Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

De 620 järnvägsmiljonerna går till storstäder

När vårbudgeten togs i mitten av juni beslutade riksdagen ge Trafikverket 620 miljoner kronor i extra för järnvägsunderhåll 2015. Enligt Näringsdepartementet ska en stor del av pengarna gå till Stockholmsområdet för att säkra arbetspendlingen.

6 augusti 2015 11:41

Trafikverket har gjort en lista över vad de 620 miljonerna ska användas till i år. Där finns bland annat förarbeten för den så kallade getingmidjan mellan Stockholm Central och Stockholm Södra, tunnelåtgärder i Stockholm, kontaktledningsbyten i exempelvis Region Skåne och en utökning av spårbytet mellan Alingsås och Göteborg.

När det gäller godstrafiken får bandelarna Boden-Bastuträsk och Tillberga-Ransta förstärkt underhåll och ren- och viltstängsel ska repareras längs Malmbanan.

Det påbörjade och avbrutna rälsbytet mellan Boden och Bastuträsk blir dock av tidigast 2016.

Enligt Näringsdepartementet kommer det att dröja innan pengarna är ute i ”spåren” eftersom järnvägsarbeten kräver lång planering och att entreprenadarbeten måste handlas upp och det tar minst 2-3 månader.

Dennis Lövgren är sekreterare i Sekos förhandlingsorganisation på Infranord, ett av de största järnvägsunderhållsföretagen.

Infranord har ännu inte märkt av de nya pengarna, säger han. Tvärtom har personalstyrkan minskat med 145 personer under 2015 och företaget har gjort sig av med en del av sin maskinpark.

-Det är brist både på personal och maskiner. En stor maskin tar minst ett år innan den är leveransklar, säger Dennis Lövgren,

Underhållet av det svenska järnvägsnätet är eftersatt, vilket alla berörda är medvetna om. Senast kom rapporter om sprickbildning i rälsen.

Trafikverket och underhållsföretagen besiktar och fixar det mest akuta, vilket gör att tåg fortfarande är ett säkert transportmedel, enligt Dennis Lövgren.

-Akuta fel och veckofel åtgärdas inom de löpande kontrakten. Problemet är de så kallade månadsfelen, där vi måste vänta på beställningar. Det kan dröja och då hinner månadsfelen ibland bli akuta, säger han.

Månadsfel eller månadsanmärkning, ska åtgärdas inom tre månader efter besiktning. Akuta anmärkningar innebär omedelbar fara och ska åtgärdas omedelbart. Veckoanmärkning ska åtgärdas inom två veckor.

Enligt Trafikverket rapporterades totalt drygt 57 000 fel under 2013.

 

 

 

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

2 kommentarer

  1. P Karlsson

    Region Skåne är en regional myndighet som ansvarar för sjukvård, kollektivtrafik mm inom Skåne län (som nästan motsvarar landskapet). Det är alltså inte namnet på ett geografiskt område.

  2. Karin Lindgren Strömbäck

    Det är förstås sant. Det är Trafikverkets sätt att beskriva det hela men det ska ju inte vi bry oss om. Det räcker att skriva Skåne.
    /Karin

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Rättelse om Postnordartikel

Fel version av artikeln ”Seko postens kupp mot danska facket” är publicerad i senaste numret av Sekotidningen och innehåller felaktiga citat. Det beror på att reportern missuppfattade Seko postens ordförande Johan Lindholm, vilket vi ber om ursäkt för. Den korrekta versionen av texten finns att läsa här https://sekotidningen.se/artikel/spelet-om-postnord/ Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höjd pensionsålder

De sex partierna i pensionsgruppen har slutit en överenskommelse om att förändra pensionssystemet. Lägstaåldern för pensionsuttag höjs från 61 till 64 år, rätten att jobba kvar höjs från 67 till 69 år och skyddet för de fattigaste pensionärerna stärks. Läs mer

Metoo-upprop inom Kriminalvården

Över 1000 anställda och tidigare anställda inom Kriminalvården har skrivit under uppropet #virivermurarna mot sexuella trakasserier och kränkningar på jobbet. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Tågkompaniet ska köra Krösatågen

Nu är det klart att Krösatågen tas över av Tågkompaniet från och med december 2018 och nio år framåt. Båda affärerna, nord och syd, ingår i upphandlingen. Idag är det Transdev som kör trafiken. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Mutanklagelser mot Trafikverket

Mutanklagelser mot Trafikverket

”Vi ska vända på alla stenar.” Det var löftet från Trafikverket när Sekotidningen i april skrev om den muthärva som Kalla fakta på TV4 fortsatt att granska. Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko tappar inte längre medlemmar

-Seko tappar inte längre medlemmar. Antalet aktiva medlemmar är strax under 74 000 och har legat stilla sedan april i år. Läs mer

Trendbrott när åtta fartyg flaggar svenskt

Vinden tycks ha vänt för den svenska handelsflottan.  Tre rederier har beslutat att låta sammanlagt åtta fartyg gå under svensk flagg. Läs mer

Externt företag vill ta över SJ:s kundtjänst

SJ kan låta ett externt företag ta över verksamheten vid servicecentret i Ånge. SJ har ett 100-tal anställda i Ånge, som nu är oroliga för avtalsdumpning. Men enligt SJ kan det vara ett sätt att rädda jobben. Läs mer

Sänkt avgift i Sekos a-kassa

Avgiften till Sekos a-kassa sänks med 15 kronor den 1 januari 2018, under förutsättning att beslutet godkänns av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF. Läs mer

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Trots höjningen av a-kassetaket för två år sedan är många arbetslösa fortfarande underförsäkrade. Åtta av tio av arbetslösa Sekoiter får mindre än 80 procent. För hela arbetsmarknaden är det sju av tio. Läs mer

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Löneglidning

Löneökningar som ligger utöver de pengar man kommit överens om i de centrala kollektivavtalen. Förekommer ibland efter lokala löneförhandlingar och gäller för ett enskilt företag eller enskild arbetsplats.