Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Mats Nordlund har arbetat med underhåll i tunnelbanan i Stockholm i många år. Han befarar att arbetsmiljön gjort honom och hans kolleger sjuka.
Nyhet

”Dålig luft har gjort mig sjuk”

Lokföraren Mats Nordlund befarar att hans hjärtproblem och leversjukdom beror på jobbet i Stockholms tunnelbana.

2 februari 2017 13:16

Nära hälften av en grupp på 20 lokförare som kört underhållståg sedan 2002 har drabbats av olika sjukdomar.

– Det är jag som räknat ut det, säger Mats. Mina gamla kolleger har drabbats på samma sätt som jag. Vi har alla arbetat i tunnlarna i rök från diesellok, svetsarbeten, sliptåg och makadamsugar, i många år. Luften har sannolikt varit full av olika farliga partiklar.

Mats Nordlund har tidigare varit fackligt aktiv och skyddsombud, och har i omgångar försökt påverka olika arbetsgivare att undersöka luften och ta reda på hur mycket partiklar som finns i den. Det har inte alltid tagits emot positivt.

– Jag har velat ta reda på hur vår miljö varit, men det har dröjt. Jag vet inte varför vi blivit sjuka och vad i miljön som eventuellt kan ligga bakom.

– Det finns forskning som visar att ämnen i dieselavgaser är skadliga för hälsan, liksom kvart damm och olika metallpartiklar som mangan och tungmetaller, säger Mats Nordlund, som inte längre kan arbeta som lokförare på grund av sin sviktande hälsa. I dag är han stins, stationsinspektör, på Hammarbydepån.

Förra året genomförde Strukton mätningar av kvartsdamm i tunnlarna. Mätningarna gjordes av en arbetsmiljöingenjör på Previa, och visade inga förhöjda halter. Nya föreskrifter från Arbetsmiljöverket kom förra året.

Kristian Hammarberg, regionchef för Strukton i Stockholm, säger att mätningarna kom till som en följd av personalens oro för arbetsmiljön.

– Vi tar självklart den oron på allvar. Ingen som arbetar hos oss ska drabbas av ohälsa på grund av arbetsmiljön. Vi har gjort mätningar och ska fortsätta göra det under våren i år. Exakt vad vi ska mäta är inte bestämt, de berörda i personalen och skyddsombud ska vara med och bestämma det, säger Kristian Hammarberg.

Vad som blir nästa steg i processen beror på vad mätningarna visar.

Om det visar sig att ni måste vidta åtgärder som att byta ut maskiner, vad gör ni då?

– Vi har redan diskussioner med SL om den gamla maskinparken. Det är vårt ansvar att se till att maskinerna inte skapar ohälsa. Vi har också köpt in fler fläktar till tunnlarna, säger Kristian Hammarberg.

Han säger också att all berörd personal erbjudits en hälsoundersökning av lungorna förra året i samband med att kvartsdammet mättes. Vart tredje år erbjuds alla en hälsoundersökning.

Många som arbetat länge är sjuka. Hur ser du på det?

– Jag vet inte om det är en större andel sjuka hos oss än i andra verksamheter. Men den som som vill kan få en hälsoundersökning. Absolut.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Rättelse om Postnordartikel

Fel version av artikeln ”Seko postens kupp mot danska facket” är publicerad i senaste numret av Sekotidningen och innehåller felaktiga citat. Det beror på att reportern missuppfattade Seko postens ordförande Johan Lindholm, vilket vi ber om ursäkt för. Den korrekta versionen av texten finns att läsa här https://sekotidningen.se/artikel/spelet-om-postnord/ Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höjd pensionsålder

De sex partierna i pensionsgruppen har slutit en överenskommelse om att förändra pensionssystemet. Lägstaåldern för pensionsuttag höjs från 61 till 64 år, rätten att jobba kvar höjs från 67 till 69 år och skyddet för de fattigaste pensionärerna stärks. Läs mer

Metoo-upprop inom Kriminalvården

Över 1000 anställda och tidigare anställda inom Kriminalvården har skrivit under uppropet #virivermurarna mot sexuella trakasserier och kränkningar på jobbet. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Tågkompaniet ska köra Krösatågen

Nu är det klart att Krösatågen tas över av Tågkompaniet från och med december 2018 och nio år framåt. Båda affärerna, nord och syd, ingår i upphandlingen. Idag är det Transdev som kör trafiken. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Mutanklagelser mot Trafikverket

Mutanklagelser mot Trafikverket

”Vi ska vända på alla stenar.” Det var löftet från Trafikverket när Sekotidningen i april skrev om den muthärva som Kalla fakta på TV4 fortsatt att granska. Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko tappar inte längre medlemmar

-Seko tappar inte längre medlemmar. Antalet aktiva medlemmar är strax under 74 000 och har legat stilla sedan april i år. Läs mer

Trendbrott när åtta fartyg flaggar svenskt

Vinden tycks ha vänt för den svenska handelsflottan.  Tre rederier har beslutat att låta sammanlagt åtta fartyg gå under svensk flagg. Läs mer

Externt företag vill ta över SJ:s kundtjänst

SJ kan låta ett externt företag ta över verksamheten vid servicecentret i Ånge. SJ har ett 100-tal anställda i Ånge, som nu är oroliga för avtalsdumpning. Men enligt SJ kan det vara ett sätt att rädda jobben. Läs mer

Sänkt avgift i Sekos a-kassa

Avgiften till Sekos a-kassa sänks med 15 kronor den 1 januari 2018, under förutsättning att beslutet godkänns av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF. Läs mer

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Trots höjningen av a-kassetaket för två år sedan är många arbetslösa fortfarande underförsäkrade. Åtta av tio av arbetslösa Sekoiter får mindre än 80 procent. För hela arbetsmarknaden är det sju av tio. Läs mer

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Mertidsblockad

En stridsåtgärd där facket stoppar allt mertidsarbete på en arbetsplats eller inom ett företag.