Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Näringsminister Mikael Damberg och Seko Postens ordförande Johan Lindholm
Nyhet

Damberg utesluter inte delning av Postnord

Outsourcing, hyvling och de danska problemen avhandlades när näringsminister Mikael Damberg besökte Seko Postens representantskapsmöte. Till Sekotidningen säger han att han inte utesluter en delning av bolaget.

28 mars 2017 17:07

Relationen mellan Sverige och Danmark är något ansträngd när det gäller finansieringen av underskotten och de kostnader som kommer att uppstå i den danska verksamheten när man nu genomgår en stor omstrukturering. Bolaget har begärt ett ägartillskott på tre miljarder.

Hur går diskussionerna med Danmark?

– Jag är väldigt nyfiken på hur de danska ägarna ser på krisen i Danmark. De är mycket medvetna om att de här underskotten är skapade där och det är där 4000 anställda riskerar att bli av med jobbet de närmsta fyra åren. Så nu får vi ser hur gör vi det så bra som möjligt framåt och jag utesluter ingenting. Men min prioritering är att den omläggning vi nu gör framöver måste bygga på att vi utvecklar den svenska postverksamheten. Det är min prioritering som näringsminister i Sverige, säger Mikael Damberg.

Att kostnaden blir så stor beror delvis på att många anställda i Danmark har villkor som ger dem tre årslöner om de blir uppsagda.

Ibland låter det som att de får skulden för att det går så dåligt för bolaget. Hur ser du på det?

– Om jag ska vara riktigt ärlig så är det lite de villkoren som har lett till att man inte orkat göra tillräckligt stora omställningar tillräckligt snabbt i Danmark, för att det skulle bli så dyrt. Det har lett till att underskotten under några års tid nu har betalats av den svenska sidan.

Kan problemen innebära att man delar på bolaget?

– Jag har inte uteslutit någonting. Vi har bett våra finansiella och juridiska rådgivare att titta på alla alternativ, inklusive den möjligheten.

Under frågestunden med näringsministern lyfte många frågan om hyvling av tjänster, där Seko nyligen lyckat stoppa ett försök från arbetsgivaren att tvinga ner alla tillsvidareanställda på terminalen i Umeå till 80-procentstjänter.

Hur ser du på ditt ansvar för att statligt ägda bolag beter sig schyst?

– Det första är att jag rent generellt är oroad för en utveckling där man på svenska arbetsmarknad rundar svensk arbetslagstiftning och de trygghetssystem vi har genom någon form av strategisk hyvlingsverksamhet. Vi tittar på det nu och följer frågan mycket noga.

Det andra är att jag noterar nu att bolaget gjorde upp med Seko om att inte köra hyvling.

Men det var ju deras mål från början. Och de har gjort det på andra ställen som du hörde här.

– Den svenska modellen bygger ju på att parterna hanterar det här. Och i den senaste förhandlingen kom man fram till hur man ska göra. Jag ska inte lägga mig i alla förhandlingar som sker, det är bolaget som sköter det, och måste göra det. Men den dagen jag tycker att bolaget gör helt fel, då får jag väl byta ledning av bolaget. Det är så det går till, men under tiden jag har förtroende för bolaget så är det de som förhandlar och det är också bra att Seko är en partner i det.

Många anställda oroas över att Postnord lägger ut allt mer av verksamheten på entreprenad. I många fall har det visat sig att entreprenörerna saknat kollektivavtal, framförallt inom distribution.

– För mig är det viktigt att oavsett om man använder entreprenörer eller har egen verksamhet att man agerar föredömligt som bolag och att det här hänger ihop med den affärsstrategi man har för att växa, säger Mikael Damberg.

Men det har ju uppenbart inte fungerat med bland annat chaufförerna som saknat avtal. Du som ägarrepresentant, vad tar du för ansvar?
– Det var det vi gjorde 2015 när vi identifierade leverantörskedjan, där transporterna är den viktigaste delen, som den största risken med bolaget, att man inte har koll och inte jobbar tillräckligt strategiskt med de frågorna. Och det ledde ju till att bolaget tog fram nya riktlinjer och strategier. Nu börjar man med revisioner och det är ju ett steg i rätt riktning där jag tror att mitt agerande som ägarminsiter har spelat en viss roll. Jag tycket att Postnord ska vara ett föredöme, men vi måste se att det är en större fråga än bara Postnord. DHL rullar också på svenska gator utan kollektivavtal och schysta villkor så vi måste komma åt dem som bryter mot reglerna och se till att man också kan ställa schysta krav på alla som kör i Sverige, oavsett vilket bolag det är, och det är regeringens huvudstrategi.

 

 

 

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Rättelse om Postnordartikel

Fel version av artikeln ”Seko postens kupp mot danska facket” är publicerad i senaste numret av Sekotidningen och innehåller felaktiga citat. Det beror på att reportern missuppfattade Seko postens ordförande Johan Lindholm, vilket vi ber om ursäkt för. Den korrekta versionen av texten finns att läsa här https://sekotidningen.se/artikel/spelet-om-postnord/ Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höjd pensionsålder

De sex partierna i pensionsgruppen har slutit en överenskommelse om att förändra pensionssystemet. Lägstaåldern för pensionsuttag höjs från 61 till 64 år, rätten att jobba kvar höjs från 67 till 69 år och skyddet för de fattigaste pensionärerna stärks. Läs mer

Metoo-upprop inom Kriminalvården

Över 1000 anställda och tidigare anställda inom Kriminalvården har skrivit under uppropet #virivermurarna mot sexuella trakasserier och kränkningar på jobbet. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Tågkompaniet ska köra Krösatågen

Nu är det klart att Krösatågen tas över av Tågkompaniet från och med december 2018 och nio år framåt. Båda affärerna, nord och syd, ingår i upphandlingen. Idag är det Transdev som kör trafiken. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Mutanklagelser mot Trafikverket

Mutanklagelser mot Trafikverket

”Vi ska vända på alla stenar.” Det var löftet från Trafikverket när Sekotidningen i april skrev om den muthärva som Kalla fakta på TV4 fortsatt att granska. Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko tappar inte längre medlemmar

-Seko tappar inte längre medlemmar. Antalet aktiva medlemmar är strax under 74 000 och har legat stilla sedan april i år. Läs mer

Trendbrott när åtta fartyg flaggar svenskt

Vinden tycks ha vänt för den svenska handelsflottan.  Tre rederier har beslutat att låta sammanlagt åtta fartyg gå under svensk flagg. Läs mer

Externt företag vill ta över SJ:s kundtjänst

SJ kan låta ett externt företag ta över verksamheten vid servicecentret i Ånge. SJ har ett 100-tal anställda i Ånge, som nu är oroliga för avtalsdumpning. Men enligt SJ kan det vara ett sätt att rädda jobben. Läs mer

Sänkt avgift i Sekos a-kassa

Avgiften till Sekos a-kassa sänks med 15 kronor den 1 januari 2018, under förutsättning att beslutet godkänns av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF. Läs mer

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Trots höjningen av a-kassetaket för två år sedan är många arbetslösa fortfarande underförsäkrade. Åtta av tio av arbetslösa Sekoiter får mindre än 80 procent. För hela arbetsmarknaden är det sju av tio. Läs mer

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

I-lön

Se Individuell lön.