Styrelsen för SL har beslutet att Citypendeln ska få köra som längst till juni 2006. Orsaken är kritik på en rad punkter, som punktlighet och att man har svårt att ta betalt. Dessutom har företaget svårt att få någon vinst i verksamheten på grund av det anbud man en gång vann upphandlingen med
– Det var väntat, säger Christina Jovanovic, ordförande för pendelklubben.
Hon är orolig för att det ska bli en ny upphandling följt av ett nytt kaos som när Citypendeln en gång tog över trafiken.
– Jag älskar inte Citypendeln, men det är bättre att behålla dem än att få en ny upphandling med risk för sämre villkor.
Christina är också orolig för att SL ska dela på upphandlingen så att stationstjänsten får en entreprenör och trafiken en annan. Den splittringen tror hon skulle drabba både anställda och resenärer. Men framför allt vill hon att SL ska ta över och driva pendeltågen.
Peter Blomgren, lokförare på Citypendeln håller med.
– Det hade varit lugnast om Citypendeln hade fått fortsätta, de har trots allt visat god vilja och försökt göra det lite bättre. Men eftersom de inte har några pengar så går ju inte det.
Nu hoppas Peter Blomgren att SL bildar ett bolag som kan ta över.
– Blir det en ny upphandling riskerar vi att få ett underbud igen. Jag litar inte på att SL lärt av misstagen från den senaste upphandlingen.