Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Näringsminister Mikael Damberg och Seko Postens ordförande Johan Lindholm
Nyhet

Damberg utesluter inte delning av Postnord

Outsourcing, hyvling och de danska problemen avhandlades när näringsminister Mikael Damberg besökte Seko Postens representantskapsmöte. Till Sekotidningen säger han att han inte utesluter en delning av bolaget.

28 mars 2017 17:07

Relationen mellan Sverige och Danmark är något ansträngd när det gäller finansieringen av underskotten och de kostnader som kommer att uppstå i den danska verksamheten när man nu genomgår en stor omstrukturering. Bolaget har begärt ett ägartillskott på tre miljarder.

Hur går diskussionerna med Danmark?

– Jag är väldigt nyfiken på hur de danska ägarna ser på krisen i Danmark. De är mycket medvetna om att de här underskotten är skapade där och det är där 4000 anställda riskerar att bli av med jobbet de närmsta fyra åren. Så nu får vi ser hur gör vi det så bra som möjligt framåt och jag utesluter ingenting. Men min prioritering är att den omläggning vi nu gör framöver måste bygga på att vi utvecklar den svenska postverksamheten. Det är min prioritering som näringsminister i Sverige, säger Mikael Damberg.

Att kostnaden blir så stor beror delvis på att många anställda i Danmark har villkor som ger dem tre årslöner om de blir uppsagda.

Ibland låter det som att de får skulden för att det går så dåligt för bolaget. Hur ser du på det?

– Om jag ska vara riktigt ärlig så är det lite de villkoren som har lett till att man inte orkat göra tillräckligt stora omställningar tillräckligt snabbt i Danmark, för att det skulle bli så dyrt. Det har lett till att underskotten under några års tid nu har betalats av den svenska sidan.

Kan problemen innebära att man delar på bolaget?

– Jag har inte uteslutit någonting. Vi har bett våra finansiella och juridiska rådgivare att titta på alla alternativ, inklusive den möjligheten.

Under frågestunden med näringsministern lyfte många frågan om hyvling av tjänster, där Seko nyligen lyckat stoppa ett försök från arbetsgivaren att tvinga ner alla tillsvidareanställda på terminalen i Umeå till 80-procentstjänter.

Hur ser du på ditt ansvar för att statligt ägda bolag beter sig schyst?

– Det första är att jag rent generellt är oroad för en utveckling där man på svenska arbetsmarknad rundar svensk arbetslagstiftning och de trygghetssystem vi har genom någon form av strategisk hyvlingsverksamhet. Vi tittar på det nu och följer frågan mycket noga.

Det andra är att jag noterar nu att bolaget gjorde upp med Seko om att inte köra hyvling.

Men det var ju deras mål från början. Och de har gjort det på andra ställen som du hörde här.

– Den svenska modellen bygger ju på att parterna hanterar det här. Och i den senaste förhandlingen kom man fram till hur man ska göra. Jag ska inte lägga mig i alla förhandlingar som sker, det är bolaget som sköter det, och måste göra det. Men den dagen jag tycker att bolaget gör helt fel, då får jag väl byta ledning av bolaget. Det är så det går till, men under tiden jag har förtroende för bolaget så är det de som förhandlar och det är också bra att Seko är en partner i det.

Många anställda oroas över att Postnord lägger ut allt mer av verksamheten på entreprenad. I många fall har det visat sig att entreprenörerna saknat kollektivavtal, framförallt inom distribution.

– För mig är det viktigt att oavsett om man använder entreprenörer eller har egen verksamhet att man agerar föredömligt som bolag och att det här hänger ihop med den affärsstrategi man har för att växa, säger Mikael Damberg.

Men det har ju uppenbart inte fungerat med bland annat chaufförerna som saknat avtal. Du som ägarrepresentant, vad tar du för ansvar?
– Det var det vi gjorde 2015 när vi identifierade leverantörskedjan, där transporterna är den viktigaste delen, som den största risken med bolaget, att man inte har koll och inte jobbar tillräckligt strategiskt med de frågorna. Och det ledde ju till att bolaget tog fram nya riktlinjer och strategier. Nu börjar man med revisioner och det är ju ett steg i rätt riktning där jag tror att mitt agerande som ägarminsiter har spelat en viss roll. Jag tycket att Postnord ska vara ett föredöme, men vi måste se att det är en större fråga än bara Postnord. DHL rullar också på svenska gator utan kollektivavtal och schysta villkor så vi måste komma åt dem som bryter mot reglerna och se till att man också kan ställa schysta krav på alla som kör i Sverige, oavsett vilket bolag det är, och det är regeringens huvudstrategi.

 

 

 

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Slavlöner på fartyg

Dubbla kontrakt är vanligt för anställda ombord på bekvämlighetsflaggade fartyg. Ett officiellt som följer internationella avtal och ett hemligt där lönerna är orimligt låga, uppger tidningen Arbetet. Något Sekotidningen tidigare skrivit om. Läs mer

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

Snöröjningen på järnvägen i norra Sverige är sämre i år än tidigare. Det anser Green cargo som noterat att antalet incidenter med mindre urspårningar ökat. Trafikverket medger att snöröjningen brustit. Läs mer

Svårare för fifflande entreprenörer

Svårare för fifflande entreprenörer

Idag presenterade regeringen ett förslag om entreprenörsansvar i bygg- och anläggningsbranschen. Detta för att skydda de anställdas löner och stoppa osund konkurrens. Läs mer

6F i bråk med Jan Björklund

6F i bråk med Jan Björklund

Efter att Liberalernas partiledare Jan Björklund uttalat sig om ”de militanta LO-förbunden i 6F” i tidningen Arbetet kontrar nu 6F med att kalla Björklund politikens främsta huligan. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Språkförbistring kan ligga bakom dödsolycka

De två estniska montörer som omkom vid ett kraftledningsarbete i Dalarna hösten 2016 kunde inte svenska och det kan ha bidragit till att de gjorde misstag. Läs mer

Harly håller koll på entreprenörerna

Harly håller koll på entreprenörerna

I januari förra året fick Trafikverket ett regeringsuppdrag att sköta leveransuppföljningen av järnvägsunderhållet i egen regi. Redan i september var Harly Nielsen ute för att hålla koll på att entreprenörerna gör det de ska. Läs mer

”Ingen dag är den andra lik”

”Ingen dag är den andra lik”

Freddie Åfeldt är transportledare på Hector rail och han gillar såväl jobbet som kollegerna. Läs mer

Raka spåret in i politiken

Raka spåret in i politiken

Lina el Yafi hamnade i hetluften när hon som klubbordförande drev kampanj för de uppsagda konduktörerna på tvärbanan. Nu gör hon politisk raketkarriär och kommer av allt att döma bli landstingspolitiker efter valet. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Billigare fackföreningsavgift bra för tryggheten

Den svenska modellen bygger på att löntagare är med i facket. Våra fackförbund ser till att löne- och avtalsvillkor följs och att nödvändiga försäkringar finns, inte minst avtals- och tjänstepension. Därför går vi socialdemokrater nu fram med förslag om att det ska bli billigare att vara med i facket. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Seko: ”Omplacering av fackligt ombud en bestraffning”

Kriminalvården vill omplacera en facklig förtroendevald på anstalten Ljustadalen efter påståenden om kränkande särbehandling. Läs mer

ny på arbetsmarknaden
Maskinföraren Ghalia bryter normen

Maskinföraren Ghalia bryter normen

Ghalia Alhindi flydde från Syrien till Sverige för drygt två år sedan. Bland det första hon gjorde här var att lära sig cykla, sedan tog hon körkort och nu går hon en maskinförarutbildning. – Sen blir det lastbil och till slut flygplan, säger hon halvt på skämt, halvt på allvar. Läs mer

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Vägarbetaren Timmy Edström slog en asfaltraka genom vindrutan på en bil när föraren vägrade dra ner farten. Nu har han dömts till böter och skadestånd, men han får starkt stöd och pengar från kolleger och allmänhet. Läs mer

Ny rikspolischef välkomnas

Ny rikspolischef välkomnas

Säpochefen Anders Thornberg tar över jobbet som rikspolischef efter att hårt kritiserade Dan Eliasson tvingats bort. Seko polisen tycker att Thornberg är ett bra val men tycker att Eliasson hade kunnat sitta kvar. Läs mer

Seko och 6F inleder valrörelsen

Vem f’n bryr sig? Den frågan ställer Seko och de övriga förbunden i 6F i årets valrörelse. Enligt förbunden är svaret på frågan socialdemokraterna. Läs mer

Kriminalvården och Seko inte överens om lokalt avtal

Seko och Kriminalvården har inte lyckats komma överens om ett avtal för 2017. Nu blir det de lokala parterna som ska förhandla utifrån det centrala avtalet, som slöts i höstas. I potten finns totalt 6,5 procent på tre år med låglönesatsning. Läs mer

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Vissa medarbetare i Kriminalvården arbetar väldigt mycket övertid. Den är frivillig och ger i de flesta fall betydande extrainkomster. Vilket i sin tur gör det svårt för skyddsombud och fack att se till att avtal följs. Läs mer

Offentliganställdas förhandlingsråd /OFR

är en samarbetsorganisation för fackföreningar i den offentliga sektorn; kommuner, landsting och staten. De har 15 medlemsförbund, dock inget LO-förbund.
OFR består av tre statliga områden; statstjänstemän, S, poliser, P, och officerare, O. Inom OFR/S,P,O finns ST, Polisförbundet, Officersförbundet, Försvarsförbundet, Lärarförbundet, Tull-Kust, Ledarna, Vårdförbundet och Svenska folkhögsskolans lärarförbund.