Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Foto: Kenneth Hellman
Nyhet

Bussbolag vann upphandling av skärgårdstrafiken

TRSM Group, som idag kör flygbussar till Arlanda, är den stora vinnaren när sjötrafiksupphandlingen för Stockholms skärgård avgjordes. Även Blidösundsbolaget och Utö Rederi vinner trafikområden.

24 november 2015 13:07

För två år sedan avbröts upphandlingen av sjötrafiken i Stockholms skärgård. FP och C gjorde då gemensam sak med den rödgröna oppositionen. Det handlade bland annat om att man inte skrivit in några garantier för att den befintliga personalen skulle få följa med till eventuella nya operatörer. Men massiv kritik riktades också från trafikanthåll då de nya turlistorna skulle bli mycket glesare.

Nu har man alltså gjort om upphandlingen och skrivit in att det handlar om så kallad verksamhetsövergång, vilket innebär att en ny operatör måste ta över befintlig personal.

– Det är väldigt bra att vi fick in det kravet, vilket ju skapar mycket större trygghet för våra medlemmar, säger Chang Strömberg, ombudsman på Seko sjöfolk.

Enligt honom är det positivt även för redarna och Waxhomlsbolaget (landstingets sjötrafikbolag).

– Redarna slipper ju sitta med svarte petter om man förlorar nästa upphandling, då man vet att personalen får nytt jobb. Och Waxholmsbolaget får garantier på att det är rutinerad personal som kan båtarna och turerna som bemannar deras fartyg.

Den stora överraskningen får sägas vara att TRSM vann det största trafikområdet, mellanskärgården. Bolaget är nystartat och verksamheten idag består i en utmanarbusslinje Stockholm­-Arlanda där trafiken startade tidigare i år. Där har TRSM tecknat kollektivavtal med utbrytarfacket Baro (Bussarbetarnas riksorganisation), trots att det är Kommunal som traditionellt organiserar bussbranschen.

Eftersom det finns möjlighet att överklaga tio dagar efter tilldelningsbeslutet har Seko sjöfolk ännu inte kontaktat bolaget för att teckna kollektivavtal.

– Men det är bara vi som har avtal på det här området, så jag utgår från att de kommer teckna det med oss, säger Chang Strömberg.

Kent Dahlberg, som är operativ chef på TRSM, kommer med lugnande besked på den punkten.

– Givetvis blir det avtal med Seko, säger han.

Han är annars förtegen om detaljer med hänvisning till att tilldelningsbeslutet inte vunnit laga kraft innan tiden för överklagan gått ut.

Att bolaget valt att teckna avtal med Baro för bussarna tycker han inte är konstigt.

­– Det finns två fack och Baro är väldigt bra, så vi valde dem. Många av våra anställda är medlemmar och det är ett bra avtal.

Att de ska ta över befintlig personal ser han som en självklarhet och är något som skapar trygghet för tre parter.

– Redaren som vinner vet att det finns kompetent personal som kan fartyg och rutter och utan dem går det ju inte att driva trafik. Redaren som förlorar blir inte sittande med övertalig personal och så är det så klart en trygghet för personalen själv.

Gäller övertagandet även administrativ personal?

– Den administrativa personal som finns är oerhört kompetent. Men om man vinner trafik som tidigare bedrivits av tre olika bolag kan man ju inte ha tre administrationer, så i första hand gäller övertagandet personalen ombord.

I det trafikområde som tilldelats TRSM handlar det främst om att bemanna Waxholmsbolagets egna fartyg, men bolaget har också kontrakterat ett antal mindre rederier med egna fartyg för vissa delar av trafiken.

Förutom TRSM Group 1 som tilldelats område norra och södra mellanskärgården fick Blidösundsbolaget AB område norr- och innerskärgården och Utö Rederi AB område södra samt sydöstra skärgården

Avtalstiden är 12 år och det totala värdet är 311 miljoner årligen. Trafikstart är den 15 april nästa år.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Kvinnor avstår fackliga kurser efter sextrakasserier

Kvinnor avstår fackliga kurser efter sextrakasserier

Sexuella trakasserier är så vanligt förekommande att kvinnor avstår från att gå på fackliga kurser. Nyligen inträffade ett allvarligare fall på LO:s kursgård Runö.  Läs mer

Lokföraren som inte var sjuk

Lokföraren som inte var sjuk

Det här är berättelsen om lokföraren som inte var sjuk och arbetsgivaren som gav honom ett ultimatum: ät medicin eller få sparken! Nu är frågan på väg till Arbetsdomstolen och Lasse Holm hoppas på upprättelse. Men under tiden mår han dåligt. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Valle Karlsson: Inget ska sopas under mattan

-Vi förstår att vi inom Seko och fackföreningsrörelsen inte är fredade från sexuella trakasserier. Och vi tar det väldigt allvarligt. Nu måste vi gå från ord till handling. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Spelet om Postnord

Spelet om Postnord

Seko posten sparkade ut de danska fackrepresentanterna ur bolagsstyrelsen. Danskarna blev sura, men enligt Seko posten var det nödvändigt för få danska och svenska staten att enas om ett kapitaltillskott till Postnord. Läs mer

När jobbet leder till döden

När jobbet leder till döden

Hittills i år har 40 personer dött på jobbet. Här är en berättelse om hur det kan gå till. Om entreprenörskedjor, bristande kontroll och olyckliga omständigheter. Läs mer

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

Pierre Fredriksson är verkstadsingenjör vid Uppsala universitet och gillar att arbeta i teknikens framkant. Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

6F utreder ny lönemodell

Förbunden inom 6 F har länge varit kritiska till den svenska lönebildningsmodellen. Nu tillsätter förbunden en gemensam utredning som ska försöka hitta en bättre modell. Läs mer

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

– Titta så små byxorna är, säger tunneltvättare Madelene Berglund och lyfter upp en arbetsbyxa från bordet där ett av de större klädföretagen placerat sitt utbud. Läs mer

Rödgrönt löfte om skärgårdstrafik i egen regi

Vid en facklig hearing i landstingshuset i Stockholm lovade de rödgröna att ta tillbaka bland annat delar av skärgårdstrafiken i egen regi om de kommer till makten. För personalens och resenärernas skull, men också för att få en möjlighet att jämföra olika driftsformer. Läs mer

Avtal klart för skärgårdstrafik

Seko och Almega har kommit överens om ett nytt treårigt avtal för de anställda i skärgårdstrafiken. Därmed dras strejkvarslet tillbaka. Läs mer

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Även väg- och banbranschen har nu ett avtal om yrkesintroduktionsanställning, YA. Unga, nyanlända och långtidsarbetslösa kan lära sig ett yrke och samtidigt få lön, arbetsgivaren står för handledning men slipper betala arbetsgivaravgift. Läs mer

Tågvärdar testar kroppskameror

Under tre månader framåt ska ett antal tågvärdar på Pågatågen bära kroppskameror. Tanken är att det ska öka tryggheten ombord på tågen. En utvärdering får avgöra om alla ska bära kameror. Läs mer

Arbetsmiljöverket kritiserar Strukton

Arbetsmiljöverket kritiserar Strukton

Efter en inspektion på Strukton rail riktar Arbetsmiljöverket kritik mot företagets arbetsmiljöarbetet. Bolaget har två månader på sig att svara hur man ska åtgärda bristerna. Läs mer

Försäkringar
Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Paketchauffören Tomas Dahl fick en stroke för tre år sedan. Genom Sekos sjukförsäkring fick han 50 000 kronor – pengar som var välkomna när han blev sjukskriven på heltid i tre månader. Läs mer

Dispositiv

En lag eller lagparagraf som kan förhandlas bort för att ersättas med ett avtal mellan fack och arbetsgivare.