Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Näringsminister Mikael Damberg och Seko Postens ordförande Johan Lindholm
Nyhet

Damberg utesluter inte delning av Postnord

Outsourcing, hyvling och de danska problemen avhandlades när näringsminister Mikael Damberg besökte Seko Postens representantskapsmöte. Till Sekotidningen säger han att han inte utesluter en delning av bolaget.

28 mars 2017 17:07

Relationen mellan Sverige och Danmark är något ansträngd när det gäller finansieringen av underskotten och de kostnader som kommer att uppstå i den danska verksamheten när man nu genomgår en stor omstrukturering. Bolaget har begärt ett ägartillskott på tre miljarder.

Hur går diskussionerna med Danmark?

– Jag är väldigt nyfiken på hur de danska ägarna ser på krisen i Danmark. De är mycket medvetna om att de här underskotten är skapade där och det är där 4000 anställda riskerar att bli av med jobbet de närmsta fyra åren. Så nu får vi ser hur gör vi det så bra som möjligt framåt och jag utesluter ingenting. Men min prioritering är att den omläggning vi nu gör framöver måste bygga på att vi utvecklar den svenska postverksamheten. Det är min prioritering som näringsminister i Sverige, säger Mikael Damberg.

Att kostnaden blir så stor beror delvis på att många anställda i Danmark har villkor som ger dem tre årslöner om de blir uppsagda.

Ibland låter det som att de får skulden för att det går så dåligt för bolaget. Hur ser du på det?

– Om jag ska vara riktigt ärlig så är det lite de villkoren som har lett till att man inte orkat göra tillräckligt stora omställningar tillräckligt snabbt i Danmark, för att det skulle bli så dyrt. Det har lett till att underskotten under några års tid nu har betalats av den svenska sidan.

Kan problemen innebära att man delar på bolaget?

– Jag har inte uteslutit någonting. Vi har bett våra finansiella och juridiska rådgivare att titta på alla alternativ, inklusive den möjligheten.

Under frågestunden med näringsministern lyfte många frågan om hyvling av tjänster, där Seko nyligen lyckat stoppa ett försök från arbetsgivaren att tvinga ner alla tillsvidareanställda på terminalen i Umeå till 80-procentstjänter.

Hur ser du på ditt ansvar för att statligt ägda bolag beter sig schyst?

– Det första är att jag rent generellt är oroad för en utveckling där man på svenska arbetsmarknad rundar svensk arbetslagstiftning och de trygghetssystem vi har genom någon form av strategisk hyvlingsverksamhet. Vi tittar på det nu och följer frågan mycket noga.

Det andra är att jag noterar nu att bolaget gjorde upp med Seko om att inte köra hyvling.

Men det var ju deras mål från början. Och de har gjort det på andra ställen som du hörde här.

– Den svenska modellen bygger ju på att parterna hanterar det här. Och i den senaste förhandlingen kom man fram till hur man ska göra. Jag ska inte lägga mig i alla förhandlingar som sker, det är bolaget som sköter det, och måste göra det. Men den dagen jag tycker att bolaget gör helt fel, då får jag väl byta ledning av bolaget. Det är så det går till, men under tiden jag har förtroende för bolaget så är det de som förhandlar och det är också bra att Seko är en partner i det.

Många anställda oroas över att Postnord lägger ut allt mer av verksamheten på entreprenad. I många fall har det visat sig att entreprenörerna saknat kollektivavtal, framförallt inom distribution.

– För mig är det viktigt att oavsett om man använder entreprenörer eller har egen verksamhet att man agerar föredömligt som bolag och att det här hänger ihop med den affärsstrategi man har för att växa, säger Mikael Damberg.

Men det har ju uppenbart inte fungerat med bland annat chaufförerna som saknat avtal. Du som ägarrepresentant, vad tar du för ansvar?
– Det var det vi gjorde 2015 när vi identifierade leverantörskedjan, där transporterna är den viktigaste delen, som den största risken med bolaget, att man inte har koll och inte jobbar tillräckligt strategiskt med de frågorna. Och det ledde ju till att bolaget tog fram nya riktlinjer och strategier. Nu börjar man med revisioner och det är ju ett steg i rätt riktning där jag tror att mitt agerande som ägarminsiter har spelat en viss roll. Jag tycket att Postnord ska vara ett föredöme, men vi måste se att det är en större fråga än bara Postnord. DHL rullar också på svenska gator utan kollektivavtal och schysta villkor så vi måste komma åt dem som bryter mot reglerna och se till att man också kan ställa schysta krav på alla som kör i Sverige, oavsett vilket bolag det är, och det är regeringens huvudstrategi.

 

 

 

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Fota ditt jobb

Fota ditt jobb

Visa upp din arbetsplats, delta i Sekotidningens fototävling ”Mitt jobb”. Enda kravet är att bilden på något sätt ska ha anknytning till jobbet och gärna till dina arbetskamrater. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Varnar för smutsigare pendeltåg

Varnar för smutsigare pendeltåg

Hur skitigt blir det på Stockholms pendeltåg och stationer om hälften av städarna sägs upp? Ingen skillnad, enligt arbetsgivaren. Det tror inte städarna. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Stort varsel på stockholmspendeln

Stort varsel på stockholmspendeln

Idag har 90 städare på pendeltågen i Stockholm varslats om uppsägning. Deras arbetsgivare Sol Reneriet blev ”fetlurade” av MTR, säger en anställd. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Arriva fortsätter köra Pågatågen

Idag blev det klart att Arriva fortsätter köra Pågatågen för Skånetrafikens räkning. Politikerna i Region Skåne har också beslutat att Arriva ska sköta hela affären, det vill säga även underhåll av stationer och ersättningstrafik. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Krav växlade mellan Seko och Arbetsgivarverket

Idag har parterna på staten växlat yrkanden med varandra. Seko kräver löneökningar enligt LO-samordningen med låglönesatsning samt tryggare anställningar och bättre arbetsmiljö. Läs mer

Seko stämmer Leif–Ivan Karlsson

Seko stämmer Leif-Ivan Karlsson på 1,4 miljoner kronor i obetalda löner efter Birger Jarl-konkursen. Läs mer

Dödsolycka på Malmbanan

Under gårdagen omkom en 21-årig man från Jokkmokk när han blev påkörd bakifrån av ett tåg strax söder om Abisko. Läs mer

Avtal klart på KFS energi

Seko och de kommunala energibolagen i KFS har tecknat ett nytt treårigt avtal. Avtalet ger löneökningar enligt det så kallade märket på 6,5 procent och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Åsbro kursgård döms för arbetsmiljöbrott

En instruktör vid Åsbro kursgård döms till 60 dagsböter för arbetsmiljöbrott genom vållande till annans död. Företaget döms att betala en miljon kronor i företagsbot. Läs mer

Fortsatt många arbetsskador

Arbetsmiljön blir inte bättre för Sekos yrkesgrupper när man ser till antalet anmälda olycksfall och sjukdomar som orsakats på jobbet. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Löneutrymme

Det utrymme som finns för löneökningar; det som arbetsgivarsidan nästan aldrig har när man börjar förhandla.