Vid olyckan fick den ene banarbetare svåra skallskador och fördes till Lund för vård.

– Han har vaknat upp och är nu stabil. De har flyttat honom till ett annat sjukhus närmare familjen, säger Frederick Linderos, huvuskyddsombud för Seko på Infranord.

Den andra banarbetaren skadades lindrigt vid olyckan, men är fortfarande sjukskriven.

Enligt Frederick Linderos saknades så kallat a-skydd, att ingen trafik får förekomma på platsen, när arbetet utfördes.

– Men om man bara arbetar med lättare verktyg, och enkelt kan ta sig ur spåret, kan man ha tågvarnare i stället. Alltså att en person håller utkik efter tåg.

De två banarbetarna höll på med spårsvetsning på stationsområdet i Markaryd när ett av SJ:s snabbtåg, tomt på passagerare, körde på dem.

Händelsen utreds av såväl Infranord som Arbetsmiljöverket och Haverikommissionen.

I de dokument från arbetsmiljöverkets utredning som Sekotidningen tagit del av framgår att banarbetarna inte begärt a-skydd. En av dem fungerade som tågvarnare men ombads av kollegan som arbetade i spåret att inspektera svetsningen. När han tittade upp igen kom tåget ”som från ingenstans”.

Lokföraren berättar att han körde i cirka 100 kilometer i timmen genom Markaryd när han får se två personer på spåret bara 50 meter längre fram. Han bromsar då instinktivt och uppskattar hastigheten vid påkörningen till 80-90 kilometer i timmen.

När lokföraren efter olyckan kontaktade Trafikverkets trafikledningscentral fick han besked om att de inte hade någon notering om att det skulle på något banarbete på platsen.