Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Trafikpoliserna och Sekomedlemmarna Sören Johansson och Richard Karlsson. Foto: Stefan Lindblom
Nyhet

De oseriösa åkarnas fiende

Trafikpolisen Sören Johansson och hans kollegor gör allt för att skapa ordning och reda i de olagliga inrikestransporterna. På bara en månad drog de in hela 350 000 kronor från internationella åkerier som bryter mot reglerna.

23 februari 2015 15:35

Vi träffas på polisens kontrollplats strax norr om Helsingborg. Morgontrafiken är tät och lastbil efter lastbil rullar norrut.

Reglerna är glasklara: den som har en internationell transport till Sverige får efter det att lasten lossats utföra högst tre inrikestransporter under max sju dagar.

– Men många åkerier har satt i system att köra inrikestrafik månader i sträck med låglönechaufförer som ofta jobbar under usla förhållanden, säger Sören Johansson.

Polisen har haft svårt att komma åt fusket men från den första januari har de rätt ta ut en avgift på 40 000 kronor om man bryter mot bestämmelserna. Och pengarna ska betalas på plats – annars har polisen rätt att stoppa transporten och hindra den från att köra vidare.

– Vi tar både Mastercard och Visa och andra kontokort också, säger trafikpolis Richard Karlsson med ett leende. Och vill man kan man betala cash – vi har kvittoblock så det är inga problem.

superpolis-006

Och pengarna brukar dyka upp snabbt. Att få godset försenat är ju det sista åkeriet vill – det måste ju fram till kunden till varje pris. Chaufförerna har ju oftast inte pengar utan ringer till åkeriet som fixar det.

– Stor skillnad mot förr. Då la de på luren när man ringde. Nu kan de både engelska och betalar snabbt – så sanktioner lönar sig, säger Richard Karlsson. Lastbilen får inte köra vidare utan trailern hämtas av en ny lastbil – oftast inom någon timme.

Både Richard och Sören är med i Seko Polis. De andra två kollegorna Lars-Olof Tuvesson och Krister Nilsson är det inte.

– Jag var oorganiserad så det var Sören som lurade med mig, säger Richard med ett skratt och drar iväg på sin mc på ännu en runda för att hitta ett lämpligt objekt han vill titta närmare på.

– Man går på känsla. Lastbilen kan se allmänt sliten ut, vara skitig eller så är det bara en helt random check. Ibland stämmer allt och då är det frid och fröjd, men vi har ju fångat många syndare.

När en lastbil vinkats in går man igenom att alla papper stämmer. Kontrollerar chauffören via polisens internationella register och går igenom om lasten är rätt säkrad och att man inte kör farligt gods utan varningsmärke på lastbilen. Ibland görs en teknisk besiktning av bilen om det ser ut att behövas.

Först ut är en serbisk chaufför som har alla papper i ordning. Richard vill vara säker på hur han är medveten om att han kör farligt gods och det är han. Mängden är under den tillåtna för att bilen ska vara omärkt och han får grönt ljus.

superpolis-011

Nästa lastbil kommer från ett estniskt åkeri med en lettisk chaufför. Chauffören pratar engelska och berättelsen om när han kom in i landet och hur länge han varit här är lite rörig. Sören tankar vant över informationen från lastbilens färdskrivare och från chaufförens eget färdkort på en usb-sticka som han sedan kör i datorn.

– Där ligger all data. Man ser hur länge de kört, pauser, var de varit och hur länge de vistats i landet. Ofta har de varit i landet alldeles för länge och bara kört inrikestransporter.

Många chaufförer kommer från Makedonien – ett fattigt land utanför EU – och kör för åkerier med säte i Bulgarien.

– Den senaste trenden är att vi har fått in massor med makedonska chaufförerna med splitternya, helt korrekta bulgariska pass. Så självklart är en del organiserat, berättar Sören och tillägger:

– En sak är säker; många lastbilschaufförer jobbar långt fler timmar än tillåtet, lever i bilen i månader i sträck och har låga löner. Hur ska en svensk åkare kunna konkurrera med det? Det känns riktigt bra att dra in pengar till statskassan och jag vet att vi skulle kunna ta många fler. Här utanför Helsingborg – som är ett huvudstråk från kontinenten upp mot landet – är långt över hälften transporter med utländska åkerier. Vårt mål är att skapa ordning och reda i transportbranschen där chaufförer har rätt till en dräglig arbetssituation. Det är pengarna som är drivkraften för de oseriösa åkeriernas verksamhet så därför är sanktionsavgifterna ett bra verktyg för oss.

– Jag ser chaufförerna som offer. De som skor sig är åkarna och speditörerna som mycket väl vet att den här typen av transporter förekommer, säger Sören. Och en svensk åkare som betalar skatt, följer regler, kör med skattad diesel, betalar vägskatt har inte en chans.

Är jobbet farligt?

– Nej, vi är alltid vänliga och pratar med lugnt chaufförerna. Det är ett bra förhållningssätt om man vill undvika onödigt bråk, säger Sören.

Birgitta Forssell
redaktionen@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Alltid redo till havs

Alltid redo till havs

Att hämta och lämna lotsar, bistå Sjöräddningen och att sprida de dödas aska. Det är huvuduppgifterna för båtmännen ombord på tjänstebåt 2013 i Malmö. Läs mer

Privat jobbförmedling
Ylva Johansson: Matchningsföretag måste leverera

Ylva Johansson: Matchningsföretag måste leverera

Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) kommenterar Arbetet och Sekotidningens avslöjande om att Arbetsförmedlingens externa jobbcoacher får vara hur dåliga som helst på 27 orter i landet – utan att slängas ut. Läs mer

Fransk strejkvår stoppar utförsäljning

Fransk strejkvår stoppar utförsäljning

En tre månader lång strejk har inte hindrat att passagerartrafiken öppnas för konkurrens. Men en ny lag ska stoppa privatisering av SNCF, det statliga franska järnvägsbolaget. Läs mer

Privat jobbförmedling
Kommunerna där jobbmatchningen kan vara hur dålig som helst

Kommunerna där jobbmatchningen kan vara hur dålig som helst

Arbetsförmedlingen slänger ut matchningsföretag som inte hittar jobb till arbetslösa deltagare. Men i 27 kommuner kan företagen ha hur dåliga resultat som helst – och ändå få vara kvar. Läs mer

Experten: Så undviker du en stressig semester

Experten: Så undviker du en stressig semester

Sommarsemestern ser många fram emot som en tid för att ta det lugnt och ha det härligt. Men så blir det långt ifrån alltid när ambitionerna blir för stora. Vi frågade Samuel West, psykolog och forskare, hur man kan tänka för att inte hamna i värsta semesterstressen. Läs mer

Städbolag betalade ut fel lön – nu får städarna rätt

Städbolag betalade ut fel lön – nu får städarna rätt

Drygt 40 städare på Solreneriet i Stockholm har under lång tid fått fel lön. Enligt Seko har städföretaget, som jobbat på uppdrag av MTR, varit skyldiga städarna en halv miljon. Efter förhandlingar har Seko nu lyckats få ut merparten av pengarna. Läs mer

”Vi sköter marken kring slottet”

”Vi sköter marken kring slottet”

Läs mer

Demokratins räddare

Demokratins räddare

Demokratin är hotad från två håll, menar Sverker Gustavsson som forskar om populismen och dess framväxt. Nu är han aktuell som medförfattare till boken ”Vad krävs för att rädda demokratin?”. Läs mer

Ta politikernas oro på allvar

Ta politikernas oro på allvar

Politiker som som har svårt att hantera sin oro innebär på sikt en fara för samhällsutvecklingen. Ett tips är att sluta lyssna på dem som skriker högst och istället satsa på en rättvis fördelning av välfärden. Läs mer

Tryggare jobb med socialdemokratisk regering

Tryggare jobb med socialdemokratisk regering

När de borgerliga partierna tillsammans med Sverigedemokraterna tar kampen mot anställningstrygghet, då måste vi visa att socialdemokraterna står för tryggare jobb och justa villkor. Det skriver tre riksdagskandidater och Seko-medlemmar i en debattartikel. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Seko: Kriminalvården behöver mer resurser

Seko: Kriminalvården behöver mer resurser

Det är trångt, mycket ensamarbete, trakasserier, hot och våld inom Kriminalvården. Det visar en medlemsundersökning som Seko gjort bland medlemmar på anstalter, häkten och i transportverksamheten. Läs mer

Privat jobbförmedling
Så blir arbetslösa en kassako för bemanningsbolag

Så blir arbetslösa en kassako för bemanningsbolag

Bemanningsbolag jobbcoachar arbetslösa på uppdrag av Arbetsförmedlingen. Samtidigt anställer de själva sina deltagare och får bonus för varje fixat jobb. I en gemensam granskning har Sekotidningen och Arbetet tittat på hur det går till. Läs mer

Parterna lägger förslag om strejkrätten

Parterna lägger förslag om strejkrätten

De fackliga centralorganisationerna LO, TCO och Saco har gjort upp med de privata arbetsgivarna i Svenskt näringsliv om förändringar av strejkrätten. Förslaget innebär att stridsåtgärder ska endast få vidtas för att uppnå kollektivavtal med fredsplikt. Läs mer

Järnvägsunderhåll
Statligt järvägsunderhåll – nostalgi eller framtid

Statligt järvägsunderhåll – nostalgi eller framtid

Regeringen föreslår att Trafikverket ska sköta hälften av järnvägsunderhållet i egen regi. Seko gillar förslaget, men det finns privatanställda som är kritiska och känner sig förbisedda av förbundet. Läs mer

Uppsagt arbetstidsavtal på Green Cargo

Uppsagt arbetstidsavtal på Green Cargo

Seko Green Cargo har sagt upp arbetstidsavtalet som infördes 2017. Anledningen är att schemana för lokförarna blev sämre trots löften om motsatsen. Läs mer

Omställningsavtal

Ett kollektivavtal om olika åtgärder vid uppsägningar på grund av övertalighet.