Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Nattarbete
På Bring parcels terminal pågår jobbet dygnet runt. Åsikterna om nattarbetets för- och nackdelar går isär. Foto: Kajsa Juslin
Reportage

De jobbar när andra sover

Robert Fransson är nattmänniska. Han är hellre uppe sena kvällar än vaknar till väckarklockan en tidig morgon. Dusan Lukic känner det motsatta. Han skulle föredra att ha samma rytm som sin familj.

6 april 2016 11:40

Robert och Dusan är arbetskamrater på Bring Parcels terminal i Jönköping. De arbetar fem nätter i veckan. Går på söndag kväll och slutar fredag morgon. Tiderna är desamma varje vecka, 19:45 till 03:30. Arbetsledarna är på plats ytterligare någon timme.

– Egentligen har vi bara en hel dag ledigt, men vi klarar veckovilan, säger Robert Fransson.

Även om han gillar nattarbetet och aktivt valt att jobba på terminalen kan han se att det finns nackdelar. Särskilt för familjer, tror han.

– Om jag jobbat vill jag vänta med utflykter till 13, medan familjen kanske vill iväg redan vid 11. Det är klart det blir en krock, säger han.

Det blir som att göra en asienresa varje helg.

robert

Robert tittar på Nicholas Kroon, som liksom Robert trivs med nattjobbet. Nicholas har jobbat på terminalen i åtta år.

– Du har små barn, säger Robert.

–Ja, en är sex år, en tre månader.

Nicholas tycker att det funkar bra. På vardagarna hämtar han på dagis, äter en mysig middag med familjen, tittar lite på barnprogram, går ut med hunden och sedan är det dags att gå till jobbet.

För Dusan Lukic är känslan annorlunda.

– Jag måste jobba, säger han, och det här är vad som erbjuds.

– Jag skulle hellre arbeta dagtid. Jag tror de flesta på terminalen önskar det, säger Dusan.

Nackdelen, som han ser det, är att nattjobbet går ut över det sociala livet. Efter fem år har han förlorat kontakten med många kompisar och familjelivet blir lidande.

–Min grabb hinner gå till skolan innan jag vaknar på morgonen, och på kvällen har vi bara en kort stund tillsammans. Det sliter, säger han.

Sekotidningen är på
besök på Jönköpingsterminalen en snöig kväll och natt i början av mars. En av de anställda har råkat ut för en olycka och ringer till teamchefen Dino Kokalis för att berätta att han inte kommer.

–Det är snorhalt, säger Dino. Ambulans och räddningstjänst är på väg till olycksplatsen.

Efteråt får vi veta att medarbetaren klarat sig fint.

Kvällen börjar med en Leangenomgång. Lean, som utvecklades på Toyota, är ett arbetssätt som ska effektivisera verksamheten och öka genomströmningen i produktionen.

Dino går igenom natten som varit, frågar efter ”nästan-olyckor” och får veta att en medarbetare nästan krockat med sin truck vid två tillfällen samma natt. ”Nästan”-händelser loggförs digitalt och ingår i det förebyggande arbetsmiljöarbetet inom Bring.

– Ni måste ta det lugnt och inte stressa, manar Dino kvällens och nattens gäng.

Mötet förbereder också för kommande natt. När lastbilar anländer och avgår, eventuella förändringar i schemat. Här finns också chans för medarbetarna att komma med förslag och idéer.

Enligt Robert Fransson tas personalens tankar på största allvar.

– Det är en av fördelarna med att jobba här. Vi har eget ansvar. Ingen uppifrån styr hur vi ska jobba. Det ger en mycket speciell känsla i gruppen, säger han.

nicholas

Robert Franssons och Nicholas Kroons trivsel handlar mycket om att de känner frihet under an- svar. Nicholas är teamledare och har mer att säga till om i planeringen av arbetet. Men han del- tar i jobbet som alla andra. Kör truck, registrerar paket och pall.

När arbetet sätter igång på all- var vet alla vad de ska göra. De fast anställda kör truck, och pal- lar, burar och paket far runt i ett för den oinvigde planlöst virrvarr. Men alla vet – förstås – ex- akt vad de ska göra, hur och var allt ska placeras och fördelas.

Dino Kokalis poängterar att det tar tre år att fullt ut lära sig jobbet. Han beskriver arbetet som en balettföreställning där var och en har sin bestämda roll.

Under några timmar på sena kvällen och i början av natten kommer bemanningsanställda och sköter den manuella paketsorteringen. De arbetar max 20 timmar per vecka och är i huvudsak studerande vid högskolan i Jönköping.

Tempot är högt natten igenom. Peaken är runt midnatt, då flest paket ska iväg för att vara på plats på morgonen hos olika butiker och företag. Bring hanterar mest företagspaket. Det finns en del privata försändelser, men de är försvinnande få. Kunderna är stora och mindre företag.

bringnn

Blir ni inte trötta mot slutet av arbetspasset?

– Jo, men det blir väl dagjobbare också, säger Robert och Nicholas.

Under kvällen/natten har gruppen en halvtimmes matrast. Några äter nyttig, genomtänkt mat. Andra åker och köper en korv med bröd.

– Vi har haft företagshälsovården på plats och de har berättat hur viktigt det är att äta bra, träna och sova. När man jobbar natt är rutiner viktigt, säger Robert som försöker sova samma tider varje dag.

Han och fem sex arbetskamrater tar ett träningspass efter jobbet. Halv fyra, fyra på morgonen checkar de in på gymmet i stan. Skönt, tycker Robert. Det blir lättare att varva ner och somna efteråt. Gruppen fick gymmet att ändra sina öppettider efter en del påtryckningar.

Trots allt positivt är killarna medvetna om riskerna med långvarigt nattjobb. Hälsan riskerar att ta stryk, högt blodtryck och hjärt- och kärlsjukdomar är vanligare bland dem som arbetar natt. Särskilt om det pågår i många år. Och om det inte är självvalt.

Än så länge vill Robert och Nicholas fortsätta. Dusan läng- tar dock efter dagjobb. Och han är kanske inte så ensam om det. En hel del av de som kommer in och jobbar på terminalen lämnar efter en tid för att de får jobb på dagtid. Vissa klarar inte alls natten, de blir sjuka. Andra märker att de kan få jobba dagtid med samma lön som nattjobbarna på Bring har.

– Lönen kunde vara högre, det kämpar vi för, säger Robert och Nicholas.

rolf

Rolf Sjöstrand, ombudsman på Seko, gör vad han kan för att hjälpa de lokala förtroendevalda att få upp löneläget. Personalen på Bring Parcel – som är ett av många Bring- företag – går på det centrala kommunikationsavtalet. Där är lönerna låga. Grundlönen ligger mellan 20 000 och 22 000 kronor, plus ett ob-tillägg på 3 000–4 000. Oavsett hur länge man jobbat.

– Lönerna måste upp, säger Rolf. Nattarbetstiderna är inte heller perfekta. Det borde räcka med fyra nätter i veckan. Men det är enligt avtal.

Personalen har gjort några försök att få upp lönerna och lyckats delvis. Ändå ligger nivån där den gör.

På frågan om en betydligt högre lön skulle väga upp nackdelarna, svarar Dusan Lukic, nej, kort och gott.

– Det innebär bara att jag kan köpa andra saker. Det ger mig inte mina kompisar tillbaka.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Förvaltningsrätten: Bring citymail ska se till att brevbärare kan gå på toaletten

Förvaltningsrätten: Bring citymail ska se till att brevbärare kan gå på toaletten

Bring citymail ska se till att brevbärarna kan äta under tillfredsställande förhållanden, tillbringa pauser på lämplig plats och säkerställa att det finns tillräckligt många toaletter med låsbar dörr. Läs mer

Personalen får betala priset för avreglerad elmarknad

Personalen får betala priset för avreglerad elmarknad

Det har gått 20 år sedan elmarknaden avreglerades. Nu är det hög tid för en utvärdering och att regeringen säkrar att det finns tillräckligt med personal och kompetens i branschen. Läs mer

Friad för dödsolycka

Friad för dödsolycka

Göta hovrätt friar samtliga åtalade för dödsolyckan på Åsbro kursgård 2014. Det blir heller ingen företagsbot för kursgården. Läs mer

Slavlöner på fartyg

Dubbla kontrakt är vanligt för anställda ombord på bekvämlighetsflaggade fartyg. Ett officiellt som följer internationella avtal och ett hemligt där lönerna är orimligt låga, uppger tidningen Arbetet. Något Sekotidningen tidigare skrivit om. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

Snöröjningen på järnvägen i norra Sverige är sämre i år än tidigare. Det anser Green cargo som noterat att antalet incidenter med mindre urspårningar ökat. Trafikverket medger att snöröjningen brustit. Läs mer

Harly håller koll på entreprenörerna

Harly håller koll på entreprenörerna

I januari förra året fick Trafikverket ett regeringsuppdrag att sköta leveransuppföljningen av järnvägsunderhållet i egen regi. Redan i september var Harly Nielsen ute för att hålla koll på att entreprenörerna gör det de ska. Läs mer

”Ingen dag är den andra lik”

”Ingen dag är den andra lik”

Freddie Åfeldt är transportledare på Hector rail och han gillar såväl jobbet som kollegerna. Läs mer

Raka spåret in i politiken

Raka spåret in i politiken

Lina el Yafi hamnade i hetluften när hon som klubbordförande drev kampanj för de uppsagda konduktörerna på tvärbanan. Nu gör hon politisk raketkarriär och kommer av allt att döma bli landstingspolitiker efter valet. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Billigare fackföreningsavgift bra för tryggheten

Den svenska modellen bygger på att löntagare är med i facket. Våra fackförbund ser till att löne- och avtalsvillkor följs och att nödvändiga försäkringar finns, inte minst avtals- och tjänstepension. Därför går vi socialdemokrater nu fram med förslag om att det ska bli billigare att vara med i facket. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Svårare för fifflande entreprenörer

Svårare för fifflande entreprenörer

Idag presenterade regeringen ett förslag om entreprenörsansvar i bygg- och anläggningsbranschen. Detta för att skydda de anställdas löner och stoppa osund konkurrens. Läs mer

ny på arbetsmarknaden
Maskinföraren Ghalia bryter normen

Maskinföraren Ghalia bryter normen

Ghalia Alhindi flydde från Syrien till Sverige för drygt två år sedan. Bland det första hon gjorde här var att lära sig cykla, sedan tog hon körkort och nu går hon en maskinförarutbildning. – Sen blir det lastbil och till slut flygplan, säger hon halvt på skämt, halvt på allvar. Läs mer

6F i bråk med Jan Björklund

6F i bråk med Jan Björklund

Efter att Liberalernas partiledare Jan Björklund uttalat sig om ”de militanta LO-förbunden i 6F” i tidningen Arbetet kontrar nu 6F med att kalla Björklund politikens främsta huligan. Läs mer

Språkförbistring kan ligga bakom dödsolycka

De två estniska montörer som omkom vid ett kraftledningsarbete i Dalarna hösten 2016 kunde inte svenska och det kan ha bidragit till att de gjorde misstag. Läs mer

Seko: ”Omplacering av fackligt ombud en bestraffning”

Kriminalvården vill omplacera en facklig förtroendevald på anstalten Ljustadalen efter påståenden om kränkande särbehandling. Läs mer

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Vägarbetaren Timmy Edström slog en asfaltraka genom vindrutan på en bil när föraren vägrade dra ner farten. Nu har han dömts till böter och skadestånd, men han får starkt stöd och pengar från kolleger och allmänhet. Läs mer

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Vissa medarbetare i Kriminalvården arbetar väldigt mycket övertid. Den är frivillig och ger i de flesta fall betydande extrainkomster. Vilket i sin tur gör det svårt för skyddsombud och fack att se till att avtal följs. Läs mer

Neutralitet

En arbetstagare är inte skyldig att utföra arbete som är uttaget i strejk eller blockad på ett annat avtalsområde. Den som inte deltar i konflikten ska kunna göra sitt vanliga arbete.