Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Nyhet

Därför ingen strejk på järnvägen

Det var slutligen fyra frågor som gjorde att tåg och tunnelbana går som vanligt idag. Men utan Sekos massiva varsel och den stora mobiliseringen av stridslystna medlemmar hade framgångarna inte blivit så stora. Det är förbundets avtalssekreterare, Valle Karlsson övertygad om.

20 juni 2013 13:41

Den första frågan och den som det varit mest publicitet omkring är avtalet på Götalandståg. Nu har de anställda fått tillbaka de löner som de hade när DSB körde trafiken och innan SJ tog över och sänkte lönerna. Det gäller all personal och utan övergångsregler.

Enligt Valle Karlsson gäller samma sak för arbetstiderna, han säger att värdet är minst lika bra. På minuskontot finns en karens för övertid på 15 minuter och på pluskontot bättre ersättningar för föräldralediga och för dem som är hemma på grund av graviditet.

När avtalet undertecknades i går kväll hävdades från Seko att det nu är stopp för dumpade avtal. Grunden för det är den andra frågan, nämligen ett avtal som går att säga upp efter 12 månader. Det innebär avtalslöst tillstånd och rätt att strejka.

– Om någon försöker dumpa löner, så kommer vi att agera som vi gjort på nu, säger Valle Karlsson. När nya företag tar över trafik så ska värdet i avtalet behållas, det är utgångspunkten.

– I över ett år försökte man genomföra försämringar på Götalandståg. Nu har det misslyckats.

Den tredje frågan som Valle Karlsson nämner är att pensionsfrågan fått en lösning. För att väldigt kort sammanfatta en mycket komplicerad fråga så innebär det i korthet att för de anställda blir allt som tidigare genom att Seko och Almega skrivit ett avtal om att tillämpa ITP och att om PTK och svenskt näringsliv inte vill ha med Seko, så faller ansvaret på Almega att hitta en likvärdig lösning.

Valle Karlsson är också mån om lyfta fram det arbete mot hot och våld som parterna ska inleda.

– Det är alldeles för många, och allt fler, som råkar illa ut. Det kommer vi aldrig att acceptera.

Sist, men kanske långsiktigt viktigast, ska en arbetsgrupp tillsättas för att skapa ett nytt centralt branschavtal. Det nuvarande fungerar inte för dagens splittrade järnvägsbransch med upphandlad trafik, fri konkurrens på spåren och olika bolag som kommer och går.

– Det är ett stort steg att vi har fått med Almega på det här. De brukar ju vilja ha så lite som möjligt i centrala avtal. Det är bra att vi är överens om att det behövs ett nytt avtal, men det kommer att bli en strid på kniven om innehållet.

Både från Götalandståg och från Stockholmståg (som kör pendeltågen i Stockholm) har det kommit krav på speciella pendelavtal. Det är också Sekos krav i arbetsgruppen. Valle Karlsson nämner också speciella bilagor för upphandlad trafik, för verkstäder, fjärrtåg, godståg och tunnelbana.

– En lokförare på ett godståg och en pendeltågförare kan ha behov av olika arbetstidsregler, liksom andra anställda inom olika typer av trafik.

Seko vill även att minimilönen i det centrala avtalet ska höjas för att förhindra att företag konkurrerar med personalkostnader.

Valle Karlsson är med andra ord nöjd med resultatet av förhandlingarna. På frågan vad som slutligen fick Almega att skriva under svarar han, ytterst vårt varsel.

– Jag kan förstå om många blev besvikna över att vi inte gick i strejk, men att vi varslade och menade allvar med det har också haft en stor effekt. Allt arbete som så många lagt ner visar vilken styrka vi har. Jag tror också att det senaste året har varit en ögonöppnare för många inom järnvägen, det som hände på Götalandståg kan hända även mig, om vi inte gör något åt det.

Vi har sökt den avtalsansvarig på Almega för en kommentar.

Mats Andersson, chefredaktör
mats.andersson@sekotidningen.se

Relaterade ämnen

Dela det här

2 kommentarer

  1. Bussförare i Umeå.

    Ni talar fikonspråk och har total lurat era Seko medlemmar. Ni ska jobba övertid med bara grundlund. Ni drev inte kravet om övertagande av personal vid upphandlingarna. Istället fick medlemmarna nöja sig med detta mesiga fikonspråk. Helt sjukt! Ni sitter ju i knät på arbetsgivaren.

  2. Lokförarn

    Öh va? Spåravtalet har inget med bussavtalet att göra. Övertagande av personal har hittills inte varit något bekymmer inom spårtrafiken. Du blandar ihop konflikterna, bussförarn…

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

6F stödjer Idolstrejk

Förbunden inom 6F ger sitt stöd till Musikerförbundet, som har varslat om strejk för Idoldeltagarna om inte produktionsbolaget tecknar kollektivavtal. 6F överväger sympatiåtgärder. Läs mer

Veolia ställer in lokal förhandling

Veolia har meddelat Seko att dagens planerade förhandlingar ställs in. Det betyder att det inte blir några lokala förhandlingar på Veolia Öresundståg, så som de centrala parterna önskar. Läs mer

Nya lokala förhandlingar på Veolia

Förhandlingarna mellan Seko och Almega om en begränsning av deltider och visstider fortsätter, en vecka efter att Seko lade sitt strejkvarsel mot Veolia. Läs mer

Seko varslar om strejk på Veolia

Seko varslar om strejk för samtliga medlemmar på Veolia Öresundståg och Veolia Snälltåget från och med den 2 juni klockan 03:00. Varslet överlämnas i dag till Almega. Det centrala spårtrafikavtalet sades upp den 15 maj. Läs mer

Nära strejk i skärgårdstrafiken

På måndag klockan 12.00 bryter strejken ut och Göteborgs och Stockholms skärgårdar. Om inte medlarna under helgen kommer med ett bud som båda parterna acceptera. Läs mer

Nytt avtal för statsanställda

Ett nytt avtal har i dag träffats på det statliga området mellan Seko och Arbetsgivarverket. Läs mer

Statligt avtal dröjer

I går löpte avtalet på statens område ut. Intensiva förhandlingar pågår om ett nytt avtal, men ännu går det inte att säga när en uppgörelse kan vara i hamn. Läs mer

Första träffen med medlarna i dag

Idag tisdag träffar Seko medlarna i tvisten med Almega på bransch kommunikation. Seko har varslat om konflikt på området från och med den 18 september. Läs mer

Seko varslar om strejk på Posten

Seko varslar om konflikt på bransch kommunikation från och med 18 september. 2 000 medlemmar tas ut i strejk på Posten, Bring Citymai, Aviator och Menzies. Läs mer

Avtalsrörelsen fortsätter

Trots tre nya avtal förra veckan rullar avtalsrörelsen vidare för Sekos del. Yrkanden är lämnade till Arbetsgivarverket och inom Almega pågår förhandlingar på två områden, kommunikation och järnvägsinfrastruktur. Läs mer