För två år sedan avbröts upphandlingen av sjötrafiken i Stockholms skärgård. FP och C gjorde då gemensam sak med den rödgröna oppositionen. Det handlade bland annat om att man inte skrivit in några garantier för att den befintliga personalen skulle få följa med till eventuella nya operatörer. Men massiv kritik riktades också från trafikanthåll då de nya turlistorna skulle bli mycket glesare.

Nu har man alltså gjort om upphandlingen och skrivit in att det handlar om så kallad verksamhetsövergång, vilket innebär att en ny operatör måste ta över befintlig personal.

– Det är väldigt bra att vi fick in det kravet, vilket ju skapar mycket större trygghet för våra medlemmar, säger Chang Strömberg, ombudsman på Seko sjöfolk.

Enligt honom är det positivt även för redarna och Waxhomlsbolaget (landstingets sjötrafikbolag).

– Redarna slipper ju sitta med svarte petter om man förlorar nästa upphandling, då man vet att personalen får nytt jobb. Och Waxholmsbolaget får garantier på att det är rutinerad personal som kan båtarna och turerna som bemannar deras fartyg.

Den stora överraskningen får sägas vara att TRSM vann det största trafikområdet, mellanskärgården. Bolaget är nystartat och verksamheten idag består i en utmanarbusslinje Stockholm­-Arlanda där trafiken startade tidigare i år. Där har TRSM tecknat kollektivavtal med utbrytarfacket Baro (Bussarbetarnas riksorganisation), trots att det är Kommunal som traditionellt organiserar bussbranschen.

Eftersom det finns möjlighet att överklaga tio dagar efter tilldelningsbeslutet har Seko sjöfolk ännu inte kontaktat bolaget för att teckna kollektivavtal.

– Men det är bara vi som har avtal på det här området, så jag utgår från att de kommer teckna det med oss, säger Chang Strömberg.

Kent Dahlberg, som är operativ chef på TRSM, kommer med lugnande besked på den punkten.

– Givetvis blir det avtal med Seko, säger han.

Han är annars förtegen om detaljer med hänvisning till att tilldelningsbeslutet inte vunnit laga kraft innan tiden för överklagan gått ut.

Att bolaget valt att teckna avtal med Baro för bussarna tycker han inte är konstigt.

­– Det finns två fack och Baro är väldigt bra, så vi valde dem. Många av våra anställda är medlemmar och det är ett bra avtal.

Att de ska ta över befintlig personal ser han som en självklarhet och är något som skapar trygghet för tre parter.

– Redaren som vinner vet att det finns kompetent personal som kan fartyg och rutter och utan dem går det ju inte att driva trafik. Redaren som förlorar blir inte sittande med övertalig personal och så är det så klart en trygghet för personalen själv.

Gäller övertagandet även administrativ personal?

– Den administrativa personal som finns är oerhört kompetent. Men om man vinner trafik som tidigare bedrivits av tre olika bolag kan man ju inte ha tre administrationer, så i första hand gäller övertagandet personalen ombord.

I det trafikområde som tilldelats TRSM handlar det främst om att bemanna Waxholmsbolagets egna fartyg, men bolaget har också kontrakterat ett antal mindre rederier med egna fartyg för vissa delar av trafiken.

Förutom TRSM Group 1 som tilldelats område norra och södra mellanskärgården fick Blidösundsbolaget AB område norr- och innerskärgården och Utö Rederi AB område södra samt sydöstra skärgården

Avtalstiden är 12 år och det totala värdet är 311 miljoner årligen. Trafikstart är den 15 april nästa år.