Det är en fackligt erfaren grupp som bemannar telefonerna på Seko direkt. De flesta har varit förtroendevalda på sina tidigare arbetsplatser och har erfarenheter som kommer väl till pass när Sekos medlemmar ringer för att få rådgivning. Frågorna kan handla om allt från anställningsvillkor, arbetsmiljö, rättigheter och skyldigheter till medlemsförmåner och frågor om medlemsavgiften.

– Men vi ska även bli en form av ambassadörer. Om en medlem vill lämna förbundet eller om en icke-medlem ringer in och har frågor så ska vi få det att landa i ett medlemskap i Seko, säger Vivan Engfeldt, som är chef, både för Sekos och Byggnads medlemscenter.

Sex personer har rekryterats till medlemscentrat, som är bemannat mellan åtta på morgonen och sex på kvällen.

– Mest är det första timmen på morgonen och på lunchen. Däremot är det inte så många samtal sista timmen, säger Vivan Engfeldt.

Mirka Fischer har koll på statistiken och bekräftar Vivans uppgift.

– I morse var det 25 personer som ringde första timmen, då är vi bara två stycken. Sista timmen är det ibland ingen som ringer, men då är det bara en som jobbar.

Hon arbetade tidigare på Seko Stockholm och svarade även där på frågor från medlemmarna.

Omkring 200 samtal per dag blir det. Än så länge delas dessa upp på medlemscentret och den så kallade Slingan, där assistenterna på Sekos olika regioner är med och tar samtalen. Från oktober är det tänkt att Seko direkt ska ta alla samtal.

Leif Eriksson har varit förtroendevald i 20 år inom spårtrafikbranschen. Nu svarar han på medlemmarnas frågor.

– Just nu är det många som ringer om konflikten på järnvägen. Mest ST-medlemmar som är besvikna på sitt förbund och undrar om de får strejka om de går över till Seko. Men det funkar inte eftersom de är bundna av ST:s avtal.

Simon Gustafsson var snickare och ungdomsordförande på Byggnads innan han började på Seko direkt.

– Jag trodde faktiskt att det skulle vara fler besvikna och arga medlemmar som ringer, men det har det inte varit. De flesta är positiva och blir tacksamma när man kan hjälpa dem. Och de som är arga brukar lyckas man ofta vända under samtalets gång.

Sara Dahl saknar fackliga erfarenheter men är utbildad personalvetare och har pluggat arbetsrätt. Hon har tidigare jobbat som telefonist.

– Där hade vi inget kollektivavtal så då började jag intressera mig för fackliga frågor.

Karl Sladö är före detta brevbärare och var fackligt aktiv på Bring citymail. Han trivs bra på det nya jobbet.

– Det är roligt att få hjälpa medlemmarna. Eftersom det hela tiden är nya frågor så lär jag mig väldigt mycket under tiden, och det gillar jag.