Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

De 620 järnvägsmiljonerna går till storstäder

När vårbudgeten togs i mitten av juni beslutade riksdagen ge Trafikverket 620 miljoner kronor i extra för järnvägsunderhåll 2015. Enligt Näringsdepartementet ska en stor del av pengarna gå till Stockholmsområdet för att säkra arbetspendlingen.

6 augusti 2015 11:41

Trafikverket har gjort en lista över vad de 620 miljonerna ska användas till i år. Där finns bland annat förarbeten för den så kallade getingmidjan mellan Stockholm Central och Stockholm Södra, tunnelåtgärder i Stockholm, kontaktledningsbyten i exempelvis Region Skåne och en utökning av spårbytet mellan Alingsås och Göteborg.

När det gäller godstrafiken får bandelarna Boden-Bastuträsk och Tillberga-Ransta förstärkt underhåll och ren- och viltstängsel ska repareras längs Malmbanan.

Det påbörjade och avbrutna rälsbytet mellan Boden och Bastuträsk blir dock av tidigast 2016.

Enligt Näringsdepartementet kommer det att dröja innan pengarna är ute i ”spåren” eftersom järnvägsarbeten kräver lång planering och att entreprenadarbeten måste handlas upp och det tar minst 2-3 månader.

Dennis Lövgren är sekreterare i Sekos förhandlingsorganisation på Infranord, ett av de största järnvägsunderhållsföretagen.

Infranord har ännu inte märkt av de nya pengarna, säger han. Tvärtom har personalstyrkan minskat med 145 personer under 2015 och företaget har gjort sig av med en del av sin maskinpark.

-Det är brist både på personal och maskiner. En stor maskin tar minst ett år innan den är leveransklar, säger Dennis Lövgren,

Underhållet av det svenska järnvägsnätet är eftersatt, vilket alla berörda är medvetna om. Senast kom rapporter om sprickbildning i rälsen.

Trafikverket och underhållsföretagen besiktar och fixar det mest akuta, vilket gör att tåg fortfarande är ett säkert transportmedel, enligt Dennis Lövgren.

-Akuta fel och veckofel åtgärdas inom de löpande kontrakten. Problemet är de så kallade månadsfelen, där vi måste vänta på beställningar. Det kan dröja och då hinner månadsfelen ibland bli akuta, säger han.

Månadsfel eller månadsanmärkning, ska åtgärdas inom tre månader efter besiktning. Akuta anmärkningar innebär omedelbar fara och ska åtgärdas omedelbart. Veckoanmärkning ska åtgärdas inom två veckor.

Enligt Trafikverket rapporterades totalt drygt 57 000 fel under 2013.

 

 

 

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

2 kommentarer

  1. P Karlsson

    Region Skåne är en regional myndighet som ansvarar för sjukvård, kollektivtrafik mm inom Skåne län (som nästan motsvarar landskapet). Det är alltså inte namnet på ett geografiskt område.

  2. Karin Lindgren Strömbäck

    Det är förstås sant. Det är Trafikverkets sätt att beskriva det hela men det ska ju inte vi bry oss om. Det räcker att skriva Skåne.
    /Karin

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Slavlöner på fartyg

Dubbla kontrakt är vanligt för anställda ombord på bekvämlighetsflaggade fartyg. Ett officiellt som följer internationella avtal och ett hemligt där lönerna är orimligt låga, uppger tidningen Arbetet. Något Sekotidningen tidigare skrivit om. Läs mer

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

Snöröjningen på järnvägen i norra Sverige är sämre i år än tidigare. Det anser Green cargo som noterat att antalet incidenter med mindre urspårningar ökat. Trafikverket medger att snöröjningen brustit. Läs mer

Svårare för fifflande entreprenörer

Svårare för fifflande entreprenörer

Idag presenterade regeringen ett förslag om entreprenörsansvar i bygg- och anläggningsbranschen. Detta för att skydda de anställdas löner och stoppa osund konkurrens. Läs mer

6F i bråk med Jan Björklund

6F i bråk med Jan Björklund

Efter att Liberalernas partiledare Jan Björklund uttalat sig om ”de militanta LO-förbunden i 6F” i tidningen Arbetet kontrar nu 6F med att kalla Björklund politikens främsta huligan. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Språkförbistring kan ligga bakom dödsolycka

De två estniska montörer som omkom vid ett kraftledningsarbete i Dalarna hösten 2016 kunde inte svenska och det kan ha bidragit till att de gjorde misstag. Läs mer

Harly håller koll på entreprenörerna

Harly håller koll på entreprenörerna

I januari förra året fick Trafikverket ett regeringsuppdrag att sköta leveransuppföljningen av järnvägsunderhållet i egen regi. Redan i september var Harly Nielsen ute för att hålla koll på att entreprenörerna gör det de ska. Läs mer

”Ingen dag är den andra lik”

”Ingen dag är den andra lik”

Freddie Åfeldt är transportledare på Hector rail och han gillar såväl jobbet som kollegerna. Läs mer

Raka spåret in i politiken

Raka spåret in i politiken

Lina el Yafi hamnade i hetluften när hon som klubbordförande drev kampanj för de uppsagda konduktörerna på tvärbanan. Nu gör hon politisk raketkarriär och kommer av allt att döma bli landstingspolitiker efter valet. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Billigare fackföreningsavgift bra för tryggheten

Den svenska modellen bygger på att löntagare är med i facket. Våra fackförbund ser till att löne- och avtalsvillkor följs och att nödvändiga försäkringar finns, inte minst avtals- och tjänstepension. Därför går vi socialdemokrater nu fram med förslag om att det ska bli billigare att vara med i facket. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Seko: ”Omplacering av fackligt ombud en bestraffning”

Kriminalvården vill omplacera en facklig förtroendevald på anstalten Ljustadalen efter påståenden om kränkande särbehandling. Läs mer

ny på arbetsmarknaden
Maskinföraren Ghalia bryter normen

Maskinföraren Ghalia bryter normen

Ghalia Alhindi flydde från Syrien till Sverige för drygt två år sedan. Bland det första hon gjorde här var att lära sig cykla, sedan tog hon körkort och nu går hon en maskinförarutbildning. – Sen blir det lastbil och till slut flygplan, säger hon halvt på skämt, halvt på allvar. Läs mer

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Vägarbetaren Timmy Edström slog en asfaltraka genom vindrutan på en bil när föraren vägrade dra ner farten. Nu har han dömts till böter och skadestånd, men han får starkt stöd och pengar från kolleger och allmänhet. Läs mer

Ny rikspolischef välkomnas

Ny rikspolischef välkomnas

Säpochefen Anders Thornberg tar över jobbet som rikspolischef efter att hårt kritiserade Dan Eliasson tvingats bort. Seko polisen tycker att Thornberg är ett bra val men tycker att Eliasson hade kunnat sitta kvar. Läs mer

Seko och 6F inleder valrörelsen

Vem f’n bryr sig? Den frågan ställer Seko och de övriga förbunden i 6F i årets valrörelse. Enligt förbunden är svaret på frågan socialdemokraterna. Läs mer

Kriminalvården och Seko inte överens om lokalt avtal

Seko och Kriminalvården har inte lyckats komma överens om ett avtal för 2017. Nu blir det de lokala parterna som ska förhandla utifrån det centrala avtalet, som slöts i höstas. I potten finns totalt 6,5 procent på tre år med låglönesatsning. Läs mer

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Vissa medarbetare i Kriminalvården arbetar väldigt mycket övertid. Den är frivillig och ger i de flesta fall betydande extrainkomster. Vilket i sin tur gör det svårt för skyddsombud och fack att se till att avtal följs. Läs mer

Bonus

Ett särskilt tillägg som brukar vara kopplat till prestation.