Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Trafikpoliserna och Sekomedlemmarna Sören Johansson och Richard Karlsson. Foto: Stefan Lindblom
Nyhet

De oseriösa åkarnas fiende

Trafikpolisen Sören Johansson och hans kollegor gör allt för att skapa ordning och reda i de olagliga inrikestransporterna. På bara en månad drog de in hela 350 000 kronor från internationella åkerier som bryter mot reglerna.

23 februari 2015 15:35

Vi träffas på polisens kontrollplats strax norr om Helsingborg. Morgontrafiken är tät och lastbil efter lastbil rullar norrut.

Reglerna är glasklara: den som har en internationell transport till Sverige får efter det att lasten lossats utföra högst tre inrikestransporter under max sju dagar.

– Men många åkerier har satt i system att köra inrikestrafik månader i sträck med låglönechaufförer som ofta jobbar under usla förhållanden, säger Sören Johansson.

Polisen har haft svårt att komma åt fusket men från den första januari har de rätt ta ut en avgift på 40 000 kronor om man bryter mot bestämmelserna. Och pengarna ska betalas på plats – annars har polisen rätt att stoppa transporten och hindra den från att köra vidare.

– Vi tar både Mastercard och Visa och andra kontokort också, säger trafikpolis Richard Karlsson med ett leende. Och vill man kan man betala cash – vi har kvittoblock så det är inga problem.

superpolis-006

Och pengarna brukar dyka upp snabbt. Att få godset försenat är ju det sista åkeriet vill – det måste ju fram till kunden till varje pris. Chaufförerna har ju oftast inte pengar utan ringer till åkeriet som fixar det.

– Stor skillnad mot förr. Då la de på luren när man ringde. Nu kan de både engelska och betalar snabbt – så sanktioner lönar sig, säger Richard Karlsson. Lastbilen får inte köra vidare utan trailern hämtas av en ny lastbil – oftast inom någon timme.

Både Richard och Sören är med i Seko Polis. De andra två kollegorna Lars-Olof Tuvesson och Krister Nilsson är det inte.

– Jag var oorganiserad så det var Sören som lurade med mig, säger Richard med ett skratt och drar iväg på sin mc på ännu en runda för att hitta ett lämpligt objekt han vill titta närmare på.

– Man går på känsla. Lastbilen kan se allmänt sliten ut, vara skitig eller så är det bara en helt random check. Ibland stämmer allt och då är det frid och fröjd, men vi har ju fångat många syndare.

När en lastbil vinkats in går man igenom att alla papper stämmer. Kontrollerar chauffören via polisens internationella register och går igenom om lasten är rätt säkrad och att man inte kör farligt gods utan varningsmärke på lastbilen. Ibland görs en teknisk besiktning av bilen om det ser ut att behövas.

Först ut är en serbisk chaufför som har alla papper i ordning. Richard vill vara säker på hur han är medveten om att han kör farligt gods och det är han. Mängden är under den tillåtna för att bilen ska vara omärkt och han får grönt ljus.

superpolis-011

Nästa lastbil kommer från ett estniskt åkeri med en lettisk chaufför. Chauffören pratar engelska och berättelsen om när han kom in i landet och hur länge han varit här är lite rörig. Sören tankar vant över informationen från lastbilens färdskrivare och från chaufförens eget färdkort på en usb-sticka som han sedan kör i datorn.

– Där ligger all data. Man ser hur länge de kört, pauser, var de varit och hur länge de vistats i landet. Ofta har de varit i landet alldeles för länge och bara kört inrikestransporter.

Många chaufförer kommer från Makedonien – ett fattigt land utanför EU – och kör för åkerier med säte i Bulgarien.

– Den senaste trenden är att vi har fått in massor med makedonska chaufförerna med splitternya, helt korrekta bulgariska pass. Så självklart är en del organiserat, berättar Sören och tillägger:

– En sak är säker; många lastbilschaufförer jobbar långt fler timmar än tillåtet, lever i bilen i månader i sträck och har låga löner. Hur ska en svensk åkare kunna konkurrera med det? Det känns riktigt bra att dra in pengar till statskassan och jag vet att vi skulle kunna ta många fler. Här utanför Helsingborg – som är ett huvudstråk från kontinenten upp mot landet – är långt över hälften transporter med utländska åkerier. Vårt mål är att skapa ordning och reda i transportbranschen där chaufförer har rätt till en dräglig arbetssituation. Det är pengarna som är drivkraften för de oseriösa åkeriernas verksamhet så därför är sanktionsavgifterna ett bra verktyg för oss.

– Jag ser chaufförerna som offer. De som skor sig är åkarna och speditörerna som mycket väl vet att den här typen av transporter förekommer, säger Sören. Och en svensk åkare som betalar skatt, följer regler, kör med skattad diesel, betalar vägskatt har inte en chans.

Är jobbet farligt?

– Nej, vi är alltid vänliga och pratar med lugnt chaufförerna. Det är ett bra förhållningssätt om man vill undvika onödigt bråk, säger Sören.

Birgitta Forssell
redaktionen@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten

Idag presenteras ”lättaankar, ett upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten. 1150 kvinnor i branschen har skrivit under sjöfartens eget #metoo-upprop. Läs mer

Fängelseblockad efter mordförsök

Fängelseblockad efter mordförsök

Franska fängelser har blockerats av personalen under de senaste dagarna. I förra veckan överfölls tre kriminalvårdare av en terroristdömd intern. Ett regelrätt attentat, enligt facket som nu kräver tryggare arbetsförhållanden. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Seko: Damberg lyssnade om Samhall

Mötet mellan LO-förbunden på Samhall och näringsminister Mikael Damberg igår torsdag var givande. Ministern lyssnade. Det säger Sekos ombudsman Annika Ödebrink Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko riktar allvarlig kritik mot den utredning regeringen har tillsatt för att se över strejkrätten. Om strejkrätten begränsas kan det få allvarliga konsekvenser för hela arbetsmarknadsmodellen varnar Seko. Läs mer

Därför röstar jag på socialdemokraterna

Läs mer

Ännu inte avgjort om Tågkompaniet tar över Krösatågen

I slutet av 2017 kom beskedet att Tågkompaniet tar över trafiken på Krösatågen från och med december 2018. Strax därefter överklagade Transdev beslutet. Läs mer

Samhall säger upp allt fler

I morgon träffar Seko och övriga sex LO-förbund näringsminister Mikael Damberg för att ge sin bild av arbetsmiljön och verksamheten på statliga Samhall. Ministern har kallat till mötet, enligt tidningen Fastighetsfolket. Läs mer

ITF-kontrollanter räddar sjömanslön

Sjömän på bekvämlighetsflaggade fartyg har svårt att få ut rätt löner. Men tack vare de svenska ITF-inspektörerna tvingades redarna betala över 850 000 kronor i retroaktiva löner under 2017 skriver Transportarbetaren. Läs mer

Centralt avtal

Ett rikstäckande kollektivavtal mellan centrala arbetstagar- och arbetsgivarorganisationer. Ett sådant avtal täcker alla medlemsföretag i den centrala arbetsgivarorganisationen och alla anställda i dessa företag, oavsett om de är medlemmar i facket eller ej.

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Lokförare avled av sina skador

Lokföraren som skadades svårt i en arbetsplatsolycka i Bastuträsk onsdags förra veckan har avlidit av sina skador. Mannens arbetsgivare Green cargo fick beskedet natten till lördag. Läs mer

Kritiskt för den skadade lokföraren

Den lokförare som skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk i onsdags har flyttats till Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Hans tillstånd är kritiskt. Läs mer

Lokförare allvarligt skadad i arbetsplatsolycka

En lokförare vid Green cargo skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk igår morse. Läs mer