– Sikten blir skymd och förarna klagar på huvudvärk, säger Mats Kannerberg, tunneltågförare och skyddsombud på Gröna linjen.
Frontrutorna började bytas ut efter en olycka 2005 när en man som hoppade framför tåget krossade rutan och skadade föraren. För att undvika att det händer igen har man förstärkt samtliga 271 frontrutor med en plastfilm som både limmats och skruvats fast.
– Det är bra att arbetsgivaren åtgärdar problemet, men inte genom att byta ut dem mot rutor som vitnar i solsken, säger Mats Kannerberg. Han tillägger att det inte inträffar i alla vagnar och inte alltid.
– Det är när solen ligger på lågt, rakt framifrån som rutan blir mjölkig och då framträder också rutmönstret från värmeslingorna som håller rutan frostfri.
– Vi har fått förklarat att det är limmet som reagerar på solljuset och löser upp sig vilket resulterar i att rutan blir mjölkig, vågmönstrad och ibland framträder till och med ett regnbågsmönster, säger Mats Kannerberg.
Han är kritisk till att företaget struntade i deras kritik som kom så fort den första rutan togs i bruk.
– När vi påtalade det hade de bara bytt på ett par vagnar men nu är ju alla bytta. Det är en jäkla massa tid och pengar åt helsicke.