Var och en får ett eget munstycke att blåsa i.
Posten i Uppsala har testat olika modeller av alkolås och enheten Norra Norrbotten, som bland annat omfattar Luleå och Kiruna, har använt alkolås sedan i somras. Stockholm Nord har just fått lås installerade.
– Det viktigaste är att personalen får information om att det ska komma och varför. Att det handlar om trafiksäkerhet. Vi från facket stöder det här, säger Ingvar Johansson, huvudskyddsombud för Seko i Norra Norrbotten.
I början var det en del kritik mot placeringen av låsen men det är löst, enligt Ingvar Johansson.
Av integritetsskäl ska alkolåsen sitta diskret, enligt såväl facket som Postens riktlinjer.
Thomas Engström är arbetsmiljöansvarig för Posten Meddelande. Han säger att Poståkeriets erfarenhet av alkolås har inspirerat. Det handlar om säkerhet.
– Och image. Det blir billigare att ha alkolås på nyckelskåp än att installera i bilarna, säger han.
Från början var det tänkt att enbart bilförare skulle blåsa, men eftersom alla har nycklar gick det inte att lösa tekniskt, enligt Thomas Engström.
Han understryker att ingen information om individer sparas i systemet. Däremot kommer det att finnas statistik över antal blåsningar och hur många som blåser rött.
Den som blåser rött får först blåsa igen. Nästa steg är att samtala med chef och företagshälsovård.
En arbetsmiljöenkät som Posten genomförde 2010 visade att många anställda oroar sig för kollegers alkoholvanor. Det har lett till en utbildningsturné för linjechefer, så att de ska våga ta svåra samtal om alkohol.
Varje alkolås kostar 30 000 kronor och Posten har cirka 450 utdelningskontor.