Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Mycket snö har fallit i norra Sverige. Enligt Green cargo har snöröjningen varit dåligt och lett till otrygghet för personalen. Foto: Thomas Johansson
Nyhet

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

Snöröjningen på järnvägen i norra Sverige är sämre i år än tidigare. Det anser Green cargo som noterat att antalet incidenter med mindre urspårningar ökat. Trafikverket medger att snöröjningen brustit.

14 februari 2018 16:02

Bristerna har lett till ökad otrygghet för personalen och ökad risk för svåra olyckor, enligt Håkan Sjöström, Green cargos säkerhetschef.

-Det har visserligen varit en snörik vinter, den värsta på 30 år sägs det, men det behövs bättre samordning från Trafikverkets sida för att klara snöröjningen. Förberedelserna har varit alltför dåliga. Vi har påpekat bristerna och det har blivit bättre, säger han.

Har bristerna i snöröjningen någon koppling till dödsolyckan i Bastuträsk i början av året, då en lokförare omkom under ett urspårat lok?

-Det vet vi inte, utredningarna pågår fortfarande. Men det är klart att vi har en stark misstanke om det, säger Håkan Sjöström.

Peter Olsson är ett av Sekos huvudskyddsombud på Green cargo. Han håller med Håkan Sjöström.

-Jag har inte mycket mer att tillägga än att snöröjningen varit bedrövlig. Det är min personliga uppfattning. Det är exempelvis jobbigt att gå 500 meter när man måste pulsa i snö upp till knäna, säger han.

I nordligaste Sverige, från Långsele och norrut, har Trafikverket fyra nya baskontrakt i år.

-Vi har haft en hel del problem som har att göra med mindre inkörningsproblem för våra entreprenörer, säger Anders Moritz, enhetschef för underhållsdistrikt nord, järnväg.

-Men så ska det inte vara. Det ska skötas precis på samma sätt som vanligt, och vi har en kontinuerlig dialog med våra entreprenörer om det här, säger han. Det blir kontinuerligt bättre.

Det har utgått vite, det vill säga företagen har fått betala för brott mot kontraktet, vid flera tillfällen under vintern.

-Det är den ekonomiska påtryckning vi har, säger Anders Moritz, som inte vet hur mycket företagen har fått betala.
Är det brister i upphandlingen som ligger bakom det här? Betalar ni för lite för snöröjningen?

-Nej, entreprenörerna har räknat på det här och ska klara det. Vi måste också se till att kommunikationsvägarna mellan alla inblandade fungerar, så att alla kan ta sitt ansvar. Även tågföretagen, säger Anders Moritz.

Sekotidningen talar med en snöröjare som vill vara anonym. Hen säger att det finns för lite resurser för att klara uppdraget. Plus att det är svårt att få tider i spåren för att röja.

 

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

”Jag är ung och har inte behövt kriga”

”Jag är ung och har inte behövt kriga”

– Varför ska man vara med i facket och betala medlemsavgift när alla får ta del av villkoren som vi förhandlar fram? Frågan lyfts när Sekos vice ordförande, Gabriella Lavecchia, besöker klubb Fastigheter i Stockholm, som en del av medlemsveckan. Läs mer

Facklig seger när MTR tar över städning

Den 1 maj tar MTR över städningen av pendeltågen i Stockholm. Enligt Seko innebär övergången en facklig seger för medlemmarna, då viktiga villkor behålls eller stärks. Läs mer

6F:s lönerapport får kritik

6F:s lönerapport får kritik

Det blev en hel del mothugg och kritik när 6F:s och Katalys rapport ”Lågt lönemärke gynnar högavlönade” diskuterades på ett seminarium i Stockholm på tisdagen. Läs mer

Facklig företrädare fick rätt – JK kritiserar Kriminalvården

Facklig företrädare fick rätt – JK kritiserar Kriminalvården

Kriminalvården får kritik av Justitiekanslern, JK, för att en regionchefer brutit mot repressalieförbudet i grundlagarna. Offentliganställda får inte straffas för att de uttalar sig om sin arbetsplats i media. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Ny rapport: Arbetare missgynnas av lågt lönemärke

Ny rapport: Arbetare missgynnas av lågt lönemärke

De privatanställda tjänstemännens löner har ökat mer än arbetarnas vid flera avtalsperioder sedan sedan industriavtalets tillkomst 1998. För att vända trenden behövs ett högre ”märke” och samtidiga låglönesatsningar. Läs mer

Många brev med narkotika på Posten

Brevbärare och postombud riskerar att oskyddade exponeras för den extremt farliga drogen fentanyl. Arbetsmetoder för att göra postpersonalen tryggare har tagits fram. Läs mer

”Vi är som Sherlock Holmes”

”Vi är som Sherlock Holmes”

Läs mer

Med jämlikhet i fokus

Med jämlikhet i fokus

Kadir Kasirga kom till Sverige från Kurdistan som 15-åring. Efter många år som fackligt aktiv i Seko kandiderar han i höst till riksdagen för Socialdemokraterna.
 Läs mer

Vem vill jobba mer?

Vem vill jobba mer?

Problemet är inte att det går dåligt för Sverige. Problemet är att våra gemensamma tillgångar är orättvist fördelade. Läs mer

En sjukförsäkring att lita på

"Vi förväntar oss att en samlad arbetarrörelse gör gemensam sak för att utveckla den svenska modellen där en rättvis och trygg sjukförsäkring är självklar!" Det skriver Agneta Tiger Seko och Ingemar Nilsson, riksdagsledamot (S). Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Sparkade av ISS – kräver jobbet tillbaka

Sparkade av ISS – kräver jobbet tillbaka

ISS har avskedat fyra biljettkontrollanter av personliga skäl. ISS uppger att de fyra validerat sina egna SL-kort, vilket skulle vara att likställa med fusk eller bedrägeri. Seko har ogiltigförklarat samtliga avsked och menar att de fyra enbart följt företagets instruktioner. Läs mer

Tull vill att brevbärare knarkspanar

Tull vill att brevbärare knarkspanar

Tullkriminalen vill använda brevbärare som spanare, det väcker obehag och frågor om säkerhet och ansvar. Men brevhemligheten väger tungt. Läs mer

MTR tar över städning av pendeln

MTR tar över städning av pendeln

MTR och Solreneriet inleder fackliga förhandlingar om att MTR ska ta över städningen av pendeltågen i Stockholm. Läs mer

Green cargo behöver lokförare – värvar offensivt

Green cargo behöver lokförare – värvar offensivt

Green cargo behöver rekrytera omkring 100 nya lokförare per år de närmaste åren. Nu tar man till nya grepp för att locka till sig folk. Läs mer

Konfliktfylld fransk vår

Konfliktfylld fransk vår

Idag, torsdag, har hälften av alla tåg ställts in. Järnvägspersonalen protesterar mot regeringens planer för spårtrafiken. Samtidigt strejkar statsanställda mot personalminskningar. Läs mer

Bring Citymail får nya ägare

Bring Citymail får nya ägare. Norska Posten säljer brevverksamheten till det tyska investmentbolaget Allegra Capital. Läs mer

Efter metoo – de efterlyser visselblåsare på sjön

Efter metoo – de efterlyser visselblåsare på sjön

På Youtube finns videon #lättaankar, där kvinnor inom svensk sjöfart vittnar om grova övergrepp och sexuella trakasserier på jobbet. Ett Metoo-upprop i branschen har samlat 1150 underskrifter. Läs mer

Resultatlön

En rörlig lönedel som varierar efter resultatet, ofta för en lokal grupp eller enhet.