Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Debatt

Bryter SJ mot yttrandefriheten

Frågan i detta debattinlägg är enkel. Bryter SJ mot yttrandefriheten och anställdas rätt att yttra sig genom att dela ut erinran till anställda som kommenterar offentliga inlägg på sociala medier?

24 januari 2014 13:53

Styrelsen i Seko SJ är bekymrad över den allt mer hårdnande synen att företaget vill styra vad anställda skriver på sociala medier. Dels på egna facebooksidor samt nu i ett antal fall där företaget har synpunkter på ett inlägg där anställda kommenterat en händelse på företagets egen facebooksida.

I dagsläget kan vi konstatera att det just nu inte är vad som skrivs som företaget reagerar på, utan det är att det över huvud taget skrivs som ger skäl för att dela ut erinran. Vi avstår i detta inlägg att kommentera bristen på ledarskap. Alla som läser kan säkert själva dra sina slutsatser på ledarskapsnivån i en organisation som regelmässigt bemöter sina anställda med skriftlig erinran i tid och otid.

Bakgrunden är kundklagomål som framförts via SJs facebooksida som lett fram till att anställda svarat. Några svar har varit spetsiga och kanske mindre välformulerade, men de allra flesta har inte varken skadat företaget eller haft för avsikt att skada eller på annat sätt att förtala.

Inom näringslivet och på myndigheter menar man ibland att lojaliteten mot arbetsgivaren ska gå före yttrandefriheten. Yttrandefriheten är skyddad både i svensk lag och i internationella konventioner. Men även i en demokrati finns det begränsningar av yttrandefriheten. Man får till exempel inte kränka en annan individ eller grupp, man får inte uppmana till brott mot lagen och man får inte avslöja statshemligheter som kan skada ”rikets säkerhet”.

De positiva opinionsfriheterna syftar till att främja ett fritt meningsutbyte och därmed främja demokratin.

 

Yttrandefrihet i allmänhet

Yttrandefriheten i Sverige omfattar en rätt för varje medborgare Sverige att uttrycka sig i tal, skrift eller bild eller på annat sätt, som det uttrycks i regeringsformen. Myndigheter får inte i förväg pröva (censurera) om uttalandena är lämpliga eller bestraffa medborgare enbart för att de ogillar vissa uttalanden. Även utlänningar som befinner sig i Sverige har yttrandefrihet i

samma utsträckning som svenska medborgare. Yttrandefriheten är en del av de positiva opinionsfriheterna, som i sin tur är en del av de medborgerliga fri- och rättigheterna.

Yttrandefrihet i anställning är lite mer komplicerad. Beror på att man skiljer på om man har anställning i privata bolag eller i offentlig verksamhet. Jobbar man i offentlig verksamhet har man i princip samma yttrandefrihet som i samhället i övrigt. Arbetsgivarna får inte heller avtala bort yttrandefrihet för offentligt anställda.

SJ AB tillhör inte denna grupp, utan här tillämpas regelverk som man har i privata bolag. Här är det mer strikt vad som gäller. På den privata sidan har du rätt att internt kritisera företaget.

Du har även rätt att påtala sådant som du tycker är fel. Huvudregeln är ändå att du ska framföra kritik till de ansvariga inom företaget eller till facket. Du har ingen självklar rätt att gå utanför företaget, till exempel till media, med klagomål och synpunkter.

I många branscher på den privata sidan finns lojalitetsklausuler med i anställningsavtalen. Det innebär att de anställda förbinder sig att vara lojala, det vill säga att inte yppa omständigheter av betydelse för arbetsgivaren och att inte öppet kritisera verksamheten eller arbetsgivaren.

I Spåra SJ § 3 finns följande skrivning om lojalitet:

Anställningsförhållandet ska grunda sig på ömsesidig lojalitet och förtroende. Arbetstagaren ska ta tillvara och främja arbetsgivarens intressen samt iaktta diskretion såväl inåt som utåt i företagets angelägenheter.”

 

Uppmuntra dialog

SJ bryter sannolikt inte mot yttrandefriheten som det ser ut för oss som lekmän. Däremot borde man kunna hantera och uppmuntra till dialog i stället för att dela ut skriftliga erinran till anställda som lämnat helt oskyldiga kommentarer i sociala medier.

Ofta har dessa kommentarer lämnats på grund av att företagets egna kanaler haft rent fel i svar till kunder. Företaget beklagar alltid det inträffade, men lämnar i övrigt inga förklaringar till vad som inträffat. Detta skapar frustration hos anställda som i och med detta söker upprättelse för det jobb man utfört. Många upplever också att man inte får den backning från arbetsgivaren som man anser sig behöva i olika situationer.

En viss kritikrätt finns i alla företag och här anser vi från Seko att man överträtt gränsen från ledningens sida. Att klicka på ”Like” är inte en handling som skall bestraffas!!

De medlemmar som har drabbats av erinran hoppas vi tar kontakt med sin fackliga organisation. Vi vill gärna ha mer information om orsakerna till att företagets chefer agerar på detta vis. En kontakt med berörda fackklubbar i Seko SJ skulle också ge oss mer information om hur många som drabbats av skriftliga erinran efter att ha skrivit något på sociala medier.

Erik Johannesson, ordförande Seko-SJ
redaktionen@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Rättelse om Postnordartikel

Fel version av artikeln ”Seko postens kupp mot danska facket” är publicerad i senaste numret av Sekotidningen och innehåller felaktiga citat. Det beror på att reportern missuppfattade Seko postens ordförande Johan Lindholm, vilket vi ber om ursäkt för. Den korrekta versionen av texten finns att läsa här https://sekotidningen.se/artikel/spelet-om-postnord/ Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höjd pensionsålder

De sex partierna i pensionsgruppen har slutit en överenskommelse om att förändra pensionssystemet. Lägstaåldern för pensionsuttag höjs från 61 till 64 år, rätten att jobba kvar höjs från 67 till 69 år och skyddet för de fattigaste pensionärerna stärks. Läs mer

Metoo-upprop inom Kriminalvården

Över 1000 anställda och tidigare anställda inom Kriminalvården har skrivit under uppropet #virivermurarna mot sexuella trakasserier och kränkningar på jobbet. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Tågkompaniet ska köra Krösatågen

Nu är det klart att Krösatågen tas över av Tågkompaniet från och med december 2018 och nio år framåt. Båda affärerna, nord och syd, ingår i upphandlingen. Idag är det Transdev som kör trafiken. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Mutanklagelser mot Trafikverket

Mutanklagelser mot Trafikverket

”Vi ska vända på alla stenar.” Det var löftet från Trafikverket när Sekotidningen i april skrev om den muthärva som Kalla fakta på TV4 fortsatt att granska. Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko tappar inte längre medlemmar

-Seko tappar inte längre medlemmar. Antalet aktiva medlemmar är strax under 74 000 och har legat stilla sedan april i år. Läs mer

Trendbrott när åtta fartyg flaggar svenskt

Vinden tycks ha vänt för den svenska handelsflottan.  Tre rederier har beslutat att låta sammanlagt åtta fartyg gå under svensk flagg. Läs mer

Externt företag vill ta över SJ:s kundtjänst

SJ kan låta ett externt företag ta över verksamheten vid servicecentret i Ånge. SJ har ett 100-tal anställda i Ånge, som nu är oroliga för avtalsdumpning. Men enligt SJ kan det vara ett sätt att rädda jobben. Läs mer

Sänkt avgift i Sekos a-kassa

Avgiften till Sekos a-kassa sänks med 15 kronor den 1 januari 2018, under förutsättning att beslutet godkänns av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF. Läs mer

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Trots höjningen av a-kassetaket för två år sedan är många arbetslösa fortfarande underförsäkrade. Åtta av tio av arbetslösa Sekoiter får mindre än 80 procent. För hela arbetsmarknaden är det sju av tio. Läs mer

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Nyanställningsblockad

En stridsåtgärd där facket stoppar arbetsgivarens möjlighet att nyanställa personal på en arbetsplats eller inom ett företag.