Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Hot och våld

Branschen tvivlar på statistiken

Ingen vet med säkerhet om hot och våld i spår- trafiken ökar eller minskar. Tillgänglig statistik ger ett intryck av att problemet minskar, men branschen är skeptisk.

23 augusti 2017 10:42

Arbetsmiljöverkets siffror visar att färre sjukskrivs efter att ha utsatts för hot och våld idag, jämfört med 2012. Likaså minskar antalet anmälda allvarliga tillbud.

Interna siffror från tågföretagen visar en liknande tendens. På SJ har rapporterna om hot- och våldshändelser halverats åren 2012 till 2016, från 200 till 100.

Transdevs statistik visar att rapporter om hot minskat från 2015 och framåt. Samma sak uppger DSB Upptåget, liksom Tågkompaniet. Andra tågföretag, som Arriva, har inte jämförbart material bakåt i tiden.

Kurvorna pekar nedåt, men de arbetsgivare och skyddsombud Sekotidningen talat med tror att det finns ett stort mörkertal, att hot och våld i själva verket ökar.

Mikael Yang, huvudskyddsombud på Transdev Öresundståg, tror inte att de siffror företaget lämnat till Sekotidningen stämmer med verkligheten.

– Jag tror inte alls på statistiken om den visar att hoten minskat på Öresundstågen. Tvärtom tror jag att problemen ökat, men att rapporteringen minskat, säger han.

Trots att tågvärdar och lokförare uppmanas anmäla alla händelser – okvädingsord, knivhot, knuffar, bett och slag – blir det inte av.

Orsakerna till den misstänkta underrapporteringen skiftar, men vanliga förklaringar är att det tar för mycket tid och att det sker en tillvänjning som gör att hot och våld inte tas på allvar. När man väl sitter framför datorn kanske det inte känns så viktigt längre.

SJ har tagit fram en app till mobilen som säkerhetschef Jan Sjölund tror mycket på.

– Jag hoppas att rapporteringen ökar, säger han. Vi vill ha in allt.

Arbetsmiljöverkets statistik visar att sjuktalen i samband med hot och våld minskar. Det kan enligt Sekotidningens källor bero på ett bättre omhändertagande. Kamratstöd och goda insatser av företagshälsovården gör att tågvärdar och förare snabbare kan återgå i arbete.

Andra företag saknar fasta rutiner för omhändertagande vilket gör att utsatt personal får jobba kvar även när de varit med om svåra saker.

– Företaget frågar om det går bra och de flesta av oss säger ja, säger Ann-Kristin Mattsson, huvudskyddsombud för stationsvärdarna på tunnelbanan i Stockholm.

Lars Månsson, huvudskyddsombud för Seko på Pågatågen säger att företaget erbjuder samtal på företagshälsovården för den som råkat ut för kraftigt våld. Det finns också kamratstöd för den som behöver prata.

– Ofta behövs ingen sjukskrivning och det tror jag är bra. Det bästa är att komma tillbaka så att inte rädslan biter sig fast, säger han.

Det avgörande för förebygga hot och våld är att rapporteringen speglar hur det faktiskt ser ut. Det är branschen överens om. Berättelserna behövs inte minst för att väcka det omgivande samhällets intresse, säger Kenny Bungss, trygghetschef på Arriva Sverige. Och intresset från omgivningen minskar om det verkar som om problemet inte finns, säger han.

Arriva, MTR och SJ har beslutat att polisanmäla alla händelser för att det ska noteras i brottsstatistiken. Det är en rekommendation från branschorganisationen för tågoperatörer.

Den som råkat illa ut behöver inte ha sitt namn med på anmälan, säger Kenny Bungss.

– Då läggs anmälan ner men kommer i alla fall in i statistiken, säger han. Och påverkar hur samhället arbetar för att förebygga hot och våld.

Andra förebyggande åtgärder som visat sig fungera är utbildning i konflikthantering och be- mötande. Det är SJ:s erfarenhet.

– Utbildning skapar trygghet och en säkerhet hos personalen i hur de ska agera, säger Birgitta Angard-Arvesen, servicechef.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Rättelse om Postnordartikel

Fel version av artikeln ”Seko postens kupp mot danska facket” är publicerad i senaste numret av Sekotidningen och innehåller felaktiga citat. Det beror på att reportern missuppfattade Seko postens ordförande Johan Lindholm, vilket vi ber om ursäkt för. Den korrekta versionen av texten finns att läsa här https://sekotidningen.se/artikel/spelet-om-postnord/ Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höjd pensionsålder

De sex partierna i pensionsgruppen har slutit en överenskommelse om att förändra pensionssystemet. Lägstaåldern för pensionsuttag höjs från 61 till 64 år, rätten att jobba kvar höjs från 67 till 69 år och skyddet för de fattigaste pensionärerna stärks. Läs mer

Metoo-upprop inom Kriminalvården

Över 1000 anställda och tidigare anställda inom Kriminalvården har skrivit under uppropet #virivermurarna mot sexuella trakasserier och kränkningar på jobbet. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Tågkompaniet ska köra Krösatågen

Nu är det klart att Krösatågen tas över av Tågkompaniet från och med december 2018 och nio år framåt. Båda affärerna, nord och syd, ingår i upphandlingen. Idag är det Transdev som kör trafiken. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Mutanklagelser mot Trafikverket

Mutanklagelser mot Trafikverket

”Vi ska vända på alla stenar.” Det var löftet från Trafikverket när Sekotidningen i april skrev om den muthärva som Kalla fakta på TV4 fortsatt att granska. Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko tappar inte längre medlemmar

-Seko tappar inte längre medlemmar. Antalet aktiva medlemmar är strax under 74 000 och har legat stilla sedan april i år. Läs mer

Trendbrott när åtta fartyg flaggar svenskt

Vinden tycks ha vänt för den svenska handelsflottan.  Tre rederier har beslutat att låta sammanlagt åtta fartyg gå under svensk flagg. Läs mer

Externt företag vill ta över SJ:s kundtjänst

SJ kan låta ett externt företag ta över verksamheten vid servicecentret i Ånge. SJ har ett 100-tal anställda i Ånge, som nu är oroliga för avtalsdumpning. Men enligt SJ kan det vara ett sätt att rädda jobben. Läs mer

Sänkt avgift i Sekos a-kassa

Avgiften till Sekos a-kassa sänks med 15 kronor den 1 januari 2018, under förutsättning att beslutet godkänns av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF. Läs mer

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Trots höjningen av a-kassetaket för två år sedan är många arbetslösa fortfarande underförsäkrade. Åtta av tio av arbetslösa Sekoiter får mindre än 80 procent. För hela arbetsmarknaden är det sju av tio. Läs mer

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Sekundärkonflikt

Detsamma som sympatiåtgärd.