Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Näringsminister Mikael Damberg och Seko Postens ordförande Johan Lindholm
Nyhet

Damberg utesluter inte delning av Postnord

Outsourcing, hyvling och de danska problemen avhandlades när näringsminister Mikael Damberg besökte Seko Postens representantskapsmöte. Till Sekotidningen säger han att han inte utesluter en delning av bolaget.

28 mars 2017 17:07

Relationen mellan Sverige och Danmark är något ansträngd när det gäller finansieringen av underskotten och de kostnader som kommer att uppstå i den danska verksamheten när man nu genomgår en stor omstrukturering. Bolaget har begärt ett ägartillskott på tre miljarder.

Hur går diskussionerna med Danmark?

– Jag är väldigt nyfiken på hur de danska ägarna ser på krisen i Danmark. De är mycket medvetna om att de här underskotten är skapade där och det är där 4000 anställda riskerar att bli av med jobbet de närmsta fyra åren. Så nu får vi ser hur gör vi det så bra som möjligt framåt och jag utesluter ingenting. Men min prioritering är att den omläggning vi nu gör framöver måste bygga på att vi utvecklar den svenska postverksamheten. Det är min prioritering som näringsminister i Sverige, säger Mikael Damberg.

Att kostnaden blir så stor beror delvis på att många anställda i Danmark har villkor som ger dem tre årslöner om de blir uppsagda.

Ibland låter det som att de får skulden för att det går så dåligt för bolaget. Hur ser du på det?

– Om jag ska vara riktigt ärlig så är det lite de villkoren som har lett till att man inte orkat göra tillräckligt stora omställningar tillräckligt snabbt i Danmark, för att det skulle bli så dyrt. Det har lett till att underskotten under några års tid nu har betalats av den svenska sidan.

Kan problemen innebära att man delar på bolaget?

– Jag har inte uteslutit någonting. Vi har bett våra finansiella och juridiska rådgivare att titta på alla alternativ, inklusive den möjligheten.

Under frågestunden med näringsministern lyfte många frågan om hyvling av tjänster, där Seko nyligen lyckat stoppa ett försök från arbetsgivaren att tvinga ner alla tillsvidareanställda på terminalen i Umeå till 80-procentstjänter.

Hur ser du på ditt ansvar för att statligt ägda bolag beter sig schyst?

– Det första är att jag rent generellt är oroad för en utveckling där man på svenska arbetsmarknad rundar svensk arbetslagstiftning och de trygghetssystem vi har genom någon form av strategisk hyvlingsverksamhet. Vi tittar på det nu och följer frågan mycket noga.

Det andra är att jag noterar nu att bolaget gjorde upp med Seko om att inte köra hyvling.

Men det var ju deras mål från början. Och de har gjort det på andra ställen som du hörde här.

– Den svenska modellen bygger ju på att parterna hanterar det här. Och i den senaste förhandlingen kom man fram till hur man ska göra. Jag ska inte lägga mig i alla förhandlingar som sker, det är bolaget som sköter det, och måste göra det. Men den dagen jag tycker att bolaget gör helt fel, då får jag väl byta ledning av bolaget. Det är så det går till, men under tiden jag har förtroende för bolaget så är det de som förhandlar och det är också bra att Seko är en partner i det.

Många anställda oroas över att Postnord lägger ut allt mer av verksamheten på entreprenad. I många fall har det visat sig att entreprenörerna saknat kollektivavtal, framförallt inom distribution.

– För mig är det viktigt att oavsett om man använder entreprenörer eller har egen verksamhet att man agerar föredömligt som bolag och att det här hänger ihop med den affärsstrategi man har för att växa, säger Mikael Damberg.

Men det har ju uppenbart inte fungerat med bland annat chaufförerna som saknat avtal. Du som ägarrepresentant, vad tar du för ansvar?
– Det var det vi gjorde 2015 när vi identifierade leverantörskedjan, där transporterna är den viktigaste delen, som den största risken med bolaget, att man inte har koll och inte jobbar tillräckligt strategiskt med de frågorna. Och det ledde ju till att bolaget tog fram nya riktlinjer och strategier. Nu börjar man med revisioner och det är ju ett steg i rätt riktning där jag tror att mitt agerande som ägarminsiter har spelat en viss roll. Jag tycket att Postnord ska vara ett föredöme, men vi måste se att det är en större fråga än bara Postnord. DHL rullar också på svenska gator utan kollektivavtal och schysta villkor så vi måste komma åt dem som bryter mot reglerna och se till att man också kan ställa schysta krav på alla som kör i Sverige, oavsett vilket bolag det är, och det är regeringens huvudstrategi.

 

 

 

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Dödsolycka ombord på Silja Symphony

Dödsolycka ombord på Silja Symphony

En målare som arbetade med att renovera hytter ombord på Silja Symphony omkom i en arbetsplatsolycka i lördags. Dödsorsaken uppges vara en felaktig bygglampa som gett mannen en elchock. Läs mer

SJ:s kundtjänst privatiseras

SJ:s kundtjänst privatiseras

SJ har beslutat att lägga ut kundtjänsten i Ånge på ett privat företag. Webhelp, som tar över, lovar att vara kvar i minst fem år och har skrivit ett specialavtal för de anställda. Läs mer

Brevbärare blev överfallen vid sin bil

Brevbärare blev överfallen vid sin bil

Två män försökte med våld ta brevbäraren Åsa Åsbergs postbil. En av männen greppade så hårt tag om Åsas nacke att hon har ständig värk flera veckor efteråt. Hon chockades och gav inte männen bilnycklarna. Läs mer

Många besök under Sekos medlemsvecka

Många besök under Sekos medlemsvecka

Närmare 10 000 anställda i Sekos branscher fick besök när Seko hade medlemsvecka i april. Nu har förbundet registrerat plussiffror i medlemsregistret för första gången på länge. Läs mer

Experten: Så undviker du en stressig semester

Experten: Så undviker du en stressig semester

Sommarsemestern ser många fram emot som en tid för att ta det lugnt och ha det härligt. Men så blir det långt ifrån alltid när ambitionerna blir för stora. Vi frågade Samuel West, psykolog och forskare, hur man kan tänka för att inte hamna i värsta semesterstressen. Läs mer

Häktet i Göteborg flyttade på skyddsombud

Häktet i Göteborg flyttade på skyddsombud

I april beslutade Kriminalvården i region väst att flytta Sekos skyddsombud Leif Kyldal från häktet Göteborg till Skogomeanstalten. Han närmaste chef hade känt sig hotad när Leif pekade på arbetsmiljöproblem på avdelningen. Läs mer

Seko hjälpte Bo när vibrationsskador avslutade yrkeslivet

Seko hjälpte Bo när vibrationsskador avslutade yrkeslivet

Vibrationsskador satte stopp för Bo Hadrys yrkesliv. Genom Seko har han fått hjälp att söka de ersättningar han har rätt till. – Helt plötsligt har det funnits en massa pengar på kontot. Läs mer

”Vi är som Sherlock Holmes”

”Vi är som Sherlock Holmes”

Läs mer

Med jämlikhet i fokus

Med jämlikhet i fokus

Kadir Kasirga kom till Sverige från Kurdistan som 15-åring. Efter många år som fackligt aktiv i Seko kandiderar han i höst till riksdagen för Socialdemokraterna.
 Läs mer

Vem vill jobba mer?

Vem vill jobba mer?

Problemet är inte att det går dåligt för Sverige. Problemet är att våra gemensamma tillgångar är orättvist fördelade. Läs mer

En sjukförsäkring att lita på

"Vi förväntar oss att en samlad arbetarrörelse gör gemensam sak för att utveckla den svenska modellen där en rättvis och trygg sjukförsäkring är självklar!" Det skriver Agneta Tiger Seko och Ingemar Nilsson, riksdagsledamot (S). Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

LO-prognos: Bra tillfälle att främja välfärden

LO-prognos: Bra tillfälle att främja välfärden

LO:s ekonomer räknar med ytterligare några goda år - och med lägre arbetslöshet än någon annan prognosmakare. Använd de goda tiderna för att ta itu med bristerna i välfärden, uppmanar de. Läs mer

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

– Jag skriver en lista och bockar av varje sak som jag har gjort när det blir körigt på jobbet, säger Janet Floreng Lindfors som arbetar som administratör på Sjöfartsverket i Malmö. Läs mer

Indien: Facklig kamp gav rätt till mammaledighet

Indien: Facklig kamp gav rätt till mammaledighet

Kvinnliga busskonduktörer i den indiska delstaten Maharashtra får sin betalda mammaledighet utökad från sex till nio månader. Bland annat tack vare Sekos stöd till det lokala facket och dess kvinnliga aktivister. Läs mer

Efter granskningen av Förbifarten: ”Ser över handlingsalternativ”

Efter granskningen av Förbifarten: ”Ser över handlingsalternativ”

Trafikverket ”ser över möjliga handlingsalternativ” och ska göra en ”heltäckande analys” av arbetsmiljöarbetet. Det sker efter tidningen Arbetets avslöjande om allvarliga arbetsmiljöbrister på Förbifart Stockholm-bygget på Lovön. Läs mer

Facklig brevbärare och kristdemokrat, inget för LO

Facklig brevbärare och kristdemokrat, inget för LO

Brevbäraren Åsa Åsberg är aktiv i Seko Posten och vald till LO-distriktets representantskap i Västerbotten. Hon uppmanades att lämna det uppdraget eftersom hon står på Kristdemokraternas lista i valet till kommunfullmäktige. Det är inget Seko står bakom. Läs mer

Många brev med narkotika på Posten

Brevbärare och postombud riskerar att oskyddade exponeras för den extremt farliga drogen fentanyl. Arbetsmetoder för att göra postpersonalen tryggare har tagits fram. Läs mer

Sifferlöst avtal

Se Nollavtal.