Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Arbetsmiljöbrott

Brotten där få ställs till ansvar

Det tar lång tid att utreda arbetsmiljöbrott. Från olycka till åtal kan det ta flera år. Och innan domstolarna sagt sitt tar det ofta ytterligare månader eller år.

7 april 2015 09:46

Orsaken till den långa utredningstiden tvistar de berörda om. Vissa menar att det är brister
i lagstiftningen (två lagar ska kopplas samman) som gör att polisen måste ”överutreda” brotten.
Ändå ogillas hälften av alla åtal.
Andra hävdar att det inte alls är fel på lagstiftningen, utan att det är bristen på utredare inom polisen som gör att utredningarna tar lång tid.

För några år sedan bildade åklagarmyndigheten en särskild enhet för miljö- och arbetsmiljömål,
Rema, för att samla kompetens på ett ställe. Och på så sätt bli mer effektiva. Någon motsvarande
satsning har hittills inte gjorts inom polisen.

Regeringen har aviserat att Arbetsmiljöverket ska få fler inspektörer, och anställningsstoppet på verket är borta. Men det är än så länge oklart hur det blir med polisutredare.
Regeringen tar just nu fram en ny arbetsmiljöstrategi vars mål bland annat är en nollvision för
dödsolyckor.

Arbetsmiljöbrott är ett oaktsamhetsbrott, och det skiljer ärendena från många andra brott, som ofta utgår från en direkt handling. Åklagaren måste visa att en fysisk person som företräder
arbetsgivaren (och som har arbetsmiljöansvar) – vd, chef, arbetsledare – varit straffbart oaktsam och att det lett fram till att en olycka eller dödsfall inträffat.
Och oaktsamhet i det här fallet handlar nästan uteslutande om underlåtenhet att vidta åtgärder.
Åklagaren ska visa att det finns ett orsakssamband mellan underlåtenheten och olyckan. Men
det räcker inte. Hen ska dessutom göra det sannolikt att olyckan/ dödsfallet inte inträffat om arbetsgivaren följt arbetsmiljölagen och dess föreskrifter.

Om domstolen håller med åklagaren kan enskilda personer dömas för arbetsmiljöbrott och vållande till annans död, kroppsskada eller sjukdom. Företag kan dömas till företagsbot, utan att någon enskild person döms för brottet. Offentliga arbetsgivare kan inte få företagsbot.

Arbetsmiljöbrott har preskriptionstider: Från händelsen till dess att åtal väcks får det gå högst fem
år för vållande till annans död. Preskriptionstiden är två år för vållande till kroppskada/sjukdom.

Exempel på utredningstider :
1. Den 3 oktober 2011 misshandlades kriminalvårdaren Karen Gebreab till döds av en intagen
på häktet i Huddinge. Sommaren 2014 väcktes åtal mot tre tidigare chefer för grovt arbetsmiljöbrott och vållande till annans död.

I februari 2015 friades cheferna av Södertörns tingsrätt. Rätten var dock oenig. Tre av ledamöterna
ville fälla två av de åtalade.
Åklagaren har överklagat den friande domen för två av de tre åtalade. Ny rättegång hålls sannolikt
i augusti 2015 i Svea hovrätt, fyra år efter mordet.

2. För sju år sedan skrev Sekotidningen (nr 9/2008) om följderna av en olycka som inträffat tre år
tidigare då en man klämdes till döds av ett nedfallande flak på en dumper.
Det blev inget åtal för dödsfallet 2005. Istället förbjöd Arbetsmiljöverket företaget Hägglunds last &
schakt att använda dumpern till dess att felet på flaket åtgärdats. 2008 stoppades dumpern i en
trafikkontroll. Polisen upptäckte att den hade användningsförbud och ärendet gick till åtal.

Efter att ha vandrat mellan tingsrätten och hovrätten ett antal gånger dömde tingsrätten i mars 2014 företaget till 50 000 kronor i företagsbot. Bolaget överklagade och ärendet behandlades i hovrätten i februari i år. Hovrätten friade företaget, sju år efter att polisen stoppat dumpern.

3. I februari 2010 omkom en banarbetare som utförde snöröjning för Strukton rail vid Linghem i
Östergötland. En samstämmig bedömning av Haverikommissionen, Trafikverket, Arbetsmiljöverket
och polisen lade ansvaret för olyckan på bristande rutiner. Strukton hade inte följt reglerna för skydds- och sätdomstokerhetsplanering, därför kunde olyckan ske.
I december 2013 väcktes åtal och åklagaren yrkade på företagsbot på 3 miljoner kronor. Strukton medgav fel. Tingsrätten fastställde företagsboten i en dom i augusti 2014, fyra och ett halvt år efter olyckan.

4. I maj 2008 omkom två personer och tre skadades svårt vid ett brobygge på Botniabanan.
Ena sidan av en gjutform byggd i trä rasade, och de omkomna och skadade föll 20 meter. I december 2009 väcktes åtal och i mars 2011 fällde tingsrätten flera ansvariga för arbetsmiljöbrott.
Skanska, som var huvudentreprenör, dömdes att betala företagsbot på 6 miljoner kronor.
Skanska godtog företagsboten, medan övriga dömda överklagade.
I juni 2012, drygt fyra år efter olyckan, friades samtliga i hovrätten. Åklagaren bad riksåklagaren
överklaga till Högsta domstolen, men RÅ sade nej.

5. Om vissa ärenden tar lång tid kan det också gå snabbt för de rättsvårdande myndigheterna
att fatta beslut. En dag i början av juni 2010 blev banarbetaren Magnus Kärnbo påkörd och dödad av ett pendeltåg när han arbetade med att jorda ledningar vid Karlberg i Stockholm.
Drygt ett år senare lades polisens förundersökning ner. Trots att Arbetsmiljöverket ansåg att arbetsgivaren Norsk baneservice brustit i sitt arbetsmiljöansvar.
Åklagarens motiv för att inte åtala var att den omkomne och hans kolleger gett sig ut i spåren
för att arbeta på ”eget bevåg”.
Sekotidningen berättade om Magnus Kärnbo i nr 6/2011.

 

 

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Dödsolycka ombord på Silja Symphony

Dödsolycka ombord på Silja Symphony

En målare som arbetade med att renovera hytter ombord på Silja Symphony omkom i en arbetsplatsolycka i lördags. Dödsorsaken uppges vara en felaktig bygglampa som gett mannen en elchock. Läs mer

SJ:s kundtjänst privatiseras

SJ:s kundtjänst privatiseras

SJ har beslutat att lägga ut kundtjänsten i Ånge på ett privat företag. Webhelp, som tar över, lovar att vara kvar i minst fem år och har skrivit ett specialavtal för de anställda. Läs mer

Brevbärare blev överfallen vid sin bil

Brevbärare blev överfallen vid sin bil

Två män försökte med våld ta brevbäraren Åsa Åsbergs postbil. En av männen greppade så hårt tag om Åsas nacke att hon har ständig värk flera veckor efteråt. Hon chockades och gav inte männen bilnycklarna. Läs mer

Många besök under Sekos medlemsvecka

Många besök under Sekos medlemsvecka

Närmare 10 000 anställda i Sekos branscher fick besök när Seko hade medlemsvecka i april. Nu har förbundet registrerat plussiffror i medlemsregistret för första gången på länge. Läs mer

Experten: Så undviker du en stressig semester

Experten: Så undviker du en stressig semester

Sommarsemestern ser många fram emot som en tid för att ta det lugnt och ha det härligt. Men så blir det långt ifrån alltid när ambitionerna blir för stora. Vi frågade Samuel West, psykolog och forskare, hur man kan tänka för att inte hamna i värsta semesterstressen. Läs mer

Häktet i Göteborg flyttade på skyddsombud

Häktet i Göteborg flyttade på skyddsombud

I april beslutade Kriminalvården i region väst att flytta Sekos skyddsombud Leif Kyldal från häktet Göteborg till Skogomeanstalten. Han närmaste chef hade känt sig hotad när Leif pekade på arbetsmiljöproblem på avdelningen. Läs mer

Seko hjälpte Bo när vibrationsskador avslutade yrkeslivet

Seko hjälpte Bo när vibrationsskador avslutade yrkeslivet

Vibrationsskador satte stopp för Bo Hadrys yrkesliv. Genom Seko har han fått hjälp att söka de ersättningar han har rätt till. – Helt plötsligt har det funnits en massa pengar på kontot. Läs mer

”Vi är som Sherlock Holmes”

”Vi är som Sherlock Holmes”

Läs mer

Med jämlikhet i fokus

Med jämlikhet i fokus

Kadir Kasirga kom till Sverige från Kurdistan som 15-åring. Efter många år som fackligt aktiv i Seko kandiderar han i höst till riksdagen för Socialdemokraterna.
 Läs mer

Vem vill jobba mer?

Vem vill jobba mer?

Problemet är inte att det går dåligt för Sverige. Problemet är att våra gemensamma tillgångar är orättvist fördelade. Läs mer

En sjukförsäkring att lita på

"Vi förväntar oss att en samlad arbetarrörelse gör gemensam sak för att utveckla den svenska modellen där en rättvis och trygg sjukförsäkring är självklar!" Det skriver Agneta Tiger Seko och Ingemar Nilsson, riksdagsledamot (S). Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

LO-prognos: Bra tillfälle att främja välfärden

LO-prognos: Bra tillfälle att främja välfärden

LO:s ekonomer räknar med ytterligare några goda år - och med lägre arbetslöshet än någon annan prognosmakare. Använd de goda tiderna för att ta itu med bristerna i välfärden, uppmanar de. Läs mer

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

– Jag skriver en lista och bockar av varje sak som jag har gjort när det blir körigt på jobbet, säger Janet Floreng Lindfors som arbetar som administratör på Sjöfartsverket i Malmö. Läs mer

Indien: Facklig kamp gav rätt till mammaledighet

Indien: Facklig kamp gav rätt till mammaledighet

Kvinnliga busskonduktörer i den indiska delstaten Maharashtra får sin betalda mammaledighet utökad från sex till nio månader. Bland annat tack vare Sekos stöd till det lokala facket och dess kvinnliga aktivister. Läs mer

Efter granskningen av Förbifarten: ”Ser över handlingsalternativ”

Efter granskningen av Förbifarten: ”Ser över handlingsalternativ”

Trafikverket ”ser över möjliga handlingsalternativ” och ska göra en ”heltäckande analys” av arbetsmiljöarbetet. Det sker efter tidningen Arbetets avslöjande om allvarliga arbetsmiljöbrister på Förbifart Stockholm-bygget på Lovön. Läs mer

Facklig brevbärare och kristdemokrat, inget för LO

Facklig brevbärare och kristdemokrat, inget för LO

Brevbäraren Åsa Åsberg är aktiv i Seko Posten och vald till LO-distriktets representantskap i Västerbotten. Hon uppmanades att lämna det uppdraget eftersom hon står på Kristdemokraternas lista i valet till kommunfullmäktige. Det är inget Seko står bakom. Läs mer

Många brev med narkotika på Posten

Brevbärare och postombud riskerar att oskyddade exponeras för den extremt farliga drogen fentanyl. Arbetsmetoder för att göra postpersonalen tryggare har tagits fram. Läs mer

I-lön

Se Individuell lön.