgon träffar Seko och övriga sex LO-förbund näringsminister Mikael Damberg för att ge sin bild av arbetsmiljön och verksamheten på statliga Samhall. Ministern har kallat till mötet, enligt tidningen Fastighetsfolket. Läs mer

Lokala löneförhandlingar

Förhandlingar om nya löner som sker lokalt; för ett företag eller för en arbetsplats.

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

ITF-kontrollanter räddar sjömanslön

Sjömän på bekvämlighetsflaggade fartyg har svårt att få ut rätt löner. Men tack vare de svenska ITF-inspektörerna tvingades redarna betala över 850 000 kronor i retroaktiva löner under 2017 skriver Transportarbetaren. Läs mer

Lokförare avled av sina skador

Lokföraren som skadades svårt i en arbetsplatsolycka i Bastuträsk onsdags förra veckan har avlidit av sina skador. Mannens arbetsgivare Green cargo fick beskedet natten till lördag. Läs mer

Kritiskt för den skadade lokföraren

Den lokförare som skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk i onsdags har flyttats till Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Hans tillstånd är kritiskt. Läs mer