Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Arbetsmiljöbrott

Brotten där få ställs till ansvar

Det tar lång tid att utreda arbetsmiljöbrott. Från olycka till åtal kan det ta flera år. Och innan domstolarna sagt sitt tar det ofta ytterligare månader eller år.

7 april 2015 09:46

Orsaken till den långa utredningstiden tvistar de berörda om. Vissa menar att det är brister
i lagstiftningen (två lagar ska kopplas samman) som gör att polisen måste ”överutreda” brotten.
Ändå ogillas hälften av alla åtal.
Andra hävdar att det inte alls är fel på lagstiftningen, utan att det är bristen på utredare inom polisen som gör att utredningarna tar lång tid.

För några år sedan bildade åklagarmyndigheten en särskild enhet för miljö- och arbetsmiljömål,
Rema, för att samla kompetens på ett ställe. Och på så sätt bli mer effektiva. Någon motsvarande
satsning har hittills inte gjorts inom polisen.

Regeringen har aviserat att Arbetsmiljöverket ska få fler inspektörer, och anställningsstoppet på verket är borta. Men det är än så länge oklart hur det blir med polisutredare.
Regeringen tar just nu fram en ny arbetsmiljöstrategi vars mål bland annat är en nollvision för
dödsolyckor.

Arbetsmiljöbrott är ett oaktsamhetsbrott, och det skiljer ärendena från många andra brott, som ofta utgår från en direkt handling. Åklagaren måste visa att en fysisk person som företräder
arbetsgivaren (och som har arbetsmiljöansvar) – vd, chef, arbetsledare – varit straffbart oaktsam och att det lett fram till att en olycka eller dödsfall inträffat.
Och oaktsamhet i det här fallet handlar nästan uteslutande om underlåtenhet att vidta åtgärder.
Åklagaren ska visa att det finns ett orsakssamband mellan underlåtenheten och olyckan. Men
det räcker inte. Hen ska dessutom göra det sannolikt att olyckan/ dödsfallet inte inträffat om arbetsgivaren följt arbetsmiljölagen och dess föreskrifter.

Om domstolen håller med åklagaren kan enskilda personer dömas för arbetsmiljöbrott och vållande till annans död, kroppsskada eller sjukdom. Företag kan dömas till företagsbot, utan att någon enskild person döms för brottet. Offentliga arbetsgivare kan inte få företagsbot.

Arbetsmiljöbrott har preskriptionstider: Från händelsen till dess att åtal väcks får det gå högst fem
år för vållande till annans död. Preskriptionstiden är två år för vållande till kroppskada/sjukdom.

Exempel på utredningstider :
1. Den 3 oktober 2011 misshandlades kriminalvårdaren Karen Gebreab till döds av en intagen
på häktet i Huddinge. Sommaren 2014 väcktes åtal mot tre tidigare chefer för grovt arbetsmiljöbrott och vållande till annans död.

I februari 2015 friades cheferna av Södertörns tingsrätt. Rätten var dock oenig. Tre av ledamöterna
ville fälla två av de åtalade.
Åklagaren har överklagat den friande domen för två av de tre åtalade. Ny rättegång hålls sannolikt
i augusti 2015 i Svea hovrätt, fyra år efter mordet.

2. För sju år sedan skrev Sekotidningen (nr 9/2008) om följderna av en olycka som inträffat tre år
tidigare då en man klämdes till döds av ett nedfallande flak på en dumper.
Det blev inget åtal för dödsfallet 2005. Istället förbjöd Arbetsmiljöverket företaget Hägglunds last &
schakt att använda dumpern till dess att felet på flaket åtgärdats. 2008 stoppades dumpern i en
trafikkontroll. Polisen upptäckte att den hade användningsförbud och ärendet gick till åtal.

Efter att ha vandrat mellan tingsrätten och hovrätten ett antal gånger dömde tingsrätten i mars 2014 företaget till 50 000 kronor i företagsbot. Bolaget överklagade och ärendet behandlades i hovrätten i februari i år. Hovrätten friade företaget, sju år efter att polisen stoppat dumpern.

3. I februari 2010 omkom en banarbetare som utförde snöröjning för Strukton rail vid Linghem i
Östergötland. En samstämmig bedömning av Haverikommissionen, Trafikverket, Arbetsmiljöverket
och polisen lade ansvaret för olyckan på bristande rutiner. Strukton hade inte följt reglerna för skydds- och sätdomstokerhetsplanering, därför kunde olyckan ske.
I december 2013 väcktes åtal och åklagaren yrkade på företagsbot på 3 miljoner kronor. Strukton medgav fel. Tingsrätten fastställde företagsboten i en dom i augusti 2014, fyra och ett halvt år efter olyckan.

4. I maj 2008 omkom två personer och tre skadades svårt vid ett brobygge på Botniabanan.
Ena sidan av en gjutform byggd i trä rasade, och de omkomna och skadade föll 20 meter. I december 2009 väcktes åtal och i mars 2011 fällde tingsrätten flera ansvariga för arbetsmiljöbrott.
Skanska, som var huvudentreprenör, dömdes att betala företagsbot på 6 miljoner kronor.
Skanska godtog företagsboten, medan övriga dömda överklagade.
I juni 2012, drygt fyra år efter olyckan, friades samtliga i hovrätten. Åklagaren bad riksåklagaren
överklaga till Högsta domstolen, men RÅ sade nej.

5. Om vissa ärenden tar lång tid kan det också gå snabbt för de rättsvårdande myndigheterna
att fatta beslut. En dag i början av juni 2010 blev banarbetaren Magnus Kärnbo påkörd och dödad av ett pendeltåg när han arbetade med att jorda ledningar vid Karlberg i Stockholm.
Drygt ett år senare lades polisens förundersökning ner. Trots att Arbetsmiljöverket ansåg att arbetsgivaren Norsk baneservice brustit i sitt arbetsmiljöansvar.
Åklagarens motiv för att inte åtala var att den omkomne och hans kolleger gett sig ut i spåren
för att arbeta på ”eget bevåg”.
Sekotidningen berättade om Magnus Kärnbo i nr 6/2011.

 

 

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Förlikning i antabusfallet

Förlikning i antabusfallet

Pendeltågsföraren som vägrade äta antabus och först hotades med uppsägning och sedan omplacerades har ingått en förlikning med arbetsgivaren. Läs mer

Upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten

Idag presenteras ”lättaankar, ett upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten. 1150 kvinnor i branschen har skrivit under sjöfartens eget #metoo-upprop. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Fängelseblockad efter mordförsök

Fängelseblockad efter mordförsök

Franska fängelser har blockerats av personalen under de senaste dagarna. I förra veckan överfölls tre kriminalvårdare av en terroristdömd intern. Ett regelrätt attentat, enligt facket som nu kräver tryggare arbetsförhållanden. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko: Damberg lyssnade om Samhall

Mötet mellan LO-förbunden på Samhall och näringsminister Mikael Damberg igår torsdag var givande. Ministern lyssnade. Det säger Sekos ombudsman Annika Ödebrink Läs mer

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko riktar allvarlig kritik mot den utredning regeringen har tillsatt för att se över strejkrätten. Om strejkrätten begränsas kan det få allvarliga konsekvenser för hela arbetsmarknadsmodellen varnar Seko. Läs mer

Därför röstar jag på socialdemokraterna

Läs mer

Ännu inte avgjort om Tågkompaniet tar över Krösatågen

I slutet av 2017 kom beskedet att Tågkompaniet tar över trafiken på Krösatågen från och med december 2018. Strax därefter överklagade Transdev beslutet. Läs mer

Samhall säger upp allt fler

I morgon träffar Seko och övriga sex LO-förbund näringsminister Mikael Damberg för att ge sin bild av arbetsmiljön och verksamheten på statliga Samhall. Ministern har kallat till mötet, enligt tidningen Fastighetsfolket. Läs mer

Strandning

När kollektivavtalsförhandlingarna avbryts för att parterna inte längre anser att förhandlingarna leder någonstans. Även medlare kan stranda förhandlingarna om han anser att avståndet mellan parterna är alltför stort för att man ska nå en överenskommelse. Om förhandlingarna strandas brukar det innebära att man varslar om stridsåtgärder.

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

ITF-kontrollanter räddar sjömanslön

Sjömän på bekvämlighetsflaggade fartyg har svårt att få ut rätt löner. Men tack vare de svenska ITF-inspektörerna tvingades redarna betala över 850 000 kronor i retroaktiva löner under 2017 skriver Transportarbetaren. Läs mer

Lokförare avled av sina skador

Lokföraren som skadades svårt i en arbetsplatsolycka i Bastuträsk onsdags förra veckan har avlidit av sina skador. Mannens arbetsgivare Green cargo fick beskedet natten till lördag. Läs mer

Kritiskt för den skadade lokföraren

Den lokförare som skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk i onsdags har flyttats till Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Hans tillstånd är kritiskt. Läs mer