Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Nattarbete
På Bring parcels terminal pågår jobbet dygnet runt. Åsikterna om nattarbetets för- och nackdelar går isär. Foto: Kajsa Juslin
Reportage

De jobbar när andra sover

Robert Fransson är nattmänniska. Han är hellre uppe sena kvällar än vaknar till väckarklockan en tidig morgon. Dusan Lukic känner det motsatta. Han skulle föredra att ha samma rytm som sin familj.

6 april 2016 11:40

Robert och Dusan är arbetskamrater på Bring Parcels terminal i Jönköping. De arbetar fem nätter i veckan. Går på söndag kväll och slutar fredag morgon. Tiderna är desamma varje vecka, 19:45 till 03:30. Arbetsledarna är på plats ytterligare någon timme.

– Egentligen har vi bara en hel dag ledigt, men vi klarar veckovilan, säger Robert Fransson.

Även om han gillar nattarbetet och aktivt valt att jobba på terminalen kan han se att det finns nackdelar. Särskilt för familjer, tror han.

– Om jag jobbat vill jag vänta med utflykter till 13, medan familjen kanske vill iväg redan vid 11. Det är klart det blir en krock, säger han.

Det blir som att göra en asienresa varje helg.

robert

Robert tittar på Nicholas Kroon, som liksom Robert trivs med nattjobbet. Nicholas har jobbat på terminalen i åtta år.

– Du har små barn, säger Robert.

–Ja, en är sex år, en tre månader.

Nicholas tycker att det funkar bra. På vardagarna hämtar han på dagis, äter en mysig middag med familjen, tittar lite på barnprogram, går ut med hunden och sedan är det dags att gå till jobbet.

För Dusan Lukic är känslan annorlunda.

– Jag måste jobba, säger han, och det här är vad som erbjuds.

– Jag skulle hellre arbeta dagtid. Jag tror de flesta på terminalen önskar det, säger Dusan.

Nackdelen, som han ser det, är att nattjobbet går ut över det sociala livet. Efter fem år har han förlorat kontakten med många kompisar och familjelivet blir lidande.

–Min grabb hinner gå till skolan innan jag vaknar på morgonen, och på kvällen har vi bara en kort stund tillsammans. Det sliter, säger han.

Sekotidningen är på
besök på Jönköpingsterminalen en snöig kväll och natt i början av mars. En av de anställda har råkat ut för en olycka och ringer till teamchefen Dino Kokalis för att berätta att han inte kommer.

–Det är snorhalt, säger Dino. Ambulans och räddningstjänst är på väg till olycksplatsen.

Efteråt får vi veta att medarbetaren klarat sig fint.

Kvällen börjar med en Leangenomgång. Lean, som utvecklades på Toyota, är ett arbetssätt som ska effektivisera verksamheten och öka genomströmningen i produktionen.

Dino går igenom natten som varit, frågar efter ”nästan-olyckor” och får veta att en medarbetare nästan krockat med sin truck vid två tillfällen samma natt. ”Nästan”-händelser loggförs digitalt och ingår i det förebyggande arbetsmiljöarbetet inom Bring.

– Ni måste ta det lugnt och inte stressa, manar Dino kvällens och nattens gäng.

Mötet förbereder också för kommande natt. När lastbilar anländer och avgår, eventuella förändringar i schemat. Här finns också chans för medarbetarna att komma med förslag och idéer.

Enligt Robert Fransson tas personalens tankar på största allvar.

– Det är en av fördelarna med att jobba här. Vi har eget ansvar. Ingen uppifrån styr hur vi ska jobba. Det ger en mycket speciell känsla i gruppen, säger han.

nicholas

Robert Franssons och Nicholas Kroons trivsel handlar mycket om att de känner frihet under an- svar. Nicholas är teamledare och har mer att säga till om i planeringen av arbetet. Men han del- tar i jobbet som alla andra. Kör truck, registrerar paket och pall.

När arbetet sätter igång på all- var vet alla vad de ska göra. De fast anställda kör truck, och pal- lar, burar och paket far runt i ett för den oinvigde planlöst virrvarr. Men alla vet – förstås – ex- akt vad de ska göra, hur och var allt ska placeras och fördelas.

Dino Kokalis poängterar att det tar tre år att fullt ut lära sig jobbet. Han beskriver arbetet som en balettföreställning där var och en har sin bestämda roll.

Under några timmar på sena kvällen och i början av natten kommer bemanningsanställda och sköter den manuella paketsorteringen. De arbetar max 20 timmar per vecka och är i huvudsak studerande vid högskolan i Jönköping.

Tempot är högt natten igenom. Peaken är runt midnatt, då flest paket ska iväg för att vara på plats på morgonen hos olika butiker och företag. Bring hanterar mest företagspaket. Det finns en del privata försändelser, men de är försvinnande få. Kunderna är stora och mindre företag.

bringnn

Blir ni inte trötta mot slutet av arbetspasset?

– Jo, men det blir väl dagjobbare också, säger Robert och Nicholas.

Under kvällen/natten har gruppen en halvtimmes matrast. Några äter nyttig, genomtänkt mat. Andra åker och köper en korv med bröd.

– Vi har haft företagshälsovården på plats och de har berättat hur viktigt det är att äta bra, träna och sova. När man jobbar natt är rutiner viktigt, säger Robert som försöker sova samma tider varje dag.

Han och fem sex arbetskamrater tar ett träningspass efter jobbet. Halv fyra, fyra på morgonen checkar de in på gymmet i stan. Skönt, tycker Robert. Det blir lättare att varva ner och somna efteråt. Gruppen fick gymmet att ändra sina öppettider efter en del påtryckningar.

Trots allt positivt är killarna medvetna om riskerna med långvarigt nattjobb. Hälsan riskerar att ta stryk, högt blodtryck och hjärt- och kärlsjukdomar är vanligare bland dem som arbetar natt. Särskilt om det pågår i många år. Och om det inte är självvalt.

Än så länge vill Robert och Nicholas fortsätta. Dusan läng- tar dock efter dagjobb. Och han är kanske inte så ensam om det. En hel del av de som kommer in och jobbar på terminalen lämnar efter en tid för att de får jobb på dagtid. Vissa klarar inte alls natten, de blir sjuka. Andra märker att de kan få jobba dagtid med samma lön som nattjobbarna på Bring har.

– Lönen kunde vara högre, det kämpar vi för, säger Robert och Nicholas.

rolf

Rolf Sjöstrand, ombudsman på Seko, gör vad han kan för att hjälpa de lokala förtroendevalda att få upp löneläget. Personalen på Bring Parcel – som är ett av många Bring- företag – går på det centrala kommunikationsavtalet. Där är lönerna låga. Grundlönen ligger mellan 20 000 och 22 000 kronor, plus ett ob-tillägg på 3 000–4 000. Oavsett hur länge man jobbat.

– Lönerna måste upp, säger Rolf. Nattarbetstiderna är inte heller perfekta. Det borde räcka med fyra nätter i veckan. Men det är enligt avtal.

Personalen har gjort några försök att få upp lönerna och lyckats delvis. Ändå ligger nivån där den gör.

På frågan om en betydligt högre lön skulle väga upp nackdelarna, svarar Dusan Lukic, nej, kort och gott.

– Det innebär bara att jag kan köpa andra saker. Det ger mig inte mina kompisar tillbaka.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Seko har lämnat förhandlingarna om nytt arbetstidsavtal

Seko har lämnat förhandlingarna om ett nytt arbetstidsavtal på Nationella transportenheten, NTE. Därmed fortsätter Sekos medlemmar att arbeta under det befintliga avtalet. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Postnord får 2,2 miljarder av ägarna

Postnord får 2,2 miljarder av ägarna

Danmark och Sverige har kommit överens om att ge det krisande Postnord ett tillskott på 2,2 miljarder svenska kronor. Den danska staten skjuter till 1,8 miljarder och Sverige står för resterande 400 miljoner. Läs mer

Höga halter av kvävedioxid i tunnelbanan

Det är tidvis höga halter av kvävedioxid och damm vid underhållsarbete i Stockholms tunnelbana. Det visar mätningar som Strukton Rail gjorde under våren 2017. Mätningarna skedde vid fyra olika arbetsmoment. Läs mer

Jobbar kvar för att det är kul

Jobbar kvar för att det är kul

Pelle Olsson är både kriminalvårdare och pensionär. Han tycker att han har fått det bästa av allt och rekommenderar andra samma sak. Men inte för att klamra sig fast vid jobbet. Läs mer

Skärgårdsförhandlingarna har brutit samman

Förhandlingarna mellan Seko och Almega om ett nytt skärgårdsavtal har brutit samman. Enligt Seko har Almega sagt upp avtalet, vilket innebär att det blir avtalslöst tillstånd om sju dagar. Läs mer

När jobbet leder till döden

När jobbet leder till döden

Hittills i år har 40 personer dött på jobbet. Här är en berättelse om hur det kan gå till. Om entreprenörskedjor, bristande kontroll och olyckliga omständigheter. Läs mer

”Jag gillar att vara utomhus”

”Jag gillar att vara utomhus”

Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Billigare vara med i facket

Nu återinför socialdemokraterna skattereduktion för fackföreningsavgift, så det är bara att bli med i facket igen, skriver två socialdemokratiska riksdagsledamöter. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Lågavlönade får bättre betalt med nya avtalen

Årets avtalsrörelse skulle ge mer till dem som tjänar minst. En rundringning som Sekotidningen har gjort visar att många lokala löneförhandlingar har gett resultat, även om alla inte är helt nöjda. Läs mer

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

– Titta så små byxorna är, säger tunneltvättare Madelene Berglund och lyfter upp en arbetsbyxa från bordet där ett av de större klädföretagen placerat sitt utbud. Läs mer

Ny postlag skippar brev över natten

Regeringen har presenterat ett förslag till ny postlag. Seko posten är positivt till stora delar av innehållet, men är besviket över att postboxar inte blir standard. Läs mer

Seko och Fastighets går vidare med planerna på samgående

Planerna på att slå ihop de två förbunden har sedan en tid legat i malpåse i väntan på att avtalsrörelsen och kongresser ska vara avklarade. Nu har de tagit beslut om att tillsätta en utredning. Läs mer

Strid om gräns för kvartsdamm

Strid om gräns för kvartsdamm

Arbetsmiljöverket lade ett förslag om halverat gränsvärde för det farliga kvartsdammet. Medicinsk expertis och facket välkomnar förslaget medan arbetsgivarna tycker att det blir för dyrt. Nu är det inte säkert att det blir någon sänkning. Läs mer

”Dialog med facket är viktig”

”Dialog med facket är viktig”

Tomas Eneroth fick en rivstart på posten som infrastrukturminister sedan företrädaren, Anna Johansson, fick gå efter IT-skandalen på Transportstyrelsen. Till Sekotidningen säger han bland annat att han vill se än mer järnvägsunderhåll i statlig regi. Läs mer

Nytt avtal för anställda på Samhall

Efter konfliktvarsel och medlarbud har parterna kommit överens om ett nytt avtal för anställda på Samhall. Avtalet ger 7,1 procent i löneökningar under tre år och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Försäkringar
Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Paketchauffören Tomas Dahl fick en stroke för tre år sedan. Genom Sekos sjukförsäkring fick han 50 000 kronor – pengar som var välkomna när han blev sjukskriven på heltid i tre månader. Läs mer

Bonus

Ett särskilt tillägg som brukar vara kopplat till prestation.